HASTER - HJÆLP: Kan man crome oven på kemi~
Fra : Frank J. Andersen

Dato : 31-05-02 21:55

Jeg har fået en bagskærm til min gamle mc, der har været afleveret til
forcromning - men... den overlevede ikke afsyringen uden en række
grimme huller.

På forespørgsel ved forcromeren var budskabet at den ikke var til at
redde - det ville aldrig holde - det ville tage alt for lang tid, og
være meget usikkerert - SÅ; tag den hjem og spartel, slib og mal den i
stedet............ ØV ØV og atter ØV

..... Nu har jeg så fyldt hullerne (som skyldes rust indefra - og
sidder hvor der er beslag svejset på - og som derfor kan fyldes helt
ud uden problemer) og slebet ... Og det så jo egentligt ret pænt ud.

Nu har jeg slebet en hel del på metallet også (excentersliber med korn
40 og korn 120 slibeskiver) - og jeg kan faktisk få grater og ridser
væk så det er helt glat, uden at lave nye huller... Og så er
spørgsmålet:

- kan det overhovedet lade sig gøre at forcrome når der er spartlet ??

Kan cromen binde på kemisk metal / andet spartelmasse, eller bare
danne lag henover det.

Jeg er helt indstillet på at slibe til jeg selv synes det er godt nok,
og så selv tage risikoen for det videre forløb (med mindre det altså
er fysisk umuligt for cromen at binde ...)

Nogen der ved noget ??? Er det et håbløst projekt ???

....sagen er at en anden skærm ikke sådan lige er til at få fat i, og
at det bare ikke vil passes med en malet skærm...

mvh Frank

Frank J. Andersen, DMCN#485
Suzuki T250R fra 1972

Fra : Freddy Lang

Dato : 31-05-02 22:48

> - kan det overhovedet lade sig gøre at forcrome når der er spartlet ??

> Kan cromen binde på kemisk metal / andet spartelmasse, eller bare
> danne lag henover det.

Nej, ikke så vidt jeg ved. Forchromning kan kun binde på "rigtig" metal.

> [...]
>
> ...sagen er at en anden skærm ikke sådan lige er til at få fat i, og
> at det bare ikke vil passes med en malet skærm...

Hvis du overhovedet ikke kan opsnuse en anden skærm, kunne du måske prøve at
alliere dig med en dygtig pladesmed/karrosserimand, som kunne reparere din
skærm? Nogle af de fyre er nogle hårde nysere med et svejseapparat og
lignende grej, og hvis du kan få repareret hullerne i skærmen ved at fylde
dem op med "ægte jern" skulle det ikke være noget problem at forchrome
skærmen bagefter. Men det skal selvsagt være ordentligt arbejde, blandt
andet sådan noget med at lapperne skal fuldsvejses, og så skal svejsesømmen
derefter slibes ned til niveau med resten af materialet (skærmens
overflade). Det bliver muligvis ikke specielt kønt på indersiden, men for
det første sidder der jo de omtalte beslag i vejen, for det andet er det de
færreste, som står på hovedet for at kigge op under en skærm.

En anden mulighed var måske, hvis du alligevel skal have fat i en
karrosserikyndig, at du så kan få fabrikeret en helt ny skærm.

Og en tredie mulighed kunne måske være at finde en metalskærm fra en anden,
måske nyere motorcykel, som måske kunne passe over på din, eventuelt med en
lille smule tildannelse i form af en vinkelsliber og et svejseapparat. Men
det er måske igen en sag for en gut med erfaring i at rode med den slags
sager.

Jeg ved at hvis man rigtig skal gøre noget ud af at restaurere en bil, vil
man aldrig bruge spartelmasse, men i stedet bly (eller tin?). Fordelen ved
dette er jo naturligvis, at når man smelter bly ovenpå et andet metal, vil
det binde. Lidt ligesom at lodde. Det kan man ikke med spartelmasse. Så selv
om man er omhyggelig, vil man ved brug af spartel have to forskellige
materialer, som vand kan trænge ned imellem og forårsage rust. Dette sker
ikke når man varmer et metal ovenpå et andet metal. Men om det kan lade sig
gøre at forchrome ovenpå bly (eller tin?) skal jeg altså ikke kunne sige.

Så der er i og for sig muligheder nok, og dermed er dit projekt ikke helt og
aldeles dødsdømt eller håbløst.

Håber du kan bruge ideerne til noget. Og held og lykke med projektet.

Mvh
Freddy
SV 650 S

Fra : Freddy Lang

Dato : 01-06-02 09:27

Tag lige et kig på www.cyclelab.dk og vælg menupunktet "Workshop" ovre i
menuen til venstre... Måske kan sådan en gut hjælpe dig.

Mvh
Freddy
SV 650 S

Fra : Ulrik Borg

Dato : 01-06-02 12:37

"Frank J. Andersen" <frank.j.a@nameplanet.com> wrote in message
> spørgsmålet:
>
> - kan det overhovedet lade sig gøre at forcrome når der er spartlet ??
>

> Kan cromen binde på kemisk metal / andet spartelmasse, eller bare
> danne lag henover det.

Forkromning består næsten altid af en forholdsvis tyk nikkelbelægning (gerne
to forskellige typer nikkel - såkaldt duplex belægning) efterfulgt af et
tyndt lag krom, så spørgsmålet er egentlig nærmere, om det er muligt at
fornikle spartelmasse.

Ved elektrolytisk fornikling kræver det i hvert fald at grundmaterialet er
elektrisk ledende, og det er spartelmassen vel næppe? Desuden indeholder
nikkelbadet et vist kloridindhold, der muligvis vil nedbryde spartelmassen.
Selvom spartelmassen skulle være elektrisk ledende, vil det være en meget
svær opgave at få en jævnt fordelt lagtykkelse, da spartelmassen og resten
af skærmen har forskellig elektrisk modstand.

Det er måske muligt med en kemisk udfældning af nikkel/kobber (som ved
fremstilling af f.eks. printplader), men det er nok en hel del dyrere end en
ny skærm - og måske ikke engang muligt...

Så maling eller en ny skærm er nok de eneste reelle muligheder.

mvh Ulrik
- der var til eksamen i overfladeteknologi i går......

Fra : Frank J. Andersen

Dato : 01-06-02 23:08

...tak for svarene...

Haster - var fordi jeg jo skal bruge skærmen for at få samlet maskinen
igen - og det skulle gerne være hurtigt

Det med hurtigt at crome ovenpå spartelmasse lyder jo ikke som nogen
anvendelig løsning, så jeg har besluttet at male denne her, og så se
om jeg kan få fat i en anden til evt. genopbygning som foreslået...

....faktisk er jeg i fuld gang, så måske kommer den allerede ud i solen
til på mandag!

mvh Frank

Frank J. Andersen, DMCN#485
Suzuki T250R fra 1972