"Lommeregner" til gymnasiet
Fra : J W Nielsen

Dato : 31-05-02 20:38

Hej !
Min datter skal starte på gymnasiet til august (mat. linie).
Kan nogen her anbefale en "lommeregner" ?
Ak, ja, det minder mig om min gamle Texas og senere HP41CV !!!
Nu er der jo grafik på og meget mere...

Jørgen Wulff Nielsen

"Man skal altid starte dagen med et smil - så er det da overstået"
W.C.Fields

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 31-05-02 21:06

Hej

Vent med at købe nogen.
Vi ville købe en til vores søn i fødselsdagsgave i maj før han startede
mat.gym.
Vi kontaktede gymnasiet og fik at vide hvilken vi skulle købe.
Da han startede i august, fik han besked om at købe en anden, som de dog
skaffede til alle med rabat - så vent - det er bedst alle i klassen har den
samme lommeregner.

VH Birgitte

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 31-05-02 22:34

On 31.05.2002 22:05, in article
3cf7d75e$0$78808$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "Birgitte Abkjær"
<paogba@oncable.dk> wrote:
[klip]
> til vores søn i fødselsdagsgave i maj før han startede
> mat.gym.
> Vi kontaktede gymnasiet og fik at vide hvilken vi skulle købe.

Det skal gymnasiet ikke bestemme.

> Da han startede i august, fik han besked om at købe en anden, som de dog
> skaffede til alle med rabat - så vent - det er bedst alle i klassen har den
> samme lommeregner.

Hvorfor - meningen er at folk skal lære matematikken, og ikke indføring i et
bestemt mærke lommeregner.

Jeg kan kun anbefale HP. Jeg har selv haft en HP 20 S fra jeg gik i 6.
klasse til jeg var færdig på HTX (og har siden ikke haft brug for en). Den
fungerer upåklageligt, har alle de nødvendige funktioner (ikke grafer), er
nem at bruge og - bedst af alt - den er næsten umulig at slå i stykker.

Texas er i mine øjne noget plastic-bras, som gymnasielærere af en eller
anden grund har kastet deres kærlighed over - måske fordi de får rabat. HP
er solid kvalitet, og dem vil du også finde flest af på fx
ingeniørhøjskolen.

/kristian

Fra : Chr. Bohr-Halling

Dato : 31-05-02 23:56

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> posting:

>Det skal gymnasiet ikke bestemme.

Der er nu regler for hvilke lommeregnere er tilladte til eksamen.

>Jeg kan kun anbefale HP. Jeg har selv haft en HP 20 S fra jeg gik i 6.

Gør alle HP'er ikke ikke brug af omvendt polsk notation?

>fungerer upåklageligt, har alle de nødvendige funktioner (ikke grafer), er

En grafregner er forudsat til den skr. eksamen fra og med B-niveau.

>Texas er i mine øjne noget plastic-bras, som gymnasielærere af en eller

Nysgerrig: Hhvorfor?

--
0100010001100101011101000111010001100101001000000110010101110010
0010000001100101011011100010000001110011011010010110011101101110

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 01-06-02 00:16

On 01.06.2002 0:56, in article
klvffu4oajls8mqju550osegda900tefn9@dtext.news.tele.dk, "Chr. Bohr-Halling"
<nospam@direkte.org> wrote:

> Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> posting:
> Der er nu regler for hvilke lommeregnere er tilladte til eksamen.

Ok - det er åbenbart for lang tid siden jeg har gået der. Den gang var der
vist kun regler om, at der var bestemte funktioner de ikke måtte kunne. Er
det ikke det samme i dag (sikkert eksemplificeret ved bestemte modeller)?
Alt andet er da en urimelig indskrænkning i den personlige frihed...

[klip]
> Gør alle HP'er ikke ikke brug af omvendt polsk notation?

Nej, ikke 20S - netop derfor kunne jeg bruge den fra 6. klasse. RPN er nu
heller ikke nogen dum ide, når bare lige man lærer at bruge det.

[klip]
> En grafregner er forudsat til den skr. eksamen fra og med B-niveau.

Hmmmm - det vidste jeg heller ikke. Hvordan kan det være??

[klip]
> Nysgerrig: Hhvorfor?

Jeg synes bare jeg har set en del eksempler på at de hårde plast-kasser
flækker, tasterne sætter sig og værst: display'ene går i stykker, hvis de
udsættes for en smule hårdhændet behandling - som fx en gymnasieelev. Det
kan selvfølgelig være blevet bedre, men HP udstråler altså mere kvalitet...

/kristian

Fra : Chr. Bohr-Halling

Dato : 01-06-02 00:31

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> posting:

>Ok - det er åbenbart for lang tid siden jeg har gået der. Den gang var der
>vist kun regler om, at der var bestemte funktioner de ikke måtte kunne. Er

OK, jeg var uklar. Der er ikke regler for selve lommeregneren, men
for hvad den kan.

>Hmmmm - det vidste jeg heller ikke. Hvordan kan det være??

Hvorfor ved jeg ikke, men her er kilden:
http://us.uvm.dk/gymnasie/almen/lov/bilag23.htm?menuid=150555

Fra : Jesper Brogaard

Dato : 03-06-02 15:48

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:B91DD0C6.59BF%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
> [...]

> Nej, ikke 20S - netop derfor kunne jeg bruge den fra 6. klasse. RPN er nu
> heller ikke nogen dum ide, når bare lige man lærer at bruge det.

Er det mig der er helt tosset, eller hedder det ikke Omvendt BOOLSK
Notation.

Bruger i øvrigt selv Texas TI68, som jeg er glad for. Den har almindelig
boolsk (?) notation, har ikke grafer, men kan regne med komplekse tal.

--
Jesper Brogaard, Denmark, Europe
(Please do not reply by mail)

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 03-06-02 18:39

Jesper Brogaard <me@privacy.net> wrote:

> Er det mig der er helt tosset, eller hedder det ikke Omvendt BOOLSK
> Notation.

Boolsk algebra har noget med logik at gøre, og operatorer som AND, NOT
og OR.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Jesper Brogaard

Dato : 03-06-02 22:31

"Per Erik Rønne" <serse@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Boolsk algebra har noget med logik at gøre, og operatorer som AND, NOT
> og OR.

Jamen, så lærte jeg også noget i dag. Tak.

--
Jesper Brogaard, Denmark, Europe
(Please do not reply by email)

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 01-06-02 04:52

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote:

> [...]
> anden grund har kastet deres kærlighed over - måske fordi de får rabat. HP
> er solid kvalitet, og dem vil du også finde flest af på fx

Det kan nok være en fordel at lommeregneren følger det normale
operatorhierarki, så altså 2 + 2*2 giver 6. En HP-regner vil hyppigt
fungere omvendt polsk, så regnestykket skal formuleres som
2[PUSH]2[PUSH]2[PUSH]*+. Det gælder dog ikke min egen HP 27S .

I dag skal en lommeregner til gymnasieskolen i øvrigt typisk have
grafik.

Fra : Chr. Bohr-Halling

Dato : 31-05-02 21:16

"J W Nielsen" <jwn@tdcadsl.dk> posting:

>Min datter skal starte på gymnasiet til august (mat. linie).
>Kan nogen her anbefale en "lommeregner" ?

Texas og i version TI-83 er vist mere eller mindre standard(?).
TI-82 kan lige gå an, mens TI-85 vist er den, man maks. må have med
til eksamen. Se evt. om Texas:
http://www.ti.com/calc/danmark/undervisningen.htm

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 01-06-02 04:52

J W Nielsen <jwn@tdcadsl.dk> wrote:

> Min datter skal starte på gymnasiet til august (mat. linie).
> Kan nogen her anbefale en "lommeregner" ?
> Ak, ja, det minder mig om min gamle Texas og senere HP41CV !!!
> Nu er der jo grafik på og meget mere...

Skolerne organiserer normalt indkøb af en fælles lommeregner. Som så
gives med rabat.

Vent til efter skolestart.

Fra : Martin Laursen

Dato : 10-06-02 15:45

En Texas TI-83 er en god lommeregner, den kan det man skal kunne...
Den er samtidig nem at gå til.

Martin

Fra : Troels Krainer Thoms~

Dato : 11-06-02 05:53

Vent. Der går anaway ikke lang tid inden din datter er fuldstændig ligeglad
med matematik. Og så vil det være en fordel for hende at have en lommeregner
der kan hente de spil klassens nørd har lavet mod ikke at få tæsk. Så ser
det ud som om hun laver noget mens hun egentlig får den ledeste rekord i
"snake". Sådan var det i hvert fald i min klasse.

Hvis din datter ikke skulle miste interessen, kunne hun jo hente de
programmer førnævnte nørd har lavet for at gøre det hele meget nemmere. Det
der kabel der kan sættes mellem maskinerne er under alle omstændigheder
meget praktisk. Jeg ved ikke noget om de forskellige maskiners
fortræffeligheder, men der er andet end en økonomisk pointe i at alle har
den samme maskine. Desuden gives der (normalt) også et kort kursus i brugen
af sådan et monster. Det er svært gennemførligt hvis alle har hver deres
mærke.