Havebål :-)
Fra : Lars Knudsen

Dato : 02-06-02 14:50

Kære alle,

Vi har noget lærk + frugttræ som blev fældet sidste efterår - og som vi nu
gerne vil af med. Oplagt at lave et lille bål

Det forsøgte vi os så med i dag, brænder til dels - men de lidt tykkere
grene osv sker der ikke rigtig noget med, det går faktisk ud. Har prøvet med
lidt tændvæske udover, det virker jo også fint så længe der er tændvæske
tilbage, men efter det er futtet af går det ud igen.

Nogen der har et fif til hvordan man rent faktisk får så'n bunke træ til at
brænde?

** Lars

Fra : Per K

Dato : 02-06-02 17:07

"Lars Knudsen" <lars@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tilbage, men efter det er futtet af går det ud igen.
>
> Nogen der har et fif til hvordan man rent faktisk får så'n bunke træ til

Grunden til at de tykke grene har svært ved at brænde er: Saften i grenene.
Grenene skal lige tøre ind så at al saften er forsvundet. En god idé er at
ligge dem
i solen nu da den er så højt på himmelen, så ordner den det for dig.
Du skal blot være opmærksom på at der godt kan gå et par dage før at de er
tøre inde i.
Skær/sav den evt i mindre stykker (en 30-50cm lange burde gøre det) for så
tører
de meget hurtigere ind.
Men så ved du også hvad du kan lave i næste week-end

Men husk: Bor du i et by område og vil futte have affald af, er politiet
ikke
begejstrede for det. Det kommer til at gøre lidt ondt i tegnedrengen.
Bor du derimod i et landområde sker der intet, da man godt må der.
En afbrænding af haveaffald i by områder kan godt koste dig en lille tusse i
bøde.
Det fik jeg lov til at mærke sidste år (av av av).

Venligst Per

Fra : Lars Knudsen

Dato : 02-06-02 17:27

Hej Per,

"Per K" <persen1@NONOyahoo.dk> wrote in

> [...]
> i solen nu da den er så højt på himmelen, så ordner den det for dig.
> Du skal blot være opmærksom på at der godt kan gå et par dage før at de

Hrm... De har ligget der siden efteråret... Måske nok fordi det er nogen
pænt store stykker (2 meter eller så'n). Har dog forsøgt at stable dem pænt
til noget der ligner et sankt-hans bål.

> [...]
> tusse i bøde.
> Det fik jeg lov til at mærke sidste år (av av av).

Jeg bor i landzone - og der har eksplicit stået i vores lokalavis at
afbrænding i landzone er tilladt. Så dér burde ikke være noget bøvl fra den
kant af.

** Lars

Fra : Per K

Dato : 03-06-02 15:04

> [...]
>
> Hrm... De har ligget der siden efteråret... Måske nok fordi det er nogen
> pænt store stykker (2 meter eller så'n). Har dog forsøgt at stable dem

Vi har også haft et meget vådt efterår/vinter så har grenene derved kunne
holde sig saftspændte.
Men det skulle hjælpe på det nu med alt det tøre solrige vejr der kommer nu.
Så hvis vejret holder som der er nu tror jeg faktisk at det godt kan brændes
af i den kommende week-end.

Venligst Per

Fra : Lars Knudsen

Dato : 03-06-02 19:58

Hej Per,

> [...]
> kommer nu. Så hvis vejret holder som der er nu tror jeg faktisk at det
> godt kan brændes af i den kommende week-end.

OK.. Lad og krydse fingre for at vejret holder - så prøver jeg at lege lidt
med tændstikker igen på søndag

Tak for hjælpen...

** Lars

Fra : Per K

Dato : 03-06-02 21:51

> Hej Per,

> OK.. Lad og krydse fingre for at vejret holder - så prøver jeg at lege
> [...]

Det var så lidt.

Venligst Per

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 04-06-02 18:53

> lidt

Hej.
Hvis du vil have held med at brænde træ af, kan du brænde det hele hvis du
starter rigtigt.
Ikke noget med at tænde ind under bunken, det dur ikke. Brænestedet skal
være ved siden af bunken. Der tænder du op med noget let antændeligt, f. eks
først aviser,så pap,så tynde grene, og derefter lidt kraftigere. Der skal
dannes et bål som du hele tiden lægger ovenpå,der kommer et tydelig meget
varm flamme op i midten, der skal der hele tider lægge det nye på, så dannes
der trækul, og det kan hen ad vejen tage alt, men start langsomt og fyr
ovenpå.
Gunnar

Fra : Jan Møller Pedersaen

Dato : 02-06-02 17:07

Det må I da ikke brænde.
Der er mange der bruger frugttræ til at dreje i

Jan

Fra : Lars Knudsen

Dato : 02-06-02 17:28

Jan,

> Det må I da ikke brænde.
> Der er mange der bruger frugttræ til at dreje i

Hrm.. Det er nok lidt sort nu

** Lars

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-06-02 23:40

> Jan,

> Hrm.. Det er nok lidt sort nu
>
> ** Lars

Hvis vi får at vide hvor det befinder sig, var der måske en eller anden der
ville hente det.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Lars Knudsen

Dato : 05-06-02 16:08

> Hvis vi får at vide hvor det befinder sig, var der måske en eller anden
> der ville hente det.

Jow-da... Det ligger på landet 5 kilometer uden for Sorø

** Lars