Filsebelægning / Ukrudt
Fra : thl

Dato : 02-06-02 17:13

Hej

Vi skal til at lave en ny terrasse bestående af herregårdssten, i den
anledning vil gerne have en godt råd til hvordan vi holder ukrudtet nede
bedst muligt i fugerne.
Det kunne tænkes at vi anvendte en filt dug under fliserne, med har hørt at
alene denne forebyggelse ikke hjælper, endvidere har jeg også hørt at man
blander "kalk" i grusset som fugerne skal fyldes op med, er der nogen der
kan nikke genkendende til sidst nævnte råd ???

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-06-02 20:28

On Sun, 2 Jun 2002 18:13:07 +0200, "thl" <thl@siemens.dk> wrote:

> [...]
>blander "kalk" i grusset som fugerne skal fyldes op med, er der nogen der
>kan nikke genkendende til sidst nævnte råd ???

Det er muligt der er blandet kalk i det specielle fugegrus som bruges
nogle steder. Men det giver bestemt ikke mere ukrudt af den grund.

Min mening er at det er fuldstændig virkningsløst over for ukrudt at
smide fiberdug under fliserne. Det ukrudt som giver de fleste problemer,
det er frø som sår sig i fugerne.

Det bedste middel mod det er at feje fliserne med en stiv kost mindst
hver fjortendes dag, gerne en gang om ugen.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 03-06-02 11:08

> [...]
> blander "kalk" i grusset som fugerne skal fyldes op med, er der nogen der
> kan nikke genkendende til sidst nævnte råd ???

Jeg lagde herregårdssten i min indkørsel for 4 år siden og jeg gjorde intet
for at forhindre ukrudt. Idag har jeg næsten intet ukrudt mellem fliserne.
Det gælder om at sørge for at fliserne er godt "banket" sammen så der bliver
så lidt plads som muligt mellem dem til ukrudtet. De eneste steder jeg har
ukrudt er der hvor stenene er afraspede og rundt om kloakdækslerne.

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Torben Borre Larsen

Dato : 03-06-02 14:49

mads@gartneriet.dk writes:
>Min mening er at det er fuldstændig virkningsløst over for ukrudt at
>smide fiberdug under fliserne. Det ukrudt som giver de fleste problemer,
>det er frø som sår sig i fugerne.

Omvendt er udgiften til fiberdug minimal i forhold til hele projektets
pris, så jeg ville vælge at lægge fiberdugen.

Venlig hilsen
Torben Borre Larsen
[torben@dui.dk] [www.dui.dk]

Fra : Bachelor

Dato : 03-06-02 21:40

"thl" <thl@siemens.dk> wrote in
news:3cfa439b$0$78772$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:noget der ligner dette

> [...]
> bedst muligt i fugerne.
> Det kunne tænkes at vi anvendte en filt dug under fliserne, med har hørt at

Min opfattelse er, at det har størst præventiv virkning
mht. myrer, ukrudtet gror mellem stenene.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-06-02 08:20

On Mon, 3 Jun 2002 20:40:14 +0000 (UTC), Bachelor
<not.puplic@no.mail.dk> wrote:

>Min opfattelse er, at det har størst præventiv virkning
>mht. myrer, ukrudtet gror mellem stenene.

Hov, der var noget interessant! Er der andre som kan underbygge dette?
Altså at hvis der er brugt fiberdug under fliserne så holder myrerne sig
væk.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Sandman

Dato : 04-06-02 16:54

Jeg kan bekræfte, at vi ikke har haft myrer under de sten, hvor vi har
fiberdug.

Mvh Leif

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-06-02 23:36