Engelsk system på iBook ?
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-06-02 14:11

Jeg har lige købe en iBook (Late 2001), og disse kommer jo normalt
med dansk software herhjemme.

I OS X kan jeg vælge at køre engelsk, hvilket virker godt, men der
er en masse småting som ikke er lokaliseret, ligesom system 9 heller
ikke er det. Så jeg vil gerne have en engelsk base, med danske
settings. Jeg går ud fra, at jeg så hurtigere kan opdatere. Eller
var det kun tilfældet under System 6 - 8 ?

Så mit spørgsmål er:

Kan jeg ud fra de medfølgende CD'er samt en engelsk 10.1 opdatering
få systemet til at optræde som om det var købt som engelsk ?

Jeg har følgende CD'ere:
iBook - Mac OS X Install
iBook - Installering af Software
iBook - Programmer
Apple Hardware Test
iPhoto
3 stk. iBook - Tilbagekopiering af software (skulle bruges første gang)

Og fra opdateringspakken:
MacOS X upgrade CD - Engelsk
Mac OS 9.2.1 Update CD - Engelsk

Hvilke ting kommer man til at mangle hvis man installerer i stedet for
at bruge tilbagekopierings CD'erne ?

--
Povl H. Pedersen -
Use 2 letters from first+last name to form username@home.terminal.dk

Fra : sunsite

Dato : 02-06-02 15:37

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Use 2 letters from first+last name to form username@home.terminal.dk
> This article was written without the use of Micros~1 Windows

Har du den Macox 10.1 - dette er en selvstændig upgr. cd - hvis ikke du har
denne kan du ikke kører i de forskellige sprog.

mvh
michael horn

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-06-02 15:52

In article <slrnafk6b7.2og.nospam@home.terminal.dk>,
"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote:

> [...]
> settings. Jeg går ud fra, at jeg så hurtigere kan opdatere. Eller
> var det kun tilfældet under System 6 - 8 ?

Du siger, at når du kører på engelsk, så er der ting der _ikke_ er
lokaliseret? Det lyder underligt...

Med Mac OS X er det ligegyldigt hvilken "version" du har, for der
egentlig kun én version. Det kan godt være, at de CD'ere du har, er
Tier2 med dansk, svensk osv. men du kan sagtens få den til at køre
kinesisk og andet sjovt, bare ved at hente sprogpakkerne på nettet. Det
betyder også, at hvis du sætter den til engelsk, så vil den være magen
til dem som amerikanerne bruger.

Alle opdateringer til Mac OS X kommer nu på alle sprog på én gang, så
det er ligemeget hvilket sprog den kører med.

Med Mac OS 9.x og nedefter er der ikke noget at gøre. Det er på det
sprog, som det nu engang er og hvis du vil have det skiftet, skal du
finde en engelsk CD til _din_ iBook.

> [...]
> Apple Hardware Test
> iPhoto
> 3 stk. iBook - Tilbagekopiering af software (skulle bruges første gang)

Jeg ville nok vælge at installere Mac OS 9, opdatere til 9.2.1 og
derefter installere Mac OS X og opdatere den. Så står du med en 10.1,
som så skal opdateres til 10.1.4. Det kræver en hurtig
Internetforbindelse, da der er kommet mange opdateringer i mellemtiden.
Du skal være forberedt på at hente over 100 MB, men det hele forløber
automatisk via Software Update.

> Hvilke ting kommer man til at mangle hvis man installerer i stedet for
> at bruge tilbagekopierings CD'erne ?

Jeg vil tro, at det er de ting som ligger på CD'en "iBook - Programmer".
Dem kan du jo så installere bagefter.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-06-02 16:18

On Sun, 02 Jun 2002 16:51:56 +0200,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:
> Du siger, at når du kører på engelsk, så er der ting der _ikke_ er
> lokaliseret? Det lyder underligt...

Jeg faldt over nogle dokumenter, ligeledes er MacOS 9 mapper
navngivet med danske navne i filsystemet etc.

> [...]
>
> Alle opdateringer til Mac OS X kommer nu på alle sprog på én gang, så
> det er ligemeget hvilket sprog den kører med.

Det var også hvad jeg næsten regnede med. Kunne dog godt forestille
mig, at manglende lokaliserede tekster kunne være et problem i nogle
opdateringer.

> Med Mac OS 9.x og nedefter er der ikke noget at gøre. Det er på det
> sprog, som det nu engang er og hvis du vil have det skiftet, skal du
> finde en engelsk CD til _din_ iBook.

Jeg regner med at prøve at installere 9.2.2 der kom med på dansk,
og så herefter lave en clean install fra den 9.2.1 upgrade CD jeg
har.

> [...]
> Internetforbindelse, da der er kommet mange opdateringer i mellemtiden.
> Du skal være forberedt på at hente over 100 MB, men det hele forløber

Der var også en masse første gang. Men jeg har en 1Mbit ADSL, så
det er ikke det store problem med mange opdateringer.

> Jeg vil tro, at det er de ting som ligger på CD'en "iBook - Programmer".
> Dem kan du jo så installere bagefter.

OK. Jeg er i fuld gang. Hellere nu end når jeg har fået alt for meget
data m.m. på maskinen.

I gamle MacOS 6 -> MacOS 8 dage lavede jeg en frisk installation 1-2
gange om året i forbindelse med upgrades og flyttede manuelt extensions,
preferences etc på plads. Er der nogen erfaringer med OS X, og hvor ofte
det her er en god ide at gøre det ?

OS X har vel ikke forvandlet HFS+ til et journaliseret filsystem
(som EXT3, ReiserFS, JFS, XFS etc).

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-06-02 16:35

In article <slrnafkdop.peu.nospam@home.terminal.dk>,
"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote:

> Jeg faldt over nogle dokumenter, ligeledes er MacOS 9 mapper
> navngivet med danske navne i filsystemet etc.

Det er vel fordi, at den Mac OS 9 du har på maskinen er på dansk? Der
skulle dog være en "Applications (Mac OS 9)" mappe uanset sprog, og heri
findes al den medfølgende software. Den vil være på dansk.

> Det var også hvad jeg næsten regnede med. Kunne dog godt forestille
> mig, at manglende lokaliserede tekster kunne være et problem i nogle
> opdateringer.

Det er det ikke.

> Jeg regner med at prøve at installere 9.2.2 der kom med på dansk,
> og så herefter lave en clean install fra den 9.2.1 upgrade CD jeg
> har.

AARGHH!! Aldrig blande dansk og engelsk systemer i classic Mac OS. Du
kan vist heller ikke lave en clean install fra upgrade CD'en, da den kun
kan opdatere et allerede installeret system.

Du skal ikke bekymre dig så meget om, at dit classic OS er på dansk
eller engelsk. Efter kort tid vil du aldrig bruge det mere.

Jeg vil også anbefale, at du laver to partioner. Én til Mac OS 9.x og én
til Mac OS X. Hvis du vil have den forkromede løsning, så skal du også
lave en til /Users, men det er lidt mere kringlet og det kan Morten R.
forklare dig.

> [...]
> gange om året i forbindelse med upgrades og flyttede manuelt extensions,
> preferences etc på plads. Er der nogen erfaringer med OS X, og hvor ofte

Jeg gjorde det ved overgange til 10.1, da jeg havde rodet lidt med min
10.0.4 og den havde lidt små-problemer. Det burde ikke være nødvendigt
med Mac OS X, men det er dog heller ikke det store problem, da der ikke
rigtigt er noget der skal flyttes på plads.

> OS X har vel ikke forvandlet HFS+ til et journaliseret filsystem
> (som EXT3, ReiserFS, JFS, XFS etc).

Nej, ikke endnu...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-06-02 17:33

In article <slrnafkdop.peu.nospam@home.terminal.dk>,
"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote:

> Er der nogen erfaringer med OS X, og hvor ofte
> det her er en god ide at gøre det ?

Det skulle ikke være nødvendigt med mindre din hardware (læs: disken)
strejker, men uheldet kan selvfølgelig være ude.

Jeg vil anbefale dig at du lægger din home mappe (med et symbolsk link),
dine trediepartsprogrammer og din Mac OS 9 systemmappe på en seperat
partition.

- Så¨er det blot at starte fra din Mac OS X CD, slette X partitionen og
genistallere mac OS X i tilfælde af at uheldet skulle være ude - så er
du er tilbage i dit gamle miljø på et kvarter.

Hvis du har pachet eller installeret noget i unix laget, /System eller
/Library skal det selvfølgelig også genoprettes

De fleste tings om installeres i /Library kan sagtens flyttes til
~/Library i din home mappe.

Alternativt kan du lave en backup af din Mac OS X installation - eks ved
at bruge Apple software restore (som bibeholder alle adgangstilladelser,
skjulte filer, lange filnavne samt både symbolske og hårde links).
Problemet ved dette er at disk copy fra mac OS 9 ikke kan lave images på
mere end én GB og ikke kan mounte .dmg images lavet i Mac OS X.
løsningen er at lave et segmenteret .dmg image (der kan være på
CD-rom'er) i mac OS X, og mounte det med disc copy 6.4 som kan findes på
nettets mere skumle steder.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-06-02 22:50

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> writes:

> OS X har vel ikke forvandlet HFS+ til et journaliseret filsystem
> (som EXT3, ReiserFS, JFS, XFS etc).

Nej

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-06-02 22:49

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> writes:

> Jeg har lige købe en iBook (Late 2001), og disse kommer jo normalt
> med dansk software herhjemme.

Tillykke.

Jeg lever selv med et miskmask af dansk og engelsk, og er iøvrigt
ligeglad. Du kan sætte engelsk til primært sprog.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn