slank ? måske - engang i fremtiden - hehe
Fra : katja

Dato : 31-05-02 00:27

Hej Gruppe! :)

Præsentation! - pige midt i tyverne.. svært overvægtig.. dvs pænt på den
forkerte side af 100 :( - døjer dog ikke med mærkbare mén! [endnu]

Først et af de mærkelige spørgsmål - jeg har en ide om.. at min mavesæk, har
en størrelse af en sort plastiksæk! - og mit spørgsmål er derfor! - kan den
krympe ? - eller bedre formuleret.. krymper den i takt med jeg indtager
mindre føde ? og kan jeg få den til at forsvinde ? *GG* - arj pjat.. men
vil jo gerne den var MEGET mindre!

Jeg har lige investeret i sådan et løbebånd! - og tænkte jo så.. jeg ville
sætte mit motionsniveau pænt meget op! [laver ikke en dyt - når jeg kommer
hjem fra skole eller arbejde] - men giver det noget.. hvis jeg går ture på
løbebåndet - [tør sgi ikke begynde at løbe på sådan et endnu] - af 30
minutters varighed - f.eks. 4 gange om dagen.. eller bør jeg hellere gå 2
gange 1 time - eller ?

Hvornår på dagen er det bedst at motionere.. jeg tænker her på f.eks. før
eller efter morgenmad ? - well før eller efter et måltid generelt ? og hvad
med ligefør man går i seng ?

Vil det være en god ide, at købe en motionscykel også .. for afvekslingens
skyld ? eller.. [vil egentlig gerne have en.. men så begynder min stue jo
gran'giveligt at ligne et motionscenter, og så skal jeg til at tage penge
for besøg *GGG*] eller vil gåture foran tv'et egentlig kunne gøre nok ?

Og så vil jeg høre, om nogle af jer har kendskab til OBH Body Control
Personvægt ? - har lige investeret i sådan en [købte den billigt via Qxl] og
vil så høre, om den vitterligt kan det den siger.. og man kan stole på den!

Sidst men ikke mindst! - kunne jeg mægtigt godt tænke mig, at komme i
kontakt med [helst svært] overvægtige personer fra Odense! - så hvis nogle
har interesse for at mødes osv. Ret gerne henvendelse!

På forhånd Tak

Katja!

Fra : Puk

Dato : 31-05-02 19:00

"katja" <katja.bk@email.dk> skrev i en meddelelse

Hej Katja

> [...]
indtager
> mindre føde ? og kan jeg få den til at forsvinde ? *GG* - arj

Det tør jeg faktisk ikke svare på. Jeg har hørt noget i den stil
før, men om det bare er en fis i en hornlygte eller der er noget
om det, det tør jeg ikke svare på *S*.

> [...]
af 30
> minutters varighed - f.eks. 4 gange om dagen.. eller bør jeg

Det giver noget uanset hvad du gør !! Enhver øgning af motion er
et plus når man gerne vil tabe sig (ja ja, alt med måde kroppen
skal jo lige kunne følge med, men det kan man som regel mærke om
den kan).

Jeg har ladet mig fortælle, at det faktisk er bedre at motionere
2 gange af 30 minutters varighed end det er at gøre det 1 gang i
en time. Men jeg tror faktisk det er lidt hip som hap med mindre
man er ude i nogle marginaler som de færreste af os er ude i.

Det er min faste overbevisning, at det som er det bedste at gøre
er det som får dig til at orke at fortsætte med at gøre det i
lang tid fremover. Det vil sige, at hvis det passer godt ind i
din dagligdag at motionere 4 gange om ugen af 30 minutter, så er
det præcis sådan du skal gøre det.
De fleste opgiver jo ikke at dyrke motion, fordi de ikke kan
finde ud af at gøre det fysisk optimalt. De fleste opgiver
motion fordi de enten ikke bryder sig om det eller fordi de
forsøger at dyrke noget motion som ikke passer godt ind i deres
liv.
Hvis du ville gå og grue for din gåtur hele ugen fordi du havde
besluttet at gå hver tirsdag og fredag aften i en time, så er det
ikke den rigtige måde for dig at dyrke motion på, for så vil du
efter al sandsynlighed ret hurtigt holde op igen, og det får du i
hvert fald intet ud af.

> [...]
f.eks. før
> eller efter morgenmad ? - well før eller efter et måltid

Igen når det passer godt ind i din dag. Hvis du har svært ved at
komme op om morgenen i forvejen, så er det ikke sikkert, at det
er en fordel for dig at skulle motionere om morgenen, for så skal
du jo endnu tidligere op.

Med hensyn til måltider, så ville jeg nok sige hellere lige
inden et måltid end lige efter. Men igen er det ikke grundet en
eller anden form for fysisk optimering. For mig er det mere
noget med, at jeg lige skal have ro til at fordøje inden jeg
rigtig slår mig løs ellers kan jeg godt få ondt i maven eller
blive lidt kvalm.

Hvis du gerne er oppe til kl.2 om natten og der kl.1 om natten
kommer et eller andet program du godt kan lide at se i flimmeren,
så kan det meget vel være, at det er det bedste tidspunkt for dig
at motionere på, fordi du så kan gå på dit løbebånd mens du ser
noget i flimmeren. Så vil gåturen ikke *kun* være noget hårdt
slid men også være det tidspunkt du ser frem til fordi du godt
kan lide programmet i flimmeren.

> [...]
tage penge
> for besøg *GGG*] eller vil gåture foran tv'et egentlig kunne

Nok?
Igen er nok det som er lige tilpas til at du bliver ved og ved og
ved og måske endda begynder at synes, at det er sjovt. Hvis jeg
var dig ville jeg starte og se, hvordan det gik inden jeg
investerede i mere udstyr. Så kan du altid tage stilling til om
du begynder at kede dig og gerne vil have noget afveksling.

Jeg tror godt, at det kan være "farligt" at give sig i kast med
for meget på een gang. Det bliver hurtigt svært at bevare
overblikket og hvis man så ikke kan holde sine mål, så bliver det
svært at holde motivationen oppe.
Personligt droppede jeg eksempelvis først smør og så sidenhen
cola som en fast del af hverdagen (nu er det noget der måske
bliver brugt i weekenden eller ved festlige lejligheder). Havde
jeg nu forsøgt at droppe begge ting på en gang, så kan det godt
være, at det havde været meget sværere og at det slet ikke var
lykkedes.

Det samme med motion. Jeg startede med at cykle på motionscykel
en halv time hver dag. Siden blev det til to gange en halv time.
Siden blev det til to gange en halv time plus 200 mavebøjninger
om morgenen. Siden to gange en halv time plus 200 mavebøjninger
morgen og aften. Siden er den ene cykeltur blevet skiftet ud med
en løbetur på 40-50 minutter. Havde jeg nu forsøgt at lægge ud
med det jeg nu gør, så var jeg nok ikke blevet ved for det ville
simpelthen have været for hårdt for mig og jeg ville have skuffet
mig selv i forhold til mine mål om hvad jeg skulle gøre.

Ingen tvivl om at det ville være bedst rent fysisk at droppe både
cola og smør med det samme og få så meget motion som overhovedet
muligt (uden at overanstrenge knogler og led). Men hvis det så
kun holder i en uge, så er det jo slet ikke det bedste mere.

Mange hilsner
Puk
- der lige ønsker dig held og lykke *S*

Fra : Mae

Dato : 01-06-02 08:36

klip

> [...]
> noget med, at jeg lige skal have ro til at fordøje inden jeg
> rigtig slår mig løs ellers kan jeg godt få ondt i maven eller

Vi havde det faktisk i fysiologi den anden dag og
grunden til at det er bedre at motinere før et måltid er, at
mavesækken er tom, og derfor forbrænder du fedtdepoterne.

Hvis maven ikke er tom, er det det i maven du vil forbrænde først.
Ligeledes har man fået forbrændingen op, og den holder en del timer efter
motion,
så det måltid du spiser bagefter, vil altså på den måde blive lettere
forbrændt.

Mange hilsner
Mae

Fra : Puk

Dato : 01-06-02 19:32

"Mae" <espressopigen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Hejsa

> Vi havde det faktisk i fysiologi den anden dag og
> grunden til at det er bedre at motinere før et måltid er, at
> mavesækken er tom, og derfor forbrænder du fedtdepoterne.

Ja jeg ved sådan set godt, at det er det som bliver fremsat som
argument for at motionere før et måltid i stedet for efter.

Men jeg kan altså ikke helt se, hvilken forskel det skulle gøre.
Uanset hvornår du motionerer vil du jo forbrænde den samme mængde
energi. Du vil også i løbet af dagen forbruge en given mængde
energi blot på at ånde, tænke, gå, stå osv.
Det vil sige, at hvis du har nogenlunde samme aktivitetsniveau
hver dag, så vil du også forbrænde nogenlunde samme mængde energi
hver dag.
Så længe du så holder dit energiindtag under dit energiforbrug så
vil du altså ende med at tabe dig.
Jeg kan helt ærligt ikke se, hvorfor det skulle være vigtigt hvor
energien bliver taget fra hvornår.
Hvis man motionerer efter et måltid og ifølge teorien så
forbrænder det man har i maven, så må det jo bare betyde, at den
mængde mad bliver forbrændt hurtigere end hvis man ikke havde
motioneret og så skal kroppen altså senere bruge samme mængde
energi som den skulle uden motion, nu vil den så bare være nødt
til at tage den fra fedtdepoterne.

Jeg indrømmer blankt, at jeg ikke er fysiolog eller har nogen som
helst forstand på det her. Men rent logisk så synes jeg det
lyder som om, at det er fløjtende ligegyldigt hvornår man
motionerer ud fra et slankemæssigt synspunkt.

Nogen siger, at man skal motionere om morgenen fordi det forhøjer
forbrændingen i løbet af dagen. Men hvis motion om morgenen
forhøjer forbrændingen om dagen så forhøjer motion om aftenen vel
også forbrændingen om natten eller hvad?

Summasumarum for mig er i hvert fald, at det er svært nok at
komme igang med at tabe sig og dyrke motion, hvis man er meget
overvægtig. Derfor tror jeg også de fleste mennesker vil have
nok at gøre bare med at komme igang og holde ved uden også at
skulle bekymre sig om, hvorvidt de nu træner absolut optimalt
sådan rent regnemæssigt. Jeg mister i hvert fald selv modet,
hvis jeg begynder at hænge mig for meget i ting som simpelthen MÅ
være detaljer i forhold til det blot at være aktiv og holde styr
på at man får forbrændt mere end man indtager.

Mange hilsner
Puk

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 01-06-02 09:59

> Sidst men ikke mindst! - kunne jeg mægtigt godt tænke mig, at komme i
> kontakt med [helst svært] overvægtige personer fra Odense! - så hvis nogle
> har interesse for at mødes osv. Ret gerne henvendelse!

Hejsa!

Der er faktisk en del andre der søger nogen fra odense... tag et kig her!
*S*

http://www.fonager.dk/forum/forum.asp?master_id=6105

Mvh Mette...

ps.. håber at i måske finder ud af noget sammen....

--
OBS!
Jeg søger overvægtige til at teste mit community!