En fordrukken hæk
Fra : Lene Tullin Nielsen

Dato : 01-06-02 21:09

Har set i en havebog at man kan lave en spændende hæk med hyld, slåen,
hassel, mirabel o.l.
Det kunne jeg godt tænke mig et sted hvor vi ellers havde planer om en
bøgehæk. Jeg synes det er sjovere med en hæk der giver afgrøde.

Er der nogen der har erfaringer med hække at disse planter?
Nogen der ved et godt (og billigt) sted at købe dem?

/Lene

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-06-02 21:54

On 1 Jun 2002 13:09:03 -0700, lene_tullin@hotmail.com (Lene Tullin
Nielsen) wrote:

> [...]
>Det kunne jeg godt tænke mig et sted hvor vi ellers havde planer om en
>bøgehæk. Jeg synes det er sjovere med en hæk der giver afgrøde.

Hvis de skal give noget afkast, så skal du regne med at de _ikke_ skal
klippes som almindelig hæk. Det vil så også sige at de kommer til at
fylde noget mere end en bøgehæk normalt gør.

>Er der nogen der har erfaringer med hække at disse planter?

Til læhegn er de gode, til 'rigtig' hæk, dvs. en hæk som skal klippes,
der ville jeg holde mig fra dem.

Men er pladsen til det, så lyder det dog rigtig spændende.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Lene Tullin Nielsen

Dato : 02-06-02 11:01

> Til læhegn er de gode, til 'rigtig' hæk, dvs. en hæk som skal klippes,
> der ville jeg holde mig fra dem.
>
> Men er pladsen til det, så lyder det dog rigtig spændende.

Jeg kan ikke helt regne ud hvor meget plads de vil bruge, men det må
gerne være bredere end en bøgehæk.
Og det må også gerne være lidt højt.

Hvor tæt skal man plante den slags planter?

/Lene

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-06-02 20:23

On 2 Jun 2002 03:00:50 -0700, lene_tullin@hotmail.com (Lene Tullin
Nielsen) wrote:

>Jeg kan ikke helt regne ud hvor meget plads de vil bruge, men det må
>gerne være bredere end en bøgehæk.
>Og det må også gerne være lidt højt.

Op til 3 meter. Sikkert også lidt mere... Altså i løbet af nogle år.
Hassel er ikke så bred men kan blive høj, 3-4 meter. Hyld er både bred
og høj.

>Hvor tæt skal man plante den slags planter?

En meter mellem hver, så dækker de indenfor ganske få år, men hvis det
mere er for udbyttet af planterne, i stedet for at få lukket for udsyn,
så sæt dem gerne med 2 - 2,5 meter mellem hver.

http://www.gartneriet.dk