Lys på loftet
Fra : Käty & Mikael

Dato : 02-06-02 09:28

Jeg skal lave lys på mit loft og har derfor købt 4 stk. lysstofrør.
På loftet findes en stikkontakt, men placeret så upraktisk langt væk fra
loftslemmen, at man skal ind på loftet og lede efter den med en lommelygte
for at kunne tænde lyset.
Jeg har nu købt mig en afbryder, som jeg har tænkt mig at montere på et spær
lige ved loftslemmen. Fra afbryderen vil jeg trække en ledning med stik, som
jeg sætter i stikkontakten, og en ledning med en stikdåse med plads til 4
stik, som rørene herefter kan tilsluttes.
Men der er jo så mange regler m.h.t. disse ting. Er det, jeg har tænkt mig,
lovligt og efter forskrifterne?

Mikael

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 02-06-02 09:51

> [...]
> stik, som rørene herefter kan tilsluttes.
> Men der er jo så mange regler m.h.t. disse ting. Er det, jeg har tænkt

Brugsgenstande tilsluttet en stikkontakt må ikke tage karakter af en
fast
installation.
Hvis det er en løs plastkappeledning du har tænkt dig tilslutte til
stikkontakten og lade ligge med spænding på hen til afbryderen
kan den godt være tvivlsom - især hvis du har mus eller lignende
på loftet der kunne gnave hul.
Det er IMHO ikke groft uforsvarligt - men vi er vel i en gråzone...
Hvad med at prøve i dk.teknik.el ? - der er en masse mennesker
med god forstand på reglerne.

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 02-06-02 16:16

On Sun, 2 Jun 2002 10:27:58 +0200, "Käty & Mikael" <slot@privat.dk>
wrote:

> [...]
>stik, som rørene herefter kan tilsluttes.
>Men der er jo så mange regler m.h.t. disse ting. Er det, jeg har tænkt mig,

Du kan bare montere en bevægelsesføler i kontakten - så tænder lyset
hver gang der kommer en op på loftet. Så er du også ude over evt.
problemer m. ulovlig installation mm.

Lars