400000 ?
Fra : John Kramme

Dato : 31-05-02 19:56

Jeg har lige siddet og kigget et program på TV2 Zulu der hed "fart på" som
handlede om hvorledes transport har udviklet sig gennem tiden, man ser der
er et indslag fra Vietnam hvor meget transport foregår på MC, i mange
tilfælde hænger hele familier på nakken af små Honda 4 Takts MC'ere,
trafiken er total rodet, vigepligt kender man ikke til, så derfor sker der
masser af uheld, det anslåes at der er 400000 ofre pr. år i forbindelse med
MC-trafikuheld i Vietnam, hvilket lyder i mine øre uvirkeligt, men ikke
desto mindre mener jeg at der blev sagt det !

400000 ofre, totalt vildt, hørte jeg forkert eller ?
Andre der så udsendelsen ?

V.H John - PS : Vietnam har 76 mill. indbyggere !

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 31-05-02 21:06

"John Kramme" <kramme@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
>
> 400000 ofre, totalt vildt, hørte jeg forkert eller ?
> Andre der så udsendelsen ?
>
> V.H John - PS : Vietnam har 76 mill. indbyggere !

Efter at have set hvordan der bliver kørt i Saigon (..eller Ho-Chi-Minh
City), er jeg ikke overrasket. De kører jo uden nogen form for beskyttelse,
ind og ud, mellem hinanden.

Min ex. havde rødder i Vietnam, og hun nægtede mig at køre selv, hvis vi tog
et smut derned (trods min mangeårige erfaring...hhrrmph!!).

Kenneth
R1

Fra : Jørgen Winther

Dato : 31-05-02 20:08

"John Kramme" <kramme@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> 400000 ofre, totalt vildt, hørte jeg forkert eller ?
> Andre der så udsendelsen ?
>
> V.H John - PS : Vietnam har 76 mill. indbyggere !

Hvis vietnameserne er ligesom thailænderne, så hænger de da bare et billede
af en overmunk eller en pengeseddel med munkens autograph et sted på
køretøjet - så sker der ikke noget... !!!

Det er vidunderlige mennesker, der bor i den egn af verden, og de har en
midsundelsesværdig erkendelse af de basale menneskelige behov (mad, søvn,
åndelig fred), men de er som konsekevns heraf også bund-naive, og den
vestlige verdens videnskab har ikke rigtigt slået an i alle sammenhænge...
deres gamle overtro går ofte videre end vores kolde logik i deres måde at
trafikere på, og derfor tager de ikke åbenlyst fornuftige (og for os helt
elementære) foranstaltninger, der skal forhindre ulykker.

Hele familien på en motorcykel, med den 1½ årige som liggende på tanken og
de øvrige 5 - 6 familiemedlemmer placeret bedst muligt hvor det ellers lader
sig gøre, og så kan man køre! Jeg ved ikke om tallet 400.000 ofre
(dødsofre?) er det rigtige, og jeg så ikke udsendelsen, men det virker ikke
usandsynligt i mine ører.

--
Jørgen