(for) gode bremser, og (for) dårlig rytter
Fra : Henrik H. Jensen

Dato : 31-05-02 12:07

Så havde jeg min første "nær styrt oplevelse". Mine nu 7 år i sadlen havde
indtil for nyligt været forskånet for "katastrofe manøvrer", men så gik den
altså heller ikke længere. Heldigvis blev det ikke til styrt og skader -
puha

Jeg kørte en god lang tur i det dejlige vejr på min YZF600R ThunderCat
(årgang 2000), og havde vel kørt i ca en time (dæk og bremser var dermed
fint varme), da en tåbe i en madpakke overser mig og kører ud foran mig -
fra en sidevej. Jeg kørte omkring 110 (ja ja hastighedsgrænsen var på 80,
men det er sq svært at overholde på en dejlig 'kat). Der var modkørende, og
derfor ingen undvigemuligheder. Jeg tænket f... nu går det galt - lad mig
bremse cyklen mest muligt ned i hastighed inden jeg rammer bilen. Jeg bruger
(instiktivt) både for og bagbremse (jeg har vennet mig til altid at benytte
begge ved *alle* opbremsninger, så lægger det på rygraden). I starten går
det fint, men pludselig blokerer forhjulet, og begynder at skride ud til
siden et slip af forbremsen stopper (heldigvis) forhjulet udskidning og
jeg kan igen få maskinen "i vatter" - denne lille "operation" betød at bilen
foran var meget tæt på ! forbremsen trækkes påny, og mit liv paserer revy
for mit indre blik. På ufattelig vis stopper jeg klistret op af bilen -
faktisk rør mit fordæk ved hans bagskærm. Billisten var gået i panik da han
havde hørt min opbremsning og var stoppet helt op, og holdt derfor stille
midt, sådan lidt på skrå så han blokerede hele vejbanen.

Han kører nu igen, men 500 meter længere henne ad vejen er en p-plads, hvor
han kører ind - jeg kører også lige ind for at snakke lidt med ham. Han er
selvfølgelig meget ked af situationen, og vi står og snakker lidt om
situationen, og om hvor heldigt det er at jeg ikke kom til skade - lad os
håbe, at han også har lært af "nær ulykken", og ser sig bedre for en anden
gang.

Personligt har jeg også lært noget, og vil nok køre en smule mere forsigtigt
det næste stykke tid.

Jeg kørte bagefter tilbage for at se om der var olie på vejen, et hul eller
lignende - der hvor mit forhjul blokedere. Det var der ikke - nu var der
bare en sort streg på ca. en meter Bremser kat'en bare for godt ? jeg
troede sq ikke at man kunne blokere forhjulet (med mindre det var koldt,
eller der var glat), men nu er jeg klogere.

Jeg har (endnu) ikke haft mod til at forsøge mig med sådanne
forhjulsblokeringer under kontrolerede forhold, men regnede egentlig med at
kat'en ville løfte baghjulet, før forhjulet blokerede - er det
forhjulsaffjedringen der er for blød/hård ? Eller er det bare min
bremseteknik der er forkert ?

--
Regards
Henrik H. Jensen, CDM A/S

Fra : Søren Lindholt

Dato : 31-05-02 12:14

Henrik H. Jensen <hj@cdm.dk> wrote in article
> [...]
> troede sq ikke at man kunne blokere forhjulet (med mindre det var koldt,
> eller der var glat), men nu er jeg klogere.

Det afhænger lidt af hvordan man trækker bremsen, Et hurtigt hårdt tryk
giver let blokering, mens en gradvis indbremsning, så forgaffelen dykker
lidt først, giver lettere mulighed for "stoppie". Der var også noget om at
bagbremsen giver en effekt der modvirker stoppie. Vægtfordelingen på
maskinen har også en del at sige.

Interessant at læse om episoden ... godt du slap fra det.
--
Søren
http://motortosse.dk

Fra : Henrik H. Jensen

Dato : 31-05-02 12:37

"Søren Lindholt" <lindholt@FJERNperson.dk> wrote in message
> [...]
at
> bagbremsen giver en effekt der modvirker stoppie. Vægtfordelingen på

i know, nu var det jo ikke min hensigt at lave en stoppie - men at stoppe
hurtigst muligt. Jeg trak ikke "hårdt og panisk" i bremsen, men gradvist
hårdere og hårdere, og min blokering skete da også først efter ca 15 meters
bremsning. At bagbremsen skulle modvirke en stoppie virker sandsynligt, men
for at opnå maximal bremse-effekt skal den jo også benyttes ikke ? at brug
af bagbremsen så fremprovokerer blokering af forhjulet istedet for en
stoppie havde jeg ikke regnet med - jeg ville bare tro at stoppien indtraf
senere.

Fra : Niels Drewes

Dato : 31-05-02 13:51

"Henrik H. Jensen" <hj@cdm.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> af bagbremsen så fremprovokerer blokering af forhjulet istedet for en
> stoppie havde jeg ikke regnet med - jeg ville bare tro at stoppien indtraf

Ikke for at gøre gøre nogen reklame men.......... i søndags var jeg på
kørekursus med MC-instruktørende, hvor man lærer at bremse optimalt. Jeg kan
kun anbefale det, du vil bla. lære at bremse med et konstant hårdt tryk så
du hverken blokere forhjulet eller laver nogen stoppie.

vh

Niels

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 31-05-02 16:09

> [...]
> kun anbefale det, du vil bla. lære at bremse med et konstant hårdt tryk så
> du hverken blokere forhjulet eller laver nogen stoppie.

Kan kun være enig!!

Iøvrigt en god original-post. Lad os flere af dem, hvor der hverken bliver
pralet eller rakt fingre ad nogen, men god reel erfarings-info.

Og Henrik, kat'en har gode bremser, men jeg vil absolut ikke betegne dig som
en dårlig rytter, du genfattede roen og stoppede cyklen i god behold, selvom
du havde lidt panik-blokader, og det er bestemt ikke dårligt.

Og Niels, hvis du var på Holme Olstrups køretekniske, har vi garanteret set
hinanden

Kenneth
R1 (sølv-2002)

Fra : Niels Drewes

Dato : 31-05-02 21:24

"Kenneth Sørensen" <kso@REMOVE_THISkrak.dk> skrev i en meddelelse

> Og Niels, hvis du var på Holme Olstrups køretekniske, har vi garanteret
set
> hinanden

Åååh selv ja tak for sidst. Ja der og på linien
Nå men hygge, nu smutter jeg USA i et par uger

vh

Niels
Fazer

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 31-05-02 22:40

"Niels Drewes" <nd@nospam.get2net.dk> wrote in message

> [...]
> set
> >
> Åååh selv ja tak for sidst. Ja der og på linien
> Nå men hygge, nu smutter jeg USA i et par uger

Ah så er det jo dig, god tur

Kenneth
R1

Fra : "H;P

Dato : 31-05-02 17:31

"Niels Drewes" skrev i en meddelelse
> [...]
> kun anbefale det, du vil bla. lære at bremse med et konstant hårdt tryk så
> du hverken blokere forhjulet eller laver nogen stoppie.

*Suk*, bare man dog kunne finde sådanne et kursus for os små *suk*
Man aner hverken fra eller til, om man gør det rigtigt. Man har sluppet med
skrækken og katastrofeopbremsningen må ha´været rigtigt udført !.
Plus at man kunne være bedre rustet til turene i hverdagen + når det går løs
på køreskolen(læs: køreteknisk anlæg).

Hilsen

H;P <Høj ben´et "mini-jern">
--
http://home1.stofanet.dk/FalkenDk
hpaalling@hotmail.com / ICQ # 28655310

Fra : Jørgen Winther

Dato : 31-05-02 17:49

"H;P<Falken>" <hpaalling@`hotmail.com> wrote in message
> [...]
> skrækken og katastrofeopbremsningen må ha´været rigtigt udført !.
> Plus at man kunne være bedre rustet til turene i hverdagen + når det går

Jeg går ud fra, at "os små" er øvertkørerne.

Findes der ikke knallertundervisning længere? Den bliver man jo ikke
nødvendigvis udsat for som øvertkører, men kunne man ikke bare tilmelde sig
alligevel?

Og selv om øverter er off topic her i gruppen, og måske hellere skulle
diskuteres andetsteds, så ser jeg da gerne, at både de og andre
transportmidler og deres førere opfører sig bedst muligt i trafikken. Det
har vi vist alle gavn af!

--
Jørgen
Triumph Trophy 1200 (skal snart på broncekursus)

Fra : "H;P

Dato : 31-05-02 18:50

Hej Jørgen.

Nu sagde du det selv..........
[Snip]
> Og selv om øverter er off topic her i gruppen, og måske hellere skulle
> diskuteres andetsteds,

Jamen, jeg er åben for forslag her . Såsom hvor, Hvem. ?. Det mest
logiske sted jeg kan hente hjælp, er her hos dem der ved hvad de snakker om.
Tror du jeg finder en _god_ indstruktør i D.F.K ? :-/.

Jørgen forsatte
[snip]
>så ser jeg da gerne, at både de og andre
> transportmidler og deres førere opfører sig bedst muligt i trafikken. Det
> har vi vist alle gavn af!

Ja, helst. Ingen tvivel der

Og igen
[snip]
> Findes der ikke knallertundervisning længere? Den bliver man jo ikke
> nødvendigvis udsat for som øvertkører, men kunne man ikke bare tilmelde
sig
> alligevel?

Gid verdenen var skruet så simpelt sammen, og gid kurser for "øvert"
chauffør var tvunget . Og kan ikke lige finde noget om køreteknik for
"øverter" !.

Hilsen

H;P
--
http://home1.stofanet.dk/FalkenDk <Køre nu>

Fra : Jørgen Winther

Dato : 31-05-02 19:08

> [...]
om.
> Tror du jeg finder en _god_ indstruktør i D.F.K ? :-/.

Du har en pointe dér! Kunne der være perspektiv i at oprette en ny gruppe,
dk.fritid.euert (!)? eller gerne et andet navn

Hvor mange ville deltage i en sådan gruppe, og hvor megen irrelevant trafik
ville blive flyttet fra hvilke andre grupper? Jeg er ikke helt enig i
proceduren for oprettelse af nye grupper, men man kommer ikke udenom, at et
åbenbart krav er, at disse fra starten skal have en pæn mængde trafik,
hvilket skal sandsynliggøres inden oprettelsen, af at denne trafik i dag
findes i andre grupper. Man kan altså ikke få lov til at initiere et behov -
det skal allerede have manifesteret sig!

Men for nu ikke at gå helt og aldeles off topic må jeg hellere slutte: Da
jeg ikke har den store interesse i at diskutere øverter, må det vel hellere
være en rigtig entusiast, der tager initiativet til gruppen. Var det ikke
lige en opgave for dig?!

> Gid verdenen var skruet så simpelt sammen, og gid kurser for "øvert"
> chauffør var tvunget . Og kan ikke lige finde noget om køreteknik for
> "øverter" !.

Hvad siger kørerlærerne, hvis man ringer og beder om øvertundervisning?
Måske findes det, uden at nogen ved det!

--
Jørgen (har aldrig haft en øvert og afhændede den sidste knallert inden jeg
blev 16

Fra : "H;P

Dato : 01-06-02 02:39

Hejsa´
"Jørgen Winther" skrev i en meddelelse
> Men for nu ikke at gå helt og aldeles off topic må jeg hellere slutte: Da
> jeg ikke har den store interesse i at diskutere øverter

(diskutere øvert ?....øh....? )
Æv.....Undertegnet kun sagtens bruge lidt input, fra en Mc´ist. Desuden er
du vist ikke O.T på dette punkt !. Det startede ud med at jeg savnede
køreteknik for dem der tager deres køretøj _seriøst_, selv om det er (l)
ille set nr.pld. Og hvor dyl´en skulle jeg ellers vifte med flaget ?

Skal der oprettes endnu en ny nyhedsgruppe......* Å nej da*.
Og hvor mange af D.F.M er det lige, der sprudler af lyst til dette tiltag ?

Hilsen

H;P< Der holder sig til det der er vigtigt, og andet der kan virke af
væsenlighed>

P.s Hermed en lille griner ->
[snip]
> Jørgen (har aldrig haft en øvert og afhændede den sidste knallert inden
jeg
> blev 16

H ; P som ejer sin første Knalle(med papir & det hele), som 29 årig, og
nyder det . se selv på hjemmesiden

Fra : Niels S.

Dato : 31-05-02 19:25

Niels Drewes skrev

> [...]
> kun anbefale det, du vil bla. lære at bremse med et konstant hårdt tryk så
> du hverken blokere forhjulet eller laver nogen stoppie.

Hej Niels.

Var det mon forrige søndag du var på kursus? I så tilfælde var jeg og Henrik
Steen Larsen der også. Hvad kørte du på?

Iøvrigt er jeg enig i din anbefaling af kurset.

--
Niels S.
VFR800FI

Fra : Niels Drewes

Dato : 31-05-02 21:27

"Niels S." <HondaVFR@krudt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Henrik
> Steen Larsen der også. Hvad kørte du på?
>
> Iøvrigt er jeg enig i din anbefaling af kurset.

Jeg tøffede rundt på en sort Fazer med dfm-plade på, når jeg ikke liiige var
ude og prøve Bulldogen, TDM'en, FJR1300 osv

vh

Niels

Fra : Armand

Dato : 22-06-02 00:44

> [...]
> hårdere og hårdere, og min blokering skete da også først efter ca 15
> meters bremsning. At bagbremsen skulle modvirke en stoppie virker

Tillykke med udkommet, og ros for at det lykkedes dig at slippe +
genoptage opbremsningen!!!
En stoppie ville have været mindst ligeså forstyrrende for udførelsen af
din opbremsning, så glem dé overvejelser!

> men for at opnå maximal bremse-effekt skal den jo også
> benyttes ikke ? at brug af bagbremsen så fremprovokerer blokering af
> forhjulet istedet for en stoppie havde jeg ikke regnet med

Det er under ingen omstændigheder brugen af bagbremsen der medfører
selve blokeringen!
Til gengæld er det givet at den er skyld i at du kunne trække en strag
på en meters penge uden at styrte!!!

> - jeg ville bare tro at stoppien indtraf senere.

Hvilket måske ville have sket hvis:
- Dit fordæk havde været af anden oprindelse og type, og måske friskere
(???)
- Dækket havde været lidt varmere fordi du ikke kørte med max.
dæktryk(???) - Prøv forøvrigt under en lignende tur at stige af og føl
på fordækket hvor (svagt?) lunt det "kun" er: Dækket må gerne være
føleligt varmt under brug!!
- Asfalten lokalt havde været med bedre grip (???)
- Du havde siddet i en lidt højere siddeposition :-/
Hvis, hvis, hvis...........

Bedste råd til at gøre dig max forberedt på næstkommende situation, er
at tage på mc-kørekursus !!!

--
Armand.

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 31-05-02 12:22

Pu-ha.....

Et gæt...

Måske gummi-kvaliteten af dækket har indflydelse??? Måske man skulle vælge
et blødere dæk ?

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail

Fra : Henrik H. Jensen

Dato : 31-05-02 12:38

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> wrote in message
> Måske gummi-kvaliteten af dækket har indflydelse??? Måske man skulle vælge
> et blødere dæk ?

Jeg kører med det dæk der sad på fra fødslen, vil nok overveje et blødere
når det skal skiftes. Tak for input.

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 31-05-02 12:34

> [...]
> troede sq ikke at man kunne blokere forhjulet (med mindre det var koldt,
> eller der var glat), men nu er jeg klogere.

Det skal den sgu kunne - uden problemer. Selv min gamle CBR600 fra 89 kunne
lave en stoppie med ca. 100 km/t (også landevej) hvor bremsen af meget
tvingende årsager (modkørende i min bane) blev max aktiveret. Og det var på
nogle alt for gamle, stenhårde Macadam dæk. Cyklen var endda lastet med to
sidetasker, tanktaske + stor rygsæk...

> [...]
> kat'en ville løfte baghjulet, før forhjulet blokerede - er det
> forhjulsaffjedringen der er for blød/hård ? Eller er det bare min

Prøv at køre 30 km/t og hug til forbremsen i et halvt sekund eller så. Det
giver en ret kontrolleret blokering. Bremsen skal selvfølgelig slippes
næsten med det samme - ellers risikerer du at komme ud og kigge på kåbedele

En ud af mange små lærerige øvelser fra "MC Instruktørerne"

Fra : Armand

Dato : 21-06-02 22:50

Henrik Steen Larsen <SLEThsl@adslhome.dk> skrev i en

> [...]
> kunne lave en stoppie med ca. 100 km/t (også landevej) hvor bremsen af
> blev max aktiveret. ..................Cyklen var endda lastet med to

Hvilket altsamme flytter det samlede tyngdepunkt opad - Og dét er stærkt
medvirkende til at modellen vil tippe over forhjulet!!!

--
Armand.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 31-05-02 15:31

"Henrik H. Jensen" <hj@cdm.dk> writes:

[snip nær styrt]

> [...]
> kat'en ville løfte baghjulet, før forhjulet blokerede - er det
> forhjulsaffjedringen der er for blød/hård ? Eller er det bare min

Nu har jeg kørt 'Kat i fire år, så jeg vil mene at jeg kender 'katten
og dens bremser særdeles godt.

Min umiddelbare vurdering vil være: forkert bremseteknik, eventuelt
blød affjedring kombineret med "høj" vægt hos føreren.

Du har sandsynligvis hugget kraftigt til bremsen med det samme, og det
gør at fordækket slipper nemmere. Hvis du har tendens til at sidde
meget ret og og ned, med stive arme, så fører du meget af overkroppens
vægt ned i styret, og dermed komprimerer du forgaffelen mere end
nødvendigt. Sid med tilnærmet vandrette underarme og brug benene til
at holde dig fast på cykelen, når du bremser.

Jeg har kun fået fordækket til at skride to gange: den førstegang det
kostede ~ 10.000Kr i kåbedele - gaffelen bundede ud og så skred
dækket. Anden gang var et forsøg på at lave en stoppie op mod et
lyskryds - vejen og dækkene var kolde, og den skred måske 10 cm, før
jeg slap bremsen en smule.

Vægt - hvis du vejer ca. det samme som mig (~88kg), så er standard
fjedrene definitivt for bløde. Man oplever det bedst ved at man kan
mærke at "nu bunder gaffelen", før bagenden kommer op i en
stoppie. Med nogle Öhlins fjedre (som er 10% stivere) forsvinder
problemet fuldstændigt.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp@vitesse.com> Opinions are mine...

Fra : Pein

Dato : 31-05-02 16:15

Godt reddet!
Det er jo kanon, at slippe bremsen fordi den skrider, og så nå at stoppe
alligevel.

Mvh.
Niels Pein