beskatning af udlejningsbil
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-05-02 22:09

Hvis en forening har en bil de udlejer til deres medlemmer mod en
kilometerpris, skal der så betales skat af den indtægt eller hvad ?

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 30-05-02 22:12

Henrik Stidsen wrote:

> Hvis en forening har en bil de udlejer til deres medlemmer mod en
> kilometerpris, skal der så betales skat af den indtægt eller hvad ?

Hvorfor laver du ikke lidt forundersøgelse selv ?

Det er langt mere kompliceret end du nævner, men det er til
gengæld beskrevet i både JP og Berlingeren, så søg kilderne
først......

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-05-02 23:10

"Erik G. Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in

> Hvorfor laver du ikke lidt forundersøgelse selv ?

Vi har undersøgt lidt på det og er kommet frem til at vi slet ikke er
sikre på vi kan gøre det uden at det bliver dyrt og besværligt...

> Det er langt mere kompliceret end du nævner, men det er til
> gengæld beskrevet i både JP og Berlingeren, så søg kilderne
> først......

Aviserner var nok det sidste sted jeg ville lede, men jeg vil da
prøve...

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 31-05-02 21:20

Henrik Stidsen wrote:

> "Erik G. Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in

> Vi har undersøgt lidt på det og er kommet frem til at vi slet ikke er
> sikre på vi kan gøre det uden at det bliver dyrt og besværligt...

Beklager, har for meget at lave til daglig, men det er rigtig nok,
at den væsentligste nyhedskilde er aviserne, som nævnt, da det er
uden for mit faglige område,
men delebiler er out i dk, da der er afsagt kendelse om at betaling
for anvendelse af delebilen er momspligtig, og der er ikke fradrag
for momsen ved indkøb,
ganske modstrinde og inkonsekvent, men så'n er det pt.

> Aviserner var nok det sidste sted jeg ville lede, men jeg vil da
> prøve...

Ok, for jeg har vist kun en enkelt kendelse i mit system, der vist
ikke er principiel, så den vil jeg ikke viderebringe..

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 31-05-02 23:33

> [...]
> for momsen ved indkøb,
> ganske modstrinde og inkonsekvent, men så'n er det pt.

Ja det er vel at regne som en delebil på linie med dem Hertz
Udlejning driver i KBH...
Du siger at det er momspligtigt, dvs. vi skal inddrive moms af de
penge der betales for at leje bilen ? - og vi kan ikke trække moms
fra benzin og lign. ?

> Ok, for jeg har vist kun en enkelt kendelse i mit system, der vist
> ikke er principiel, så den vil jeg ikke viderebringe..

Jeg søgte iøvrigt på polinfo, knap 7 mio artikler, ikke en eneste der
gav noget relevant på de 3-4 søgninger jeg lavede...

Fra : Peter G C

Dato : 31-05-02 07:04

Henrik Stidsen <spamtrap@spammer.dk> skrev:

> Hvis en forening har en bil de udlejer til deres medlemmer mod en
> kilometerpris, skal der så betales skat af den indtægt eller hvad ?

Driver foreningen erhvervsvirksomhed?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henning Makholm

Dato : 31-05-02 20:47

Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>

> Driver foreningen erhvervsvirksomhed?

Jeg forstod det sådan at biludlejningen var foreningens
hovedaktivitet. (Flere dagblade har vist bragt artikelserier om
delebil-foreninger for nylig).

Det er en aktivitet der foregår i konkurrence med kommercielle
biludlejningsfirmaer, så lejen vil være momspligtig, og foreningen
skal betale skat af sit evt. overskud (ikke af den rå omsætning!).

Så skal man til at have fat i reglerne om skattemæssig afskrivning
af anlægsaktiver og overførsel af skattemæssigt underskud fra det
første år til de følgende. (Og ingen af disse har jeg forstand på).

--
Henning Makholm "We're trying to get it into the
parts per billion range, but no luck still."

Fra : Peter G C

Dato : 31-05-02 21:00

Henning Makholm <henning@makholm.net> skrev:

[klip]

> Jeg forstod det sådan at biludlejningen var foreningens
> hovedaktivitet. (Flere dagblade har vist bragt artikelserier om
> delebil-foreninger for nylig).

Hvilken juridisk person har vi her? En forening.... det er ikke helt
traditionelt, at en forening driver erhvervsvirksomhed....ligner det et
S.M.B.A?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Poul Christensen

Dato : 31-05-02 22:45

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse news:yahn0ug6qwy.fsf@pc-043.diku.dk...

> Det er en aktivitet der foregår i konkurrence med kommercielle
> biludlejningsfirmaer, så lejen vil være momspligtig, og foreningen
> skal betale skat af sit evt. overskud (ikke af den rå omsætning!).

Foreningen er efter selskabskattelovens § 1,stk 1 nr. 6, skattepligtig af indkomst ved erhvervsmæssig virksomhed, men overskud ved omsætning med foreningens medlemmer anses ikke for ikke for erhvervsmæssig virksomhed. Andelsboligforeninger er omfattet af samme regelsæt.
PoulC
poulc@ofir.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 31-05-02 23:33