Hvilket system- haster..
Fra : Per Madsen

Dato : 02-06-02 12:37

Powerbook 1400cs m. 28 mb ram, hvilket system vil I anbefale?

--
Mvh. Per Madsen
Web: http://users.cybercity.dk/~dsl52828/

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-06-02 14:02

On Sun, 2 Jun 2002 13:36:43 +0200,
Per Madsen <permand@cool.dk> wrote:
> Powerbook 1400cs m. 28 mb ram, hvilket system vil I anbefale?

MacOS 6.08 vil nok køre OK. Men afhængigt af hvilke programmer
du vil køre riskirer du at skulle op i 7.1 eller 7.5.

--
Povl H. Pedersen -
Use 2 letters from first+last name to form username@home.terminal.dk

Fra : Per Madsen

Dato : 02-06-02 14:03

Povl H. Pedersen <nospam@home.terminal.dk> wrote:

> MacOS 6.08 vil nok køre OK. Men afhængigt af hvilke programmer
> du vil køre riskirer du at skulle op i 7.1 eller 7.5.

OK,- tak for det hurtige svar!!!

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-06-02 14:04

In article <slrnafk5qe.2og.nospam@home.terminal.dk>,
"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote:

> MacOS 6.08 vil nok køre OK.

PÅ en PPC?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-06-02 19:35

Hej Povl

"Povl H. Pedersen" wrote:

> MacOS 6.08 vil nok køre OK.

Mac OS _6.08_??????????????

PB 1400 er en PowerPC PowerBook! Mindste processorstr. er 117mhz, - og
mindste systemkrav er System 7.5

> Men afhængigt af hvilke programmer
> du vil køre riskirer du at skulle op i 7.1 eller 7.5.

System 7.1 kan ikke engang installeres på den - ikke engang System
7.1ProPPC!

Blander du ikke PB 1400 sammen med en PB 140?

- Og for øvrigt så er min. krav til en PB 140 System 7.1....

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-06-02 14:32

In article <1fd5kex.1dc4iuazc8874N%permand@cool.dk>,
permand@cool.dk (Per Madsen) wrote:

> Powerbook 1400cs m. 28 mb ram, hvilket system vil I anbefale?

7.55 er minumum - Mac OS 8/8.1 og op efter er PPC native og vil derfor
køre mere effektivt på den end 7.55 og 7.6x. En del moderne software
kræver dog 8.6 eller bedre (helst 9.1), men pga af den begrænsede mængde
RAM, bør du nok holde dig til 8.1.

Fra : Per Madsen

Dato : 02-06-02 18:25

> [...]
> køre mere effektivt på den end 7.55 og 7.6x. En del moderne software
> kræver dog 8.6 eller bedre (helst 9.1), men pga af den begrænsede mængde

Mange tak for det!! Jeg prøver med 8.1

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-06-02 18:34

In article <1fd60k1.17i774ztk2c1iN%permand@cool.dk>,
permand@cool.dk (Per Madsen) wrote:

> Mange tak for det!! Jeg prøver med 8.1

Barberer du den pænt, kan du også få den til at nøjes med at bruge ca 8
Mb til systemet.

Fra : Per Madsen

Dato : 02-06-02 20:29

> Barberer du den pænt, kan du også få den til at nøjes med at bruge ca 8
> Mb til systemet.

Jeg går i gang med kniven.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 02-06-02 23:15

Per Madsen <permand@cool.dk> wrote:

> Jeg går i gang med kniven.

Jeg har selv en PB 1400c/166MHz med 64 Mb RAM. Den kører 8.6 uden
problemer (ud over de vanlige, men _få_ frysninger). Jeg har ikke brugt
ragekniven - da der jo er 64 Mb RAM.
Held og lykke.

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-06-02 18:29

Hej Per

Absolut kun System 7.6.1. Den vil både være hurtig og bruge minimal RAM.
Jeg har det pt kørende på en PM 7600 med 32mb RAM, og her bruger et
standard system 'kun' 7.2mb RAM.

Både Mac OS 8.1 og 8.5/8.6 kan dog bruges, men vil til gengæld bruge alt
for meget RAM til selve systemet - ca. 14mb til 8.1 og ca. 17-18mb til
8.5/8.6

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-06-02 19:49

In article <3CFA55B8.680F98C2@mail1.stofanet.dk>,

> Både Mac OS 8.1 og 8.5/8.6 kan dog bruges, men vil til gengæld bruge alt
> for meget RAM til selve systemet - ca. 14mb til 8.1 og ca. 17-18mb til
> 8.5/8.6

problemet med 7.6x er blot at kun meget lidt kode er PPC kode og finder
er ikke multithreadet, størstedelen er af 7.6x er gammeldags 68k kode
der skal emuleres.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-06-02 22:48

Hej Morten

Blot til din orientering, så er Finder og System i System 7.6.1 begge i FAT
version, så de indeholder både 68k og PPC kode. Og den med at alting skal
'emuleres' - køber jeg ikke! - Hvis det var tilfældet, så ville en PPC
installation jo også kunne køre på en 68k maskine, og det kan det ikke!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-06-02 22:54

In article <3CFA9262.73464170@mail1.stofanet.dk>,

> [...]

> - Hvis det var tilfældet, så ville en PPC
> installation jo også kunne køre på en 68k maskine, og det kan det ikke!

hvad med at læse hvad jeg skriver?

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 03-06-02 08:12

Erik Richard Sørensen skrev:

> Blot til din orientering, så er Finder og System i System 7.6.1 begge i
> FAT version, så de indeholder både 68k og PPC kode.

Men det betyder jo ikke, at AL den kode, der ligger i 68k-version, også
ligger i ppc-version.

> Og den med at alting skal 'emuleres' - køber jeg ikke!

Hvem har sagt, at alting skal emuleres? DELE af koden (de dele, der ikke
er omskrevet til ppc) skal emuleres.

> - Hvis det var tilfældet, så ville en PPC installation jo også kunne køre
> på en 68k maskine, og det kan det ikke!

Hm, hvorfor skulle den kunne det?

Der er en emulator, der gør, at 68k-kode kan afvikles på en ppc-maskine,
men det betyder da ikke, at der også er er en emulator, der gør, at
ppc-kode kan afvikles på en 68k-maskine.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-06-02 13:41

Hej Jesper

Jesper Juellund Jensen wrote:

> Men det betyder jo ikke, at AL den kode, der ligger i 68k-version, også
> ligger i ppc-version.

Selvfølgelig ikke, og det har jeg da såvidt jeg kan se heller ikke skrevet
nogen steder. Men til gengæld er hverken Finder eller System i 7.6.x FAT
versioner i en ren 68k installation - men kun 68k.

> Hvem har sagt, at alting skal emuleres? DELE af koden (de dele, der ikke
> er omskrevet til ppc) skal emuleres.

Morten R. giver udtryk for, at der næsten ikke findes PPC kode i en 7.6.x
overhovedet...

> Hm, hvorfor skulle den kunne det?

Fordi FAT + 68k kode kan køre på 68k maskiner og FAT + PPC kode kan køre på
PPC maskiner og ikke på 68k modeller. Og en 7.6.x, der er installeret på en
PPC Mac, kan IKKE køre på en 68k Mac, selvom Morten R påstår det meste er 68k
kode..

Citat: "problemet med 7.6x er blot at kun meget lidt kode er PPC kode og
> [...]

> men det betyder da ikke, at der også er er en emulator, der gør, at
> ppc-kode kan afvikles på en 68k-maskine.

- Nu har jeg flere gange bedt om at få at vide, hvori den 'emulatro' består,
og hvor den ligger i System 7.6, - men endu er der ingen, der har
kunnet/villetsvare på det...

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 03-06-02 14:46

> [...]
> nogen steder. Men til gengæld er hverken Finder eller System i 7.6.x FAT
> versioner i en ren 68k installation - men kun 68k.

Næh der er jo ingen grund til at installere PPC code på en 68K maskine.
Omvendt er systemet på en PPC ikke FAT da ikke alt kode findes i PPC
udgaver. FAT er som jeg har skrevet før kun relevant for programmer.

[...]

> Fordi FAT + 68k kode kan køre på 68k maskiner og FAT + PPC kode kan køre
> på PPC maskiner og ikke på 68k modeller.

Du har misforstået noget: FAT er _både_ 68K og PPC kode. Se linksene
nederst i mit svar.

> Og en 7.6.x, der er installeret på en PPC Mac, kan IKKE køre på en 68k
> Mac, selvom Morten R påstår det meste er 68k kode..

Det har han da heller ikke påstået.

> Citat: "problemet med 7.6x er blot at kun meget lidt kode er PPC kode og
> finder
> er ikke multithreadet, størstedelen er af 7.6x er gammeldags 68k kode
> der skal emuleres."

Det er jo heller ikke det samme som det du skriver ovenover.

> - Nu har jeg flere gange bedt om at få at vide, hvori den 'emulatro' består,
> og hvor den ligger i System 7.6, - men endu er der ingen, der har
> kunnet/villetsvare på det...

Hmm du ignorerer da vist en del af debatten og jeg mener at have svaret
dig i en anden tråd. Men jeg har da fundet et link til dig om 68K
emulatoren:

<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14842>

Fra <http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=18224>
har jeg klippet:
---------------------------------------
1) Question: What is the difference between native software and
conventional software?

Answer: The Power Macintosh runs in two modes, without any further
assistance from the user: it can run "native" software, which is
software written for the PowerPC chip, or "conventional" software, which
is software written for an older 68000, 68020, 68030, or 68040-based
computer. Conventional software is sometimes referred to as "68K"
software.

Conventional software runs in an "emulation" mode, which is functionally
similar to the 68020 processor. The main differences between this
processor and later processors are: (a) it does not have a PMMU (Paged
Memory Management Unit), (b) it does not support the SWAP16 instruction,
and (c) it does not support a floating point unit. The first point is
necessary because the PowerPC has a newer, better, memory management
model. The second point is also addressed by improvements in the PowerPC
chip. The third point requires different steps to work around; see the
FAQ question below. Conventional software will generally run faster than
a 68020, probably between Macintosh IIci and Quadra 605 performance,
depending on how many references the software makes to the native
"toolbox" in the computer.

As new software is sold, you will find reference to "Fat" applications.
These are programs that can be run on either a 68K or Power Macintosh
computer without modification. The operating system automatically
determines which part to use.

Since "Fat" applications are really two programs in one, many installers
will offer either a "Power Macintosh" or "Conventional" install. If you
have installed a software billing itself as "Accelerated for Power
Macintosh" and, once installed, it does not recognize features which
definitely exist, such as an FPU, make sure you have installed the
correct version and build. Both versions will run on the Power
Macintosh, but only the "native" version will benefit from all the
special features of the Power Macintosh.

Måske du skulle ligge den hoverende og bedrevidende tone på hylden. Du
er som oftest den første til ikke at kunne dokumentere dine argumenter.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-06-02 19:02

In article <3CFB63CB.ABD309D0@mail1.stofanet.dk>,

> Morten R. giver udtryk for, at der næsten ikke findes PPC kode i en 7.6.x
> overhovedet...

ikke meget af 7.61 er PPC kode - fra Mac OS 8 og fremefter har apple
forøget mængden af PPC kode med 20-30%ved hver af de sørrre opdateringer.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-06-02 19:04

> [...]

> - Nu har jeg flere gange bedt om at få at vide, hvori den 'emulatro' består,
> og hvor den ligger i System 7.6, - men endu er der ingen, der har

det svar har du fået flere gange i denn tråd: den ligger selvfølgelig
sammen med kernen i systemkufferten.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-06-02 06:37

Hej Morten

Endelig et helt konkret bud/svar. - Og det, der er blevet sagt, er, at det ligger
i 'systemet' og systemet består jo af _hele_ systemmappen, så det har jo intet
reelt sagt...

Fra : Karl Antz

Dato : 04-06-02 07:55

> [...]
> ligger i 'systemet' og systemet består jo af _hele_ systemmappen, så det

Hej Erik Richard,

du misforstår altså noget: Morten skriver ganske tydeligt at "den ligger
sammen med systemkernen i systemkufferten" - altså i den dims _inden i
systemmappen_ der har udseende af en kuffert med et Finder-ikon udenpå.

Hilsen ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-06-02 03:11

Hej Karl

Nej, jeg misforstår ikke noget, desværre! - Det er hele tiden blevet sagt og
skrevet, at det lå i 'systemet', og 'systemet' består af _hele_ systemmappen. -
Det er første gang, der er blevet skrevet et konkret sted, hvor en evt.
emulator skulle ligge.

Og for øvrigt så har jeg temmelig tit haft både 'Finder' og 'System' splittet
ad i atomer så at sige for at finde ud af forskellige ting i andre
andledninger, og jeg må desværre også sige, at jeg ikke i de andledninger er
stødt på nogen som helst former for 68k-kodning eller ditto relaterede resource
ID'er, der blot antydningsvis kunne sige noget om en såkaldt 'emulator'

Jeg har været ved at kigge på nogle af de links, jeg fik i går, og i ingen af
dem har der været konkrete oplysninger, - kun antydninger og hentydninger og i
langt de fleste tilfælde er ordet 'emulator' blevet skrevet i citationstegn som
'*emulator*' og det uden yderligere forklaringer eller henvisniinger. På mig
virker det mere som et forsøg på en forklaringsmodel, end på reel viden. - Så
det lader til, at jeg skal til at 'dekode' hvert enkelt resource-ID i hele
systemet for at evt. kunne finde frem til noget brugbart... suk!

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-06-02 08:29

In article <3CFC51D9.6FA76609@mail1.stofanet.dk>,

> Hej Morten
>
> Endelig et helt konkret bud/svar. - Og det, der er blevet sagt, er,
> at det ligger i 'systemet' og systemet består jo af hele
> systemmappen, så det har jo intet reelt sagt...

med selve systemet mener man normalt "system kufferten"

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 04-06-02 08:44

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> med selve systemet mener man normalt "system kufferten"

Hvad er forskellen på en kuffert og en mappe.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "Lad os lige få nogle konkrete facts på
http://homepage.mac.com/ravn bordet og ikke al den snakken udenom" -- ESR

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 04-06-02 11:27

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Hvad er forskellen på en kuffert og en mappe.

En kuffert er ikke en mappe men et dokument. Finder i Mac OS 9 kan dog
åbne den på en måde så det ligner en mappe. Man får kun vist en del af
indholdet, som skrifter, lyde og tastaturlayouts.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-06-02 03:32

Hej Thorbjørn

En 'kuffert' / 'archive' er som det engelske udtryk siger det - et arkiv, der
indeholder primært aktive systemdele / resourcer.

En 'mappe' / 'folder' er en 'opbevaringsboks', hvor man kan lægge alt muligt -
også kufferter.

Mappen 'Skrifter' / 'Fonts' er et godt eksempel herpå. Selve skrifterne, når det
gælder for bitmaps - T1 og truetypes - TT - er 'kufferter/arkiver/archives', der
er lagt i en mappe/folder, - her mappen med navnet Skrifter/Fonts. Dette navn er
så registreret i en resource ID i Finder og System, så disse kan aktivere
skrifterne, når de skal bruges og vise dem i de forskellige skfirftmenuer.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 05-06-02 09:47

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> Hej Thorbjørn
>
> En 'kuffert' / 'archive' er som det engelske udtryk siger det - et arkiv, der
> indeholder primært aktive systemdele / resourcer.

Hej Erik.

Jamen, tak for svar. Det er da rart at der er _noget_ du vil svare på.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "Lad os lige få nogle konkrete facts på
http://homepage.mac.com/ravn bordet og ikke al den snakken udenom" -- ERS

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-06-02 10:27

Hej Thorbjørn

Den forstår jeg faktisk ikke...? - hvis du tænker på, at jeg ikke har besvaret en
mail, hvor du stiller nogle konkrete spørgsmål, så har jeg flere mails liggende i
drafts, som jeg ikke har fået svaret på endnu. - De skal nok komme, men lige
hvornår kan jeg ikke sige.

Der er temmelig meget, jeg skal have afklaret i de her dage, fordi jeg skal
indlægges til nogle hjerteundersøgelser i næste uge, selvom det just ikke er det,
jeg har mest lyst til, så er det i bogstaveligste forstand en livsnødvendighed, at
der bliver gjort noget ved 'dikkeværket'.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 06-06-02 10:31

> [...]

> drafts, som jeg ikke har fået svaret på endnu. - De skal nok komme, men lige

Jeg ville vaerdsaette meget hvis du faar svaret tilfredsstillende paa

> [...]
> jeg har mest lyst til, så er det i bogstaveligste forstand en livsnødvendighed, at
> der bliver gjort noget ved 'dikkeværket'.

Ja, det maa du hellere. Taenk hvis din viden gik med dig i graven,
inden du fik faerdiggjort dine emails.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-06-02 11:24

Hej Thorbjørn

Tak for spydigheden! - Jeg synes blot, den er under bæltestedet!
mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 06-06-02 12:45

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> Hej Thorbjørn
>
> Tak for spydigheden! - Jeg synes blot, den er under bæltestedet!

Der beklages at det blev opfattet sådan.

Der ønskes god bedring.

Fra : Martin Petersen

Dato : 06-06-02 11:27

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Ja, det maa du hellere. Taenk hvis din viden gik med dig i graven,
> inden du fik faerdiggjort dine emails.

Slå lige tænkeren til, Thomas.
Martin

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 06-06-02 11:43

martinmarius@petersen.mail.dk (Martin Petersen) writes:

> Slå lige tænkeren til, Thomas.

Hvem, mig? Det er jeg virkeligt ikke meget for.

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : thomas tomcat

Dato : 06-06-02 14:43

in article m3lm9sit7l.fsf@ted.gen-v.net, Thomas Bjorn Andersen at
tbamacnews@gen-v.net wrote on 06/06/02 12:42:

> Hvem, mig? Det er jeg virkeligt ikke meget for.
>
> --
> Thomas Bjorn Andersen

bland dig dog udenom. Det var _mig_, han snakkede til.

Thomas T

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-06-02 03:17

Hej Morten

Nej, det gør man netop ikke. Hvis man bruger ordet 'systemet' i bestemt
form, dækker det hele styresystemet og ikke kun en enkelt del. Hvis du
derimod skriver / havde skrevet 'System', så er der ingen tvivl om, at
det er selve systemkufferten inde i systemet, det drejer sig om.

Fra : Ben Knudsen

Dato : 03-06-02 15:02

>- Nu har jeg flere gange bedt om at få at vide, hvori den 'emulatro'
>består,
>og hvor den ligger i System 7.6, - men endu er der ingen, der har
>kunnet/villetsvare på det...

Det hele er forklaret her:

http://www.trinfinitysoftware.com/whichone.shtml

Mvh Ben