klematis?
Fra : M. Jørgensen

Dato : 01-06-02 19:46

Hej Gruppe.
I efteråret sidste år købte jeg en klematis, troede jeg.
Det viser sig nu at være en Passionblomst. Den gror fint og der er en masse
blomster på, men kan den tåle at stå ude til vinter ? eller hvad skal jeg
gøre ved den ?

Fra : Calle.

Dato : 01-06-02 23:05

M. Jørgensen wrote:
> [...]
> Det viser sig nu at være en Passionblomst. Den gror fint og der er en
> masse blomster på, men kan den tåle at stå ude til vinter ? eller

Hvis du købte den sidste år, så må den jo allerede have overvintret et år.
Så mon ikke også den kan den næste

--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : M. Jørgensen

Dato : 02-06-02 19:03

Jeg plantede den altså først i haven her i foråret !
Så jeg kan ikke rigtig bruge det svar til noget.
Men jeg skulle selvfølgelig have skrevet at jeg først plantede den her i
dette forår.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-06-02 20:20

On Sun, 2 Jun 2002 20:02:44 +0200, "M. Jørgensen" <cobra@mulu.com>
wrote:

>Jeg plantede den altså først i haven her i foråret !

Og hvor har den så stået hele vinteren?

http://www.gartneriet.dk

Fra : M. Jørgensen

Dato : 03-06-02 07:08

Den har stået i min vindueskarm, i køkkenet.
Fordi den så temmelig sølle ud da jeg købte den for en 20´er i netto.
Så den har stået fint i min vindueskarm og kommet sig, inden jeg plantede
den ud her i foråret.På pakken stod der at det var en klematis, men det
ligner nu mere en passionblomst, derfor mit spørgsmål.
Måske er det min egen fejl, at jeg ikke formulerede mig rigtigt i første
omgang, der har gjort at jeg har fået de ´kloge´ svar som jeg har.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-06-02 08:19

On Mon, 3 Jun 2002 08:08:27 +0200, "M. Jørgensen" <cobra@mulu.com>
wrote:

> [...]
>den ud her i foråret.På pakken stod der at det var en klematis, men det
>ligner nu mere en passionblomst, derfor mit spørgsmål.

Den almindelige blå (-lige) passionsblomst, den kan godt overvintre ude
hvis den står et lidt lunt sted og man ellers er heldig.

>Måske er det min egen fejl, at jeg ikke formulerede mig rigtigt i første
>omgang, der har gjort at jeg har fået de ´kloge´ svar som jeg har.

Det er meget svært at gætte sig til tingene..... Jo flere detaljer man
får med i sit spørgsmål, (selvfølgelig til en vis grænse) jo bedre svar
får man.

http://www.gartneriet.dk

Fra : M. Jørgensen

Dato : 03-06-02 08:40

Tak til Mads for svaret.
Det er lige sådan en blålig vi taler om, og den står et lunt sted, så jeg
håber at det går.

Fra : Aa. Worm

Dato : 03-06-02 18:59

Det viser sig nu at være en Passionblomst. Den gror fint og der er en masse
> blomster på, men kan den tåle at stå ude til vinter ? eller hvad skal jeg
> gøre ved den ?

Det kommer an på så meget, fx, hvordan bliver vinteren, hvor i landet bor
du, hvor i haven vil du plante den.

Sagt på en anden måde: hvis vinteren bliver mild, hvis du bor i den lune
ende af landet, og hvis planten står et lunt og beskyttet sted, kan den
måske overvintre i haven.
Men normalt kan en passionsblomst ikke overvintre udendørs i Danmark.

Jeg har selv set en kæmpe passionsblomt op ad et hus i Amsterdam, men der er
klimaet jo også en tand mildere end her.

Hilsen
Aase