Klematis
Fra : Puk

Dato : 02-06-02 17:52

Hej allesammen

Jeg købte sidste år en klematis, som får de flotteste store hvide
blomster.
Den er stadig ikke så stor men har ligesom to primær stængler som
kravler. Jeg har plantet den i et hjørne af plænen ved siden af
en meget stor sten og op mod terassens betonmur, som jeg så har
sat noget snoreværk op på, så planten har noget at tage fat i når
den kravler. Iøvrigt står den mod syd men får klart mest sol om
morgenen og formiddagen frem til omkring kl.14/15.

For et par uger siden sprang min klematis ud med en masse meget
flotte blomster. Kun een af disse blomster sad på den øverste
stængel resten sad på den stængel som groede mest sidste år men
altså også sidder tættere mod jorden. Desværre skete der det
lidt underlige at 2 dage efter at planten sprang ud så visnede
alle blomsterne på den nederste stængel og jeg kan nu se at selve
stænglen også er død. Den anden stængel klarer sig fint, gror og
kravler som en gal og har stadig sin enlige blomst.

Spørgsmålet er så, hvad bør jeg egentlig gøre med den nederste
stængel som er gået ud? Skal jeg klippe den af? Eller lade den
sidde? Er der nogen som ved, hvorfor den sådan går ud (den havde
det helt fint indtil blomsterne sprang ud)? Er der noget jeg kan
gøre for at forhindre at eventuelle nye stængler vil gøre det
samme? Jeg har bygget en lille bitte dysse af sten fra haven
omkring roden og lidt op af planten, da jeg har ladet mig
fortælle, at klematis ikke er glad for lys direkte der.

Mange hilsner
Puk

Fra : Dullermaren

Dato : 03-06-02 11:44

"Puk" skrev d. 02-06-02 17:52 dette indlæg :
> [...]
>
> Mange hilsner
> Puk
>
> Hej puk lad endelig de "døde" grene sidde på din klematis, de kan
sagtens skyde igen selv om de ser stendøde ud nu, og ellers fungerer de
jo som stængler de nye skud kan kravle i. Har du spurgt på planteskolen
om din klematis kun blomstre på 2. års skud?

http://www.kandu.dk/

Fra : Puk

Dato : 04-06-02 16:00

"Dullermaren" <Dullermaren.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jo som stængler de nye skud kan kravle i. Har du spurgt på
planteskolen
> om din klematis kun blomstre på 2. års skud?

Nej det har jeg godt nok ikke spurgt om. Det kan da godt være at
det er grunden (jeg ved ikke en brik om blomster og planter, jeg
kan bare så godt li' dem *S*).

Jeg siger mange tak og holder nallerne for mig selv *G*

Mange hilsner
Puk