kristendommens oprindelse
Fra : Krogh

Dato : 09-02-01 11:41

Kristendommen opstod efter at Jesus havde kontakteeet sine apostle, efter at
have overlevet korsfæstelsen,- men den kristendom var bygget på Essærernes
lære, som var nidkære for loven,.- Jeus bror Jakob, førte læren videre,- den
første kirke hed Vejen,- Paulus der står for den kristendom, vi kender,- var
helt ude af trit med oldkirken, og måtte flere gange møde til alvorlige
samtaler hos oldkirken,- læs Ap. gern. Det er Paulus der har fundet på alt
det med Jesus blev ofret af Gud for vore synder o.s.v. Jesus døde ikke på
korset, men blev hjulpet derfra efter ca 6 timer i bevistløs, læs forgiftet
stand og genoplivet af sine trosfæller Essærerne, der var ilet til efter at
have hørt om korsfæstelsen,- der gik nogen tid forinden,- der var jo ikke
radio og TV dengang.- De 2 "røvere" på samme korsfæstelsesdag var Zeloter
hvoraf den ene i hvert fald havde sympati for Jesus.

Fra : Lars Poulsen

Dato : 09-02-01 13:48

"Krogh" <hkrogh@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Kristendommen opstod efter at Jesus havde kontakteeet sine apostle,
efter at
> have overlevet korsfæstelsen,

Må jeg lige have lov at nedlægge en protestant! Jesus overlevede _ikke_
korsfæstelsen. Det er jo det der er hele pointen.

Lars

Fra : Live4Him

Dato : 09-02-01 17:21

"Lars Poulsen" <lars@skabelsen.dk> skrev i en meddelelse

> "Krogh" <hkrogh@pc.dk> skrev i en meddelelse
> efter at
>
> Må jeg lige have lov at nedlægge en protestant! Jesus overlevede _ikke_
> korsfæstelsen. Det er jo det der er hele pointen.
-------------
Netop, både Jesu død og korsfæstelse er rigeligt bevidnet og eftergivet af
mange mennesker, der holdt fast i det vidnesbyrd selvom det kostede dem alt.
Både hans korsfæstelse og opstandelse er historiske fakta man ikke behøver
tvivle på.

ApG 1,9-11 | 1 Kor 15,3-8.

jørgen.

Fra : Olav Mo Grimdalen

Dato : 11-02-01 22:22

On Fri, 9 Feb 2001 17:21:07 +0100, "Live4Him" <au_536@lite.dk> wrote:

>"Lars Poulsen" <lars@skabelsen.dk> skrev i en meddelelse

Apg 11:26
26 Og da han hadde funnet ham, førte han ham til Antiokia. Et helt år
var de sammen i menigheten der og lærte en stor skare. Det var i
Antiokia disiplene først ble kalt kristne.

Olav

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 11-02-01 23:41

Olav Mo Grimdalen <olavmo@c2i.net> mælte sligt:

>Det var i Antiokia disiplene først ble kalt kristne.

Men de blev dog stadig betragtet som blot en anden bevægelse indenfor
jødedommen, ligesom de også kom i det jødiske tempel, i de jødiske
synagoger osv.

Opfattelsen af kristendom som en seperat religion fra jødedom dukker
først op hen imod slutningen af det første århundrede. Ca. år 110
skriver Ignatius af Antiok i sit brev til Magneserne: "Det passer ikke
sammen at føre Jesus Kristus i munden og at leve jødisk. Thi
kristendommen (christianismos) kom ikke til tro på jødedommen
(ioudanismos), men jødedommen på kristendommen, i hvilken hvert
tungemål, som er kommet til tro på Gud, er blevet forsamlet." Dette er
første gang i den kristne litteratur, dette ord forekommer, og det at
det er modstillet jødedommen viser, at kristendommen er blevet sig
bevidst som en religion forskellig fra jødedommen.

--
=-=-=-= "Kæmp for alt, hvad du har kært; dø, om så det gælder =-=-=-=
* Rasmus Underbjerg Pinnerup <> }{obbes (ICQ UIN="4070320") *

Fra : Erik Larsen

Dato : 09-02-01 20:36

> [...]
> radio og TV dengang.- De 2 "røvere" på samme korsfæstelsesdag var Zeloter
> hvoraf den ene i hvert fald havde sympati for Jesus.

Jeg ved ikke hvad jeg skal sige, jeg er komplet måløs.

Mit indlæg om "kristendommens oprindelse" er baseret på død,
opstandelse og evigt liv med Gud igen. Men der fik du mig, for det
du skriver havde jeg ikke engang tænkt på at gennemtænke og jeg
vil aldrig overveje at gennemtænke det.

Erik

Erik