Skærmindkøbsråd
Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 01-06-02 13:11

Jeg går og overvejer at købe mig en fabriks ny skærm. Derfor er
forespørgsel på hvad forskellige folk anbefaler. Mine (strenge) krav er:

CRT.
1600x12xx i 85Hz.
19+ tommer.
Høj kontrast, findes der en slags måleenhed for dette?
Skarbhed helt ud i hjørnerne. Tekstvisning i 10 pkt størrelse under
Windows skal kunne fungere. Grunden til netop Windows bruges som
eksempel er at der køres med 96 dpi skærmopløsning i modsætning til
mac'ers 72 dpi.
Forholdsvis simpel indstilling, jeg er træt af at skulle rundt i 20
forskellige menuer og undermenuer, blot for at finde ud af, at jeg er
gået forkert. Meget gerne med en slags "Tryk her, og alt står perfekt".
Pris ikke over 6000,-
Endvidere skal jeg kunne komme til at se den i Århus området, så hvis du
kender en forhandler der, høre jeg også gerne anbefalinger herom.

Der var jo en del

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt. Ikke kun Tuborg har noget i gære.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 01-06-02 13:21

In article <1fd3qts.z787m6xfqjsN%jonasenREMOVE@THISit.dk>,
jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Oksfeldt Jonasen) wrote:

> Jeg går og overvejer at købe mig en fabriks ny skærm. Derfor er
> forespørgsel på hvad forskellige folk anbefaler. Mine (strenge) krav er:

> [...]

[snip]

Jeg har også gået og ledt efter sådan en monitor og har snart finanserne
til at købe den. Mit valg bliver næsten sikkert en Sony G420, som har
fået gode anmeldelser og kan levere 1600x1200 i 85 Hz, hvilket også er
meget vigtigt for mig.

Den har også to VGA-indgange, som er værdifulde for mig, da jeg skal
bruge den til både min Mac og min PC'er.

Jeg har set den hos Multimedia World på Falkoner Alle, men mon ikke der
er en PC pusher i Århus, som har den stående.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Povl H, Pedersen

Dato : 01-06-02 21:10

In <1fd3qts.z787m6xfqjsN%jonasenREMOVE@THISit.dk> Jan Oksfeldt Jonasen
wrote:
> Jeg går og overvejer at købe mig en fabriks ny skærm. Derfor er
> forespørgsel på hvad forskellige folk anbefaler. Mine (strenge) krav
> [...]

Sony G420. Jeg tror ikke der er andre.

Er glad for min

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-06-02 01:45

Hej Jan

Jan Oksfeldt Jonasen wrote:

> CRT.
> 1600x12xx i 85Hz.
> 19+ tommer.
> Høj kontrast, findes der en slags måleenhed for dette?
> Skarbhed helt ud i hjørnerne.

Det kan faktisk alle nye CRT skærme. Nogle af dem kan endda gå op i
1920x1280 / 1920x1600 i helt op til 120hz, - meeen så nøjes du nok heller
ikke med de 6000kr. -).

Men uanset opløsning, så gå efter en skærm med enten et TrinitronES
(Trinitron Super) billedrør eller en DiamantronSuper. DiamantronPlus er
ikke skarp nok, den er lidt mere softfokus, - noget i retning af Philips og
Nokia.

Hvis jeg skal vælge et eller to bestemte mærker, så vil det være Samsung,
som Apple anbefaler og Targa. Begge mærker er 100% ColorSync kompatible og
er ligeledes MultiSync. De kan bruges direkte på VGA indgange til Windows
og på Macs med VGA port, eller med en Apple-VGA adapter på de alm. Mac
DB-15 indgange. Vælg den nye Apple Auto-Adaptor. Den justerer automatisk og
tilpasser til både CS og MS - ingen små kanpper/kontakter, der skal flyttes
frem og tilbage.

Samsung bruger både Trinitron og Diamantron billedrør, så det er kun et
spørgsmål om prisen. Begge skærme har meget få indstillingsknapper og er
særdeles lette at indstille. Begge har autosave af indstillinger.

Det tyske firma LifeTec (sælges kun i Aldi) får også deres skærme lavet hos
Samsung. Det er en lidt billigere skærm end de originale og de er endnu
simplere i indstillinger, men er fuldt CS og MS kompatible.

De fleste af Samsungs og Targas modeller kører med 0,22x0,26 i pixelstrl.
mens LifeTec kører 0,26x0,26 ligesom de billigste Samsung skærme.

Sidst jeg så tilbud hos Aldi solge de en 19" til 3295kr. og den var faktisk
særdeles god. Når selv jeg som så svagtseende, som jeg er, syntes, den var
lige i overkanten af det skarpe, så _har_ den været skarp i billedet, og
den var særdeles kontrastrig og med god og ren farvemætning, - og så var
designet lidt i retning af Appples Graphite skærme.

> [...]
> forskellige menuer og undermenuer, blot for at finde ud af, at jeg er
> gået forkert. Meget gerne med en slags "Tryk her, og alt står perfekt".

Ingen af de skærme, jeg kender noget til har en 'one-touch' indstilling,
men ihvertfald Targa har en reset knap, der nulstiller skærmen til
fabriksindstilling. Det er der på min egen 17" Targa Diamantron.

> Endvidere skal jeg kunne komme til at se den i Århus området, så hvis du
> kender en forhandler der, høre jeg også gerne anbefalinger herom.

Som sagt, så har jeg set LifeTec til 3295 for en 19" hos Aldi i Grønnegade,
men sidst jeg var dér i onsdags var de allerede væk, men jeg hørte noget
fra en af ekspedienterne, at de fik et nyt og lige så godt tilbud inden for
den næste måneds tid, - så jeg tror, du skal holde øje med Aldi avisen.

Svjh. koster både Samsungs og Targas 21" 6995kr. for den billige udgave og
7995 for den dyre Targa og 8495 for den dyre Samsung, men de priser er jeg
ikke helt sikker på. Prøv fx. at ringe til OfficeLine (7021 5350) og snak
med Klaus Kjærgaard om det. Han kan måske også give dig alternativer.

Du bør holde dig væk fra skærme med 'Elektron' billedrør (fx. fra OneTech).
De er ikke for stabile på en Mac. Det samme gælder for Hitachi 19" og 21".
Der er for mange problemer med netop Hitachis større skærme.

> Der var jo en del

Det er da ikke så slemt... Du får lige her et par meget billige
alternativer.

KFC skærme er ret billige - omkring 4000kr. for 19" og 55-6000kr. for 21".
De er MultiSync kompatible, men ikke nødvendigvis ColorSync kompatible. De
importeres og distribueres af Rudolph Schmidt, så RS kan nok også give dig
nærmeste forhandler.

SKC laver også nogle rimelige skærme i 19" til ca. 3800kr., men hvem der
forhandler dem i Århusområdet, aner jeg faktisk ikke. Rudolph Schmidt havde
dem for nogle år siden, men de har dem ikke mere. SKC - Sun Corporation of
Korea er et datterselskab af Sony, og billedrørene er derfor altid Sony
Trinitron, men også sekundarør, der ikke har kunnet passere Sonys test. De
er SVGA skærme med MultiSync - ikke ColorSync kompatible. Hvis du kræver et
roligt og skarpt billede vil jeg fraråde dem, - de er _for_ urolige.

Desuden har jeg i Bilka set nogle noname skærme, der var forbavsende gode i
både 17" og 19" til priser fra 2200kr. for en 17". - Jeg tror nok de kaldte
dem for WinTronic.

For ikke så længe siden havde Merlin PackardBell 19" til 3895kr. for en
19", men om de har det stadig, véd jeg ikke. Det var afd. her i City Vest,
men hvis du skal snakke computer med dem, så gå ind til den i Ryesgade. -
Ekspedienterne herude aner ikke ret meget om, hvad de gør og snakker om
-)(-.

Alternativt kunne du jo prøve at kigge efter en brugt - D2 LaCie 21"
BlueEye Graphics TFW9105. Det er en fremragende skærm! Den er skarp, har
høj kontrastrigdom. Fuldt CS og MS kompatibel og MEGET få knapper til
indstillinger. Kører 1600x1200/75hz i millioner af farver på det Rage
grafikkort, der sidder i en Beige G3/333AV med kun 6mb VRAM! - og den er
meget skarp helt ud i hjørnerne. Har selv købt en sådan, og det har jeg
ikke fortrudt.

Jeg håber, du kan bruge det her til at arbejde videre med.
mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 02-06-02 10:37

> De er SVGA skærme med MultiSync - ikke ColorSync kompatible.

Hvad mener du med at en skærm er ColorSync komapatibel. Er det fordi den
mangler funktionalitet i forhold til ColorSync eller er det fordi
fabrikantetn ikke medleverer ColorSync profiler til den?
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-06-02 17:19

Hej Michael

Ja, der findes ikke prædefinerede CS profiler, så man skal prøve sig frem
med de std. profiler, der er i CS til hhv. VGA og SVGA. - De hedder vist
helt rigtig 'Generic VGA Profile' og 'Generic SVGA Profile'. Hvoreftr man
'bygger' sin egen profil ud fra de prædefinerede CS profiler, der kommer
nærmest det profilbillede, man ønsker sig / står mest naturligt. Gemmer det
med navn osv..

Michael Tysk-Andersen wrote:

> Hvad mener du med at en skærm er ColorSync komapatibel. Er det fordi den
> mangler funktionalitet i forhold til ColorSync eller er det fordi
> fabrikantetn ikke medleverer ColorSync profiler til den?

mvh . Erik Ridhard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-06-02 11:42

In article <3CF96A80.C2ADE1A6@mail1.stofanet.dk>,

> Hej Jan

> Det kan faktisk alle nye CRT skærme. Nogle af dem kan endda gå op i
> 1920x1280 / 1920x1600 i helt op til 120hz, - meeen så nøjes du nok heller
> ikke med de 6000kr. -).

Hvilke skærme kan køre de opløsninger?

> [...]
> tilpasser til både CS og MS - ingen små kanpper/kontakter, der skal flyttes

Jeg kan kun finde én Samsung skærm, som tilsyneladende kan køre
1600x1200x85hz og det er deres topmodel SyncMaster 1200NF, som er en 21"
skærm. Ingen af deres 19" skærme kan klare den opløsning. Denne model
koster lidt over 7000 kr. hos den billigste forhanderl på edbpriser.dk.

Én af de eneste (måske _den_ eneste?) 19" skærm jeg har fundet, der kan
klare kravet, er Sony G420. Jeg har også en Nokia 446Pro fra en af mine
kammerater stående, og den klarer det også fint, men jeg synes den er en
smule gnidret ved den opløsning. Specielt hvid tekst på sort står
utydeligt.

Det er derfor nok lidt for generaliseret at sige, at alle skærme kan
klare den opløsning.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Peter Kiil

Dato : 02-06-02 12:41

in article rfn-0DBCC3.12422402062002@dtext.news.tele.dk, René Frej Nielsen
at rfn@mac.com wrote on 02/06/02 12:42:

> [...]
>>> 1600x12xx i 85Hz.

> [...]
> utydeligt.
>
> Det er derfor nok lidt for generaliseret at sige, at alle skærme kan

http://www.mirodisplays.de/html_de/Produkte/radius/l-3fd.html

Fantastisk skærm.
--
/peter

"When the President does it, that means that it's not illegal."
Richard Nixon.

Fra : Peter Kiil

Dato : 02-06-02 12:44

in article B91FD103.144E3%spam@kiil.net, Peter Kiil at spam@kiil.net wrote
on 02/06/02 13:41:

> http://www.mirodisplays.de/html_de/Produkte/radius/l-3fd.html
>
> Fantastisk skærm.

Den var der sgu også på engelsk....

http://www.mirodisplays.de/html_uk/Produkte/radius/l-3fd.html

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-06-02 12:57

In article <B91FD103.144E3%spam@kiil.net>, Peter Kiil <spam@kiil.net>
wrote:

[snip]

> http://www.mirodisplays.de/html_de/Produkte/radius/l-3fd.html
>
> Fantastisk skærm.

Den ser slet ikke tosset ud, men mon ikke det er samme teknik som i Sony
G420? Samme billedrør og opløsninger...

Har den flere indgange, så man kan tilslutte to computere? Det er
rimeligt vigtigt for mig, når jeg alligevel skal ud og investere 5-6000
kr. i en skærm.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-06-02 18:23

Hej René

"René Frej Nielsen" wrote:

> Hvilke skærme kan køre de opløsninger?

Det kan bl.a. nogle af de dyreste Radius PrecisionColor skærme. Den helt nye
LaCie 22UltraIII kan endda gå endnu højere - helt op til 2048x1536 - dog kun ved
80hz, - men alligevel...

Jeg har også set en enkelt Ofoto 21" skærm i Tyskland, der kunne komme derop -
1920x1280/115hz, men svjh., var prisen også omkring 4900DM

Jeg mener også, jeg så en ViewSonic 20" (eff. 18,7") med 1600x1280/110hz. Det
var i en af de medlemstilbud, jeg får fra Otherworld Computing, og det var med
en DiamantronSuper billedrør. Prisen var svjh. for medlemmer $1597USd, men jeg
kan ikke huske det præcist, da det var sidste år, og jeg gemmer ikke de
tilbudslister længere end et år, så de er røget ud for 2001.

Jeg mener også, at både Miro, Enzo, Siemens og et par stks. mere har skærme i
19" og 21", der kan klare 1920x1280/85-115hz

> [...]
> skærm. Ingen af deres 19" skærme kan klare den opløsning. Denne model
> koster lidt over 7000 kr. hos den billigste forhanderl på edbpriser.dk.

Det var ellers noget,k jeg fik at vide af OfficeLine her, at jeg netop skulle
vælge Samsuns, fordi den kunne gå så højt op.

> Én af de eneste (måske _den_ eneste?) 19" skærm jeg har fundet, der kan
> klare kravet, er Sony G420.

Nu nævnte jeg jo også Sony skærmene som hørende til de bedste...-)

> Jeg har også en Nokia 446Pro fra en af mine
> kammerater stående, og den klarer det også fint, men jeg synes den er en
> smule gnidret ved den opløsning. Specielt hvid tekst på sort står
> utydeligt.

Det at hvid tekst på sort baggrund står 'gnidret' som du siger, burde egentlig
kunne justeres ved at flytte hvidpunktet i kalibreringen. Men jeg véd godt, at
det netop på Nokia (fortrinsvis med RCA-Lumitron billedrør) er noget ...hm...
bras. Jeg har godt nok kun en enkelt gang set en Nokia (17") på en Mac, men det
var ihvertfald ikke godt.

> Det er derfor nok lidt for generaliseret at sige, at alle skærme kan
> klare den opløsning.

Tja... og dog... Det kommer jo også noget an på det grafikkort, der sidder i
selve maskinen. Og så ser jeg jo nok lidt anderledes på hele problemstillingen -
udfra nogle helt specifikke forudsætninger, - nemlig, at jeg ser dem som
svagtseende. En stor del af de skærme, jeg har 'pillet' ved, har kun været
monteret på Wintels, - også af den grund, at de fleste svagtseende kører med
disse 'dåser'. Jeg vil også til hver en tid hellere køre med en Mac hvor skærmen
'kun' giver 1600x1200/85-90hz ja endda ned til 75hz end på en Wintel hvor den
kører 1920x1280/85hz. Jeg har ikke en fornuftig 'teknisk' forklaring på det, men
mit indtryk er helt klart, at de står langt mere rolig på en mac fremfor på en
PC. - Jeg har kun én teknisk forklaring, der lyder plausibel, - at Mac'erne er
langt bedre afskærmet end Wintels, så selv en lidt lavere frekvens - fx. 80
eller 75hz vil være lige så rolig og stabil som en 110hz på en Wintel.

Fx. ber jeg altid om, at skærmen må blive sat ned i absolut laveste opløsning,
når jeg skal kigge på den. Her bruger jeg så en ganske alm. lup, og kan jeg ved
at komme ind på ca. 4cm afstand ligesom 'tælle' både punkter og fornemme
frekvensens vandring ned over skærmen, så dropper jeg den på stedet uden at
teste videre. Fornemmer jeg derimod, at frekvensen står og vibrerer uden at
'flytte' sig, så går jeg videre til de andre standardopløsninger og sammenligner
dem - stadig med brug af luppen i første omgang. Sådanne tests kan jo i sagens
natur kun blive generelle. Ellers skulle man jo have en maskine samt skærm med
sig og bruge et par uger på at gennemhegle den efter alle kunstens regler.

Fra : Peter Gersmann

Dato : 02-06-02 21:52

In article <3CFA5470.63418D6C@mail1.stofanet.dk>, kml.ers@mail1.stofanet.dk
wrote:

> Jeg mener også, at både Miro, Enzo, Siemens og et par stks. mere har skærme
> i 19" og 21", der kan klare 1920x1280/85-115hz

Enzo har nogle super skærme til blot 400,- mere end Sony tingen. Det kan godt
være farverne er mere klare på Sony men på skarphed og opdatering får Sony
bøllebank.

Et alternativ kunne være ugens nyhed fra ViewSonic - P90F der koster 30%
mindre end Sony. Den har så 2 farvet plast og et glansbillede med 3 pipfugle
- men når man kommer fra et 6 farvet æble, såeh...

Står nemlig selv og skal finde en erstatning for min selvmorderiske 1710AV.
En 17" LCD ting havde været rar, men... pris, opløsning, farver og døde
pixels peger i retning af en god CRT. Sony er det sikre valg, Enzo har bedre
kvalitet og ViewSonic er billigere. Gruble gruble

//Peter Gersmann

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 02-06-02 22:41

Peter Gersmann <moof.nospamforme@tdc-broadband.dk> writes:

> Enzo har nogle super skærme til blot 400,- mere end Sony tingen. Det kan godt
> være farverne er mere klare på Sony men på skarphed og opdatering får Sony
> bøllebank.

Enzo? Eller Eizo?

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Peter Gersmann

Dato : 03-06-02 05:44

In article <m3adqdz7d0.fsf@ted.gen-v.net>, Thomas Bjorn Andersen
<tbamacnews@gen-v.net> wrote:

> Enzo? Eller Eizo?

Eh - blander lige hylden på badeværelset og hylden med skærme. Undrede mig
også over at Kenzo'en vejede 25 kg her til morgen - og så var der forvirrende
mange knapper

Men altså - Eizo er det, og de laver pænt gode skærme.

c't bragte i april en test af 20 forskellige 19" skærme. De to der kom ud
bedst var Eizo T765 og Sony G420. Derefter Samsung SyncMaster 959NF. Når det
kommer til kontrast så var Sony bedst, mens den ikke havde så stor lysstyrke.
Lader til at være noget der skal ses.

//Peter Gersmann

Fra : Jan Jonasen

Dato : 04-06-02 03:29

In article <moof.nospamforme-766347.06474703062002@news.easynews.com>,
moof.nospamforme@tdc-broadband.dk says...
> [...]
> kommer til kontrast så var Sony bedst, mens den ikke havde så stor lysstyrke.

c't? Har du et link til den artikkel? Det lyder som noget meget brugbart.

Fra : Peter Gersmann

Dato : 04-06-02 06:49

In article <MPG.1765c5cf5b101037989682@news.stofanet.dk>, Jan Jonasen
<jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> c't? Har du et link til den artikkel? Det lyder som noget meget brugbart.

Næeh - købte bladet - se under www.heise.de

//Peter Gersmann

Fra : Jan Jonasen

Dato : 05-06-02 03:34

In article <moof.nospamforme-06835E.07522704062002@news.easynews.com>,
moof.nospamforme@tdc-broadband.dk says...
> Næeh - købte bladet - se under www.heise.de

Eeek det er jo på sydjysk, dvs. tysk. Så må jeg ved denne lejlighed gå til
bekendelse om, at jeg aldrig har modtaget tysk undervisning, og nej, ikke
fordi jeg pjækkede fra timerne.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-06-02 23:02

In article <moof.nospamforme-EF5FEF.22553902062002@news.easynews.com>,
Peter Gersmann <moof.nospamforme@tdc-broadband.dk> wrote:

> Enzo har nogle super skærme til blot 400,- mere end Sony tingen. Det kan godt
> være farverne er mere klare på Sony men på skarphed og opdatering får Sony
> bøllebank.

Det er da Sony billedrør der sidder i Eizo's skærme, så kan de være
skarpere end dem?

> [...]
> pixels peger i retning af en god CRT. Sony er det sikre valg, Enzo har bedre
> kvalitet og ViewSonic er billigere. Gruble gruble

Hvis du beslutter dig inden for nær fremtid må du godt sige til. Jeg er
selv meget i tvivl...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 04-06-02 23:25

> [...]

> Eizo har nogle super skærme til blot 400,- mere end Sony tingen. Det
> kan godt være farverne er mere klare på Sony men på skarphed og

[..]

> [...]
> farver og døde pixels peger i retning af en god CRT. Sony er det
> sikre valg, Eizo har bedre kvalitet og ViewSonic er

Nu har jeg bestilt en Sony G-220. Den kostede ca. 1000 kroner mindre
end en tilsvarende Eizo, og så har den SVGA stik i stedet for BNC som
indgang nummer to, plus en USB hub. Derudover havde begge skærme for
alle praktiske formål samme specifikationer.

En LCD var fristende, men jeg vil have DVI og så kommer prisen til nye
skærmkort pludseligt oveni...

Jeg har godt nok altid ønsket mig en Eizo, men når den koster 33% mere
end en tilsvarende Sony, så blev det altså ikke til noget.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-06-02 23:34

In article <m3sn42y95a.fsf@ted.gen-v.net>,
> [...]

> indgang nummer to, plus en USB hub. Derudover havde begge skærme for
> alle praktiske formål samme specifikationer.

Jeg glæder mig til at høre hvad du synes om den, for er mest hook'ed på
dens storebror G420, men bortset fra skærmstørrelsen virker de ret ens.

> En LCD var fristende, men jeg vil have DVI og så kommer prisen til nye
> skærmkort pludseligt oveni...

Uha ja. En 17" LCD skærm var jeg også tændt på, men prisen... Jeg har
heldigvis en ADC udgang på Cube, hvis priserne på disse skærme
pludseligt faldt med 50%...

> Jeg har godt nok altid ønsket mig en Eizo, men når den koster 33% mere
> end en tilsvarende Sony, så blev det altså ikke til noget.

Samme her. Sony'erne er dyre nok!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 07-06-02 11:01

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> writes:

> Jeg glæder mig til at høre hvad du synes om den, for er mest hook'ed på
> dens storebror G420, men bortset fra skærmstørrelsen virker de ret ens.

Nu har jeg fået den. Jeg er umiddelbart lidt skuffet over den. Den
står utroligt flot ved 1024x768, men jeg synes den er svær at få til
at køre fornuftigt ved højere opløsninger. Det kan selvfølgelig nemt
tænkes, at det er mig der er en klovn til at indstille grafikkortet.

Der er en lille plastik knap der anvendes til at skifte mellem de to
video indgange, den virker nærmest som om at det er en mekanisk
omskifter. Jeg ville have foretrukket en elektronisk knap, men pyt nu
med det.

Bortset fra det er det en typisk Sony skærm, med alt hvad det
indebærer af gode og dårlige sider.

--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewss@gen-v.net - 11413721
+++ATH

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-06-02 00:27

In article <m3wutbqugk.fsf@ted.gen-v.net>,
> [...]

> at køre fornuftigt ved højere opløsninger. Det kan selvfølgelig nemt
> tænkes, at det er mig der er en klovn til at indstille grafikkortet.

Jeg har lige fået min G420 og den virker ret god efter nogle timers
test. Den befinder sig bedst med 1280x1024, hvilket også er den
anbefalede opløsning, men jeg vil have 1600x1200x85Hz, hvilket den også
klarer godt. Hvid tekst på sort baggrund er dog ikke så pæn i den
opløsning, noget jeg også oplevede på en 19" Nokia skærm. Det stiller
åbenbart for store krav til en skærm af den størrelse.

Jeg har prøvet den på både Mac og PC og billedkvaliteten er den samme.

> [...]
> video indgange, den virker nærmest som om at det er en mekanisk
> omskifter. Jeg ville have foretrukket en elektronisk knap, men pyt nu

Ja, det virker lidt billigt, men det virker da.

> Bortset fra det er det en typisk Sony skærm, med alt hvad det
> indebærer af gode og dårlige sider.

Skarpt billede og to vandrette streger...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Peter Gersmann

Dato : 05-06-02 06:20

In article <m3sn42y95a.fsf@ted.gen-v.net>, Thomas Bjorn Andersen
<tbamacnews@gen-v.net> wrote:

> [...]
> indgang nummer to, plus en USB hub. Derudover havde begge skærme for
> alle praktiske formål samme specifikationer.

Du mener vel 420? Nå, men jeg har så lige inviteret mig selv, for så slipper
jeg for at dumme mig. I øvrigt - BNC giver bedre billedkvalitet. Det er
derfor Eizoen har BNC. Hvor købte du den?

//Peter Gersmann

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 05-06-02 09:33

Peter Gersmann <moof.nospamforme@tdc-broadband.dk> writes:

> Du mener vel 420?

Jeg fik at vide, at "vi ikke har plads til en 19 tommer", så jeg lod
det blive ved 17" udgaven

> Nå, men jeg har så lige inviteret mig selv, for så slipper
> jeg for at dumme mig.

Den skulle komme på fredag.

> I øvrigt - BNC giver bedre billedkvalitet. Det er derfor Eizoen har
> BNC. Hvor købte du den?

Hmm, jeg ræsonnerede at eftersom alle de skærmkort jeg har, har SVGA
stik kunne det være ligemeget. Til gengæld bestilte jeg et "luksus
dobbeltskærmet 5 meter VGA kabel". Hele molevitten er bestilt hos
www.imw.dk.

Fra : Peter Gersmann

Dato : 05-06-02 18:01

In article <m3k7pexgzf.fsf@ted.gen-v.net>, Thomas Bjorn Andersen
<tbamacnews@gen-v.net> wrote:

> Jeg fik at vide, at "vi ikke har plads til en 19 tommer", så jeg lod
> det blive ved 17" udgaven

I så fald er der vel kun at sige - vil du se min 19". Mere skummelt bliver
det næppe Hvorfor ikke gå efter en 17" LCD?

> Hele molevitten er bestilt hos www.imw.dk.

Yep, plejer også at få mit grej fra imv - some like it hot.

//Peter
Arb. 9 til 18 på Grundlovsdag - lettere overophedet.

Fra : Christian Bech

Dato : 05-06-02 19:59

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnews@gen-v.net> wrote:

> Hele molevitten er bestilt hos
> www.imw.dk.

IMV skrives ikke med w.

--
Christian

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 05-06-02 20:11

giambattista.vico@mail.tele.dk (Christian Bech) writes:

> IMV skrives ikke med w.

Bemærk at jeg skrev at jeg havde givet penge for skidtet.

Fra : Christian Bech

Dato : 12-06-02 16:59

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnews@gen-v.net> wrote:

> Bemærk at jeg skrev at jeg havde givet penge for skidtet.

Jeg har alvorligt overvejet at sende et Aldi-katalog til HF's
edbafdeling. Det ville være ikke så lidt morsomt at se hele korpset af
studenterprogrammører i kø efter Medion-computere.

--
Christian

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-06-02 10:16

Hej Thomas

Uanset om du får et 1,5m eller et 5m kabel, så er et dobbeltskærmet kabel
_altid_ det bedste. Risikoen for 'interferens fra evt. netkabler og trafoer
er reduceret i forholdet 1:1000 med et dobbeltskærmet kabel.

Og du har ydermere undgået 'FM antenneeffekten' ved at få et 5m kabel.
Tallet '5,00' er ikke delbart med 75 eller 37,5, så du får hele tal ud af en
deling. - Det er derimod std. lændden 1,50m = 2 og 4 som dividens.

Hvis du senere vælger at gå over til BNC, skal du være opmærksom på de samme
forhold. - Blot 5-10cm til én af siderne på et std. kabel er nok til at
'bryde' antenneeffekten, så problemerne undgås.

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 06-06-02 23:44

> Og du har ydermere undgået 'FM antenneeffekten' ved at få et 5m kabel.
> Tallet '5,00' er ikke delbart med 75 eller 37,5, så du får hele tal ud af en
> deling. - Det er derimod std. lændden 1,50m = 2 og 4 som dividens.

Antenneeffekten? Hvad er det? Og hvorfor er det lige 75 og 37,5 der er
interessant?

Skal man skifte sine kabler hvis de er 1,5m?

--
Mvh Nicolai Brandt

- http://www.robra.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-06-02 05:19

Hej Nicolai

Nicolai Brandt wrote:

> Antenneeffekten? Hvad er det? Og hvorfor er det lige 75 og 37,5 der er
> interessant?

Det er den påvirkning, der kommer fra et FM radiosignal, der udsendes fra en FM
baseret radiostation og som modtages af en FM antenne. Og det er noget med, at
den modtagerantenne, du skal bruge ved modtagelse af FM signaler arbejder med
antenneradialer på 75cm længde og tal, der er delbare med dette og kun i hele tal
- altså 1, 2. 3. 4. 5 osv.. Hvis du er på et fællesantenneanlæg, er problemerne
ikke så store, men hvis du fx. selv har en radial-antenne sat op, så kan det give
nogle problemer. - Især hvis de kabler, der bruges, ikke er ordentligt
afskærmede. Et std. coax-kabel har normalt kun 1 skærm uden om det hele, mens de
nyere kabler udover selve den spundne skærm har en 'folie-skærm, der yderligere
stopper for signaler, der spredes sideverts fra kablerne og som ikke bremses af
skærmen.

På en modtagerantenne sidder der en boks med et par små kondensatorer og IC
kredse, som transformerer og videresender det modtagne luftbårne signal. De
signaltransformationer bliver omsat til frekvenser på 75hz og delbare med de hele
tal - altså 37,5, 75, 112,5, 150 osv.. Alle disse frekvenser 'spejler' sig ind på
al elektrisk ledende materiale, der har længder på disse tal og kan derfor også
virke som en modtagerantenne. Du kan rent faktisk selv bygge din egen FM antenne
på den måde, blot med fx. meget kraftigt ståltråd i de længder. Lav fx. en ramme
på 75x75 cm af 3mm ståltråd og brug så en 1mm tråd til at lave et 'gitter' med.
Disse tråde har fx. også en længde på 75 cm. Læg dem på langs og tværs med en
afstand på 7,5cm og et eller andet sted - helst i centrum af rammen monterer du
en 7,5nf kondensator og trækker et coaxkabel derfra til din tuner, og du har en
særdeles effektiv radioantenne.

> Skal man skifte sine kabler hvis de er 1,5m?

Ikke nødvendigvis. Har du gode kabler med god afskærmning, som fx. de originale
Appole kabler, så er risikoen for FM effekten minimal. Men har du derimod købt
billige 'pusher' kabler hos den nærmeste PC forhandler, så er de ofte særdeles
tynde og elendigt afskærmede. Her kan det være en god idé at udskifte kabler med
en dobbeltskærmet kabel istedet. - Især også, hvis signalkablerne fra SCSI, USB,
FireWire og skræm ligger ret tæt på netledninger, da strømgangen i en netledning
virker som en magnetisk forstærker ved at der dannes et elektrisk magnetfelt uden
om et strømførende kabel.

Hvis man ikke gider at skifte sine kabler ud, fordi, det vil blive for dyrt, så
kan man købe et plastrør eller en ledningsskinne + en rulle 0,1mm konstantantråd
og lægge alle sine signalkabler ind i røret/skinnen. Omvikl så rør/skinne med
konstantantråden og læg vindingerne så tæt som mulig fra den ene ende til den
anden. Viklingerne må gerne ligge skråt om rør/skinne, og når du så er nået til
den ene ende, fortsætter du med at vikle omkring men denne gang 'krydser' du
viklingerne hen mod den ende, hvor du startede. Den afskærmning er særdeles
effektiv.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-06-02 23:00

> [...]

> kan ikke huske det præcist, da det var sidste år, og jeg gemmer ikke de
> tilbudslister længere end et år, så de er røget ud for 2001.

Deres P225 22" (20" viewable) klarer 2048x1536x79Hz og 1600x1200x99Hz,
så det må være den du tænker på.

Det er en skærm til 8.800 kr. hvilket egentlig virker ret rimeligt, når
man tager disse data i betragtning, men det er stadig en del over, hvad
alm. mennesker giver for en skærm.

> Jeg mener også, at både Miro, Enzo, Siemens og et par stks. mere har skærme i
> 19" og 21", der kan klare 1920x1280/85-115hz

Men nok til en høj pris.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-06-02 12:44

On Sun, 02 Jun 2002 02:44:56 +0200,

> Det kan faktisk alle nye CRT skærme. Nogle af dem kan endda gå op i
> 1920x1280 / 1920x1600 i helt op til 120hz, - meeen så nøjes du nok heller
> ikke med de 6000kr. -).

Det er der ikke mange skærme der kan. Det 120Hz du taler om er nok ved
800x600, og så kun 60-75Hz i 1920x1600.

> Hvis jeg skal vælge et eller to bestemte mærker, så vil det være Samsung,
> som Apple anbefaler og Targa. Begge mærker er 100% ColorSync kompatible og
> er ligeledes MultiSync...

Alle PC skærme er multisync. Derudover er mine venner mig for kære til
at jeg vil anbefale Targa skærme. Samsung anbefaler jeg dog gerne, men
det er primært som LCD skærme. De er leverandør til Dell og sælger den
vej alle de 15" skærme de laver i 1400x1050 / 1600x1200.

> [...]
>
> De fleste af Samsungs og Targas modeller kører med 0,22x0,26 i pixelstrl.
> mens LifeTec kører 0,26x0,26 ligesom de billigste Samsung skærme.

Pixelstørrelse betyder ikke alt, men er en indikator. Det er vigtigt at
resten af komponenterne er af rimelig kvalitet.

> [...]
> den var særdeles kontrastrig og med god og ren farvemætning, - og så var
> designet lidt i retning af Appples Graphite skærme.

Du siger selv du er svagtseende. Det er jeg ikke, og ret kritisk med
hensyn til skærm. Derfor købte jeg Sony G420. Men der er mange andre
Sony og Samsun modeller der nok ville kunne bruges af en halvblind der
ikke ønsker at køre 1600x1200 i 85Hz.

> [...]
> men hvis du skal snakke computer med dem, så gå ind til den i Ryesgade. -
> Ekspedienterne herude aner ikke ret meget om, hvad de gør og snakker om

Og i USA er der ikke ret mange der tør anbefale Packard Hell til
ret meet. De har et dårligt rygte derovre.

--
Povl H. Pedersen -
Use 2 letters from first+last name to form username@home.terminal.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-06-02 19:22

Hej Povl

"Povl H. Pedersen" wrote:

> Det er der ikke mange skærme der kan. Det 120Hz du taler om er nok ved
> 800x600, og så kun 60-75Hz i 1920x1600.

Næ, det var såmænd kun en Radius PrecisionColor 21" i 1920x1280/120hz til den
pæne pris af $8997USd. Jeg så den på en udstilling. Den er spcialudviklet til
medicinsk brug til CT scanninger...

> Alle PC skærme er multisync.

Nej, det kan jeg love dig for, de ikke er! Der er ikke ret mange af de helt
billige 14" og 15" 'kina-skærme', der kan klare over 256 farver.... - og det
endda kun i en opløsning 640x480/60hz fastfrekvens.

> Derudover er mine venner mig for kære til at jeg vil anbefale Targa skærme.

Med hvilken begrundelse? - De få Targa modeller, der er lanceret her i landet,
er helt fremragende med undt. af den mindste / billigste 17" til 2100kr. Jeg har
set Targa modeller i USA, der er på det nærmeste lige så dyre som Radius og i
fuldt ud samme kvalitet. Jeg har selv en 17" Targa DiamantronSuper, og den har
jeg haft nu i godt 4 1/2 år, og den kører perfekt og der er absolut _intet_ at
sætte en finger på nogen steder og har aldrig været det!

> Samsung anbefaler jeg dog gerne, men det er primært som LCD
> skærme. De er leverandør til Dell og sælger den vej alle de 15"
> skærme de laver i 1400x1050 / 1600x1200.

Hvem tror du laver de nye Apple LCD skærme? - Det gør såmænd Samsung.... Og det
turde jo også være soleklart, når nu det er Apple, der reelt ejer Samsung
Electronics Ltd.. Hvem ejer de fleste patenter på de nye plasmaskærme, der højst
sandsynlig også kommer fra Apple i løbet af det næste års tid? - Det gør såmænd
også Samsung - og dermed også Apple.

> Pixelstørrelse betyder ikke alt, men er en indikator. Det er vigtigt at
> resten af komponenterne er af rimelig kvalitet.

Jeg har da vist ikke sagt noget andet? - Men en god - lille - pixelstr. er
grundlaget for, at man med den elektroniske styring kan opnå de kvaliteter, man
er ude efter. - Jeg så for nogle år siden en Radius med en pixelstr. på
0,32x0,32. Dengang var det et enormt fremskridt, og pga. Radius' eminente
styrekredsløb så det ikke engang 'ulden' ud, men sammenlignet med nutidens
skærme, så er det rædselsfuldt at se på i længere tid. - Det er ikke et hak
bedre end den billigste 'kina-skærm' til 498kr. for en 15"...

> [...]
> hensyn til skærm. Derfor købte jeg Sony G420. Men der er mange andre
> Sony og Samsun modeller der nok ville kunne bruges af en halvblind der

Ta' nu lige og brug et ordentlig sprog! De fleste svagtseende, jeg kender kører
faktisk i enten 1024x768 eller 1152x870/85-90hz. Et par stykker kører endda helt
op i 1600x1280/110hz (på en windows). Og langt de fleste kører med
forstørrelsessystemer, og des bedre og skarpere billede, du kan få, des bedre
vil forstørrelsessystemet også være. Flere af de sorstørrelsesprogrammer, der er
på markedet kræver min. 1024x768/85-90hz.

Prøv fx. lige at installere CloseView på din Mac. Sæt skærmopløsningen til
640x480 og slå CV til med 4x forstørrelse, så vil du se et billede, der er
næsten umulig at holde ud til at se på. Dels er den 'ulden', dels er den
særdeles urolig - selv hvis den står i 85hz. Prøv så at sætte opløsningen op til
1280x1024/75-85hz. Slå CV til igen og du vil straks se et helt andet billede.
Det er knivskarpt og roligt, og hvis ellers CV har RAM nok tildelt, så vil den
også arbejde nogenlunde flydende. Prøv så at øge forstørrelsen til 16x stadig i
den høje opløsning. Læg mærke til, hvor meget, du får med af skærmbilledet.
Ændre så opløsningen til 1600x1200, slå CV til igen ved 16x, og du vil opdage,
at du pludselig har ca. 6x så meget med på det samme billede.

Prøv dette på både en Targa DiamantronSuper og en Sony TrinitronES (fx. en
G420), og jeg kan godt garantere dig for, hvilken af de to skærme, der står
bedst og mest rolig! - og jeg kan garantere dig lige så meget, at det ihvertfald
_IKKE_ er Sony'en!

- Så jeg synes lige, du skal passe lidt på, når du udtaler dig om 'halvblindes'
brug af skærme og skærmkvaliteter.

> Og i USA er der ikke ret mange der tør anbefale Packard Hell til
> ret meet. De har et dårligt rygte derovre.

Dårligt rygte for hvad? - kvalitet? - næppe! ...Aggressiv markedsføring? - mere
sandsynlig. - Det er sjovt nok, at de derovre stadig er rangeret som ca. nr. 6
på salgslisternes Top 10.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-06-02 19:56

In article <3CFA623D.834B5191@mail1.stofanet.dk>,

> Nej, det kan jeg love dig for, de ikke er! Der er ikke ret mange af de helt
> billige 14" og 15" 'kina-skærme', der kan klare over 256 farver.... - og det
> endda kun i en opløsning 640x480/60hz fastfrekvens.

de er dælme sjældne - jeg tror ikke nogen pushere føre den slags skærme
længere.

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-06-02 20:03

In article <pnpdda.8m.ln@g4.reippuert.dk>,

> de er dælme sjældne - jeg tror ikke nogen pushere føre den slags skærme
> længere.

Og hvis de endelig skulle eksistere, så gad jeg godt at se prisen på
dem. 17" multisync-skærme starter ved ca 1300Kr.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 02-06-02 21:34

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> de er dælme sjældne - jeg tror ikke nogen pushere føre den slags
> skærme længere.

Hvad er den tekniske forklaring på, at de kun kan klare 256 _farver_?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-06-02 22:52

Hej Morten

Måske ikke 'pusherne' men til gengæld kan du finde dem i div. supermarkeder...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-06-02 23:12

In article <3CFA9343.F4A87AB9@mail1.stofanet.dk>,

> Hej Morten
>
> Måske ikke 'pusherne' men til gengæld kan du finde dem i div. supermarkeder...

næppe anno 2002

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-06-02 23:31

In article <085eda.e51.ln@g4.reippuert.dk>,

> næppe anno 2002

Jo, men det kan ikke røbes hvilke. NDA du ved....

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-06-02 23:44

In article <rfn-A30DE9.00312403062002@dtext.news.tele.dk>,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Jo, men det kan ikke røbes hvilke. NDA du ved....

åh ja - stupid me

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-06-02 17:26

On Mon, 03 Jun 2002 00:31:24 +0200,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:
> Jo, men det kan ikke røbes hvilke. NDA du ved....

Ah, No Data Available ... :)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-06-02 05:57

Hej Povl

- Eller No Doubt About'it!

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-06-02 21:25

On Sun, 02 Jun 2002 20:22:07 +0200,

> Næ, det var såmænd kun en Radius PrecisionColor 21" i 1920x1280/120hz til den
> pæne pris af $8997USd. Jeg så den på en udstilling. Den er spcialudviklet til
> medicinsk brug til CT scanninger...

Ah, skærme til $9000 er ikke dem der er flest af.

> Nej, det kan jeg love dig for, de ikke er! Der er ikke ret mange af de helt
> billige 14" og 15" 'kina-skærme', der kan klare over 256 farver.... - og det
> endda kun i en opløsning 640x480/60hz fastfrekvens.

Mutli-sync er alternativet til fixed-frequency = fast opløsning som
Apple kørte med gennem længere tid. Har lige foræret min 13" RGB skærm
væk, som KUN kunne køre 640x480. Jeg har ikke mødt en PC skærm i farver
som ikke minimum har kunnet køre 2 opløsninger. VGA foreskriver flere
opløsninger, lige fra de 320x240 i 4 farver som alleycat kørte i, og
op til 640x480. 800x600 er SuperVGA.

> Med hvilken begrundelse? - De få Targa modeller, der er lanceret her i landet,
> er helt fremragende med undt. af den mindste / billigste 17" til 2100kr.

De eneste jeg har set er de billige. Og på et tidspunkt var mange af de
billige 14" skærme til PC af mærket Targa. Holdbarhed ca. det halve af
Sony. Og det var kvaliteten også.

> [...]
> sandsynlig også kommer fra Apple i løbet af det næste års tid? - Det gør såmænd

Apple har købt en delmængde af aktierne, og forpligtet sig til at aftage
en vis mængde LCD skærme, i et marked hvor der ikke er forsyninger nok.
Apple ejer ikke samsung.

> [...]
> vil forstørrelsessystemet også være. Flere af de sorstørrelsesprogrammer, der er
> på markedet kræver min. 1024x768/85-90hz.

Ah, jeg tænkte bare på halvgamle nærsynede mennesker der mener at en 17"
er som skabt til 800x600.

> [...]
> bedst og mest rolig! - og jeg kan garantere dig lige så meget, at det ihvertfald

Jeg har arbejde noget i Linux og Windows med billedbehandling, hvor der
er noget closeview lignende. Og jeg har til dette brug intet problem med
min Sony G420. Forgængeren G400 havde angiveligt nogle problemer.

> - Så jeg synes lige, du skal passe lidt på, når du udtaler dig om 'halvblindes'
> brug af skærme og skærmkvaliteter.

Det var dig selv der brugte ordet. Og jeg misforstod. Beklager.

> Dårligt rygte for hvad? - kvalitet? - næppe! ...Aggressiv markedsføring? - mere
> sandsynlig. - Det er sjovt nok, at de derovre stadig er rangeret som ca. nr. 6
> på salgslisternes Top 10.

Kvalitet og mangel på service var nøglepunkterne. Hvordan de er rangeret
siger ikke ret meget. Aldi er den førende leverandør i Danmark når det
gælder PC'er til private.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-06-02 23:33

Hej Povl

"Povl H. Pedersen" wrote:

> Ah, skærme til $9000 er ikke dem der er flest af.

Enig, men de sælges dog, - hvem pokker, der så har råd til det, - jeg har det ikke! -
Ikke engang selvom jeg kan afskrive hver en krone.

> [...]
> som ikke minimum har kunnet køre 2 opløsninger. VGA foreskriver flere
> opløsninger, lige fra de 320x240 i 4 farver som alleycat kørte i, og

Den 13" RGB skærm er rent faktisk noget af det mest rolige, Apple nogensinde har
lavet - sammen med den gamle gråtoneskærm - Apple Portrait. Men de der billige PC
skærme, jeg henviser til er faktisk fastfrekvensskærme...

> De eneste jeg har set er de billige. Og på et tidspunkt var mange af de
> billige 14" skærme til PC af mærket Targa. Holdbarhed ca. det halve af
> Sony. Og det var kvaliteten også.

OK - 14'eren - mind mig ikke om den...(-. - Det var virkelig en kina-skærm! - Og
desværre fik Targa lavet så mange af dem, at de kunne sælge dem gennem 2-3 år fra
samme lagerbeholdning... - Men da de skiftede komponentleverandører og fik Diamantron
i som billedrør, skete der en hel del...

> - > og dermed også Apple.
>
> Apple har købt en delmængde af aktierne, og forpligtet sig til at aftage
> en vis mængde LCD skærme, i et marked hvor der ikke er forsyninger nok.
> Apple ejer ikke samsung.

Det er vi nu ikke enige om. Det sidste, jeg har hørt, er, at Apple nu har ca. 60% af
de bestemmende aktier. - Og jeg har flere steder på TV set, at især i Asien
markedsføres Samsung nu som Apple Samsung...

> Ah, jeg tænkte bare på halvgamle nærsynede mennesker der mener at en 17"
> er som skabt til 800x600.

Sjovt nok har jeg ikke mødt nogen af den slags... Og jeg bruger jnetop udtrykket
'svagtseende' og ikke hverken 'halvblind' eller andre slige udtryk. Sådanne udtryk
virker på mig ret nedvurderende.

> Jeg har arbejde noget i Linux og Windows med billedbehandling, hvor der
> er noget closeview lignende. Og jeg har til dette brug intet problem med
> min Sony G420. Forgængeren G400 havde angiveligt nogle problemer.

Jeg vil til enhver tid hævde, at DiamantronSuper billedrøret er væsentlig bedre end
TrinitronES eller FP, som den nye version hedder. Jeg har både Diamantron og
Trinitron, og jeg kan sagtens mærke forskel, når jeg har siddet flere timer ved en af
de skærme. Det er helt klart Diamantron skærmene, man kan holde længst ud ved.

> Det var dig selv der brugte ordet. Og jeg misforstod. Beklager.

OK, men jeg brugte ordet svagtseende. Det lyder bedre, selvom forskellen mellem
svagtseende og 'halvblind' er det samme, - at man ser dårligt.

> Kvalitet og mangel på service var nøglepunkterne. Hvordan de er rangeret
> siger ikke ret meget.

Kvaliteten har jeg aldrig hørt nogen klage over for dig, men servicen, ja. - Men
Packard Bell er jo også et datterselskab af HP, og HP er jo just heller ikke kendt
for deres høje serviceniveau. - Tværimod!

> Aldi er den førende leverandør i Danmark når det
> gælder PC'er til private.

Det er de ved at blive, når det gælder for færdige systemer, men man får minsandten
også meget for pengene! - Og man skal stå endda meget tidlig op, hvis man vil nå at
være med i 'ræset', når de får nye sendinger hjem. - Bare man kunne købe Mac til
samme priser....suk!

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 02-06-02 23:39

In article <3CFA9CF1.DF4181D3@mail1.stofanet.dk>,

> [...]
> billige PC
> skærme, jeg henviser til er faktisk fastfrekvensskærme...

Mht. 13" skærmen er det jo nok en subjektiv og tidsbestemt holdning.
Skærmens opdateringsfrekvens er 67Hz, hvilket ikke er spændende at
arbejde med, når man er vant til 75 eller 85Hz. Tro mig, jeg har sådan
en fætter stående på en 7300 til referenceopslag i et Excel-regneark (en
slags out-of-office opstilling...). Skærmen føles flimrende på trods af
at skarpheden og farverne stadig er i top.

Thomas Tvegaard

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-06-02 17:39

On Mon, 03 Jun 2002 00:32:54 +0200,

> Sjovt nok har jeg ikke mødt nogen af den slags... Og jeg bruger jnetop udtrykket
> 'svagtseende' og ikke hverken 'halvblind' eller andre slige udtryk. Sådanne udtryk
> virker på mig ret nedvurderende.

Jeg taler om personer over 60, eksempelvis min far.

> Kvaliteten har jeg aldrig hørt nogen klage over for dig, men servicen, ja. - Men
> Packard Bell er jo også et datterselskab af HP, og HP er jo just heller ikke kendt
> for deres høje serviceniveau. - Tværimod!

HP er netop kendt for at være en af de bedste i branchen når det gælder
service. De laver normalt cross-shipping. Dvs de sender dig et ny eller
repareret produkt, du pakker det gamle i kassen, og et par dage siden
samler en fragtmand den defekte op.

Packard Bell har intet med Hewlett Packard at gøre, men har forsøgt at
lukrere på navnet. Det er faktisk et NEC datterselskab, som vist primært
sælger computere gennem supermarkder.

> [...]
> være med i 'ræset', når de får nye sendinger hjem. - Bare man kunne købe Mac til

Jeg synes ikke iBook er dyre sammenlignet med bærbare PC'er. De er
faktisk ret konkurrencedygtige.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-06-02 06:31

Hej Povl

"Povl H. Pedersen" wrote:

> Jeg taler om personer over 60, eksempelvis min far.

- Og jeg snakker generelt om personer med nedsat syn, og for mig er aldersbetingede
nedsættelser ingen undtagelse.

> [...]
> service. De laver normalt cross-shipping. Dvs de sender dig et ny eller
> repareret produkt, du pakker det gamle i kassen, og et par dage siden

Tja, nu er jeg faktisk selv også registreret som HP forhandler...-) - Og jeg kan godt
ganrantere dig for, at der absolut ydes et minimalt service! - Prøv at spørge fx. hos
OfficeLine, hvordan de opfatter HPs serviceniveau?

Jeg sendte dem nogle mails for et par år siden om problemer med en printer, og hver
gang, jeg rykkede for et svar, fik jeg et endda meget pænt tilbagemelding om, at de
'snarest' ville vende tilbage med en løsning... Jeg har ikke fået svar endnu!(-

> Packard Bell har intet med Hewlett Packard at gøre, men har forsøgt at
> lukrere på navnet. Det er faktisk et NEC datterselskab, som vist primært
> sælger computere gennem supermarkder.

Det var da mærkeligt... Når jeg får materialer fra HP direkte fra USA, får jeg samtidig
Packard Bell materialer... Men det er rigtig, de bruger en del NEC komponenter til nogle
af deres produkter, men selskabsmæssigt har de intet med NEC at gøre. Og jeg har endnu
ikke set et P-B produkt i en supermarked, - med mindre du med 'supermarked' også mener
rene computer supermarkeder ala Electric City og hvad de nu hedder.

> Jeg synes ikke iBook er dyre sammenlignet med bærbare PC'er. De er
> faktisk ret konkurrencedygtige.

Jeg tænker her ikke så meget på bærbare systemer, men på de stationære. For nogle
måneder siden havde Aldi et LifeTec bestående af en computer med en 1200mhz PIII, 256mb
PC133 RAM, Plextor CD-R 24/40/DVD drev, Gforce 32mb grafikkort, U/W SCSI kort, 30gb
ATA100 Quantum Fireball HD, 5 PCI kortpladser (den 6. brugtes af lydkort), 56k modem
(Global), SoundBlaster 32 lydkort, trådløs keyboard + mus, 17" LifeTec CRT (Samsung
950N), Win2000DK + MS Works 2000DK, USB2 + FireWire tilslutning, - pris 9995,00kr.! - Og
så lignede den endda Mac i design og farvekombination.

Det får du ikke engang den mindste QS733 for og så er det uden alt det andet 'grej'...
Den Aldi, hvor jeg normalt kommer fik 100 'pakker', og de var solgt på 3 dage!

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-06-02 07:00

On Tue, 04 Jun 2002 07:31:06 +0200,

> [...]
> 'snarest' ville vende tilbage med en løsning... Jeg har ikke fået svar endnu!(-

Som virksomhed eller privatforbruger (altså ikke forhandler), så har
de en fremragende kundeservice.

> [...]
> rene computer supermarkeder ala Electric City og hvad de nu hedder.

Du er godt nok påståelig. Hvis du slår op på Packard Bells hjemmeside,
så står der på forsiden at det er et NEC firma.

> [...]
> Den Aldi, hvor jeg normalt kommer fik 100 'pakker', og de var solgt på 3 dage!

Det er ikke kun de stationære du kan bruge til sammenligning. Jeg ved
man fik rimeligt meget for pengene.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-06-02 17:08

In article <3CFC508F.E9A8A6ED@mail1.stofanet.dk>,

> [...]
> komponenter til nogle
> af deres produkter, men selskabsmæssigt har de intet med NEC at gøre. Og jeg

Jeg vil foreslå at du tager et kig på http://www.packardbell.com/ og
læser hvad der stå i titellinien på vinduet...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-06-02 23:12

> [...]

> pæne pris af $8997USd. Jeg så den på en udstilling. Den er spcialudviklet til

Og det får dig til at konkludere, at "alle nye CRT skærme" kan vise
1600x1200 i 85 Hz?? Ja jeg kender ikke mange, som bruger 60-70000 kr. på
en skærm.

> Nej, det kan jeg love dig for, de ikke er! Der er ikke ret mange af de helt
> billige 14" og 15" 'kina-skærme', der kan klare over 256 farver.... - og det
> endda kun i en opløsning 640x480/60hz fastfrekvens.

Sådanne skærme har jeg ikke set i butikkerne i de sidste 8-9 år... Hvem
skulle bruge dem?

> [...]
> højst
> sandsynlig også kommer fra Apple i løbet af det næste års tid? - Det gør

Kommer Apple med plasmaskærme? De har da alt for lav opløsning til
computerbrug, men Apple skal måske til at lave TV?

> [...]
> G420), og jeg kan godt garantere dig for, hvilken af de to skærme, der står
> bedst og mest rolig! - og jeg kan garantere dig lige så meget, at det

Så er det jo godt, at G420 har et FD Trinitron billedrør

Spøj til side, så vil jeg gerne vide, hvordan du kan _garantere_
ovenstående, når du aldrig har set den Sony skærm. Hvilke kilder har du
de oplysninger fra?

> - Så jeg synes lige, du skal passe lidt på, når du udtaler dig om
> 'halvblindes'
> brug af skærme og skærmkvaliteter.

Problemet for os andre er, at det er svært at forstå, hvis folk med
nedsat syn skulle være bedre til at vurdere skærmes kvaliteter end
f.eks. grafikere, som arbejder med deres skærme professionelt.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-06-02 03:22

Hej René

"René Frej Nielsen" wrote:

> Og det får dig til at konkludere, at "alle nye CRT skærme" kan vise
> 1600x1200 i 85 Hz?? Ja jeg kender ikke mange, som bruger 60-70000 kr. på
> en skærm.

Såvidt jeg kan se, så har jeg ikke skrevet det nogen steder. Jeg svarede blot på,
at der blev sat tvivl ved, om det var rigtig. Godt nok er den her Radius det mest
extreme eksempel, jeg lige kunne komme på, men som jeg også skrev, så er der andre
mærker, der er ved at komme med med de høje frekvenser.

> Sådanne skærme har jeg ikke set i butikkerne i de sidste 8-9 år... Hvem
> skulle bruge dem?

Det gør fx. 'lille Søren, Hans, Jens, Peter, Ruth, Else, Karen', der som 6-7årig
plager far og mor om ikke de må få en 'puter', så de også kan være med til at lege
med de andre... - Og så siger store farmand, at det må de da godt, og så finder
han en gammel brugt 386 eller 486 - men skærmen mangler - av da! og så går han til
den nærmeste supermarked og køber en 15" kinaskærm til 400kr. og så har 'lille
Søren, Hans..... fået sig en 'puter' at lege med. Jeg har set de skærme i både
Føtex, Bilka, Fakta og Netto inden for det sidste år!

Og så sent som i går fik jeg en 'one-time announcement' fra et firma i Shanghai,
der tilbød at lave fx. den type skærme til mig, og hvis jeg købte 1000 stk. ad
gangen, så kunne jeg få dem i 15" version til $29USd leferet på min adresse i
løbet af 6 uger. Og firmaet ville endda stå for både klarering og
financiering...-)) - De kunne også levere et tilsvarende antal Sollux 12x50
kikkerter til $9.95USd/stk. - og de ville levere - og fabrikere alle former for
computerkabler efter mine specs fra $0,10USd. osv.osv... Så de produceres skam
stadig, og i Kina er der jo et hjemmemarked, der siger spar-to til hvad som helst.

Men jeg vil sige, at jeg aldrig har set noget så dårligt bras som de skærme! - de
er ikke de materialer værd, de er lavet af.

> Kommer Apple med plasmaskærme? De har da alt for lav opløsning til
> computerbrug, men Apple skal måske til at lave TV?

Jeg har ihvertfald hørt flere rygter om det, og det kunne jo tænkes at det var i
forbindelse med noget 'home cinema' system til DVD og QT. Samsung har jo lige
inden for de sidste par uger lanceret en ny 42" plasma skærm, der er fuldt på
højde med selv de bedste 100hz TV. Men til alm. computerbrug, så tror jeg nok det
varer 3-5 år endnu, før kvaliteten er så god, at vi kan bruge dem til alm.
computere.

> Så er det jo godt, at G420 har et FD Trinitron billedrør

Nå... forskellen på ES og FD billedrøret er nu ikke så stor endda. FD er en smule
bedre i form af en anelse mindre 'flickering' / flimmer' ved høje opløsninger.

> Spøj til side, så vil jeg gerne vide, hvordan du kan _garantere_
> ovenstående, når du aldrig har set den Sony skærm. Hvilke kilder har du
> de oplysninger fra?

G400 har jeg set, men korrekt, - ikke G420, og mine kilder er bl.a. et par af mine
medtestere fra den gruppe, hvor ham fra New Zealand havde de enorme problemer med
OS X, og fra en kanadier, der selv er stærkt svagtseende, og som har anbefalet
netop de to modeller som værende de bedste på markedet i sin prisklasse. - Og jeg
må jo stole på mine 'medarbejdere' -))

> Problemet for os andre er, at det er svært at forstå, hvis folk med
> nedsat syn skulle være bedre til at vurdere skærmes kvaliteter end
> f.eks. grafikere, som arbejder med deres skærme professionelt.

Det kan du såmænd godt sige, - en grafiker bruger jo primært sine skærme
'kompositorisk' - altså til at opbygge netop den sammensætning af det produkt, han
skal levere. - Det være sig et billede, et omslag til en bog, - en brochure
osv.osv..

Mens en svagtseende bruger en skærm 'impositorisk', - dvs., at han skal have et
billede, der matcher lige netop den synsnedsættelse, han nu har og evt. den
manglende kontrast og adskillelse af farver osv., som en øjensygdom kan medføre.

Du kan meget let selv foretage en prøve. Tag en forholdsvis gennemsigtig stykke
stof og hold det op foran dine øjne, mens du kigger på din skærm, hvor skærmen er
nogenlunde neutralt indstillet i farve, lys/mørk og kontrast. Prøv så at justere
på skærmen med stoffet stadig foran øjnene ved at maksimere kontrast og forholdet
mellem lys/mørk og kompenser evt. lidt i farven også, så du tilnærmelsesvis ser
det samme billede gennem stoffet, som du så før du tog stoffet foran øjnene.. -
Tag så stoffet væk fra øjnene og se på skærmen. Du vil nu se, at den er hvinende
skarp i kontrast og farvemætning og med meget høj forskel på lys/mørk
indstillingerne.

Hvis en skærm kan klare den test og så stadig være rolig og flimmerfri, så kan du
til enhver tid købe den skærm uden betænkeligheder. - Du vil få en skærm i
topkvalitet. Det er fx. næsten sådan, jeg ser mine omgivelser, som gennem en slags
'tåge' 'slør', der hele tiden nedsætter det, jeg egentlig burde kunne se, - selv
med den synsstyrke, jeg har. Du kan også foretage den samme test med brugen af et
par neutrale solbriller med grå glas i det man kalder x80 og x60, - dvs., at hhv.
80% og 60% af det normale lys vil blive fjernet - uden at ændre ved farvebalancer.
Indstil så igen skærmen efter det, og når du tager solbrillerne af igen, vil du
næsten med garanti have sat indstillingerne næsten nøjagtig på samme måde, som da
du foretog testen med stoffet foran øjnene.

Så forstår du nu - ihvertfald nogenlunde, hvad jeg mener, når jeg siger, at
svagtseende tit er de bedste til at vurdere skærmkvaliteter.

Som et eksempel kan jeg lige sige, at min nye 21" skærm står nogenlunde sådan. -
Kontrast +85% af max, farvemætning +8% fra neutral, lys/mørk +36% af max.
CloseView aktiv og sat til at vise omvendt kontrast - altså hvid skrift på sort
baggrund. Denne indstilling giver en meget høj kontrastvirkning og er derfor god
for mine øjne, - ingen flimmer pga. den mørke baggrund. Men til grafikkomposition
dur den indstilling overhovedet ikke, da farverne jo også 'vendes', så jeg får
komplimentærfarverne istedet for de rigtige farver. Det skal også lige siges, at
de fleste svagtseende bruger normal kontrastvisning - altså sort skrift på hvid
baggrund, også når de bruger forstørrelsessystem.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-06-02 20:36

In article <3CFAD27F.997B6424@mail1.stofanet.dk>,

> [...]
> andre
> mærker, der er ved at komme med med de høje frekvenser.

Du skrev ordret, at stort set "alle nye CRT skærme" kunne leve op til de
nævnte krav.

> [...]
> både
> Føtex, Bilka, Fakta og Netto inden for det sidste år!

Når jeg ser en computerskærm i et supermarked, så er det typisk lavpris
17" til omkring 1500 kr. og måske en sjælden gang en 15", men aldrig
fastfrekvens skærme, som kun kan køre 640x480. Det kan jo ikke bruges
til noget i dag.

> [...]
> det
> varer 3-5 år endnu, før kvaliteten er så god, at vi kan bruge dem til alm.

Jeg ser det som meget usandsynligt, at Apple vil bevæge sig ind på
markedet for TV.

> [...]
> manglende kontrast og adskillelse af farver osv., som en øjensygdom kan

[snio]

> Så forstår du nu - ihvertfald nogenlunde, hvad jeg mener, når jeg siger, at
> svagtseende tit er de bedste til at vurdere skærmkvaliteter.

Men sådan vurderer mennesker med normalt syn og grafikere jo ikke
skærme! Her er det selvfølgelig også skarphed, opdateringsfrekvens og
farvene der vurderes, men også farveægtheden. Hvis en skærm er noget nær
perfekt, men bare ikke er god til at vise et stærk "forvrænget" billede
med megakontrast, så kan man da ikke sige, at den ikke er god.

De to grupper af brugere har simpelthen forskellige krav til skærme!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-06-02 01:34

Hej René

"René Frej Nielsen" wrote:

> Du skrev ordret, at stort set "alle nye CRT skærme" kunne leve op til de
> nævnte krav.

Det vil jeg også vedgå, - Jeg har ikke i det sidste års tid set 17", 19" og 21"
skærme, der ikke kunne køre 1600x1200/85hz eller højere frekvens. Men som jeg også
har skrevet, så glem alt om 'kina-skæmrene', - de dur ikke!

> [...]
> 17" til omkring 1500 kr. og måske en sjælden gang en 15", men aldrig
> fastfrekvens skærme, som kun kan køre 640x480. Det kan jo ikke bruges

Det kan vi ikke blive uenige om, men de findes altså, og de sælges!

> Jeg ser det som meget usandsynligt, at Apple vil bevæge sig ind på
> markedet for TV.

Det kan man måske godt sige, men man sagde også bare for 3-4 år siden, at det var
usandsynlig, at der ville komme store - +15" - TFT skærme til hjemmecomputere, -
og ikke bare i de bærbare. Hvad er resultatet i dag? - Enhver producent har mindst
_1_ TFT skærm til hjemme computeren.

- Og er Apple egentlig ikke godt på vej med deres nye 22" Cinema Widescreen, - og
hvad med Sonys 24"? CRT godt nok, men det er jo nok fordi Sony ikke i dag råder
over teknologien til de store TFT skærme, men må købe sig til dem. Og et så
ergærigt firma som Sony, der jo påstod, at inden år 2004 sad de på 80% af al
computer og software produktion i verden, vil jo helst ikke ud og 'købe' sig til
deres produkter, - men selv udvikle dem....

> [...]
> nær perfekt, men bare ikke er god til at vise et stærk "forvrænget" billede
> med megakontrast, så kan man da ikke sige, at den ikke er god.

Hvad mener du egentlig med 'forvrænget'? - Jeg synes ikke det giver rigtig mening.

> De to grupper af brugere har simpelthen forskellige krav til skærme!

Tværtimod - så mener jeg helt klart, at de netop hr sammenfaldende interesser. For
hvis ikke en skærm kan opfylde kravene til en person med stærkt nedsat syn i form
af kontrast, skarphed, farvemætning, roligt billede, let at indstille, god
ergonomi osv.osv., så vil selv en grafiker da heller ikke kunne bruge den.

Med hensyn til 'farveægthed', så er det jo noget, der selvfølgelig skal kunne
indstilles dels on-screen, dels vja. et godt softwarebaseret varvestyringssystem.
Den del af en skærms kvalittet har en svagtseende ikke så meget brug for, korrekt,
men det har grafikeren til gengæld, - også korrekt. Men _grundkravene_ er da de
samme.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-06-02 12:54

In article <3CFD5C54.FA8BE98@mail1.stofanet.dk>,

> [...]
> også
> har skrevet, så glem alt om 'kina-skæmrene', - de dur ikke!

Jamen, så tag et kig på stort set alle 17" og 19" skærme på markedet!
Meget få understøtter 1600x1200x85Hz, og langt de fleste har 1280x1024
som anbefalet opløsning. De fleste når op på 70-75 Hz i 1600x1200. Her
taler jeg om alm. skærme, så det nytter ikke at hive en eller andet
specialdesignet skærm frem igen.

Det er først når man kommer over 5000 kr., at der kommer skærme der kan
klare kravene og der er ikke mange, som køber så dyre skærme.

> Hvad mener du egentlig med 'forvrænget'? - Jeg synes ikke det giver rigtig
> mening.

Du - og andre svagtseende - skal jo have et skærmbillede, som ikke er
normalt for skærmen. Fordi I finder en skærm der kan vise dette stærkt
kontrastrige billede, betyder det jo ikke, at den har det bedste billede
til alm. brug. Omvendt kan en rigtigt god skærm for mennesker med
normalt syn, med god farvegengivelse, måske ikke vise den type billede I
efterspørger.

> [...]
> korrekt,
> men det har grafikeren til gengæld, - også korrekt. Men grundkravene er da

Her kan vi simpelthen ikke blive enige, så mon ikke vi skal stoppe her.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-06-02 10:55

Hej René

For min skyld gerne. - Blot vil jeg tilføje, at der er prof brugere, der vel at
mærke ikke er / har været svagtseende, der har købt skærme på min anbefaling, og
som er glade for deres valg.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 06-06-02 23:01

In article <3CFF317D.13FF520A@mail1.stofanet.dk>,

> [...]
> at
> mærke ikke er / har været svagtseende, der har købt skærme på min anbefaling,

Det er jeg ikke i tvivl om, for selvfølgelig kan du ramme plet, men det
er _grunden_ til dit "pletskud" vi ikke rigtigt kan blive enige om.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jan Jonasen

Dato : 03-06-02 02:45

In article <1fd3qts.z787m6xfqjsN%jonasenREMOVE@THISit.dk>,
jonasenREMOVE@THISit.dk says...
[zap]
Indtil videre siger jeg tak til alle. Peter Kiil, hvad er prisen på
Radius'en og hvor kan den findes?

Fra : Peter Kiil

Dato : 02-06-02 23:36

in article MPG.17646a02b7d0f8fd989680@news.stofanet.dk, Jan Jonasen at

http://www.caslonshop.dk/page_productinfo.asp?id=1100850

--
/peter

"I'm not normally a religious man, but if you're up there, save me,
Superman! "
Homer Simpson.