Hvad må jeg mht. musik på nettet??? Pfh. t~
Fra : Leon Jessen

Dato : 01-06-02 07:41

Jeg har lavet en hjemmeside (Http://home.tiscali.dk/jesshart), og overvejer
nu at ligge nogle lydklip fra diverse cd-optagelser på selve siden. Mine
spørgsmål er:

1) Er det lovligt hvis det er covernumre af en kortere længde som jeg selv
spiller?

2) Er det lovligt hvis det er privat materiale, som jeg selv har
skrevet/spiller?

3) Jeg har set diverse amatør bands på nettet som har lagt medleys o.a.
cover materiale ud, er det lovligt?

Evt. hvis du/I har en henvisning til en specifik side, hvor jeg kan læse
mere. Jeg vil nødig få nogen på nakken!

--
Mvh. Leon Jessen
Http://home.tiscali.dk/jesshart

Ved svar, fjern den kantede parantes.
Jessen [NOSPAM] Leon (ad) hotmail (dot) com

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 01-06-02 09:42

Leon Jessen skrev:

> 1) Er det lovligt hvis det er covernumre af en kortere længde som jeg selv
> spiller?
Jeg ved det ikke, men jeg kan ikke tro det. Det afhænger dog af, om det
er materiale, der er ophavsretsligt beskyttet, hvilket for eksempel ikke
gælder materiale, hvor komponisten har været død i 70 år.

> 2) Er det lovligt hvis det er privat materiale, som jeg selv har
> skrevet/spiller?
Som udgangspunkt er det lovligt, men du skal selvfølgelig selv have
ophavsretten til materialet. Vær opmærksom på, at det ikke er tilfældet,
hvis du er medlem af KODA - i så fald forvalter de din ophavsret.

http://www.koda.dk/

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 01-06-02 10:58

> [...]
> spørgsmål er:
>
> 1) Er det lovligt hvis det er covernumre af en kortere længde som jeg selv

Kun hvis du har fået ophavsrettighedshaverens tilladelse.

> 2) Er det lovligt hvis det er privat materiale, som jeg selv har
> skrevet/spiller?

Ja så har du vel selv ophavsrettighederne

> 3) Jeg har set diverse amatør bands på nettet som har lagt medleys o.a.
> cover materiale ud, er det lovligt?

Se ovenfor!

> Evt. hvis du/I har en henvisning til en specifik side, hvor jeg kan læse
> mere. Jeg vil nødig få nogen på nakken!

news:dk.videnskab.jura besvarer jævnligt tilsvarende sørgsmål

Hovedreglen er: Hvis ikke dett er noget du/I selv har lavet det, så har du
kun lov, hvis du får ophavsrettighedernes tilladelse. Det er ikke nok at
andre gør det (du kan jo ikke vide om de har fået/købt rettighederne).

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : John K

Dato : 01-06-02 14:40

> Evt. hvis du/I har en henvisning til en specifik side, hvor jeg kan læse
> mere. Jeg vil nødig få nogen på nakken!

www.koda.dk og www.ncb.dk er gode steder at starte.

Mvh

John K