Andet multimedie
bentjuul 3670
Hvilket grafikformat til print?
Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 09-02-01 12:16

Jeg er næsten udelukkende vant til at lave grafik (med Photoshop) til
Internettet. Men nu har jeg fået en opgave, hvor jeg skal sætte en bog
op med farvebilleder.

Billederne er lavet med photoshop, men hvilket format bør jeg
konvertere billederne til for at få dem bedst muligt (og nemmest at
håndtere) i Word i en form, der kan printes?

I første omgang er værket ikke stilet til trykkeri/reproanstalt, men
skal kunne sendes frem og tilbage mellem forfatteren og mig, der begge
har en HP DeskJet 720c at gøre godt med. De fremstillede sider skal
bruges til at overbevise en forlægger om, at værket kan blive pænt.

Min tidligere redaktør anbefalede mig simpelthen at bruge jpg i
maximum-kvalitet. Har hun ret i det?

Det gør ikke så meget, at filerne ikke er i webstørrelse, men mange MB
er dog for meget, da vi udveksler filer over internettet (forfatteren
bor i Holland).
--
Venlig hilsen Kirsten

Fra : Peter Jensen

Dato : 09-02-01 12:38

"Kirsten Bjorneboe" <kirstenb@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bruges til at overbevise en forlægger om, at værket kan blive pænt.
>
> Min tidligere redaktør anbefalede mig simpelthen at bruge jpg i

Sålænge det kun er en sådan printer det skal printes i vil det ikke gøre
den store forskel i kvaliteten om det er JPG, TIFF eller hvad ny det måtte
være.

Så en JPG lyder ikke helt ved siden af, prøv evt. at teste lidt selv og se
hvilken forskel det gør...

--
Peter J

Fra : Per Christoffersen

Dato : 09-02-01 12:53

"Peter Jensen" <pj@dreisler.dk> wrote in message

> [...]
> være.
>
> Så en JPG lyder ikke helt ved siden af, prøv evt. at teste lidt selv og se

Hvis du i første omgang skal have sagen ud på en alm. printer er det ikke
nødvendigt at anvende fuldstørrelses trykbilleder. Du kan godt anvende en
DPI, der ligger væsentligt lavere end til tryk. De fleste printere har det
umiddelbart også bedre med RGB-farver end med CMYK (som anvendes til tryk),
så det vil nok være godt at lave dine billeder klar til tryk, og så gemme en
særlig udgave til de foreløbig print i lavere opløsning og i RGB. Det sparer
også lidt på internetforbruget...

/Per

Fra : emj

Dato : 09-02-01 16:33

Kirsten Bjorneboe skrev i
<guj78tc3bre5nv4rgojkvu8ch2nbti3vi4@4ax.com>:

>Min tidligere redaktør anbefalede mig simpelthen at bruge jpg i
>maximum-kvalitet. Har hun ret i det?

Du kan fint bruge PNG til Word. Det er efter min mening bedre end JPG.
PNG er et tabsløst format. I KB fylder det lidt mere end JPG, men
meget mindre end TIFF
Hilsen emj

Fra : Thomas

Dato : 10-02-01 02:26

"emj" <emj@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Du kan fint bruge PNG til Word. Det er efter min mening bedre end JPG.
> PNG er et tabsløst format. I KB fylder det lidt mere end JPG, men

Tabsløst format... er det så ligesom vektorgrafik eller hvad menes med
tabsløst format?

--
MVH

Thomas
http://home8.inet.tele.dk/bcp/tj/ - følg med på vores webcam...
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash4 tutorial

Fra : emj

Dato : 10-02-01 10:44

Thomas skrev i <96256u$fu$1@news.inet.tele.dk>:

>Tabsløst format... er det så ligesom vektorgrafik eller hvad menes med
>tabsløst format?

PNG-24-formatet bevarer detaljerne i stregtegninger, logoer og
illustrationer med tekst

Prøv at kikke på
http://grafik.acu-vejle.dk/Filformater/om_png.htm

Her er en god og kortfattet forklaring.
Hilsen emj

Fra : Peter Loumann

Dato : 10-02-01 10:51

On Sat, 10 Feb 2001 09:44:14 +0000, emj <emj@mail1.stofanet.dk> wrote:

>http://grafik.acu-vejle.dk/Filformater/om_png.htm
Det vare da en fortræffelig url, hele
>http://grafik.acu-vejle.dk/
for den sags skyld. Tak!

--
hilsen pelo
http://home1.stofanet.dk/pelo/

Fra : Thomas

Dato : 09-02-01 17:03

> [...]
>
> Det gør ikke så meget, at filerne ikke er i webstørrelse, men mange MB
> er dog for meget, da vi udveksler filer over internettet (forfatteren

Kan Word ikke eksportere PDF dokumenter? Det vil nok være en god løsning
her. Mht. grafikformat er det vel mere eller mindre underordnet, så længe
det kun er til inkjeg print, så du kan ligeså godt (som andre også har
skrevet) bruge jpg. Husk dog at konvertere til CMYK hvis det skal sendes til
tryk (sørg også for at den rigtige icc profil er brugt i seperationen af
billederne).

Fra : Peter Loumann

Dato : 09-02-01 20:15

On Fri, 9 Feb 2001 17:03:09 +0100, "Thomas" <flash4@it.dk> wrote:

>Kan Word ikke eksportere PDF dokumenter?

Ikke uden et hjælpeprogram, f.eks. Adobe Acrobat, eller 5D PDF Creator
som et gratis og acceptabelt alternativ. WordPerfect ver. 9 kan selv.

--
hilsen pelo
http://home1.stofanet.dk/pelo/