Søde kartofler?
Fra : gimse

Dato : 31-05-02 23:51

Er der nogen der ved hvad sweet potatos er og hvor kan man købe disse,jeg
står med en opskrift fra usa og der bruges disse "kartofler"

Fra : Rune Zedeler

Dato : 01-06-02 01:22

gimse wrote:

> Er der nogen der ved hvad sweet potatos er og hvor kan man købe disse,jeg
> står med en opskrift fra usa og der bruges disse "kartofler"

En sweet potato er en stor lyserød ting, der ligner en kartoffel.
Om den er i familie med kartoflen ved jeg ikke, ej heller hvor den kan
købes (jeg købte een engang i en økologisk multibutik i Århus) - men den
smager imho forfærdeligt.

-Rune

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 01-06-02 06:08

Rune Zedeler skrev:

> En sweet potato er en stor lyserød

eller hvid, gul, eller orange

> ting, der ligner en kartoffel.

> Om den er i familie med kartoflen ved jeg ikke,

Sødekartofler, hvis botaniske navn er Ipomoea batatas, hører til samme
slægt som pragtsnerle (eller er det tragtsnerle?), der dyrkes som uden-
dørs prydplante her om sommeren.

> den smager imho forfærdeligt.

Det er der åbenbart flere der synes. Der er dog stor forskel på søde-
kartofler. Nogle er melede, andre ikke. Nogle er søde, andre mindre
søde. Og kødets farve på de kogte kartofler varierer osse med sorten.

Herhjemme har jeg ofte set sødekartofler importeret fra Israel. Dem
bryder jeg mig heller ikke om, da de har været meget melede i smagen
og virket umodne. Hvis jeg skulle bruge sødekartofler i dag, ville
jeg nok vælge nogle fra det østlige eller sydlige Afrika (eller evt.
fra USA, hvis de skulle indgå i en amerikansk opskrift).

Pomfritter lavet af sødekartofler smager herligt, synes jeg.

// Klaus

Fra : Rune Laursen

Dato : 01-06-02 04:40

gimse wrote:

> Er der nogen der ved hvad sweet potatos er og hvor kan man købe disse,jeg
> står med en opskrift fra usa og der bruges disse "kartofler"

Køb den i "etniske" grøntbutikker. Den indeholder lange fibre i modsætning
til en alm. kartoffel og smager imho ad h til.

Fra : KA

Dato : 01-06-02 09:54

Hejsa !

Jeg mener at have set dem hos Kvickly, på et tidspunkt.

Venlig hilsen
Kirsten
http://hjem.get2net.dk/Jullemor_And

Fra : Brian Skaarup

Dato : 06-06-02 21:13

On Sat, 1 Jun 2002 10:53:44 +0200, "KA" <kijea@get2net.dk> wrote:

>Hejsa !
>
>Jeg mener at have set dem hos Kvickly, på et tidspunkt.
Det har jeg også

Fra : Gitte Jæger Lock

Dato : 01-06-02 11:14

Føtex har dem også, så vidt jeg husker. De står indpakket i alskens cellofan
osv. i afdelingen med svampe, chilifrugter, purløg osv.
Mvh. Gitte

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 01-06-02 11:39

"gimse" skrev i en meddelelse

> Er der nogen der ved hvad sweet potatos er og hvor kan man købe disse,jeg
> står med en opskrift fra usa og der bruges disse "kartofler"

Jeg har lavet dem en enkelt gang som almindelige ovnkartofler. Dertil synes
jeg de er for søde - men som tilbehør til alminbdelige kartofler eller i en
garniture tror jeg de er gode.

Jeg ved fra min kæreste, at de spiser dem meget i austarlien, og i følge en
bekendt så er de et "must" mange steder i amerikansk kartofelmos - hvor man
altså blander dem med almindelige kartofler.

Her er lidt oplysninger om sødekartofler
http://www.kartoffelraad.landbrug.dk/brevkassen/#Søde%20kartofler

Der er masser af opskrifter på nettet...her er fire tilfældige fra Google.

http://www.downunder.dk/food/recipies.htm

http://www.sportsafield.com/page.asp?content_id=798

http://www.culinarycafe.com/Side_Dishes/Bourbon_Mashed_Sweet.html

http://www.vegweb.com/frames/food/vegetables/2362.shtml

Kåre

Fra : Lone

Dato : 01-06-02 13:04

Jeg har før købt sweet potatoes på grønttorvet i København. Velassortyerede
grønthandlere bør ligeledes have dem.
Mht. smagen mener jeg det kommer an på tilberedningen. Jeg har smagt dem i
en "Sweet potatoe pie" jeg lavede omkring jul og som forkogte og grillet på
udendørs grill en dejlig sommeraften, begge dele smagte himmelsk...

Go´ fornøjelse.
Lone

Fra : KA

Dato : 02-06-02 10:05

Hej Lone !

Det lyder spændende med en " sweet potato pie ",
du skulle vel ikke have lyst til at poste opskriften herinde ?

Fra : Lone

Dato : 05-06-02 08:36

PINLIGT, men jeg har altså på en eller anden måde mistet den opskrift, men
jeg ved det er en amerikansk "nationalret" omkring jul eller
thanksgiving(nok mest det sidste). så prøv dig frem med nogle
søgemaskiner... Desværre, andet kan jeg ikke hjælpe dig med...

KH Lone

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-06-02 09:21

Lone bundciterede (fy!¹):

> PINLIGT, men jeg har altså på en eller anden måde mistet den
> opskrift, men [...]

Jeg har en del opskrifter på sweet potato pie liggende, og sender
gerne pr. mail.

$ grep -i 'sweet potato pie' recipes-index.txt
Collection (2) Sweet Potato Pie ................................ 617
Collection (4) Sweet Potato Pies ............................. 11910
Sweet Potato Pie ............................................... 591
Sweet Potato Pie .............................................. 7922
Sweet Potato Pie .............................................. 7940
Sweet Potato Pie (6) Collection ............................... 4611
Sweet Potato Pie (6) Collection ............................... 4612
Sweet Potato Pie with Three-Nut Topping ....................... 6184
Sweet Potato Pies (3) Collection ............................. 13174
$

(Et indlæg med titlen "[...] (6) Collection" indenholder seks opskrifter.)

// Klaus

¹) Se <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>.

Fra : KA

Dato : 06-06-02 13:32

Hej Lone !

Det med opskriften skal du ikke tænke på.
Det var kun hvis du liiiige havde den ved hånden, og nu du var så begejstret
for den.

Hej Klaus !

Tak for tilbuddet !
Hvis du skulle ligge inde med en dansk opskrift,
må du meget gerne sende den til mig.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-06-02 14:18

Kirsten skrev:

> Hvis du skulle ligge inde med en dansk opskrift,
> må du meget gerne sende den til mig.

Desværre, de er alle på engelsk (hentet fra news:rec.food.recipes
gennem de seneste par år).

// Klaus

Fra : KA

Dato : 06-06-02 18:09

Hej Klaus !

Jeg har desværre også kun kunnet finde udenlandske opskrifter ...
men det kan jo være de bliver "udgivet" på dansk en dag

Ialletilfælde tak for tilbuddet.

Venligst Kirsten
http://hjem.get2net.dk/Jullemor_And

Fra : Søren Kongstad

Dato : 03-06-02 22:40

"gimse" <kimkri@get2net.dk> wrote in message
> Er der nogen der ved hvad sweet potatos er og hvor kan man købe disse,jeg
> står med en opskrift fra usa og der bruges disse "kartofler"

Søde Kartofler kan være rigtigt gode, hvis man bruger dem rigtigt.

Prøv at erstatte nogle af kartoflerne med sødekartofler i dine yndlings
kartoffel retter (jeg skal sige med det samme at de ikke dur til
persillesovs)

Her er en nem opskrift vist nok fra Alt for Damerne

Suppe af rød peberfrugt og kartofler.

til 4 personer (hvis det er den eneste ret så til 2-3 personer)

3-4 røde peberfrugter
1 stor sød kartoffel (ca 300 g)
1 spsk olivenolie
1 hakket løg
2 fed hakket hvidlæg
1 ds flåede tomater
5-7 dl grøntssagsbouillon
salt og peber evt frisk eller stødt chilli

Græsk yoghurt
Frisk strimlet basilikum

Tilberedning:

Gril peberfrugterne til de er sorte, gnid skindet af og skær dem i mindre
stykker.
Skræl kartoflen. Skær den i tynde skiver og svits den i et par minutter i
olivenolie sammen med løg og hvidløg. Tilsæt peberfrugt tomater, og ca
halvdelen af bouillonen. Tilsæt evt lidt chilli - vær forsigtig det smager
stærkt igennem denne suppe.
Kog til kartoflerne er møre ca 25 min
Blend eller purer suppen, spæd op med bouillon til du kan lide konsistensen.
Varm suppen godt igennem og smag til med salt og peber, og evt mere chilli.

Server med basilikum og yoghurt, og gerne med et godt brød til.