Kører MacOS 9 som et program i MacOS X ?
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 31-05-02 22:17

I de gode gamle Rhapsody / MacOS X Server dage var MacOS 8 / 9
bare programmer som kørte ovenpå unix kassen. Er dette også muligt
i dag ? Eller skal man reboote for at skifte mellem "Classic" og
MacOS X ? Kan man køre Classic programmer på OS X ?

--
Povl H. Pedersen -
Use 2 letters from first+last name to form username@home.terminal.dk

Fra : Morten Reippuert

Dato : 31-05-02 22:25

Povl H. Pedersen <nospam@home.terminal.dk> wrote:

> I de gode gamle Rhapsody / MacOS X Server dage var MacOS 8 / 9
> bare programmer som kørte ovenpå unix kassen. Er dette også muligt
> i dag ?

ja blot med den foirskel at trueblue nu er transperant, og mac OS 9 er
installeret på HD'en frem for på et diskimage.

> Eller skal man reboote for at skifte mellem "Classic" og
> MacOS X ?

nej (med mindre programmet forsøger at tilgå hardware direkte)

> Kan man køre Classic programmer på OS X ?

ja

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 01-06-02 02:21

spam@reippuert.dk (Morten Reippuert) writes:

> ja

Og det kører faktisk udmærket. Der er et faneblad i
Systemindstillinger hvor du kan trække Classic op og ned hvis den ikke
opfører sig helt som du gerne vil.

Jeg synes Classic er et meget vellykket stykke software ud fra det
beskedne brug jeg har haft af det (Netscape 4.x, Outlook Express (man
kan jo trykke forkert), og nogen gamle Mac spil).

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 31-05-02 22:34

In article <slrnaffq23.9t0.nospam@home.terminal.dk>,
> [...]

> i dag ? Eller skal man reboote for at skifte mellem "Classic" og
> MacOS X ? Kan man køre Classic programmer på OS X ?

Classic programmer kører i TrueBlueEnvironment, som er en Mac OS 9 under
OS X. For brugeren kører det helt transparent og Classic programmer
optræder i Dock'en som ethvert andet program. De bevarer dog det gamle
udseende og hvis ét Classic program hænger, kan det tage alle Classic
programmer med sig.

--
Mvh.
René Frej Nielsen