Bambus fra helvede
Fra : Husum

Dato : 02-06-02 15:04

Hej NG.

Jeg har 3-4 kvm. bambus stående op ad husmuren. Og den vil jeg have væk.
Jeg har indtil videre bare klippet den ned så der er 30-40 cm tilbage.
Men rødderne skulle jo også gerne væk. Er der nogen der har en
vidunderløsning, udover knofedt og en spade?
Dynamit kan ikke anbefales da bambussen står helt op ad husmuren. :)

Hilsen Husum

Fra : Mogens

Dato : 02-06-02 17:01

On Sun, 2 Jun 2002 16:03:50 +0200, "Husum" <admin@nammenam.dk> wrote:

> [...]
>vidunderløsning, udover knofedt og en spade?
>Dynamit kan ikke anbefales da bambussen står helt op ad husmuren. :)

Hej

Har du prøvet Leth's råd ?
http://www.dr.dk/leth/raad_sider/raad-lister/haven.shtm#h1

Jeg skal selv igang med sådan en bambus her i sommer, så
det var da rart hvis man vidste om det lille trick har nogen
effekt.

mvh Mogens

Fra : Husum

Dato : 02-06-02 20:02

"Mogens" <moveng@portalen.no> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg skal selv igang med sådan en bambus her i sommer, så
> det var da rart hvis man vidste om det lille trick har nogen

Det virker. Men jorden skal være meget blød.
Det kræver dog stadig en hel del hårdt arbejde. :)

Fra : Per K

Dato : 02-06-02 17:17

"Husum" <admin@nammenam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vidunderløsning, udover knofedt og en spade?
> Dynamit kan ikke anbefales da bambussen står helt op ad husmuren. :)

Mange gartnere gør meget for et par øl til maden.
Jeg gav en gartner 10 øl for at fjerne min bambus med en Bobcat.
Han satte lige graben på bambusen og tog den op i et snuptag.
Husk: Ølene skal helst være iskolde, det kan de specielt godt li´
Men hva pokker, garneren var lige over for og ordnede en anden have
så for de øl gjorde han det hellere end gerne

Venligst Per

Fra : Calle.

Dato : 02-06-02 21:59

Husum wrote:
> [...]
> en vidunderløsning, udover knofedt og en spade?
> Dynamit kan ikke anbefales da bambussen står helt op ad husmuren. :)

Jeg har selv lige fjernet flere M2 af bambus. Jeg klippede dem af 10-15 cm
over jorden.
Så gravede jeg en rende langs den ene side. Derefter tog jeg en stor
kløveøkse (1kg med 1m skaft)
og hakkede en god del fra af gangen. Det tog ingen tid, og var ikke hårdt.

--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : gerda

Dato : 03-06-02 00:16

Jeg ordnede for flere år siden en hårdnakket bambus med min bil

Den stod i vores indkørsel og jeg havde gravet og knoklet uden held.
Så startede jeg med at binde et reb omkring planten. Binde det til
bilens undetstel... og sætte i bakgear....
Rebet sprang, men senere holdt en kæde... og op kom kalorius.
Det skete ikke noget med bilen.
I dag ville jeg nok bløde omgivelserne af roden op med vand som
beskrevet af Leth før jeg prøvede igen.

Kærlig hilsen
Gerda

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 03-06-02 10:50

> [...]
> vidunderløsning, udover knofedt og en spade?
> Dynamit kan ikke anbefales da bambussen står helt op ad husmuren. :)

Jeg fjernede for nyligt ca 10-15 m2 bambus. Opskriften var simpel.
En træktalje om kring en passende portion (ca 0,5 X 0,5 m) og træk så til,
når rebet er stramt hugges klumpen fri med en økse.
herefter kan klumpen trækkes op uden besvær. Det kræver dog man har et sted
at sætte træktaljen fast. Når klumpen er kommet op kan man sætte en snor
rundt om "stammerne" så er de bundtet så skraldefolkene kan tage dem med.
Det er dog en god ide at klippe roden fri af bundtet .
Hele projektet tog 3 mand 4 timer, jeg satte "rodklumperne" i den blå avis
(under "gives væk")og der var nok 10 mennesker der ringede...

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Calle.

Dato : 03-06-02 21:37

Thomas Nørgaard wrote:

> [...]
> kan tage dem med. Det er dog en god ide at klippe roden fri af
> bundtet . Hele projektet tog 3 mand 4 timer, jeg satte "rodklumperne"

Det var det samme jeg gjorde (tidligere mail), bare uden talje, den er
overflødig, det er den der har taget tiden fra jer.

--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 04-06-02 00:24

> Det var det samme jeg gjorde (tidligere mail), bare uden talje, den er
> overflødig, det er den der har taget tiden fra jer.

> [...]
Trust me, den tog ingen tid, uden den var vi aldrig blevet færdige den dag.
Hullet efter bambussen var 30-40cm dybt. Så meget jord og rødder havde vi
ikke kunne trække/løfte op i så store klumper som taljen kunne.