Leica Kikkert -Swarovski kikkert - Zeiss k~
Fra : Paul Nilsson

Dato : 30-05-02 23:33

Leica er kommet med ny 8/12x - i en kikkert.
Zeiss er kommet med nyt okular 30x Wide til deres nye teleskope.
Swarowski er kommet med nyt letvægt teleskope ATS 65 (65mm) handy rejseskop
m. adsk. nyskabende finesser.

Digitalfoto gennem skop: Leica`s nye digitalkamera (4 mil.pix.) får snart
adapter til Leicas teleskoper.Andre fabr. arb. også på sagen. Pt er nikon
coolpix nok det mest velegnede iflg ind og udland...............

Nogle fotografer foretrækker dog stadig digifoto uden adapter: pga
problemet, at skifte hurtigt fra adapter til alm. kig.

Zoom-okularer til skoper får efterhånden bedre (ja sågar top) test., men
alle erkender probl. med fast brændvidde (fast okular) har større synsvinkel
("vidvinkel" ) hvilket er optimalt til "motiver i bevægelse" ( læs flyv.
fugle)

Pentax er snart klar med kikkert med indbygget kamera.

--
m.v.h.
Paul Nilsson

Fra : raven

Dato : 04-06-02 08:13

On Fri, 31 May 2002 00:32:36 +0200, "Paul Nilsson"
<pauln@mail.tele.dk> wrote:

>Leica er kommet med ny 8/12x - i en kikkert.

Når de skriver sådan, så er det vel en switch-over og ikke en zoom ?
En switch-over kan designes bedre end kompromisernes zoom.

> [...]
>adapter til Leicas teleskoper.Andre fabr. arb. også på sagen. Pt er nikon
>coolpix nok det mest velegnede iflg ind og udland...............

Har hørt dårlig nyt om den digi-leica, og de der folde coolpix'er,
synes jeg er for klovnede. Hvorfor ikke finde et bedre digitalkamera.
Det der er afgørende for digi-scoping er vel at kamera'et har en
manuel fokusering. Den skal sættes på uendelig, når man digiscoper
igennem okularet. Jeg ville fortrække et eller andet canon. Ikke ixus,
som ikke har en troværdig manuel fokusering, - men gerne bare en S40.
Eller minolta dimage s404.

digitalkamera eller hvad ?

mvh

John

Fra : Niels J Larsen

Dato : 04-06-02 14:16

raven <johnknuhtsen@mail.dk> wrote in

Ja - http://www.leica-camera.com/sportoptik/produkte/duo/index_e.html

> [...]
> igennem okularet. Jeg ville fortrække et eller andet canon. Ikke ixus,
> som ikke har en troværdig manuel fokusering, - men gerne bare en S40.

Det er lidt forkert at jeg svarer på dette, da jeg aldrig har prøvet
DIGIscoping. Men forklaringen på at coolpix foretrækkes frem for Canon
ligger i flere faktorer:
1) linsen er lille, så lille at men får et helt billede og ikke et der har
mærkelige sorte hjørner - det sidste får man når linsen er så stor at den
ser et større areal end billedet fra okularet på scopet.
2) linsen er lille, hvilket medfører en endnu større dybdeskarphed end
andre digicams -- så hvis man rammer lidt forbi i skarpheden, så går det
alligevel
3) drejedesignet kan faktisk være en fordel, fordi man dels kan dreje
skærmen ud af solen, og dels behøver man ikke at sætte scopet ned for at
kunne nå op til skærmen.

--
Niels Jørgen

spamTRAP in operation - please remove when answering

Fra : Stig Linander

Dato : 04-06-02 15:10

Tue, 4 Jun 2002 13:16:10 +0000, skrev Niels J Larsen bl.a. ...

> 2) linsen er lille, hvilket medfører en endnu større dybdeskarphed
> end andre digicams -- så hvis man rammer lidt forbi i skarpheden,
> så går det alligevel

Det mener jeg er forkert. Det optiske system består af optikken i
teleskopet og optikken i kameraet og skal betragtes som et samlet
hele. Dybdeskarpheden afhænger af samlet brændvidde og lysstyrke.
At en af linserne i det samlede system er lille er uden betydning.

Mange hilsner,

Stig.
--
Stig Linander | Farum - Denmark | http://www.linander.dk/stig/
The Ophiuchan | 55d49'N 12d21'E | mail: "Who am I?" on Home Page

Fra : Niels J Larsen

Dato : 04-06-02 15:28

Stig Linander <_@020604.dk> wrote in news:591590657894@020604.dk:

> [...]
> hele. Dybdeskarpheden afhænger af samlet brændvidde og lysstyrke.
> At en af linserne i det samlede system er lille er uden betydning.

I min indledning gjorde jeg opmærksom på at jeg ikke havde
førstehåndserfaring, kun ting jeg har læst. Hvis dette ikke er korrekt,
well, OK.

Fra : raven

Dato : 04-06-02 20:49

On Tue, 4 Jun 2002 14:27:39 +0000 (UTC), Niels J Larsen
<njl@spamTRAP.biobase.dk> wrote:

>I min indledning gjorde jeg opmærksom på at jeg ikke havde
>førstehåndserfaring, kun ting jeg har læst. Hvis dette ikke er korrekt,
>well, OK.

Jeg mener, at brændvidden for alle digital kameraer er bestemt af
diagonalen på video-chippen, som er meget lille (sammenlignet med
24x36 formatet) og det bevirker at normalbrændvidden for digital
kameraer er i nærheden af 7,5 mm.

Derfor er åbningen på alle digital kameraer meget lille, canon nikon
eller whatever, og de er alle lige gode til digiscoping med et okular,
der har en linseåbning på over 15 mm typisk.
Det der har betydning er, om de har manuel fokusering, IMHO.
Selvfølgelig er argumentet med skærmen der kan drejes væk fra sollyset
også et godt, og uventet argument.

mvh

John

Fra : raven

Dato : 04-06-02 20:51

On Tue, 4 Jun 2002 13:16:10 +0000 (UTC), Niels J Larsen

Ja, hvad nu hvis:

jeg vil da have 10x !

altså hellere have en 10x/12x !

mvh

John

Fra : Paul Nilsson

Dato : 04-06-02 23:31

1. Leica zoom, skifter fra 8 til 12 x , altså ingen zoom ( om så ornitter
har brug for dette, er et spørgsmål... men det giver bedre lysstyrke osv
uden zoom)

2. Vedr.- nikon coolpix. om det er godt: .......Tjah.......... se f.ex
PPO, Per Poulsens fugle´side med udelelukkende digitalfoto taget med Nikon -
de er faktisk overraskende gode... (han bruger ikke adapter- men holder
direkte ned i okularet - så vidt jeg ved...)

3. Har selv taget ok foto med Canon (og andre med Olympus) digi kamera
gennem skop, men samme probl. som med Nikon mv. kræver godt lys; stor fugl,
og man kan bortsortere 50-80% af fotos......... (uskarpe)

4. Vedr. Pentax "foto-kikkert" - ingen data haves p.t....kommer form. i
løbet af sommeren.......

mvh ........Paul

Fra : Paul Nilsson

Dato : 05-06-02 23:21

Tjah... men der er jo en pris for alt.
"prisen"... for større forstørrelse er :
Mindre Lysstyrke = mindre lyst/klart billede, især i modlys (også i
sollys), skygge , skumring..........
mindre billedfelt (synsfelt/synsvinkel) = sværere at hitte noget hurtigt i
bevægelse....
+ oftest lidt større vægt.....