Anbefalinger - et godt gys
Fra : [3700] MHJ

Dato : 02-06-02 00:21

Efter at have investeret i lidt hjemmebio er jeg kommet i den ubehagelige
situation at jeg er i tvivl om softwaren. Jeg har altid haft en hang til
Sci-fi og gys og horror, men der er relativt begrænset hvad jeg ståder på.

Dog har jeg bemærket at det ikke er film som "I Know what you did..." og
lignende der rykker mere, men det mere utalte og okkulte. (mener at Ring er
en herlig film - lagde slet ikke mærke til at den var på "udenlandsk").

Hvas skal jeg fylde i samlingen?

MVH
Morten

Fra : Søren Blom

Dato : 02-06-02 01:01

"[3700] MHJ" <morkaj@email.com> skrev
Jeg har altid haft en hang til
> Sci-fi og gys og horror, men der er relativt begrænset hvad jeg ståder på.
>

> Hvas skal jeg fylde i samlingen?

Bag Facaden mener jeg personligt er en film man skal have. Det er måske ikke
verdens bedste gyser film, men den giver nu nogen "ud af kroppen
oplevelser". Derudover så har den jo et par store stjerner i hovedrollerne,
nemlig Harrison Ford og Michelle Pfeiffer.

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 02-06-02 02:21

Hej!

"[3700] MHJ" wrote:

> [...]
> en herlig film - lagde slet ikke mærke til at den var på "udenlandsk").

Hvis du kunne li' Ring så se "Dark Water". Den er japansk og er en meget
effektiv gyser.

--
Mvh, Kim Voss Schrader - http://www.kampsax.dtu.dk/~schrader/

OBS: Jeg flytter d. 15 Juni og skifter da e-mail adresse til
mailto:teknik_kim@hotmail.com

Fra : Anders Hyltoft

Dato : 02-06-02 08:10

Her er en liste over nogle af de film jeg ville anbefale.

Raising Cain
The Exorcist (sæføli)
The Exorcist 3
In the mouth of Madness
Two evil Eyes (findes vist kun på VHS. Film med to forskellige historier på. Bl.a. instrueret af George A. Romero)
American Werewolf in London (sjov men også uhyggelig nogle steder)
What Lies Beneath
The Thing (John Carpenter's film med Kurt Russel)
Serpent and the Rainbow
House (fra 1986)
Event Horizon (både Sci-fi og horror i én film)
Hellraiser 1 & 2
Poltergeist (ihvertfald 1'eren)
Psycho (den originale)

Der var et lille udpluk, men der er garanteret mange jeg har glemt...
Prøv at søg på IMDB på titlerne for at få et overblik over hvad du kunne tænke dig.

Anders Hyltoft

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 02-06-02 10:44

> The Thing (John Carpenter's film med Kurt Russel)

Dejligt at du nævner den. Virkelig uhyggelig og en klassiker
i genren, der stadig holder. Morricones musik i filmen er
også hammeruhyggelig.

Mark
Er du film buff? Vi kan altid bruge en ny skribent.

Fra : Jakob Madsen

Dato : 02-06-02 10:48

> Dejligt at du nævner den. Virkelig uhyggelig og en klassiker
> i genren, der stadig holder. Morricones musik i filmen er
> også hammeruhyggelig.

Tænk, jeg syntes at den var ekstremt dårlig og ikke spor uhyggelig, men
sådan er smag jo heldigvis så forskellig.

--
mvh:// Jakob Madsen
mail:// jakob@zoidberg.dk

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 02-06-02 23:24

> Tænk, jeg syntes at den var ekstremt dårlig og ikke spor uhyggelig, men
> sådan er smag jo heldigvis så forskellig.

Jow, men bortset fra det første sure opstød vil begejstringen
næsten ingen ende tage i IMDBs bruger vurdering:

http://us.imdb.com/CommentsShow?84787

Flere kammer helt over i lovprisning og har skrevet meget lange
indlæg, så noget kan den i hvert fald. Jeg er enig i det meste.

Fra : Kim Noer

Dato : 02-06-02 23:50

> Dejligt at du nævner den. Virkelig uhyggelig og en klassiker
> i genren, der stadig holder. Morricones musik i filmen er
> også hammeruhyggelig.

Er det den film med yoghurten der æder folk?

--
If 0 thinks it looks like O, then 0 got a problem right?

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 02-06-02 23:58

> Er det den film med yoghurten der æder folk?

Don't think so, Tim.

Jeg tror du forveksler den med The Blob.

Fra : Peter G.

Dato : 03-06-02 07:36

In article <ade7rb$id6$1@sunsite.dk>, Mark Thomas Gazel
<mark@fjerndettegazel.dk> wrote...

> Don't think so, Tim.
>
> Jeg tror du forveksler den med The Blob.

Mon ikke han mener "The Stuff"?
http://uk.imdb.com/Title?0090094

--
M.v.h. / Kind regards, Peter.
Address is not munged.

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 02-06-02 08:13

"[3700] MHJ" <morkaj@email.com> wrote in message
> [...]
er
> en herlig film - lagde slet ikke mærke til at den var på "udenlandsk").

Jeg var inde og se The Others i fredags og det er den mest skræmmende film
jeg nogensinde har set (brølende monstre og store fantastiske effekter gør
ikke noget for mig i retning af gys...)! Den er allerede kommet på DVD i
R1 - klart en anbefalelsesværdig film med et RIGTIG godt gys og en fed
pointe!

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : Mads A

Dato : 02-06-02 10:14

"Mikkel Selsøe Sørensen" <spandikl@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> ikke noget for mig i retning af gys...)! Den er allerede kommet på DVD i
> R1 - klart en anbefalelsesværdig film med et RIGTIG godt gys og en fed

Jeg kan ikke være mere enig, men det er en film der er svær
at fortælle andre om uden at komme til at lave en spoiler ('nuff said, se
den)
wevy cweepy

/Mads A

Fra : David Rasmussen

Dato : 02-06-02 09:14

[3700] MHJ wrote:
> [...]
> en herlig film - lagde slet ikke mærke til at den var på "udenlandsk").

Politiskolen 1-8

/David

Fra : Anders Hyltoft

Dato : 02-06-02 10:04

"David Rasmussen" <pinkfloydhomer@yahoo.com> wrote in message news:3CF9D3AB.5040008@yahoo.com...

SNIP

> Politiskolen 1-8

Ja, de er i hvert fald skræmmende

MVH Anders

Fra : David Rasmussen

Dato : 02-06-02 10:13

Anders Hyltoft wrote:

> Ja, de er i hvert fald skræmmende
>
> MVH Anders

Præcis :)

Som Homer siger til Bart på et tidspunkt:

"Why do you think I took you to all those Police Academy movies? For
fun? Well, I didn't hear anybody laughing. Did you?"

eller som han siger til Marge:

"When I first heard that Marge was joining the police academy, I
thought it would be fun and zany, like that movie -- Spaceballs. But
instead it was dark and disturbing. Like that movie -- Police
Academy"

/David

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 02-06-02 15:56

David Rasmussen skrev:

> "Why do you think I took you to all those Police Academy movies?
> For fun? Well, I didn't hear anybody laughing. Did you?"

Hehe, og han fortsætter lige så kækt: "Except maybe for that guy who
made sound effects. Vrooom, eeerrrrr, whipwhipwhip. Heehee! Where was I?
Oh yeah - stay out of by booze!"

--
Mvh. Peter
"I've been shot, stabbed, electricuted, hung, ran over, and burnt....I

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 03-06-02 00:06

David Rasmussen <pinkfloydhomer@yahoo.com> skrev:

>Politiskolen 1-8

Politiskolen 8? Den har jeg aldrig hørt om.

Niels Søndergaard

Fra : David Rasmussen

Dato : 03-06-02 00:25

Niels Søndergaard wrote:

> Politiskolen 8? Den har jeg aldrig hørt om.

Who's counting?

Fra : Jesper

Dato : 04-06-02 15:07

David Rasmussen <pinkfloydhomer@yahoo.com> wrote:

> Who's counting?

I Maltin's om Politiskolen 6: "Only - repeat - only for those who
believes Police Academy 5 was robbed at Oscar Time"
--
Jesper.
EmaiI -> p i n e b o x {a} m y r e a l b o x <.> c o m

Fra : Kasper Navrbjerg

Dato : 06-06-02 12:44

"Jesper" <sig@email.invalid> wrote in message

> I Maltin's om Politiskolen 6: "Only - repeat - only for those
who
> believes Police Academy 5 was robbed at Oscar Time"

Jeg er uenig med onkel Maltin om mange ting
(dog ikke ovenstående). Men jeg må give ham:
Noget af det bedste han skriver er de sarkastiske
anmeldelser

Mvh Kasper

Fra : Jesper

Dato : 02-06-02 11:03

> [...]

> en herlig film - lagde slet ikke mærke til at den var på "udenlandsk").

Scarecrows (1988)
The Entity
Nightmare Alley (1947 - Når den engang kommer på DVD)
Q - The Winged Serpent (1982)
Boogeyman
Olivia (1981)
La Chiesa (se den på italiensk!)
La Setta
Dellamorte Dellamore
Opera (1987)
The Mountain of the Cannibal God
A Chinese Ghost Story
Phantasm
Phantasm II
Guinea Pig: Mermaid In A Manhole

Santa Sangre

Fra : Louise Kirk Larsen

Dato : 02-06-02 11:22

Hejsa!

Jeg synes at det er en skam hvis man går glip af Hitchcocks "Fuglene" og
"Psycho". Fuglene er uhyggelig (det synes jeg altså!) men Psycho er bare
griner!
Bag Facaden er altså også ret skummel.

Venlig hilsen Louise

Ps: Candyman stinker for hårdt!

--
Sort snak er god snak!
Sort snak er kreativt!

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 02-06-02 11:49

"Louise Kirk Larsen" <louisemail@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Ps: Candyman stinker for hårdt!

Han _har_ jo osse været død, igennem længere tid....

Filmen Candyman, er genial horror.

Æv bæv

Thomas

Fra : Jesper

Dato : 02-06-02 12:56

Louise Kirk Larsen <louisemail@esenet.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg synes at det er en skam hvis man går glip af Hitchcocks "Fuglene" og
> "Psycho". Fuglene er uhyggelig (det synes jeg altså!) men Psycho er bare

Hitchcocks "The Birds" er IMHO rædsom, jeg har set den på det store
lærred. "Bats" fra 1999 er en langt bedre film. Og guderne skal vide at
den ikke er god.

Candyman er en efter min mening fremragende og meget stemningsfuld
gyser, ikke mindst takket være Philip Glass'(La Chiesa, Hamburger Hill)
underlægningsmusik

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 02-06-02 23:21

Louise Kirk Larsen wrote:

> Jeg synes at det er en skam hvis man går glip af Hitchcocks "Fuglene" og
> "Psycho". Fuglene er uhyggelig (det synes jeg altså!) men Psycho er bare
> griner!

Fuglene er en fantastisk film - bare det at jeg først 3. gang jeg så den
opdagede at der ikke er nogen musik i filmen overhovedet... Hermann
er med som "Sound consultant"?? (han er sikkert blevet sendt i skoven
med en båndoptager..).

Psycho synes jeg ikke rigtigt er noget i dag - den er ikke rigtig uhyggelig
og har ikke nogen rigtig fed stemning. At kalde Fuglene for en gyser i dag
er sikkert også over målet, men én af de 10 bedste i alle genrer
nogensinde, så absolut.

> Bag Facaden er altså også ret skummel.

...men på den lidt mere BØH!-agtige måde.

Ulrik Magnusson

Fra : Morten DH

Dato : 02-06-02 12:00

Jesper <sig@email.invalid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1fd5exi.vnu57a16bvx1mN%sig@email.invalid...
> Guinea Pig: Mermaid In A Manhole

Den spiller måske? Har længe overvejet at købe den - eller måske hele Guinea
Pig Boxen... Det ville være lidt af en fødselsdagsgave til mig selv

Fra : Jesper

Dato : 02-06-02 12:57

vMorten DH <morten@no-spam-drejoe.dk> wrote:

> [...]
>
> Den spiller måske? Har længe overvejet at købe den - eller måske hele Guinea
> Pig Boxen... Det ville være lidt af en fødselsdagsgave til mig selv

Den må jeg eje! Hvor kan den købes henne?

Fra : Morten DH

Dato : 02-06-02 17:26

Jesper <sig@email.invalid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1fd5led.50q4u91ulpfevN%sig@email.invalid...

Guinea

> Den må jeg eje! Hvor kan den købes henne?
> --

http://www.absurd-online.dk/shop/ klik på box-sets... så endda at Kenneth
har den på lager, så det er bare at lukke øjnene og taste kortnummeret

Jeg har handlet her mange gange og har aldrig haft nogen problemer med
levering eller noget andet - men det er et dyrt bekendtskab...

Fra : Jesper

Dato : 02-06-02 18:28

> [...]

> Jeg har handlet her mange gange og har aldrig haft nogen problemer med
> levering eller noget andet - men det er et dyrt bekendtskab...

1400 bananas for et 2 kg boxed set!!! Jeg plukker altså ikke mine penge
på en busk i haven

Fra : Morten DH

Dato : 02-06-02 20:16

Jesper <sig@email.invalid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1fd60pw.1vafmgm1nz8ya2N%sig@email.invalid...

Kenneth

> 1400 bananas for et 2 kg boxed set!!! Jeg plukker altså ikke mine penge
> på en busk i haven

Hvis du finder sådan en busk så sig lige til for jeg gad godt eje den...
Kommer jo nok aldrig i Block Buster

Fra : Morten DH

Dato : 02-06-02 12:10

[3700] MHJ <morkaj@email.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:adbkv3$hg7$1@sunsite.dk...
> [...]
er
> en herlig film - lagde slet ikke mærke til at den var på "udenlandsk").

Rosemary's Baby http://us.imdb.com/Title?0063522
The Omen http://us.imdb.com/Title?0075005
Repulsion http://us.imdb.com/Title?0059646
Audition http://us.imdb.com/Title?0235198

Er et par af dem der kryber ind under huden uden en masse larm og CGI
monstre...

Fra : Duggi

Dato : 02-06-02 13:21

> Rosemary's Baby http://us.imdb.com/Title?0063522
> The Omen http://us.imdb.com/Title?0075005
> Repulsion http://us.imdb.com/Title?0059646
> Audition http://us.imdb.com/Title?0235198

Jeg har ikke set Audition, men har hørt så meget creepy om den, at jeg er
overbevist om, at Den er uhyggelig. Desværre er den ikke i biografen
længere, men heller ikke kommet nede i videobiksen. Så jeg må vente.

Det kunne være jeg skulle se repulsion, eftersom jeg er enig med dine andre
valg.

> Er et par af dem der kryber ind under huden uden en masse larm og CGI
> monstre...

Fuldstændigt rigtigt... Engang hørte jeg at Event Horizon var en uhyggelig
film. Og det var den da også til at starte med, inden rumbesætningen landede
på det havarerede rumskib. Derefter var den bare en omgang splat. IMHO er
det det ikke sete som er uhyggeligt.

/Klaus

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 02-06-02 13:57

"Duggi" <NoM@il.com> writes:

> Jeg har ikke set Audition, men har hørt så meget creepy om den, at jeg er
> overbevist om, at Den er uhyggelig. Desværre er den ikke i biografen
> længere, men heller ikke kommet nede i videobiksen. Så jeg må vente.

Der er en vis scene (den med ståltråden) der er meget ubehagelig, og
det hjælper ikke at lukke øjnene, for lyden er nok :)

Den asiatiske DVD kan købes ret billigt, og den har engelske
undertekster.

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 02-06-02 13:37

> Rosemary's Baby http://us.imdb.com/Title?0063522
> The Omen http://us.imdb.com/Title?0075005
> Repulsion http://us.imdb.com/Title?0059646
> Audition http://us.imdb.com/Title?0235198

Repulsion ville jeg frygtelig gerne se igen.

Faktisk er det ikke en gyser, men en historie om en kvinde
der opsluges af en slumrende sindsyge. Måden Polanski har
skildret det på, gør filmen pisse uhyggelig.

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 02-06-02 12:54

"[3700] MHJ" <morkaj@email.com> writes:

> [...]
> en herlig film - lagde slet ikke mærke til at den var på "udenlandsk").

Jeg tror de fleste jeg ville have foreslået er nævnt, men her er et
par tilføjelser:

JACOB'S LADDER
R1 udgaven er ret billig, og indeholder et kommentatorspor samt en
documentary der ikke er nævnt på omslaget!

THE SHINING
Stanley Kubricks klassiker

DEAD RINGERS (Blodbrødre)
Du kan dels købe den i en Criterion udgave og en af de skrabede til en
halvtredser i den lokale radioforhandler. Efter min mening Cronenbergs
bedste film.

THE OMEN (Tegnet)
25 års jubilæums-dvden er meget god

Fra : Anders Nielsen

Dato : 02-06-02 15:08

> Hvas skal jeg fylde i samlingen?

Her er par stykker af lidt forskellig stil. Jeg synes alle er
uhyggelige og/eller yderst underholdene

The Haunting (1963)
Deep Red (1975)
Black Christmas (1974) <-- glem alt om Halloween, den her er meget
bedre!
Texas Chainsaw Massacre (1974)
Theatre of Blood (1973)

vh Anders

Fra : [3700] MHJ

Dato : 03-06-02 20:57

Tak for feed back - der er nævnt mange gode klassiske film som jeg helt
klart skal have anskaffet (havde glemt dem...)

Det asiatiske segment skal ligeledes dyrkes.
MVH
Morten

Fra : Michael N. Petersen ~

Dato : 13-06-02 12:59

Jeg vil anbefale dig følgende film:

2010
Alien - Den 8. Passager
Aliens
Bone Collecor, the
Close Encounters, Special Edition
Day the Earth Stood Still, the
Deep Impact
Fifth Element, the
Independence Day, Special Edition
Innocents, the
Matrix, the
Others, the (Fås pt. kun i region 1)
Psycho (Hitchcock's udgave, fås pt. kun i region 1)
Silence Of The Lambs, the
Star Trek filmene, (pt. findes der 9 stk.)
Star Wars: The Phantom Menace (den eneste som pt. fås på DVD)
Starship Troopers
Terminator, the
Terminator II
Terminator II Special Edition (Handling varierer lidt fra den originale
version)
Total Recall
War Of The Worlds

Filmene er valgt fra det kriterium at de har den spænding og/eller
gys som man typisk finder i denne slags film. Nogle er gyserfilm og
andre hører mere til genren Thrillers. Sci-Fi er Sci-Fi.
Listen er dannet fra min egen samling, så nogle titler, der varmt
kan anbefales, står her ikke.

Jeg ka ikke garantere at alle titler kan fås på DVD og i region 1. Det må du
selv få bekræftet.

Fra : Mudj@

Dato : 13-06-02 13:18

Freddy got fingered - Den er fandme uhyggelig og jeg gyste og kastede op
over den i lang tid ............... Når man ser filmen forstår man godt at
Drew Barrymore smuttede....

Morten

Fra : -V-

Dato : 13-06-02 14:15

"Michael N. Petersen Krogh" <michael@dsc.dk> skrev:

Er det din idé om gyserfilm? Der er 22 titler, hvoraf de fleste er Sci-Fi og
ikke gys.

> 2010
Stinkende lortefilm. Se 2001 og glem denne.
> Bone Collecor, the
Spændende, men en typisk
"morderen-er-den-allermest-usandsynlige-af-alle-medvirkende-film". Men
Angelina er lækker.
> Close Encounters, Special Edition
Gyser? Hardly.
> Day the Earth Stood Still, the
Ditto.

> Deep Impact
Amerikansk run-of-the-mill katastrofe film, med et stort budget til CGI.

> Psycho (Hitchcock's udgave, fås pt. kun i region 1)
> Silence Of The Lambs, the
Nu er vi ved at være der.

> Starship Troopers
Lortefilm, læs bogen istedet.

> Filmene er valgt fra det kriterium at de har den spænding og/eller
> gys som man typisk finder i denne slags film.
....men totalt uden tilknytning til gys.

Prøv igen.

-V- (som måske hidsede sig en anelse for
meget op...)