Dækslid bil Vs mc
Fra : Jens Didriksen

Dato : 01-06-02 23:30

For et par dage siden skiftede jeg dækkene på min bil. De holdt 70.000 km
hvilket må siges at være ganske godt.

Men almindelige mc-dæk holder sjældent så mange km. Feks. er jeg blevet
anbefalet Continental Enduro Pro som skulle være et godt dæk til allround
kørsel on/off the road. Dette skulle være et virkelig holdbart dæk som
sagtens skulle kunne rende 15.000 km uden det store bøvl.

Men sammenlignet med bildæk er det jo absolut ikke imponerende! Hvad er
forskellen? Skyldes det at et bildæk kun anvender en flade af dækket, mens
at et mc-dæk af indlysende årsager skal kunne benytte en større
trædepude/skulder i svingene?

Eller er det simpelthen mønsteret der er mindre på mc-dækket - og hvorfor så
det????

.... og hvad er jeres erfaringer med km-tal på langtursdæk i almindelighed?

Jens
Der overvejer et bildæk på sin mc...

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 02-06-02 09:21

"hvad er jeres erfaringer med km-tal på langtursdæk i almindelighed?"

Jo hårdere dæk, jo flere km. Og efter min mening også et ringere dæk. Jeg
kigger ikke efter hvor mange km det kan kører, men hvor godt det står fast
på både tør og våd vej. På min gamle CBR1000 havde jeg nogle dæk der ikke
var slidt helt ned efter 20.000km, hvilket jo er meget godt, især på så
kraftig en MC. Tilgengæld kunne den stortset ikke stå fast i regnvejr. Sådan
et dæk vælger jeg ikke igen. Sikkerhed frem for alt. Det kan blive dyrt
sparede kroner

Jeg tror at hvis du skal have dæk i samme kvalitet på bilen, koster det
også. Og km-tallet bliver heller ikke så højt. Jeg ved dog ikke meget om
bildæk Men det hører vel også til i en anden gruppe.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 02-06-02 10:27

"Jens Didriksen" <jens@didriksen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forskellen? Skyldes det at et bildæk kun anvender en flade af dækket, mens
> at et mc-dæk af indlysende årsager skal kunne benytte en større

en af de faktorer du skal have med er også de kraftige
accelerationer/deccelerationer man laver på en motorcykel. man accelerer jo
en del hurtigere på cyklen end i fatter gamle ford

derudover kan de også have noget at gøre med den hastighed man har i sving
(dette slid er måske minimalt), men jeg har ihvertfald bemærket at jeg kører
typisk 10-30 km hurtigere igennem en del svimg på mortorcyklen end jeg gør i
bilen.

--
Jacob

Fra : Birger Poulsen

Dato : 02-06-02 20:44

"Jacob Stegelmann" <stegelmann(@)privat.dk> wrote in message
> [...]
kører
> typisk 10-30 km hurtigere igennem en del svimg på mortorcyklen end jeg gør

I sving ligge man ned og slider derfor på dækkenes sider, og det er for
'normale' MC piloter den sidste del af dækkene som bliver slidt med.

Birger
SV
som skal have nyt bagdæk i morgen efter 10.000 på et Bridgestone 010

Fra : Allan Bojesen

Dato : 02-06-02 20:55

> [...]
> forskellen? Skyldes det at et bildæk kun anvender en flade af dækket, mens
> at et mc-dæk af indlysende årsager skal kunne benytte en større

Jeg kan finde masser af eksempler på bildæk der ikke holder mere end
20-30.000 km. Når du er oppe i bredere dæk 215 eller større og lidt sporty
til og med, er min erfaring at det er fint med 25.000 km på bildæk. Men et
smalt dæk 165 f.x. med en hård compound er der masser af km i. Dækkene på
min svigerfars Escort rådner op inden de er slidt ned )

Men generelt tror jeg at compounden i mc-dæk er blødere end i bildæk og
deraf også færre km.

Allan Bojesen

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 02-06-02 21:07

"Allan Bojesen" <aboje@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> smalt dæk 165 f.x. med en hård compound er der masser af km i. Dækkene på
> min svigerfars Escort rådner op inden de er slidt ned )

Jep's , og en forhjulstrækker med 270nm, tager også lidt af levetiden

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Christian Knudsen

Dato : 08-06-02 14:22

> [...]
> smalt dæk 165 f.x. med en hård compound er der masser af km i. Dækkene på
> min svigerfars Escort rådner op inden de er slidt ned )

jeg har lige nogle tal i hovedet, nu jeg ser dette indlæg, for at sætte
tingene i perspektiv:...

Mine forældre har haft en Mercedes E280 for nogle år siden. Der holdt
Michelin Pilot Sport 205 bagdækkene max 30.000, hvor fordækkene normalt
klarede 45.000 inden de skulle skiftes. Det var højhastighedsdæk der var
monteret (240km/t +), og de kostede ca 2700 excl moms såvidt jeg husker.....

Fra : Jes Vestervang

Dato : 06-06-02 22:40

Jens Didriksen wrote:
> Men sammenlignet med bildæk er det jo absolut ikke imponerende! Hvad er
> forskellen?
Fra <http://www.dunloptire.com/cycle/faq/#wear>:
---
Why Do Motorcycle Tires Wear Out So Quickly Compared To Car Tires?

In answering this question, we must first make sure that we are comparing
apples to apples. When you think of it, the vast majority of motorcycles
are high performance vehicles compared to most cars. Consider that you
rarely see a motorcycle with less than ''H'' speed-rated tires. By
comparison, the vast majority of cars ride on non-speed-rated tires.
Power-to-weight ratio and speed are big factors in respect to tire wear.
Unfortunately, when many people compare mileage, they do so with a family
sedan and a much higher performance motorcycle.

Another significant factor in this comparison is the size of the tire
contact footprint. In the case of a car, the footprint is much larger and
there are four, not two tires contacting the pavement. You must keep in
mind that virtually the entire width of the relatively flat tread of a car
is in contact with the road all of the time. A car remains upright, even
when cornering. This results in a much smaller contact footpring for a
motorcycle tire. High power-to-weight ratio, speed, size of footprint and
other aspects explain why motorcycle tires wear out quicker than car tires.

To obtain the best mileage from your motorcycle tires, observe the
following guidelines: obey the speed limit; avoid quick acceleration and
hard braking; maintain recommended tire pressures; and do not overload your
bike or tow a trailer.
---

Så du skal bare koble traileren fra

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 06-06-02 22:45

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> To obtain the best mileage from your motorcycle tires, observe the
> following guidelines: obey the speed limit;

nå det er derfor de ikke holder længere

> Så du skal bare koble traileren fra

sådan en kan jeg ikke give skylden for mit dækslid, desuden vil fatter blie
lidt knotten hvis jeg nuppede har (bil) trailer

--
Jacob
GSXR250

Fra : Jes Vestervang

Dato : 06-06-02 23:03

Jacob Stegelmann wrote:

> nå det er derfor de ikke holder længere

> sådan en kan jeg ikke give skylden for mit dækslid, desuden vil fatter
> blie lidt knotten hvis jeg nuppede har (bil) trailer

Mon ikke han ville falde om af grin istedet for?

--
mvh Jes Vestervang - der lige er kommet hjem fra kaffemøde i Sandvad hvor
der var en fin gammel rød vespa scooter med sidevogn og anhænger

Fra : Jens Didriksen

Dato : 07-06-02 12:10

Tak for tipset

Det hjalp på min (og sikkert andres) forståelse...

Jens