Hvilke syke afgiftsregler..
Fra : Jan Vagle

Dato : 01-06-02 02:32

...er det på mc i Dk ? Og hvad beregnes der efter ?

"cc" ?

Heste ? (Guf, power etc.. på motor ? Baghjul ?)

"Verdi" ?

--
Jan Vagle
..............................oOo

Fra : Jørgen Winther

Dato : 01-06-02 11:31

"Jan Vagle" <bones.REMOVE@broadpark.no> wrote in message
> ..er det på mc i Dk ?

Ja, det er der :-\

Og hvad beregnes der efter ?
> "Verdi" ?

Nemlig! Og værdien er den, der vurderes af et vurderingsnævn i samarbejde
med Told & Skat (en institution til inddrivelse af told, visse skatter og
afgifter). På en ny motorcykel er værdien let at regne ud, da den er
defineret af distributøren, og består af en kostpris plus en minimumsavance
på 9 % plus 25% moms af kostpris og min.avance. Heraf betales 0% af de
første 7.199,99 kroner af værdien, 105 % af de næste 5.000 kroner og 180% af
den resterende del af værdien.

De aktuelle grænser og beløb kan ses på Told & skats hjemmeside
(http://www.skat.dk/tal/satser/afgift-regist.php3).

Minimumsavancen bliver moms- og afgiftsbelagt uanset om forhandleren tager
denne avance eller ej!

--
Jørgen

Fra : Steen Schmidt

Dato : 01-06-02 11:41

> ..er det på mc i Dk ? Og hvad beregnes der efter ?
>
> "cc" ?
>
> Heste ? (Guf, power etc.. på motor ? Baghjul ?)
>
> "Verdi"?

Afgiften beregnes udelukkende efter prisen. Reglerne for MC er som følger
(2002):

0-7.200,- : Ingen afgift
7.200-13.200,- : 105%
13.200,- og opefter : 180%

Det vil sige at en SV'er med indkøbspris uden moms i Danmark på kr.
39.448,-, kommer til at koste:

- De første kr. 7.200,- er afgiftsfrie
- De kr. 6.000,- imellem kr. 7.200,- og kr. 13.200,- er der 105% afgift på
- De kr. 26.248,- fra kr. 13.200,- og til kr. 39.448,- er der 180% afgift på

Dette giver så:

6000*1,05+26248*1,80+39448 = kr. 92.994,40 (den koster kr. 92.995 i Danmark,
så det passer udmærket).

Mvh
Steen

Fra : Frederik

Dato : 01-06-02 13:47

> ..er det på mc i Dk ? Og hvad beregnes der efter ?

Hvilke syge regler har I i Norge? Det er da vist noget nær det samme,
bortset fra det hænger sammen med emissionen mere end prisen, hvis jeg
husker korrekt.

Frederik
(som synes både Norge og Danmark burde tillægge sig den svenske afgiftsmodel
i stedet)

Fra : origo@earthling.net

Dato : 01-06-02 15:03

"Frederik" <glem@det.dk> wrote in message
> Hvilke syge regler har I i Norge? Det er da vist noget nær det samme,
> bortset fra det hænger sammen med emissionen mere end prisen, hvis jeg
> husker korrekt.
Avgiftene i Norge er markant lavere enn her. En R1 er f.eks. 40.000-50.000
kr. billigere.

JS

Fra : Michael K. S.

Dato : 01-06-02 15:30

On Sat, 1 Jun 2002 14:46:46 +0200, "Frederik" <glem@det.dk> wrote:

>Hvilke syge regler har I i Norge? Det er da vist noget nær det samme,

Det varierer noget med i hvert fald udsalgsprisen vs DK,idet nogle er
markant billigere i N,nogle koster omtrent det samme f.eks Aprilia og
nogle er noget dyrere f.eks SV650S...

Se en oversigt her :

http://www.mc-avisa.no/digimaker/documents/digimakerDoc556.pdf

-M

Fra : Steen Schmidt

Dato : 02-06-02 02:11

> Se en oversigt her :
>
> http://www.mc-avisa.no/digimaker/documents/digimakerDoc556.pdf

Ak - flere af mine ønskemaskiner er *markant* billigere i Norge:

Ducati 748 Biposto: kr. 168.000 (DK: kr. 216.000,-)
Ducati 748 R: kr. 199.000 (DK: kr. 297.000,-)
Ducati 998 Biposto: kr. 227.000 (DK: kr. 313.000,-)
Ducati 998 S: kr. 265.000 (DK: kr. 422.000,-)
Honda VFR 800 VTEC: kr. 165.000 (DK: kr. 215.000,-)
Honda CBR 900 RR Fireblade: kr. 185.000 (DK: kr. 225.000,-)
Honda VTX 1800: kr. 250.000 (DK: kr. 300.000,-)
Kawasaki ZX-9R: kr. 185.000 (DK: kr. 215.000,-)
Moto Guzzi V11 Sport Scura: kr. 180.000 (DK: kr. 215.000,-)
MV Agusta F4 Brutale S: kr. 198.000 (DK: kr. 342.000,-)
MV Agusta F4 750 SPR: kr. 273.000 (DK: kr. 495.000,-)
Suzuki GSX-R 750: kr. 170.000 (DK: kr. 210.000,-)
Suzuki GSX-R 1000: kr. 195.000 (DK: kr. 230.000,-)
Yamaha YZF 1000 R1: kr. 190.000 (DK: kr. 230.000,-)

Der er selvfølgelig også en del eksempler på det modsatte.

Mvh
Steen

Fra : N/A

Dato : 01-06-02 15:33

Fra : origo@earthling.net

Dato : 01-06-02 15:33

"Michael K. S." <MichaelKS@image.dk> wrote in message
> Det varierer noget,idet nogle er markant billigere i N,nogle koster
> omtrent det samme f.eks Aprilia og nogle er noget dyrere f.eks
> SV650S...
>Se en oversigt her :

Prisene på mc-avise forteller gir ikke innblikk i avgiftsnivået, men snarere
hva importør og forhandler tror kunden er villige til å betale. Eksempelvis
er avansen på Aprilia forholdsvis høy i Norge. En Mille R koster 225.000,
men kunne ha vært solgt mye billigere.

JS

Fra : Michael K. S.

Dato : 01-06-02 16:07

On Sat, 1 Jun 2002 14:46:46 +0200, "Frederik" <glem@det.dk> wrote:

>Hvilke syge regler har I i Norge?

Det udregnes på en noget anderledes måde end i DK,der er lidt mere
kringlet,se den her :

http://www.nmcu.org/arkiv/engangsavgift/

> Det er da vist noget nær det samme

Noget forskelligt som skrevet i andet indlæg der dog mere gik på
udsalgsprisen, på de større maskiner bliver det noget mindre,på nogle
af de små f.eks GS500 en hel del mere....Så det afhænger lidt af hvad
man skal ha' om man skal være misundelig på deres system eller ej

-M

Fra : Jan Vagle

Dato : 01-06-02 16:25

Frederik wrote:

> Hvilke syge regler har I i Norge? Det er da vist noget nær det samme,
> bortset fra det hænger sammen med emissionen mere end prisen, hvis jeg
> husker korrekt.

Nei: det er utelukket avgift på de "cc" over 125, dobling av avgift for de
over 775 og på hester over 11kw.

Ca 25 NOK pr 1cc over 125 opp til 775, 52 NOK for de cc over 775
Ca 306 NOK pr Kw over 11Kw

Så summeres det hele inkl. utsalgspris uten moms. Så legger en på moms på det
HELE.

Se http://www.dod.no/avgift-motorsykkel.html

Grotesk.

--
Jan Vagle
..............................oOo

Fra : james

Dato : 04-06-02 09:40

> Grotesk.

Men gjennomskuelig....tar man en brukt sykkel hjem til norge, kan man utrekne på
forhånd, hva det kommer til å koste. Alle er behandlet like. I DK, er det
sjansespill, med en såkaldt "vurdering" på grunnlag av "tilsvarende MC på det
danske marked, innkludert alle avgifter" og deretter redusert med det samme.
Systemet er ikke lovlig i EU sammenheng, men den danske stat fortsetter inntil
de taper en sak. Tror vi at de som har betalt denne ulovlig avgift får deres
penge retur? Ja...akkurat som den ulovlig oppkrevet AMBI....(ikke!) eller
tilbakebetaling av energi-avgifter.

Litt deprimerende, rent prinsipielt, da DK er duksedreng i så mange andre
tilfelle vis a vis EU.

Forresten (litt OT) har EU krevet av Cypern, at de innføre en mva (som de ikke
hadde før). De har nå 10%, men EU krever nok at det skal lengere opp(!)
Dessuten, vil EU ikke akseptere Cyprus Bureau of Shipping medlemskap. Rederiene
på Cypern skal komme under et av de som finnes i EU. Dvs norske veritas eller
Lloyds. Men disse vil ikke ta de, godt vedlikeholdte, men eldre skip....selvom
de består inspeksjon....bare pga alder! Hele hensikten er å holde disse skip
ut....mao en teknisk handels forhindring. Var det ikke det EU var skapt for å
forhindre?

-james

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 04-06-02 19:31

"james" <airthy@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tilbakebetaling av energi-avgifter.
>
> Litt deprimerende, rent prinsipielt, da DK er duksedreng i så mange andre

hvis dette vitterligt ER ulovligt, var det så ikke en sag for DMC eller FDM?
Dermed sagt var der ikke en, der har lidt bedre kendskab til dette end
undertegnede, der burde rette henvendelse til pågældende organisation?

--
Jacob

Fra : Henning

Dato : 05-06-02 00:58

> Men gjennomskuelig....tar man en brukt sykkel hjem til norge, kan man utrekne på forhånd, hva det kommer til å koste. Alle er behandlet like.

Og svjv er to af de tre vurderingsmænd fra importørene? Mon de er særligt interesserede i billige egenimporter? Nej, vel.

> Litt deprimerende, rent prinsipielt, da DK er duksedreng i så mange andre tilfelle vis a vis EU.

Joo - bare det ikke koster statskassen penge.

> ... ....mao en teknisk handels forhindring. Var det ikke det EU var skapt for å forhindre?

Noget jeg har luret på længe..: Er det ikke hindring af varenes frie bevægelighed, at vi har så høje afgifter beregnet af pris?. Jeg mener, hvis jeg ønsker at købe en ny cykel i udlandet, måske fordi den pga vores lille marked ikke importeres*, bliver den urealistisk dyr. Dvs, at det som privat person er praktisk 'umuligt' at købe en cykel uden for landets grænser. Mine valgmuligheder som forbruger er altså begrænset. Vist slet ikke, hvad lovgiverne ønsker? Jeg tror importørene gnider sig i hænderne, som forholdende er nu.

*Importørene tager i stort omfang kun modeller hjem, som de kan få mængderabat på.

--
Who, what, where?: http://move.to/henning