Double Jeoparady
Fra : Brian Mortensen

Dato : 31-05-02 01:15

Hejsa NG,

Spørg af ren nysgerrighed...

Har vi i Dk samme lov som i USA hvor man ikke
kan dømmes for den samme forbrydelse to gange?

Sagt på en anden måde:
Hvis jeg uskyldigt bliver dømt for mord og afsoner
min straf og først derefter rent faktisk myrder ved-
kommende jeg allerede har sat i fængsel for at dræbe
kan jeg så dømmes igen?

På forhånd mange tak for svaret.

--
/Brian

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 31-05-02 01:30

Brian Mortensen skrev:

> Har vi i Dk samme lov som i USA hvor man ikke
> kan dømmes for den samme forbrydelse to gange?

I USA er det i øvrigt en del af forfatningen.

I femte tilføjelse til forfatningen indgår sætningen

> [...]

> min straf og først derefter rent faktisk myrder ved-
> kommende jeg allerede har sat i fængsel for at dræbe

Uanset om det er her eller i USA, er det to forskellige forbrydelser, og
man kan retsforfølges for den nye forbrydelse.

T.T.

Fra : Leif Poulsen

Dato : 31-05-02 07:13

Det lyder lidt teoretisk at du er dømt for at myrde en mand der går levende
rundt mens du afsoner

Leif

-klip-

Fra : Karen

Dato : 31-05-02 09:02

On Fri, 31 May 2002 08:13:21 +0200, "Leif Poulsen" <lp@FJERNknus.dk>
wrote:

>Det lyder lidt teoretisk at du er dømt for at myrde en mand der går levende
>rundt mens du afsoner
>
>Leif
>
>-klip-

Tror måske lige at han har set Double Jeopardy filmen med Ashley Judd?
Men hvorfor er det to forskellige forbrydelser jvf Thomas Thorsens
svar?

--
Karen
http://www.altforsejt.dk

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 31-05-02 09:44

Karen skrev:

> Tror måske lige at han har set Double Jeopardy filmen med Ashley Judd?
> Men hvorfor er det to forskellige forbrydelser jvf Thomas Thorsens
> svar?

En forbrydelse er ikke bare "at slå NN ihjel", men indeholder også
omstændighederne omkring drabet. "den 31. maj 2002 at have slået NN ihjel
ved at kvæle ham".

Ellers kunne man jo heller ikke blive dømt for at stjæle 100 kroner hvis
man før var dømt for at stjæle 100 kroner (selv om man rent faktisk ikke
havde stjålet 100 kroner første gang).

T.T.

Fra : TGD

Dato : 31-05-02 13:04

"Brian Mortensen" <brmo@goseek.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa NG,
>
> Spørg af ren nysgerrighed...
>
> Har vi i Dk samme lov som i USA hvor man ikke
> kan dømmes for den samme forbrydelse to gange?

I USA kan man ikke blive dømt for drab, hvis der ikke er et lig!

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 31-05-02 13:29

TGD skrev:

> I USA kan man ikke blive dømt for drab, hvis der ikke er et lig!

Det er vist bare en historie fra Hollywood. Der kan dømmes for drab, blot
det kan bevises at der er foregået et drab.

T.T.

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 31-05-02 13:41

"TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> skrev i en meddelelse
> I USA kan man ikke blive dømt for drab, hvis der ikke er et lig!

Det er i England det var (er?) sådan. Jeg så i hvert fald over Discovery
Channel at en morder begik det perfekte mord ved at "ætse" sin ofre i sit
badekar... de "vidste" at det var ham, men kunne ikke dømme ham uden
liget... jeg tror bare ikke at der er sådan længere. Tænk fx på en
mordbrand, det er ikke altid man lige finde liget bagefter, men alligevel
kan man retsforfølges, dømmes og fængsles.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-05-02 14:28

Brian Axelgaard skrev:

>Det er i England det var (er?) sådan.

Korrekt. Loven kaldtes Habeas Corpus. Så sent som i en Peter
Wimsey-roman eksisterede den stadigvæk (Handler om en der ser et
lig der senere forsvinder). Jeg ved heller ikke om den gælder
stadig, og jeg kender ikke dens præcis ordlyd.

--
Bertel

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 31-05-02 14:46

Bertel Lund Hansen skrev:

> Korrekt. Loven kaldtes Habeas Corpus.

Habeas Corpus er reglen om at man skal fremstille en anholdt for en dommer.

Det er også en del af den amerikanske forfatning:

"The Privilege of the Writ of Habeas Corpus shall not be suspended, unless
when in Cases of Rebellion or Invasion the public Safety may require it."

T.T.

Fra : Henning Makholm

Dato : 31-05-02 20:50

Scripsit "Thomas Thorsen" <tt1@thomasthorsen.dk>

> Habeas Corpus er reglen om at man skal fremstille en anholdt for en dommer.

Og reglens navn stammer fra at det vist var de første to ord i
den latinske standardformulering til en arrestordre et eller andet
sted engang.

--
Henning Makholm "Gå ud i solen eller regnen, smil, køb en ny trøje,
slå en sludder af med købmanden, puds dine støvler. Lev!"

Fra : TGD

Dato : 31-05-02 23:57

"Thomas Thorsen" <tt1@thomasthorsen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> when in Cases of Rebellion or Invasion the public Safety may require it."

Det vil altså sige at man ikke kan blie dømt for mord når liget mangler, i
USA?

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 01-06-02 07:17

TGD skrev:

it."

> Det vil altså sige at man ikke kan blie dømt for mord når liget mangler,
> USA?

Nej. Habeas Corpus har ikke noget med lig at gøre. Det handler om at en
anholdt skal fremstilles for en dommer.

T.T.

Fra : Mugge

Dato : 23-07-02 02:05

> I USA kan man ikke blive dømt for drab, hvis der ikke er et lig!

Der er noget der hedder indicier

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 23-07-02 10:23

> Der er noget der hedder indicier

Nej, det er faktisk rigtig. I visse stater i overwhere kan man IKKE
blive tiltalt for drab med mindre liget findes.

mvh
Johan

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 23-07-02 10:24

Johan Holst Nielsen skrev:

> Nej, det er faktisk rigtig. I visse stater i overwhere kan man IKKE
> blive tiltalt for drab med mindre liget findes.

Kan du give et eksempel på en amerikansk delstatslov hvor det udtrykkelig
fastslås at man ikke kan dømmes for drab hvis ikke der findes et lig?

TT

Fra : Reino Andersen

Dato : 31-05-02 18:27

"Brian Mortensen" skrev:

> Har vi i Dk samme lov som i USA hvor man ikke
> kan dømmes for den samme forbrydelse to gange?

Ja - ifølge Den europæiske menneskerettighedskonvention.

--
Reino