Andet multimedie
bentjuul 3670
Vandfaste udskrifter.
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 31-05-02 13:02

Hej

Jeg er ved at lave nogle skilte i et dtp-program. Disse skilte i
a5-størrelse skal bruges udendørs. Jeg har en farvelaser at udskrive dem
på, men jeg mangler noget papir/plastmateriale.

Jeg havde fået fat i nogle plast-'skilte' som skulle være specielt
designet til laserprintere, det er ca. af samme tykkelse som almindeligt
papir. Desværre sætter disse sig fast i printeren

Så nu er jeg lidt på den.... Jeg har set at HP har noget de kalder
'Tough Paper' som er vandfast. Det koster desværre ret meget, så inden
jeg punger ud til det, vil jeg høre om nogen kender dette og kan
anbefale/fraråde mig at købe det?

Eller endnu bedre: Nogen som kan anbefale noget andet at bruge i stedet?
Jeg ville specielt gerne have noget som er på tykkelse med tyndt karton,
stadig vandfast og til at smide i en laserprinter.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Peter

Dato : 31-05-02 14:39

> Eller endnu bedre: Nogen som kan anbefale noget andet at bruge i stedet?
> Jeg ville specielt gerne have noget som er på tykkelse med tyndt karton,
> stadig vandfast og til at smide i en laserprinter.

Hvorfor ikke bare udskrive dem på alm. papir, og så plastlaminere dem
efterfølgende?

--
Peter
For e-mail: fjern 'berry'

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 31-05-02 15:01

On Fri, 31 May 2002 15:38:33 +0200, "Peter" <blueberry_sky@mail.dk>
wrote:

>"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev i en meddelelse
>
>Hvorfor ikke bare udskrive dem på alm. papir, og så plastlaminere dem
>efterfølgende?

Det holder desværre ikke godt nok. Det er prøvet. Mine skilte skal helst
kunne holde en hel sæson udendørs, dvs. fra marts til omkring
november/december. Det kan de laminerede ikke. Ikke dem jeg fik lavet i
hvert fald.

Desuden er laminering ret tidskrævende i forhold til 'bare' at sætte
laseren til at skrive 20-40-100 skilte ud.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Lars

Dato : 31-05-02 18:38

"Mads Lie Jensen" skrev:

[Laminering]:
> Det holder desværre ikke godt nok. Det er prøvet.

Lamineringer kan inddeles i 2 hovedtyper, kold-laminering og
varm-laminering.

Ved kold-laminering benyttes to selvklæbende stykker plast som trykkes
sammen om objektet. Denne type kan som regel ikke holde til udendørs brug,
da limen langsomt opløses af vand/fugt. Men kold-laminering giver som regel
en flot jævn overflade, og resultatet er ofte blød og smidig. Maskinerne har
ydermere den fordel af de er klar til brug med det samme.

Ved varm-laminering smeltes en plasticlomme rundt om papiret. Denne metode
er helt vandtæt, og vores husnummer jeg lavede på den måde sidste år har
overvinteret uden problemer og der er endnu ikke tegn på degradering.
Varm-laminering giver en lidt mere ujævn overflade, og de billigste maskiner
har en højere risiko for luftbobler. Resultatet er ofte stift, meget
"skilte-agtigt" men stivheden afhænger af tykkelsen på de lamineringslommer
der benyttes. Maskinerne skal varme op før der er klar til brug.

Det er kold-laminering de fleste kontorleverandører sælger nu (fx. Esselte
og Brother).

Varm-laminering er den af de to der er billigst i brug, og den der - af alle
løsninger - vil være både den bedste og billigste til opgaven. Men der
ligger en lille opgave i at finde et sted hvor du kan få dine udskrifter
varm-lamineret.

- Lars

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 31-05-02 20:00

On Fri, 31 May 2002 19:37:31 +0200, "Lars" <qwe@rty.uio> wrote:

>[Laminering]:
>
>Lamineringer kan inddeles i 2 hovedtyper, kold-laminering og
>varm-laminering.
<klip om laminering>

Det er endda varmlaminering jeg har benyttet. Det kunne bare ikke holde
godt nok.

Det skal så måske lige siges at det er skilte til en planteskole, dvs.
de får vand _hver_ dag.

Jeg har muligvis bare været uheldig med lamineringen (a5-papir i
lamineringslommer beregnet til a5).

http://www.gartneriet.dk

Fra : Lars

Dato : 31-05-02 22:24

"Mads Lie Jensen" skrev:

> Jeg har muligvis bare været uheldig med lamineringen

Det vil jeg mene.

Men hvis du er interesseret, så kan jeg da godt lave en test for dig. Dvs.
laminere lidt forskelligt, og se hvor længe det holder under vand. Men så
går der jo nok lige et par uger inden du har et førstehåndsindtryk

- Lars

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 31-05-02 22:28

On Fri, 31 May 2002 23:23:31 +0200, "Lars" <qwe@rty.uio> wrote:

> [...]
>laminere lidt forskelligt, og se hvor længe det holder under vand. Men så
>går der jo nok lige et par uger inden du har et førstehåndsindtryk

Tak, men nej tak. Mit førstehåndsindtryk af laminering er at det vil jeg
helst holde mig fra. Især nu da jeg har købt farvelaserprinter netop for
at undgå det.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Ammitz

Dato : 31-05-02 22:30

"Mads Lie Jensen" skrev d. 31-05-02 13:02 dette indlæg :
> Jeg er ved at lave nogle skilte i et dtp-program. Disse skilte i
> a5-størrelse skal bruges udendørs. Jeg har en farvelaser at udskrive
dem
> på, men jeg mangler noget papir/plastmateriale.

Hvordan er så farvernes lysægthed fra din laserprinter?
Kan de klare den lange tid i det fri uden at blegne?
Løsningen til dette er en blækprinter med pigmenterede UV-bestandige
vandfaste farver, - og med en sådan kan du printe på
plastmaterialer/folier, - det printer vi på til gadestandere m.m.
Men en idé er, at du kan henvende dig i et lokalt kopi, print &
trykcenter, - der vil man sikkert gerne være behjælpelig med at købe
egnede materialer ind til dig. Jeg er selv medejer af et sådant center,
- og det er ofte, at vi har kunder som ønsker at købe de gode
materialer, vi selv anvender.
Vi både kold og varmlaminerer også - og jeg giver helt ret i at en god
varmlaminering skal kunne holde, også på din planteskole.
Ammitz

http://www.kandu.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 31-05-02 22:35

On Fri, 31 May 2002 21:30:29 GMT, "Ammitz" <Ammitz.news@kandu.dk> wrote:

>Hvordan er så farvernes lysægthed fra din laserprinter?

Formentlig ret gode. Jeg ved at den sort-hvide laser nemt holder et år
eller 2 uden at falme, jeg er rimelig sikker på det samme gælder
farvelaseren her.

>Kan de klare den lange tid i det fri uden at blegne?

Sort/hvid kan. Om et par år skal jeg sige om farvelaseren også kan

>Løsningen til dette er en blækprinter med pigmenterede UV-bestandige
>vandfaste farver, - og med en sådan kan du printe på
>plastmaterialer/folier, - det printer vi på til gadestandere m.m.

Kan man virkelig godt få blæk til at holde udendørs? Jeg har altid troet
at selv om man brugte UV-bestandigt blæk, og printede på f.eks
plastmateriale, så ville det efterhånden blive vasket af igen?

> [...]
>egnede materialer ind til dig. Jeg er selv medejer af et sådant center,
>- og det er ofte, at vi har kunder som ønsker at købe de gode

Det vil jeg prøve.

>Vi både kold og varmlaminerer også - og jeg giver helt ret i at en god
>varmlaminering skal kunne holde, også på din planteskole.

Jeg har vitterlig ikke haft held med det. Selvfølgelig har vi haft
skilte som holder en hel sæson, men alt alt for tit også det modsatte.

Som før skrevet vil jeg helst undgå lamineringen også af den grund at
det er en ekstra arbejdsprocess.

Og jeg er fuldt klar over at det næppe er spor billigere at lave disse
skilte selv, i forhold til at købe de færdiglavede der findes, eller
sågar i forhold til selv at designe dem og så få dem trykt ude i byen.
Det er lige så meget fordi det skal være hurtigt og nemt når der skal
bruges skilte til den nye plante der lige er kommet hjem osv.

Og samtidig er det nu lidt sjovt at rende rundt og tage billeder af
planterne og selv lave skiltene

http://www.gartneriet.dk

Fra : Ammitz

Dato : 02-06-02 20:38

Jeg tror ikke dine farvelaserprint kan klare lyset, - sæt en prøve i et
sydvendt vindue - så vil du se resultatet i løbet af sommeren.
og
Ja man kan få blæk som er vandfast og særdeles lysstærkt:
se på denne
adresse:www.epson.dk/products/printers/inkjet/proof5500/index.htm
det er utroligt flot hvad printeren her kan lave og det samme gælder
naturligvis storformat printerne eks. Stylus Pro 9500 som jeg selv
arbejder med.
Ammitz

http://www.kandu.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-06-02 09:42

On Fri, 31 May 2002 14:01:54 +0200, Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk>
wrote:

> [...]
>'Tough Paper' som er vandfast. Det koster desværre ret meget, så inden
>jeg punger ud til det, vil jeg høre om nogen kender dette og kan

Jeg fik en prøve af noget 'CLC Folie hvid plast' fra Canon. Og det er
perfekt! Tilpas stivt til at det kan sidde i de skilteholdere udendørs,
men tilpas bøgeligt til at det kører problemfrit gennem printeren.

Nu er der så bare det spændende tilbage, nemlig at høre Canon efter hvad
det koster...

http://www.gartneriet.dk