Utæt tank :-(
Fra : Thomas T

Dato : 02-06-02 12:30

Hej NG

Jeg blev for godt 3 år siden "mejet" ned af en fra
kantstenen-igang-sættende-bil. Det kostede lidt skrammer både på mig og
mc'en. Blandt andet blev min tank rigtig godt bulede og utæt. Da min maskine
er meget sjælden i dk (Suzuki GSX750L) fra 1980, kunne Mini-motor (Kolding)
ikke bare bestille en ny tank, så den blev rettet ud og tætnet (rigtigt pænt
når man tænker på hvordan den så ud).

Så igår da vi var en tur i Legoland var den, da vi kom ud, lækket igen. Jeg
kan huske at Mini-motor prøvede at få den tæt 3 gange dengang. Sidste gang
brugte de nok helt nyt og det virkede. Det var noget med en hinde inden i
tanken o.s.v.
Er det noget man selv kan gå i gang med eller skal jeg lade Mini-motor gøre
det? er der eller andre råd for at få min tank tæt igen?

ThomasT
Fredericia

Fra : Thomas T

Dato : 02-06-02 12:47

Se evt. Mini-motors resultat da de var færdig med "renoveringen" på
adressen:

http://www.gsresources.com/_scripts/gallerydispwnd.php?RegID=31

FLOT ARBEJDE synes jeg, jeg var ihvertfald godt tilfreds.

ThomasT

Fra : james

Dato : 04-06-02 09:20

Hvor lækker det? Hvis det er fra bunden, altså, et usynligt sted, kan du
prøve Læk stop (tror jeg det hedder) fra Loctite. Det er til læk fra
rør, benzintanke, raditorer osv og stoffet er modstandsdygtig overfor
benzin, kulde og varme. Virker MEGET godt på benzin tanke ihvertfald,
trods store temp svingninger og kraftige vibrationer. (Fly!)

-james

(Flot cykel)

Fra : Michael K. S.

Dato : 02-06-02 13:36

On Sun, 2 Jun 2002 13:30:19 +0200, "Thomas T" <FRERN-DETTEthth@c.dk>
wrote:

> [...]
>Er det noget man selv kan gå i gang med eller skal jeg lade Mini-motor gøre
>det? er der eller andre råd for at få min tank tæt igen?

Prøv at læse _hele_ den flg. tråd igennem på Google,måske er der noget
du kan bruge der :

<http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF8&oe=UTF8&selm=3CDD8C60.93D7B191%40post.tele.dk>

-M

Fra : erikransborg

Dato : 03-06-02 22:56

"Thomas T" skrev d. 02-06-02 12:30 dette indlæg :
> [...]
gøre
> det? er der eller andre råd for at få min tank tæt igen?

jeg har efter at have rodet med mc i mange år, fundet ud af atalt det
kunstige og kemiske pis der bliver
solgt til at tætne tanke med ikke virker i længen, der er intet der kan
modstå benzin i det lange løb.
Men man kan med stor forsigtighed og enorm omtanke godt reparere en tank
med svejsning.
Dette er dog FARLIGT og erfaring i det er nødvendigt!!!
Hvordan jeg har fået erfaringen i det skal du ikke spørge om!!>

http://www.kandu.dk/

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 05-06-02 07:10

erikransborg wrote:

> jeg har efter at have rodet med mc i mange år, fundet ud af atalt det
> kunstige og kemiske pis der bliver
> solgt til at tætne tanke med ikke virker i længen,

Hvor lang er "længden"?.

> der er intet der kan
> modstå benzin i det lange løb.
> Men man kan med stor forsigtighed og enorm omtanke godt reparere en tank
> med svejsning.

Selv med stor omtanke er det farligt.

> Dette er dog FARLIGT og erfaring i det er nødvendigt!!!

Ok, så nærmer vi os til at det kan lade sig gøre. Men menigmand med Harald
Nyborg svejset skal ikke prøve.

> Hvordan jeg har fået erfaringen i det skal du ikke spørge om!!>

Min reparation er kun tre år gammel. Men kender til en derer små ti år
gammel. Og skulle den blive utæt, så kan man da lige give den en tur til.

Ib Jakobsen

Fra : erikransborg

Dato : 05-06-02 21:25

"Ib Jakobsen" skrev d. 05-06-02 07:10 dette indlæg :

> [...]
> Med venlig hilsen
>
> Ib Jakobsen
>
> nogle tanke jeg har tætnet har holdt 1/2 til 1 år, andre kortere og
jeg har prøvet alt muligt
forskelligt også loctite-produkter og kemisk metal osv...
de cykler jeg har haft og de jeg har repareret har jeg svejst( jeg er
certifikat svejser )
tricket ligger i få ALT benzin og dampr ud af tanken, dvs. tøm tanken
for brændstof,
put en vandslange i tanken og fyld tanken 100% med vand i ca 2 timer.
tøm vandet ud. kontroller at der ikke er flere dampe i tanken feks med
en lang tændstik i påfyldningshullet
det skal være en meget lang ting så en eventuel stikflamme ikke brænder
hånden
dernæst lokaliseres hullet og co2 svejses (co2 svejsning anvendes fordi
det er den koldeste svejseform der er)
men du kan jo skrive hvis det er noget du skal have gjort.

med venlig hilsen
erik ransborg

http://www.kandu.dk/

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 05-06-02 22:08

erikransborg wrote:

> forskelligt også loctite-produkter og kemisk metal osv...
> de cykler jeg har haft og de jeg har repareret har jeg svejst( jeg er
> certifikat svejser )

Jo, og en certifikat svejser er god til svejsning i den type svejsning man
har certicifikat til. Men en tank der eksploderer er vel ligeglad med det?.
Men selvfølgelig har du da lært nogle forholdsregler. Og selvfølgelig kan
det da lade sig gøre at svejse på en tank. Man smider vel ikke en tankbil ud
fordi den er utæt.

> [...]
> en lang tændstik i påfyldningshullet
> det skal være en meget lang ting så en eventuel stikflamme ikke brænder

Men metal er et porøst materiale, som i lang tid vil indeholde dampe. I sin
tid ved CF svejsede vi en del tanke til Land rover. Der damprensede vi dem,
og fyldte dem med kuldioxid.

> dernæst lokaliseres hullet og co2 svejses (co2 svejsning anvendes fordi
> det er den koldeste svejseform der er)

Vel kun når vi snakker lysbuesvejsning?.

> men du kan jo skrive hvis det er noget du skal have gjort.

Tak for tilbudet, men jeg holder mig til kemikalier.

Ib Jakobsen

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 05-06-02 23:28

Jeg har intet forstand på emnet, så undskyld eventuelle dumme spørgsmål

Hvorfor lodder man ikke en tank, kan det ikke gøres pænt?

Kenneth
R1

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-02 23:22

On Wed, 5 Jun 2002 23:27:40 +0100, "Kenneth Sørensen"
<kso@REMOVE_THISkrak.dk> wrote:

Hej Kenneth.

>Hvorfor lodder man ikke en tank, kan det ikke gøres pænt?

Det er faktisk ikke et dumt forslag.
Hvis tanken renses helt i bund til det rå metal, kan man fortinne den
med almindelig radioloddetin og en 1500 Watt heath gun som varmekilde.
Efter fortinning kan der opbygges med loddetin.
Det afhænger selvfølgelig lidt at skadens størrelse (udstrækning).
Brugen af en heath gun nedsætter eksplosionsfaren til et minimum.
Jeg har lige rettet buler i en tank ved at trække dem ud med en mørtik
påloddet tanken efter samme recept.
Slaglodning er også en mulighed, men det kræver en flamme for at nå
det rigtige arbejdspunkt.

Hvis hullet er under tanken, hvor en teparation ikke kan ses, er
glasfiberspartel også en mulighed.
Der skal renses grundigt til det rå metal, og derefter bygges op med
glasfiberspartel.
Glasfiber (polyester) er benzinbestandigt, så det holder også.
Det er ikke længe siden jeg har brugt det til samme formål

MEN: Jeg er i bund og grund enig med Erik om at svejsning er den
ultimative metode, og den procedure Erik foreslår til at tømme tanken
for dampe er sikker.
Selv om tanken er skyllet vil der helt sikkert være lidt dampe
tilbage, og de "fyres" bedst af med en flamme over påfyldningshullet.
Enten en tændstik på en lang stang, en tot tvist med ild i på samme
stang, eller en svejsebrænder i "stiv arm"
Jeg har selv svejset tanke på den måde, og er indtil nu sluppet fra
det uden skrammer.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750