Programmer - Must have?
Fra : TN

Dato : 31-05-02 19:36

Hej. Da jeg som sagt er helt grøm indefor områder, så er her spørgsmål 2.

Da jeg i weekenden får lejlighed for at afprøve Mac'en på en hutig
forbindelse vil jeg gerne have et bud på programmer som er uundværlige!
Så kan jeg jo lige hente dem.

Vil bruge Mac'en til:

Afspilning af MP3, DivX film, MPEG film.

Internet, news-groups, email.

Muligvis vil jeg gerne afprøve lidt spil.

Elelrs er jeg blot interesseret i at høre hvad i mener er uundværligt at
små-programmer til Mac'en, ligesom at jeg på min pc ikke kan undvære WS-ftp,
ICQ, WinAMP eksempelvis.

Mange tak

Thomas

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 31-05-02 20:40

In article <ad8fp9$2uj$1@sunsite.dk>, "TN" <nospam@neumann.dk> wrote:

> [...]
> små-programmer til Mac'en, ligesom at jeg på min pc ikke kan undvære WS-ftp,

Det kommer jo lidt an på, om du skal køre Mac OS 9 eller X. For begges
vedkommende gælder det, at QuickTime kan afspille mange forskellige
medietyper, men DivX og nogle typer af MPEG volder problemer. MPEG2 er
f.eks. ikke understøttet.

DivX kan afspilles ved at hente codecs til QuickTime, men tit skal
filerne lige igennem en "doctor" da QuickTime har problemer med MP3
lydsporene, som man typisk finder i DivX filer. MPEG2 (SVCD) er der vist
ingen løsning på til QuickTime. Hvis du sidder i Mac OS X, så er der
VideoLAN og MPlayer, der begge er ports af Linux-software, som kan
afspille mange DivX og MPEG-filer uden konverteringer, men ikke altid i
bedste kvalitet og det kræver en hurtig maskine!

Til MP3 vil det oplagte valg være iTunes, som er et dejligt Appel'sk
program, der heldigvis følger med gratis. Hvis ikke du har det på de
system CD'ere du har, så kan det hentes hos Apple.

Mht. Internet, så følger Internet Explorer med til både Mac OS 9 og X,
men sørg for at hente den nyeste til Mac OS 9, da den medleverede ikke
er helt ny. Hvis du hader IE (utænkeligt for en tidligere Wintel
bruger), så er der både Netscape, Mozilla, Chimera, iCab, OmniWeb, Opera
osv. at vælge imellem. Det er ikke browsere vi mangler.

Nyhedsgrupper... uha! Det er lidt af et ømt punkt her i gruppen, da
mange sværger til MacSOUP, der er en lidt specielt, men meget nemt
tilgængeligt offline newsreader. Den har en unik grafisk visning af
tråde og er uhyggeligt vanedannende, for dem der har set lyset
Desværre er den ikke kommet i en OS X version endnu. Hvis den ikke
falder i din smag, så kan Outlook Express (ikke) bruges og Netscape har
også en Usenet-del. Jeg vil ikke anbefale dem... Af deciderede
newsreadere er der Thoth og MT-NewsWatcher (som jeg selv bruger, indtil
MacSOUP er OS X klar) og par stykker andre. Prøv dig frem.

Til email vil jeg anbefale Outlook Express (medfølger) til Mac OS 9 og i
X'eren er Apple's mail et udemærket valg. Man kan dog også vælge Eudora,
Mailsmith, PowerMail etc. Der er mange.

Spil kan ikke lige sådan hentes på nettet og din maskine (en B/W G3?) er
ikke verdens hurtigste Mac, så det kan knibe lidt med de krævende
titler. Du kan evt. finde nogle demoer og prøve ad. Jeg ved ikke så
meget om spil til Mac, da jeg har en PC'er til det samme.

Men når du får din Mac på nettet, så kør endelig Software Update
(Softwareopdatering), da du nemt kan holde dit system up-to-date her.
Specielt til Mac OS X er der kommet et hav af opdateringer siden 10.1,
som er den nyeste man kan købe på CD i en pakke.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 31-05-02 22:21

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> MPEG2 er f.eks. ikke understøttet.

VLC (video lan client) som er flyttet til Mac OS X kan godt afspille
MPEG2

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 31-05-02 22:28

In article <1fd2lz8.cqhqqc13k63tpN%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert) wrote:

> VLC (video lan client) som er flyttet til Mac OS X kan godt afspille
> MPEG2

Jeg skrev også om Mplayer og VideoLAN, men selvfølgelig ikke specifikt,
at MPEG2 var undersøttet i dem. Det var underforstået, men sikkert ikke
specifikt nok.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-06-02 16:58

In article <rfn-A36006.23280331052002@dtext.news.tele.dk>,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Jeg skrev også om Mplayer og VideoLAN, men selvfølgelig ikke specifikt,
> at MPEG2 var undersøttet i dem. Det var underforstået, men sikkert ikke
> specifikt nok.

glimrende eksempel på hvorfor man (læs:jeg) bør læse et indlæg færdigt
før det besvares

Fra : TN

Dato : 31-05-02 23:32

HAK
> Det kommer jo lidt an på, om du skal køre Mac OS 9 eller X.
HAK

Jeg kører OS X 101 tror jeg den hedder + OS 9.2

Tak for de mange tip!

Thomas

Fra : Villy Erichsen

Dato : 31-05-02 22:57

TN wrote:

> [...]
> små-programmer til Mac'en, ligesom at jeg på min pc ikke kan undvære WS-ftp,

iTunes + eller Musicmatch Jukebox til MP3 - begge gratis programmer
Tag et kig på www.pure-mac.com
En masse shareware freeware og demoprogrammer indenfor alle genrer.
Der er en god oversigt med oplysninger om systemkrav samt et par ord om
programmerne.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 01-06-02 05:25

TN <nospam@neumann.dk> wrote:

> Afspilning af MP3, DivX film, MPEG film.

De findes vist allerede i systemet.

> Internet, news-groups, email.

Tja, en god newsreader er MacSOUP, som dog desværre endnu ikke er lavet
i Carbon/Cocoa. E-mail: her bruger jeg Entourage, der fungerer sammen
med Palm.

> Muligvis vil jeg gerne afprøve lidt spil.

> Elelrs er jeg blot interesseret i at høre hvad i mener er uundværligt at
> små-programmer til Mac'en

Et lommeregnerprogra. CalcWorks er fint, men virker kun til Classic.
PCalc kører MacOS X [Carbon eller Cocoa?], og bruger lige som Calc Works
det normale operatorhierarki. Derudover findes der en gratis HP48
lommeregner [x48], der kører med omvendt polsk.

Den indbyggede lommeregner er ubrugelig, idet den regner forkert:

Normalt operatorhiererki: 2 + 2*2 = 6.
Omvendt polsk: 2[PUSH]2[PUSH]2[PUSH]*+ -> 6.
Apples lommeregner: 2 + 2*2 = 8 [en direkte fejl].
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 01-06-02 06:43

Per Erik Rønne skrev:

> Den indbyggede lommeregner er ubrugelig, idet den regner forkert:

Uenig. Den indbyggede lommeregner regner, sådan som lommeregnere gør!

Operatorknapperne (+-*/) ikke afspejler matematiske operatorer, men
betyder:
1) Afslut den beregning, der er i gang og skriv resultatet i displayet
(svarende til at trykke =)
2) Start en ny beregning med den nye operator

Når man taster [2] [+] [2] [*] [2] [=], er det altså ikke en
repræsentation af 2+2*2 (hvad skulle = da også betyde i den
sammenhæng?), men snarere et lille program med *instrukser* til
lommeregneren:
[2]: Tallet 2
[+]: Læg tallet til det næste tal
[2]: Tallet 2
[*]: 1) Afslut beregningen og vis resultatet 4
2) Multiplicer tallet med det næste tal
[2]: Tallet 2
[=]: Afslut beregningen og vis resultatet 8

> Apples lommeregner: 2 + 2*2 = 8 [en direkte fejl].
Apples lommeregner regner rigtigt, men du fejltolker en række instrukser
som en matematisk sætning.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 01-06-02 08:55

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> Uenig. Den indbyggede lommeregner regner, sådan som lommeregnere gør!

Nej. Den regner sådan, som ubrugelige, billige lommeregnere gør. Den
indbyggede lommeregner i Windows er der faktisk bedre, da den kan sættes
til at regne korrekt.

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 01-06-02 09:42

Per Erik Rønne skrev:

> Den regner sådan, som ubrugelige, billige lommeregnere gør.

Hvorfor kalde noget ubrugeligt, bare fordi du ikke kan (finde ud af at)
bruge det? Måske er det brugbart for andre - for eksempel bruger jeg
selv lommeregneren i Mac OS meget. Men det skulle jeg måske lade være
med?

> Den indbyggede lommeregner i Windows er der faktisk bedre, da den kan
> sættes til at regne korrekt.

Lommeregneren i Mac OS regner også korrekt - bare anderledes. Det kan da
ikke være så svært at forstå min forklaring?

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 01-06-02 09:55

> [...]

> Hvorfor kalde noget ubrugeligt, bare fordi du ikke kan (finde ud af at)
> bruge det? Måske er det brugbart for andre - for eksempel bruger jeg

Tja, noget af det første jeg gør, når jeg får en ny maskine, er at få
fat på et lommeregnerprogram der regner med det korrekte
operatorhierarki. I Classic hedder det CalcWorks, i MacOS X PCalc.

På min Palm V er det blevet til powerOne Graphic.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 01-06-02 21:00

serse@diku.dk (Per Erik Rønne) writes:

> Den indbyggede lommeregner er ubrugelig, idet den regner forkert:
>
> Normalt operatorhiererki: 2 + 2*2 = 6.
> Omvendt polsk: 2[PUSH]2[PUSH]2[PUSH]*+ -> 6.
> Apples lommeregner: 2 + 2*2 = 8 [en direkte fejl].

Det er da sådan alle billige lommeregnere regner.

Du har en kommandolinie, så hvorfor ikke bruge en af Unix-tingene til
det? Perl eller awk fx.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 02-06-02 03:39

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Du har en kommandolinie, så hvorfor ikke bruge en af Unix-tingene til
> det? Perl eller awk fx.

Jeg har i mange år brugt CalcWorks. Jeg er i dag mest tilbøjelig til at
bruge PCalc eller xHP48 [sidstnævnte er dog omvendt polsk].

Fra : John Lauritzen

Dato : 01-06-02 18:20

PerRonne@mac.com writes:
>E-mail: her bruger jeg Entourage, der fungerer sammen
>med Palm
Kære Per Erik

Vil det sige, at du kan have e-mail på Palm, selv om du er Mac-bruger?

Venlig hilsen John

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 01-06-02 19:02

John Lauritzen <John_Lauritzen@net.dialog.dk> wrote:

> Kære Per Erik
>
> Vil det sige, at du kan have e-mail på Palm, selv om du er Mac-bruger?

Nej, e-mail'ene kommer ikke med, men man gør så brug af samme
adressekartotek som i e-mailprogrammet. Lige som Entourages kalender
synkroniseres med Palm.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 01-06-02 19:41

TN <nospam@neumann.dk> wrote:

> [...]
> små-programmer til Mac'en, ligesom at jeg på min pc ikke kan undvære WS-ftp,

Hej Thomas

Nu da du er blevet Mac mand, så kan vi godt punke dig lidt:

som du sikkert har bemærket, så bruger ville alle her i gruppen vores
fulde navn. Det indikerer seriøsitet og ærlighed overfor hinanden, så
hvis du vil være rigtig Mac mand så brug dit fulde navn og meget gerne
postnummer (godt ved handel og personlig assistance).

Du bør bestem også kaste dig over GraphicConverter, som er et kanon
program til billeder.

MacSOUP (http://www.snafu.de/~stk) er nævnt - et program, som de PC folk
jeg kender er dybt misundeligt på.

www.pure-mac.com er genialt

www.apple-history.com

www.versiontracker.com

Velkommen og vi glæder os til mange gode debatter og off topic
diskussioner.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

ftp://80.197.181.14/ - in action from 9 am - 0.30 am

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 01-06-02 20:01

> MacSOUP (http://www.snafu.de/~stk) er nævnt - et program, som de PC folk
> jeg kender er dybt misundeligt på.

Og gid der snart kom en MacOS X udgave, helst i Cocoa [med mulighed for
stavekontrol].

Og meget gerne med mulighed for 1. UTF-8 og 2. at tilknytte forskellige
grupper til forskellige newsservere.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-06-02 20:15

In article <1fd49uv.1vrz4gyubt280N%serse@diku.dk>,
serse@diku.dk (Per Erik Rønne) wrote:

> Og gid der snart kom en MacOS X udgave, helst i Cocoa [med mulighed for
> stavekontrol].

carbon programmer kan godt anvende services, herunder den globale
stavekontrol - det er op til programøren

Fra : Jesper

Dato : 01-06-02 20:23

Per Erik Rønne <serse@diku.dk> wrote:

> Og gid der snart kom en MacOS X udgave, helst i Cocoa [med mulighed for
> stavekontrol].

Forløbigt kører OS Classic udgaven udmærket, men copypaste til en del OS
X programmer fungerer ikke og det er heller ikke muligt at vælge en
browser som er en programpakke som standardbrowser i Internet Config.

> Og meget gerne med mulighed for 1. UTF-8 og 2. at tilknytte forskellige
> grupper til forskellige newsservere.

Flere forskellige newsservers i samme settingsfil, tak. Jeg har
foreløbigt kun set en svensk Halime bruger poste i UTF-8.

--
Jesper.
EmaiI -> p i n e b o x {a} m y r e a l b o x <.> c o m

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 01-06-02 20:27

Jesper <sig@email.invalid> wrote:

> Jeg har foreløbigt kun set en svensk Halime bruger poste i UTF-8.

To ;-(.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 01-06-02 21:06

Selv tak, og velkommen til.

(snip)
(2900) Jesper Haaber skrev:

> [...]
> hvis du vil være rigtig Mac mand så brug dit fulde navn og meget gerne
> postnummer (godt ved handel og personlig assistance).

Jo, vi lægger ikke skjul på, hvem vi er. Anonyme folk bliver vist set
ned på her i gruppen?

(snip Jespers anbefalinger, som jeg iøvrigt er enig i)

> Velkommen og vi glæder os til mange gode debatter og off topic
> diskussioner.

Ha, Jesper, sprang kæden ikke af? (denne bemærkning vil nok især glæde
Dr. Monster og Morten Rorskarl Knudsen?)

Thomas, du skal endelig ikke tage denne fejlytring for gode varer.
Jesper er en 'alvorsmand' og mente (sandsynligvis) on-topic

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 02-06-02 10:37

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Jo, vi lægger ikke skjul på, hvem vi er. Anonyme folk bliver vist set
> ned på her i gruppen?

Og omvendt er kilometer lange signaturer med levnedsbeskrivelser osv,
også for intimt! ;)
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : David Blangstrup

Dato : 02-06-02 11:33

On 2.6.2002 11:37, in article 1fd5e1y.1n1zir8k2f75sN%mta@mac.com, "Michael
Tysk-Andersen" <mta@mac.com> wrote:

> Og omvendt er kilometer lange signaturer med levnedsbeskrivelser osv,
> også for intimt! ;)

Hvad mener du?

--
Hvis der er et vand i Europa, jeg begærer,
er det det sorte og kolde vandhul under det duftende tusmørke,

If I long for a shore in Europe,
it's a small pond, dark, cold, remote,
The odor of evening, and a child full of sorrow
Who stoops to launch a crumpled paper boat.

Si je désire une eau d¹Europe, c¹est la flache
Noire et froide où vers le crépuscule embaumé
Un enfant accroupi plein de tristesses, lâche
Un bateau frêle comme un papillon de mai.

- Rimbaud (from:Le Bateau ivre)

Fra : Thomas Neumann [6000~

Dato : 02-06-02 23:24

HAK
> [...]
> hvis du vil være rigtig Mac mand så brug dit fulde navn og meget gerne
> postnummer (godt ved handel og personlig assistance).

Tak for velkomsten.
Det med postnummeret er en fin id'e, men jeg vil gerne stille det forslag at
postnummret står efter navnet og ikke før. Det er vel navnet der er det
vigtige i første omgang når vi skal være seriøse? hehe.

Tak for de mange tip. Jeg har hentet den omtalte Mac Soup, men kan ikke lige
få den til at finde nyhedsgrupperne her. Jeg læser lige lidt om den så går
det nok. Havde kun 5 minutter til at installer og kigge på den. Men tak for
links og venlig henstilling om navn og postnummer.

Thomas Neumann, 6000 Kolding