Tilbud på "gamle iBooks ?
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 31-05-02 19:23

Fredgaard har lige nu kampagne på de gamle iBooks, eksempelvis
iBook 500MHz m/ 128MB RAM, 15GB harddisk + CD til kr. 10790,
altså 2205 kr billigere end den nye model.

Er det et fornuftigt køb ? Jeg regner med at ofre 1000 kr på
256MB extra RAM.

Det man får ekstra ved de nye modeller er:
1. 600 MHz, 100MHz bus (vs 500/66 som kan opgraderes med en loddekolbe)
2. Nyere og bedre grafikkort med 16MB VRAM. Delvis Jaguar support.

Maskinen skal bruges som en transportabel maskine til lidt af hvert.
Jeg roder en del med unix, hvilket er en grund til at vælge MacOS X.

--
Povl H. Pedersen -
Use 2 letters from first+last name to form username@home.terminal.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 31-05-02 19:58

In article <slrnafffrd.d2l.nospam@home.terminal.dk>,
"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote:

> [...]
>
> Maskinen skal bruges som en transportabel maskine til lidt af hvert.
> Jeg roder en del med unix, hvilket er en grund til at vælge MacOS X.

Hvis du alligevel skal bruge Mac OS X, så er 2205 kr. for lidt at spare,
når man går glip af så mange ting. Specielt grafikkortet er nok
væsentligt hurtigere og udover de andre ting du har nævnt, så har den en
20 GB harddisk mod en 15 GB i den gamle. Mac OS X æder en del mere plads
end Mac OS 9 (som du måske også skal have liggende ved siden af), så man
skal ikke spare på harddiskpladsen.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 31-05-02 20:58

On Fri, 31 May 2002 20:58:29 +0200,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:
> [...]
> 20 GB harddisk mod en 15 GB i den gamle. Mac OS X æder en del mere plads
> end Mac OS 9 (som du måske også skal have liggende ved siden af), så man

Nu skal jeg ikke bruge maskinen til grafisk tunge ting, og kender
det gode gamle ATI kort fra PC verdenen, hvor jeg havde et sådant i
en Dell maskine, og det var helt OK.

Med hensyn til diskplads, så koster 30GB uoriginal vel kun 1500-1600 kr.

Fra : Martin Edlich

Dato : 31-05-02 21:04

In article <slrnafflf5.un0.nospam@home.terminal.dk>,
"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote:

> Med hensyn til diskplads, så koster 30GB uoriginal vel kun 1500-1600 kr.

Ja, men der er ikke sikkert at du har lyst til at skifte HD'en. Hvis du
alligevel gør det, så kan Morten R forklare dig hvad man ikke skal gøre.

Fra : Henning Vestergaard ~

Dato : 31-05-02 21:55

Jeg har en iBook 600 med combo drev. Den er jeg meget glad for, men jeg har
vokset mig for stor til den. Den har 20 GB harddisk og med 5-6 GB musik og 2
GB billeder fra mit digitale kamera er der snart ikke mere plads.
Men MacOSX kører tydeligvis langsommere end OS9, og fordi jeg ikke gider
bruge OS9 længere, så bruger jeg X. Og nu da Apple lige har introduceret
nogle lidt hurtigere iBooks med nyere grafikkort kunne jeg tænke mig at
sælge min og købe den nye.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 31-05-02 22:19

On Fri, 31 May 2002 22:54:54 +0200,
Henning Vestergaard Poulsen <henningpoulsen@mac.com> wrote:
> [...]
> bruge OS9 længere, så bruger jeg X. Og nu da Apple lige har introduceret
> nogle lidt hurtigere iBooks med nyere grafikkort kunne jeg tænke mig at

Hvis det var en opfordring, så tror jeg ikke du kan sælge til mig, idet
jeg nok ikke vil betale hvad du vil have. Har ikke noget at bruge DVD
eller combo drev til. Så der er bare 5GB extra MHz at komme efter.

SPecielt da jeg regner med at kunne få opgraderet den billige
iBook til 600MHz m/ 100MHz FSB af en tekniker der normalt laver
surface mount for ganske få øl :)

Fra : Morten Reippuert

Dato : 31-05-02 22:21

> [...]

> Nu skal jeg ikke bruge maskinen til grafisk tunge ting, og kender
> det gode gamle ATI kort fra PC verdenen, hvor jeg havde et sådant i

Mac OS X's skærmntegning "Quartz" er megt tung og kun få 2D funktioner
accelereres i Quartz med de nuværende grafikkort. Groft sagt bstår mac
OS X's grafikacceleration af en Framebuffer + 3D og QuickTime
acceleration. Den komende revision Jaguar (10.2) vil byde på mere
omfattende acceleration (Quartz Extreeme) idet al 2D fremover vil blive
behandlets som to dimensionelle texture, dvs at det er grafikkortets 3D
acceleration der bruges til at tegne 2D. - Her er det at grafikkortet
spiller ind: Rage128 basserede grafikkort som bruges i en "gammel"
iBook, vil ikke være understøttet at Quartz Extreeme. Mindste krav er
AGP bus, ATI Radeon, Nvidia GF2 mx eller bedre - 32MB er anbefalet men
16MB går an. Dvs. den nye iBook med Radeon mobility vil i modsætning til
den gamle med Rage128 mobility kunne udnytte Quartz Extreeme.

> Med hensyn til diskplads, så koster 30GB uoriginal vel kun 1500-1600 kr.

Det kan ikke anbeales at skifte den ud... for første er iBook'en ganske
svær at skille ad uden at beskadige kabinettet - dernæst kan man let
komme til at ødelægge de ædlere dele - jeg fik på underlig vis
beskadiget ATA kablet i min da jeg jeg forsøgte. Et kabel kan /ikke/
anskaffes i løs vægt, ej heller at forhandleren. Der er uingen vej uden
om en flatrate reperatipn hos Apple: pris gca en halv iBook

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>