nye kartofler
Fra : Aa. Worm

Dato : 31-05-02 07:38

Hej alle.
I går fik vi årets bedste måltid !!!
Forret:
letkogte grønne asparges fra haven. Det er første år, at jeg har så mange
asparges, at der kunne blive til en "ret"; sidste år blev de bare spist
naturel på stedet!

Hovedret:
nyeopgravede kartofler af egen avl. Kartoflerne var på størrelse med små
hønseæg. (Jeg har været bortrejst i en uge, ellers havde vi nok fået de
første i week-enden). Sorten er Revelino. Tilbehør: koldt smør, hakket
persille - og en kotelet.

Kartoflerne blev sat til forspiring midt i marts.
Fra ca 1-15 april stod de i potter i drivhuset, herefter blev de plantet
under fiberdug i haven (Nordjylland).

Jordbærrene er ikke så langt fremme, at måltidet kunne fuldendes med bær.

Hilsen
Aase

Fra : Aksel

Dato : 31-05-02 16:27

"Aa. Worm" <aa.worm@gvdnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> under fiberdug i haven (Nordjylland).
>
> Jordbærrene er ikke så langt fremme, at måltidet kunne fuldendes med bær.

Det ville jeg ikke bryde mig om at smage

Hilsen Aksel

Fra : MM

Dato : 31-05-02 18:57

> [...]
> under fiberdug i haven (Nordjylland).
>
> Jordbærrene er ikke så langt fremme, at måltidet kunne fuldendes med bær.

Nååårj det lyder lækkert. Vores kartofler har endnu ikke sat blomst, men jeg
glæder mig til den dag VI kan gå ud og grave vores egne op. Vores
jordbærplanter forsvandt mellem ukrudtet i efteråret, så vi må nok have sat
nogle nye i vores nye højbedkasser til efteråret

--

Venlig hilsen Mia
fjern xxx i mailadressen

Fra : Aa. Worm

Dato : 31-05-02 20:07

> Nååårj det lyder lækkert. Vores kartofler har endnu ikke sat blomst, men
jeg
> glæder mig til den dag VI kan gå ud og grave vores egne op. ,

Ja, det var som nævnt årets bedste måltid.

Kartofler SKAL ikke nødvendigvis have blomst inden de kan graves op.
Når toppen er stor, tager man en spade, og vipper forsigtigt planten op.
Hvis der er et par "store" knolde tager man disse. Herefter graves planten
ned igen, den får en stor stor sjat vand, og vokser herefter videre!
Jeg gravede dog kun een plante op, -der var tilstrækkeligt mange store
knolde. Herefter lagde jeg en ny forspiret kartoffel, -så kan vi igen få
helt nye kartofler om ca 2 mdr.
Også idag har vi fået hjemmeavlede kartofler. De blev dog suppleret med et
par købe-kartofler.

Hilsen
Aase

Fra : Jakob Bock

Dato : 01-06-02 20:14

> Kartofler SKAL ikke nødvendigvis have blomst inden de kan graves op.

Så vidt jeg husker, var der ingen af de sorter vi dyrkede sidste år der
blomstrede. Godt nok havde nogen af dem knopper, men på intet tidspunkt
blomstrede nogen af dem.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : MM

Dato : 08-06-02 21:45

> Så vidt jeg husker, var der ingen af de sorter vi dyrkede sidste år der
> blomstrede. Godt nok havde nogen af dem knopper, men på intet tidspunkt
> blomstrede nogen af dem.

¨Jamen hold da op, så kunne jeg jo have ventet længe på at få hjemmedyrkede
kartofler. Det var da en ret nyttig oplysning *SSS*

Fra : Jakob Bock

Dato : 09-06-02 12:04

> ¨Jamen hold da op, så kunne jeg jo have ventet længe på at få hjemmedyrkede
> kartofler. Det var da en ret nyttig oplysning *SSS*

Til gengæld blomster alle tre sorter i år rigtigt flot -- heraf een
(marabel), som vi også dyrkede sidste år. Det kunne være interessant at
vide, hvad sammenhængen er -- altså hvorfor de blomster det ene år, og ikke
det andet.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Mejdahl

Dato : 31-05-02 19:45

> [...]
> under fiberdug i haven (Nordjylland).
>
> Jordbærrene er ikke så langt fremme, at måltidet kunne fuldendes med bær.

Hej Aase send os lige en mail når VI skal komme og spise med *S*
VH Jens

Fra : Aa. Worm

Dato : 31-05-02 20:11

> Hej Aase send os lige en mail når VI skal komme og spise med *S*
> VH Jens

Beklager, SÅ mange kartofler har jeg ikke.
Men jeg har åben have 12. juni, så hvis nogen har lyst til at SE kartoflerne
m.v., er I velkomne.
Se http://www.haveselskab.dk, kalender, Nordjylland, 12 juni.

Hilsen
Aase

Fra : Niels Olsen

Dato : 31-05-02 22:56

> [...]
> under fiberdug i haven (Nordjylland).
>
> Jordbærrene er ikke så langt fremme, at måltidet kunne fuldendes med bær.

SMASKE SLUBRE. Øv hvor er jeg misundelig. )).

MVH Niels

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 31-05-02 22:31

Det lyder jo bare herligt, men du skulle næsten have inviteret mig og min
familie med til det festmåltid, for så havde vi taget jordbærene med. I
tordags havde min søn på 10 år høstet de første 8 modne jordbær. Det er bare
guf.

--
mvh.
Klaus Eriksen

Aa. Worm <aa.worm@gvdnet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cf718f9$0$7015$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

Fra : Malmolin & Velschow

Dato : 01-06-02 10:12

> [...]
>
> Kartoflerne blev sat til forspiring midt i marts.
> Fra ca 1-15 april stod de i potter i drivhuset, herefter blev de plantet

Hermed vores "kartoffelhistorie" (indtil videre):

Vi har sat 2 rækker med en halv-tidlig sort ("Hamlet"), og én række med
"Sava" (klemt ned på ca. 10 m2; mere er der ikke plads til i haven ).
Lagt i en relativt løs, kompostholdig jord (40% kompost, 30% ler(!), 10%
muld, 20% sand - sådan cirka) (ingen kunstgødning og ingen kunstvanding).
Hyppet ved lægning og et par gange siden. "Hamlet" er nu over knæhøjde, og
der er knopper i de fleste (ingen blomster). Jeg planlægger helt klart at
grave de første op i næste uge! Det er GUF!! Tilfredsstillelsen ved
selv at gå ud og grave sine kartofler op er altså noget helt specielt (det
er det samme med brænde til brændeovnen; man skal _ikke_ regne sin egen
timeløn ud, men blot nyde arbejdet og frugten af dette! )

Jeg tror, kartoflerne har haft det rigtig, rigtig godt i år - masser af
varme, og tilpas med vand i få, koncentrerede "naturvandinger"! Vores
forspirede på et par metalriste (fra et gammelt køleskab!) i et værelse i
huset i 2 uger (jeg kom sent i gang), og blev lagt i sidste halvdel af
april.

PS! Sidste år var der ikke en eneste, der blomstrede - men ikke desto mindre
gravede vi kilovis af kartofler op (helt frem til oktober - de blev spist
med det samme, og skulle altså ikke gemmes). Jeg kan derfor kun tilslutte
mig, at blomstringen _ikke_ er "nødvendig" - selvom udbyttet nok bliver
størst, såfremt man venter til _efter_ en (eventuel!) blomstring.

--
Venlig hilsen

Bo Velschow (3540 Lynge)
dr-bo@post2.tele.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-06-02 23:06

> [...]
> mig, at blomstringen _ikke_ er "nødvendig" - selvom udbyttet nok bliver
> størst, såfremt man venter til _efter_ en (eventuel!) blomstring.

Til gengæld har jeg nogle mishandlede King Edward, der er helt små, men
utroligt nok har de knopper flere steder. Dem har jeg dog ingen planer om at
grave ved, da de knapt er kommet igang med væksten. Men Exquisaerne, der har
været under plast, regner jeg snart med at smage. De blomstrer pletvis nu,
og står strålende. Selvom der er 85 cm mellem rækkerne, er der ikke lys ved
jorden et eneste sted, der er helt lukket.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen