"Problem" med softwareversion 05.47 til No~
Fra : Heidi

Dato : 02-06-02 07:56

Jeg har fået opdateret min telefon for en uges tid siden (den er købt
07.06.01, så det var med at få det gjort gratis inden der gik et år),
men synes faktisk der er blevet "flere" problemer efter opdateringen.
(Flere i parentes fordi jeg sådan set aldrig har haft problemer med den
før).

En enkelt gang i den sidste uge har jeg oplevet, at telefonen har låst, når
jeg har kigget på en gammel SMS - det eneste jeg kunne gøre var at
tage batteriet ud, før den ville noget igen.
Efter at den har været slukket (om natten) og jeg har tændt den igen,
er den desuden nogle gange langsom til at klargøre sim-kortet (der står
SIM-kort ikke parat, hvis jeg feks vil læse en sms), og i stedet for at
skrive navnet på den person jeg modtager sms fra (hvis vedkommende
er i telefonbogen), skriver den nummeret.

Er der nogen der har oplevet noget lignende med den version? Eller
har jeg bare været uheldig?

--
Mvh. Heidi
Her plejer der med store bogstaver at stå, at svar udbedes

Fra : Cassandra

Dato : 02-06-02 12:29

hejsa

det er også min erfaring med Software 5,47 fryser og laver mærkelig
grafik

Mvh
"C@ss"

Fra : Fischer

Dato : 02-06-02 14:48

> (Flere i parentes fordi jeg sådan set aldrig har haft problemer
> med den før).

Undskyld, men var det så ikke dumt at opdatere den?
"If it ain't broke - don't fix it".

*Fischer

Fra : Heidi

Dato : 02-06-02 16:06

Fischer wrote:

> Undskyld, men var det så ikke dumt at opdatere den?
> "If it ain't broke - don't fix it".

Joo det kan man da, set i bakspejlet, sådan set godt sige - jeg var nok
bare lokket af muligheden for at få det gjort gratis indenfor garanti-
perioden - og så troede jeg måske også, at der trods alt ville være
nogle forbedringer.

Mht. låsning under læsning af sms, så er det nu sket to gange
med samme sms - som jeg nu har slettet, så det er selvfølgelig ikke
sikkert det sker igen.

Fra : Mr'eN

Dato : 02-06-02 21:40

Hejsa

Jeg har snart opdateret en del 3310 v5.47 og der er ikke en der har
haft problemer, jeg har dog lavet lidt forsøg, og min konklusion er at
hvis man opdatere en 3310 til v5.47 med bare MCU+PPM uden de nye
features slås til, så bliver telefonen ustabil (almindelig
opdatering).
Men hvis man laver en fuld flash og reprogrammere eepromen (Ved ikke
hvordan Nokia service centre gør det) så ruller det bare uden
problemer.
Ved fuld flash frem for bare MCU+PPM får man så de nye feature, efter
sigende skulle det så være en 3315.

\nielsen

Fra : Heidi

Dato : 03-06-02 07:23

Mr'eN wrote:
> [...]
> hvis man opdatere en 3310 til v5.47 med bare MCU+PPM uden de nye
> features slås til, så bliver telefonen ustabil (almindelig

Og for en almindelig person som mig, hvad betyder MCU+PPM så,
i et sprog så man nogenlunde kan forstå det?

> Men hvis man laver en fuld flash og reprogrammere eepromen (Ved ikke
> hvordan Nokia service centre gør det) så ruller det bare uden
> problemer.

Og samme spørgsmål trænger sig på vedr. fuld flash og eepromen?

> Ved fuld flash frem for bare MCU+PPM får man så de nye feature, efter
> sigende skulle det så være en 3315.

Så er spørgsmålet jo, om det er noget man normalt gør, når man
opdaterer, og det bare er mig der har været uheldig, eller om det er
noget man skal spørge specifikt om?

Fra : Mr'eN

Dato : 03-06-02 15:47

OK selvfølgelig, jeg skal prøve at forklare det så også almindelige
mennesker kan forstå det, men det er lidt svært for os ingeniører
MCU er selve programmet som styrer telefonen, en mobiltelefon består
populært sagt af noget hardware og noget software lige som en computer
MCU'en er så softwaren som blandt andet styrer og opsætter
hardwaren...
PPM'en er sprog pakken det er altså den der indeholder de forskellige
sprog til menuer samt ordbøgerne til SMS.
En fuld flash indeholder også disse to komponenter men også de data
som gemmes i eeprom'en (skal nok forklare senere)
Ved almindelig backup er det muligt kun at flashe (uploade til
telefonen) MCU og PPM.
Indholdet i eepromen er de statiske ting, altså dem som normalt ikke
skal ændres, der kan nævnes IMEI nummeret som identificere telefonen.
Man kunne også forestille sig at den indeholdte information om hvilken
telefon dette i virkeligheden er (hvilket gør at den skal opdateres i
dette tilfælde).
Du kan meget hurtigt se hvilken metode der er brugt ved din
opdatering, hvis du har menu 13 (tror jeg nok) som hedder billede
editor så er den fuld flashet. Der er også andre ting som indikere det
men den er nem at se efter

Håber det hjalp

Mvh
\nielsen

Fra : Heidi

Dato : 03-06-02 17:17

Mr'eN wrote:
> OK selvfølgelig, jeg skal prøve at forklare det så også almindelige
> mennesker kan forstå det, men det er lidt svært for os ingeniører

Det gik da meget godt

[snip - forklaring til opdatering]

> Du kan meget hurtigt se hvilken metode der er brugt ved din
> opdatering, hvis du har menu 13 (tror jeg nok) som hedder billede
> editor så er den fuld flashet.

Og nej, den menu har jeg ikke...

> Håber det hjalp

Ja lidt gjorde det - og det ville hjælpe endnu mere, hvis du også kunne
fortælle, om den fulde opdatering er noget man normalt foretager,
og om det er noget jeg kan "forlange", evt. ved at betale for det (og
hvad det mon så kan koste ekstra). Det er BlueTel i Herning, som har
opdateret den for mig.
Som jeg skrev andetsteds, så udløber garantien på torsdag, så hvis
jeg kan få den fulde opdatering på garantien var det jo værd at
forsøge...

Tak for din forklaring indtil nu

Fra : Mr'eN

Dato : 03-06-02 18:50

Hejsa Igen...

Jeg skal gøre mit bedste for at komme med nogle svar....
Først og fremmes så man før i tiden at eeprom'en også blev opdateret
(full flash), men på det sidste har jeg service gutterne mistænkt for
ikke at gøre dette. Så vidt jeg ved skal de ikke flashe eeprom'en men
nogen gør det alligevel.

Jeg ved ikke hvad Nokia har tænkt sig med v5.47, flere steder på
Nettet snakker man om en såkaldt 3315 som er en 3310 med ekstra
funktionalitet...
Jeg kunne ikke forestille mig at Nokia vil opdatere 3310 gratis til
3315 så skulle det da være første gang
Som du nok kan fornemme er det lidt gætteri fra min side underbygget
af min viden samt erfaringer.
Men en ting er sikke du skal have en stabil telefon efter en
opdatering, da det at opdatere en telefon skulle betyde at evt. Fejl
skulle rettes. Hvis vi nu går ud fra de ikke vil opdatere den til en
såkaldt 3315 så ser jeg to muligheder, enten at du får den nedgraderet
til en v5.13 (som virker), eller finder en som vil opdatere den til en
3315 for dig... Prøv at snakke med dem, man husk nu lige at det med
selv at opdatere telefoner ikke er noget butikkerne er vilde med at
høre for meget om...

Ja håber det kastede lidt mere lys over land ellers spørg endelig
igen...

Med hensyn til min sidste post så hedder menuen billedredigering og
har nummer 13.

\nielsen

Fra : Heidi

Dato : 03-06-02 19:09

Mr'eN wrote:
> Hejsa Igen...
>
> Jeg ved ikke hvad Nokia har tænkt sig med v5.47, flere steder på
> Nettet snakker man om en såkaldt 3315 som er en 3310 med ekstra
> funktionalitet...

Hvad går de ekstra funktionaliteter så mon ud på? Feks. det der
Billedredigering?

> Jeg kunne ikke forestille mig at Nokia vil opdatere 3310 gratis til
> 3315 så skulle det da være første gang

Man har jo lov at være heldig

> [...]
> skulle rettes. Hvis vi nu går ud fra de ikke vil opdatere den til en
> såkaldt 3315 så ser jeg to muligheder, enten at du får den nedgraderet

Er det den seneste version inden 5.47?
Findes der en oversigt nogle steder på nettet, hvor man kan se de
forskellige softwareversioner, og hvad forskellen er på dem?

> eller finder en som vil opdatere den til en
> 3315 for dig... Prøv at snakke med dem, man husk nu lige at det med
> selv at opdatere telefoner ikke er noget butikkerne er vilde med at
> høre for meget om...

Jeg tror lige jeg vil prøve at ringe til dem i morgen, og høre om de
kender til noget med at opdatere den til 3315, og hvad det evt. koster.
Samt måske om de har haft problemer generelt med version 05.47.

> Ja håber det kastede lidt mere lys over land ellers spørg endelig
> igen...

Jeg takker igen for dine svar

> Med hensyn til min sidste post så hedder menuen billedredigering og
> har nummer 13.

Og jeg har kun 12 menupunkter i hovedmenuen...

Fra : Mr'eN

Dato : 03-06-02 19:33

On Mon, 3 Jun 2002 20:08:30 +0200, "Heidi" <nospamheidi@adslhome.dk>
wrote:

>Hvad går de ekstra funktionaliteter så mon ud på? Feks. det der
>Billedredigering?
Billedredigering er en editor hvor du selv kan tegne billedbeskeder.
Så er der automatisk tastaturlås (tidsindstillet)
Timing af profiler - hvor længe en profil skal være aktiv, og derefter
skifter til normal profilen.
m.v.

>Er det den seneste version inden 5.47?
Ja

>Findes der en oversigt nogle steder på nettet, hvor man kan se de
>forskellige softwareversioner, og hvad forskellen er på dem?
Ja Jeg poster ikke adresser på newsen fordi det i nogen grupper
strider mod reglerne. Men se lige din mail - hvis den er rigtig

>Jeg tror lige jeg vil prøve at ringe til dem i morgen, og høre om de
>kender til noget med at opdatere den til 3315, og hvad det evt. koster.
>Samt måske om de har haft problemer generelt med version 05.47.
God ide

\nielsen

Fra : Heidi

Dato : 03-06-02 19:36

Mr'eN wrote:

> Ja Jeg poster ikke adresser på newsen fordi det i nogen grupper
> strider mod reglerne. Men se lige din mail - hvis den er rigtig

Det er den - men jeg har tilsyneladende lidt problemer med at modtage
på mine sædvanlige mailadresser/aliaser lige nu, så kunne jeg evt. få
dig til at sende linket til hct@wanadoo.dk i stedet for? Så siger jeg
(endnu engang) tak

Fra : Heidi

Dato : 06-06-02 16:24

Mr'eN wrote:
> Hejsa Igen...
>
> Jeg skal gøre mit bedste for at komme med nogle svar....

[snip - nogle svar...]

Som lovet til Mr'eN kommer jeg lige her med resultatet af min
forespørgsel hos BlueTel vedr. en fuld opdatering, eller en nedgradering
af min version 5.47. (Og Mr'eN, du får lige en kopi i din mailboks, håber
det er ok...)

Jeg var derinde i dag, og viste dem noget af det Mr'eN havde
forklaret mig, og jeg fik at vide at de aldrig havde hørt om en 3315,
eller at der kunne komme sådanne ekstra menuer frem ved en fuld opdatering.

At nedgradere til 5.13 var heller ikke muligt, da de gamle versioner
automatisk slettes hos dem, når den nyeste kommer fra Nokia.

Det han kunne (og ville) gøre, var at næste gang der kom en
opdatering, kunne jeg komme ind og få den gratis (hvad der ellers
ville koste 250 udenfor garantiperioden). Dette skrev han på den seddel
jeg fik da jeg fik opdateret til 5.47, så jeg havde en slags bevis på at
han havde lovet det.

Så nu tror jeg lige jeg venter lidt og ser, hvor stort problemet viser
sig at være på længere sigt - om den stadig låser i indbakken osv.

Hvis der er andre der har/får problemer med 5,47 og finder en anden
løsning, så vil jeg dog meget gerne høre om det her i gruppen...