Saltimbocca misinformation
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 01-06-02 21:06

Har netop i aften set engelske tv-kok Delia SMith lave Saltimbocca. Vel
var det ikke annonceret som Saltimbocca alla Romana, men alligevel.

Hun brugte svinekød (fordi englænderne har det skidt med kalvekøddet,
åbenbart. Det er vel næppe fordi kalvene har kønnere øjne end grisene?)

Det er muligt, at det er "spisebart", men smagen er sikkert ikke den
samme. Svinekød med svineskinke er en forsimpling, måske et brud på
droit morale?
Imho skal det være kalv, basta (cosi).

Salviebladet blev placeret _uden på_ skinken. Det er vist nok den
klassiske måde, men jeg anbringer det (dem) altid mellem skinken og
kalvekødet. Krydderiet skal jo afgive smagen til kødet.

Normalt plejer jeg også at vende Saltimbocca'en i mel med salt og peber,
men det er jo nærmest for at afgive lidt jævning under indkogningen. Som
jeg altid gør i hvidvin (evt. også lidt vand - afhængigt af hvilken
hvidvin jeg bruger).

Delia Smith lavede en kort indkogning med Marsala. Ufff ! Marsala er
godt, men ikke lige her ....

Har ledt lidt i arkiverne og vil med stor glæde præsentere et indlæg af
Ms. Krabappel med René her i gruppen:
<quote>
Rene' Hjorth <rhjorth@spamcop.net> wrote in message

> Men marsala er suverent til andre ting i det salte køkken, f.eks.
> hurtigtstegte scaloppinierne med friske svampe i en marsala sauce.

helt enig, og i al ubeskedenhed vil jeg citere mig selv:
"> Jaeh, men hvor er masalaen?

Han mente sikkert MARSALA, men det går ikke i slatimbocca, i scaloppine
måske..."

Vedr saltimbocca, de er på Artusi bibel:
http://www.magazine.it/artusi/p2-025.htm#222
Han anbefaler at sauter og kun lidt på skinke siden for at den ikke skal
blive for tør.

Og de berømte med marsala er her:
http://www.magazine.it/artusi/p2-034.htm#302
som siger:
"Jeg ved ikke hvorfor de hedder scaloppine, og hvorfor de blev døbt i
Livorno.
Tag en kalvekotolet (NB i Italien er en braciola skåret på en anden måde
en
i Dk; tegningen for skæringer kan fås hos undertegnede!) (NB uden ben),
bank
dem og sauter i smør. Tilsæt lidt bouillon for at steg dem færdig, smag
med
salt & peber, jævn med lidt mel, "giv dem marsala duften" (=dryp en
lille
glas marsala på!), og drys med lidt hakket persille inden servering."

En opskrift fra 1800; i vores tider er kødet mørere og billigere, og vi
bruger kalvefilet 5mm tyk. Men fremgangsmåde er glimrende til mange
pandestegte kødstykker...

Sandra
> [...]

En opskrift fra 1800; i vores tider er kødet mørere og billigere, og vi
bruger kalvefilet 5mm tyk. Men fremgangsmåde er glimrende til mange

<unquote>

Glemte jeg ikke lige at sige, at Saltimbocca alle Romana er et
vidunderligt måltid (det er faktisk én af min kones livretter)!

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : David Blangstrup

Dato : 01-06-02 21:12

On 1.6.2002 22:05, in article
1fd4ccr.or1ln1n2ff9zN%mich.ottosen@post5.tele.dk, "Mich. Ottosen"
<mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> Glemte jeg ikke lige at sige, at Saltimbocca alle Romana er et
> vidunderligt måltid (det er faktisk én af min kones livretter)!

Og stil retten ved siden af en iMac.

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-06-02 22:43

In article <B91EF715.1D202%david@blangstrup.dk>, David Blangstrup
<david@blangstrup.dk> wrote:

> Og stil retten ved siden af en iMac.

Jeg tør slet ikke nævne, at vi plejer at koge lidt pasta. Så får
børnene det med ketchup, og vi voksne tager lidt smør på. I dag havde
vi oven i købet nogle færdigkøbte frosne frikadeller, som vi fik
forleden. Resten fik vi kolde i dag.
Skal vil virkeligt feste, henter vi mad hos McDonald's (sig
ikke, at det her ikke har noget med Mac at gøre). Et stort hit hos
børnene er i øvrigt kinesiske nudler, som Netto sælger i en smart lille
flamingo-skål, som man bare kan hælde kogende vand i. Det skal være den
med kyllingesmag.

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-06-02 22:53

In article <010620022343183401%muenster@mac.com>,
Henrik Münster <muenster@mac.com> wrote:

> Jeg tør slet ikke nævne, at vi plejer at koge lidt pasta. Så får
> børnene det med ketchup, og vi voksne tager lidt smør på.

I skulle altså prøve at købe lidt pestosovs.

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-06-02 23:06

In article <newsspam4-531E1F.23524901062002@dtext.news.tele.dk>, Martin
Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:

> I skulle altså prøve at købe lidt pestosovs.

Min svigerinde er nogle gange på besøg og laver nogle eksotiske ting.
Hun efterlod engang en tube med noget grønt jammer. Det hed vist pesto.
Er det det, du mener? Vi smed det ud, da det blev for gammelt.

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-06-02 23:23

In article <020620020005534710%muenster@mac.com>,
Henrik Münster <muenster@mac.com> wrote:

> Er det det, du mener?

Ja, men man kan få det i flere forskellige varianter.

Fra : Jonas Voss

Dato : 02-06-02 01:27

In article <020620020005534710%muenster@mac.com>, Henrik Münster
<muenster@mac.com> wrote:

> Min svigerinde er nogle gange på besøg og laver nogle eksotiske ting.
> Hun efterlod engang en tube med noget grønt jammer. Det hed vist pesto.
> Er det det, du mener? Vi smed det ud, da det blev for gammelt.

Det på tube er noget jammer, lav det selv i stedet. Det er nemt, og det
smager djævlegodt.

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-06-02 23:55

In article <010620022343183401%muenster@mac.com>,
Henrik Münster <muenster@mac.com> wrote:

> Jeg tør slet ikke nævne, at vi plejer at koge lidt pasta. Så får
> børnene det med ketchup, og vi voksne tager lidt smør på.

fy!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-06-02 02:32

Hej Henrik

"Henrik Münster" wrote:

> Jeg tør slet ikke nævne, at vi plejer at koge lidt pasta. Så får
> børnene det med ketchup, og vi voksne tager lidt smør på.

Prøv selv at røre dit smør med fx. persille eller masser af hvidløg. Det
giver en ekstra god smag til pastaen.

En anden variant er flg. 50gram smør, ca. 1/3 teskefuld friskhakket
oregano, en knivspids knust timian + 5-6 dråber MacIntyre Brand Malt Scots
Whisky. Rør det godt sammen og saml det helt, sæt det i køleskabet, til
det er fast igen, så man kan skære fine skiver af det ved serveringen

> I dag havde vi oven i købet nogle færdigkøbte frosne
> frikadeller, som vi fik forleden. Resten fik vi kolde i dag.

Lav selv frikadellerne og prøv at komme lidt hvidløg, persille og timian
i, - det smager så godt...

ÆÆV! - hvor er jeg sulten......

mvh. Erik Rcihard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : David Blangstrup

Dato : 02-06-02 06:34

On 1.6.2002 23:43, in article 010620022343183401%muenster@mac.com, "Henrik
> [...]

> børnene er i øvrigt kinesiske nudler, som Netto sælger i en smart lille
> flamingo-skål, som man bare kan hælde kogende vand i. Det skal være den

LOL

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Christian Bech

Dato : 02-06-02 10:23

> [...]

> børnene er i øvrigt kinesiske nudler, som Netto sælger i en smart lille
> flamingo-skål, som man bare kan hælde kogende vand i. Det skal være den

Godt nok hæver sygehuskantiner sig kun sjældent over uegnet til
menneskeføde-niveauet, men I skulle måske overveje partoutkort.

P.S. Prøv også den med urtesmag.

--
Christian

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-06-02 02:14

Hej Mich

- Hvad i alverden bilder du dig ind? - ....Nu sidder man her - helt seriøst
- og beskæftiger sig med at prøve på at besvare folks computerproblemer, -
og så kommer du pludselig med en sådan 'Menu'... - Det ligner ikke noget!

- Er du klar over, at du nu er skyld i, at jeg pludselig er blevet
hundesulten efter noget lækkert ala din saltimboccca... - Og så er jeg nødt
til at gå ud og lave mig en kop kaffe og nøjes med en ostemad...ÆV! - Jeg
har ikke engang et stykke 'Apple Pie', som jeg kan tage ud af fryseren og
lune.... - Og McDonalds har lukket nu, så end ikke en 'Big Mac' kan fikses
frem...-))

"Mich. Ottosen" wrote:

> Har netop i aften set engelske tv-kok Delia SMith lave Saltimbocca. Vel
> var det ikke annonceret som Saltimbocca alla Romana, men alligevel.

mvh. Erik Richard

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 02-06-02 13:42

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

(snip) en hel masse om mad og intet om Mac. Undskyld. Det var en
fejlpostering (rygmarven siger: send til dk.edb.mac)
Men tak for alle svarene. Og ikke mindst venligheden - jeg kan nok
forestille mig andre grupper, hvor jeg ville være blevet punket kraftigt

Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Jan Jonasen

Dato : 03-06-02 02:52

In article <1fd5n4u.1obu3xtsmjsq7N%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk says...
> [...]
> Men tak for alle svarene. Og ikke mindst venligheden - jeg kan nok
> forestille mig andre grupper, hvor jeg ville være blevet punket kraftigt

Du kunne evt. have nævnt at den kunne koges på en Kube.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt. Ikke kun Tuborg har noget i gære.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-06-02 22:48

mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) writes:

> Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:
>
> (snip) en hel masse om mad og intet om Mac. Undskyld. Det var en
> fejlpostering (rygmarven siger: send til dk.edb.mac)

Troede du var i dk.edb.mad?

Det ville i så fald have været en enkelt-bit fejl. Og hvis du ikke
kører med fejlkorrigerende RAM har vi jo forklaringen der.

> Men tak for alle svarene. Og ikke mindst venligheden - jeg kan nok
> forestille mig andre grupper, hvor jeg ville være blevet punket kraftigt

Det undrede også mig at der ikke var nogen der mindede dig om [OT]...
Hov, nu gjorde jeg det jo. Undskyld.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 03-06-02 23:29

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Troede du var i dk.edb.mad?
>
> Det ville i så fald have været en enkelt-bit fejl. Og hvis du ikke
> kører med fejlkorrigerende RAM har vi jo forklaringen der.

Når det drejer sig om dk.edb.mad, må det vel være en bid-fejl? Eller?
Den med korrigerende RAM forstår jeg (desværre) ikke, men det er sikkert
morsomt. Oplys mig, tak.

> Det undrede også mig at der ikke var nogen der mindede dig om [OT]...
> Hov, nu gjorde jeg det jo. Undskyld.

Det behøver du da ikke undskylde. Det er fortjent. Men det kan glæde
mig, at store syndere (som mig) får stor tilgivelse (eller stor
overbærenhed).

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 03-06-02 23:44

> Når det drejer sig om dk.edb.mad, må det vel være en bid-fejl? Eller?
> Den med korrigerende RAM forstår jeg (desværre) ikke, men det er sikkert
> morsomt. Oplys mig, tak.

Fejlkorrigerende ram indeholder ekstra information (checkbits) som er
placeret på en sådan måde at systemet automatisk kan opdage hvis en
bit har fået forkert værdi (sker fx med kosmisk stråling), og som
herefter kan korrigere værdien (imodsætning til bare at lade
operativsystemet brage ned).

Det er jo smart. Og dyrt.

> Det behøver du da ikke undskylde. Det er fortjent. Men det kan glæde
> mig, at store syndere (som mig) får stor tilgivelse (eller stor
> overbærenhed).

Du kan jo stå for catering til sommerfesten.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "Lad os lige få nogle konkrete facts på
http://homepage.mac.com/ravn bordet og ikke al den snakken udenom" -- ESR

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-06-02 02:00

Hej Mich

"Mich. Ottosen" wrote:

> Når det drejer sig om dk.edb.mad, må det vel være en bid-fejl? Eller?

Er det en 'bid-fejl' eller en 'bit-fejl' - eller måske for store fingre til
små taster..-)) - Undskyld Mich, jeg ku' ikke dy mig...

> Den med korrigerende RAM forstår jeg (desværre) ikke, men det er sikkert
> morsomt. Oplys mig, tak.

Der er skam også langt fra A til O i alfabetet... - Du har vel ikke været
lidt for meget i 'romtopf' krukken..-)

> Det behøver du da ikke undskylde. Det er fortjent. Men det kan glæde
> mig, at store syndere (som mig) får stor tilgivelse (eller stor
> overbærenhed).

Véd du hvad Mich? - Jeg har skam gemt din mail til senere brug. Den
indeholdt et par varianter af ovenstående ret, som jeg ikke kendte, så de
skal skam afprøves ved lejlighed...

mvh. Erik Richard