Ang. printere til 8600/250
Fra : Finn Nørrekjær Niels~

Dato : 30-05-02 22:12

Hej!
Jeg er ganske "grøn" m. h. t. Mac, men nu har jeg netop fået en sådan ind af
døren..:)
Men jeg er i tvivl om hvilke printere, jeg kan benytte da den jo ikke har
parallel ell. USBporte. Kan jeg for øvrigt udvide med evt. USB2 og så
benytte en hvilken som helst USB_printer på markedet? ( hvordan i øvrigt med
Firewire i denne maskine?).
Maskinen bruger MacOS 9.1 - Hvilke nye versioner kan der opgraderes til?
Til sidst: Kan processoren ombyttes med en kraftigere?

På forhånd tak - Finn.

Fra : Morten Reippuert

Dato : 30-05-02 22:38

In article <3cf695be$0$244$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"Finn Nørrekjær Nielsen" <finn.n@nielsen.mail.dk> wrote:

> Men jeg er i tvivl om hvilke printere, jeg kan benytte da den jo ikke har
> parallel ell. USBporte.

Seriel-port, localtalk-port (appletalk over seriel port) og ethernet
printere - en ældre funktionsdygtig Apple laserwriter med localtalk, kan
erhverves for ca 500kr.

> Kan jeg for øvrigt udvide med evt. USB2 og så
> benytte en hvilken som helst USB_printer på markedet?

kan lade sig gøre med et hvilet som helst PCI kort så længe det er OHCI
kompatibelt - brug Apples egen driver

> [...]

kompatibelt - brug Apples egen driver

> Maskinen bruger MacOS 9.1 - Hvilke nye versioner kan der opgraderes til?

9.1 , 9.2x vil ikke instalere på din 8600 og mac OS X kan ikke
anbefales på en så gammel maskine.

> Til sidst: Kan processoren ombyttes med en kraftigere?

ja, men det kan næppe svare sig i forhold til hav en brugt G3 eller iMac
koster. - ram og SCSI disk til din 8600 koster en formue, og er langsom
i forhold til moderne ATA busser og SDRAM.

Lejlighed s¯ges i KBH Besides, if you can't get a decent

Fra : Martin Petersen

Dato : 31-05-02 08:12

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> 9.1

Smil ikke så ondt!
Jeg kører 9.1 på en 8500, og det er et skønt, stabilt system.
martinP

Fra : Morten Reippuert

Dato : 31-05-02 09:32

In article <1fd1gvq.1mtnv6g14rkej8N%martinmarius@petersen.mail.dk>,
martinmarius@petersen.mail.dk (Martin Petersen) wrote:

> Smil ikke så ondt!

det er skam ikke et diabolsk smil, det ser således ud :->

Lejlighed s¯ges i KBH Besides, if you can't get a decent

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-05-02 04:23

Hej Finn

"Finn Nørrekjær Nielsen" wrote:

> Jeg er ganske "grøn" m. h. t. Mac, men nu har jeg netop fået en sådan ind af
> døren..:)

Det er slet ikke en tosset maskine at få fat i. Den er utrolig robust og kan
faktisk klare ret tunge opgaver med fx. Photoshop o.l. programmer.

> Men jeg er i tvivl om hvilke printere, jeg kan benytte da den jo ikke har
> parallel ell. USBporte.

Det er en form for parallel RS-232 port, men der er jo de specielle runde
8-polede DIN4507 stik. Nogle printere - fx. en HP 870 har både det alm. PC
printerstik og det runde Apple stik, så den vil du kunne sætte direkte til
printerudgangen på en PM 8600.

> Kan jeg for øvrigt udvide med evt. USB2 og så
> benytte en hvilken som helst USB_printer på markedet?

Ja, men du skal sørge for, at det er en 'Mac Edition' PCI kort, når du køber
den. se også nedenfor.

Med et USB kort, kan du sætte alle de USB normerede printere til, der har Mac
drivere. - stort set alle Epson, Canon, HP, Lexmark, OKI, Brother osv.osv..

> ( hvordan i øvrigt med
> Firewire i denne maskine?).

Det samme gælder FireWire. Du kan sagtens sætte en PCI FireWire kort i den. Der
er flere firmaer, der laver et 'kombi-kort' med både FireWire og USB (ikke USB2
endnu) i samme PCI kort. - Bl.a. McAlly. Disse kombikort kan fås fra omkring
6-700kr. og op til et par tusind. - Og igen skal du sørge for, at det kort, du
vælger, er en 'Mac Edition'.

> Maskinen bruger MacOS 9.1 - Hvilke nye versioner kan der opgraderes til?

Mac OS 9.1 er det sidste system, der umiddelbart kan installeres på en ikke-G3
maskine. Men med programmet 'InstallAnywhereNow', kan du også installere både
OS 9.2.1 og 9.2.2 samt OS X.

OS 9.2.1 og 9.2.2 vil give visse forbedringer og opdateringer, men at bruge OS
X vil blive en 'sløv padde' at arbejde med på netop en ikke-G3/G4 Mac.

> Til sidst: Kan processoren ombyttes med en kraftigere?

Ja, den kan sagtens opgraderes, men det er et spørgsmål, om det kan betale sig.
- Først og fremmest fordi det RAM - 168-pins DRAM DIMM er hundedyrt, så hvis
ikke du i forvejen har mere end 5-600mb RAM i den, så vil det nok ikke kunne
betale sig med mindre, du kan finde et godt og billigt brugt opgraderingskort.

Men har du lidt mod på selv at importere 'varerne', så kan det gøres med fordel
hos fx. www.otherworldcomputing.com. De har nogle gnage nogle kanontilbud på
opgraderingskort. - Forrige uge havde de fx. et G3/400mhz Mercury (restlager
fra det gamle NewerTech) til $97USd. gang det med ca. 11.4, så har du prisen du
selv skal give i danske kr.. Du kan få kort helt op til en G4/650mhz til din
8600, men den koster altså også 'kun' omregnet ca. 6500kr., så det kan ikke
betale sig.

Men lad os fx. sige, du har 640mb RAM, + en 20gb HD, så vil jeg da overveje at
købe fx. et G4/400 kort til ca. 1750kr. hos OWC, - og så kan du også installere
OS X!

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Villy Erichsen

Dato : 31-05-02 05:24

> [...]

> benytte en hvilken som helst USB_printer på markedet? ( hvordan i øvrigt med

Du kan købe et kombineret USB/Firewire 2+2 PCI kort

> Maskinen bruger MacOS 9.1 - Hvilke nye versioner kan der opgraderes til?
> Til sidst: Kan processoren ombyttes med en kraftigere?

Med ikke Apple kort (USB/Firewire) i maskinen kan du ikke komme højere op end
9.1
9.2 kan ikke genkende ”fremmede” kort. Det virker heller ikke at tage driverne
fra 9.1 og bruge dem sammen med 9.2
Det har været prøvet (der er en anden tråd om emnet)

Med en 250 MHZ maskine skal du op på min. 400 MHZ for at mærke en væsentlig
forskel.
Kortene kan købes i Danmark hos www.3g.dk for 2100 incl. moms

Pas i øvrigt på med at købe kort fra firmaet Newertech - de eksisterer ikke
mere.
Der er stor fejlprocent på kortene - jeg købte 4 kort - hvoraf de 2 måtte
byttes - men de har fungeret fint siden.
Med et firma der ikke eksistere mere kan det være svært at få byttet kortene
(restlageret slipper hurtigt op)

Maskinen er i øvrigt klippestabil og kører særdeles stabilt med OS 9.1
Har selv en af slagsen med et 300 MHZ kort - der kører dagen lang som en
grafisk arbejdsstation.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-06-02 05:18

Hej Villy

Villy Erichsen wrote:

> Du kan købe et kombineret USB/Firewire 2+2 PCI kort

> Med ikke Apple kort (USB/Firewire) i maskinen kan du ikke komme højere op end
> 9.1

Jo, McAllys kort kan genkendes, og der er drivere til dem - også nu til OS X.

> 9.2 kan ikke genkende ”fremmede” kort. Det virker heller ikke at tage driverne
> fra 9.1 og bruge dem sammen med 9.2
> Det har været prøvet (der er en anden tråd om emnet)

Det kommer faktisk an på fabrikatet, - McAllys kort kan som sagt genkendes, mens
VSTs kort ikke kan.

> [...]
> Kortene kan købes i Danmark hos www.3g.dk for 2100 incl. moms
>
> Pas i øvrigt på med at købe kort fra firmaet Newertech - de eksisterer ikke

Jo, det gør det skam. NewerTech er blevet rekonstrueret og påregner at levere de
første produkter allerede fra omkring 1.7.02

> Der er stor fejlprocent på kortene - jeg købte 4 kort - hvoraf de 2 måtte
> byttes - men de har fungeret fint siden.

- Så har du været særdeles uheldig Villy, - du er den første, jeg har hørt om,
der har haft de problemer. Det gamle NewerTech var ellers kendt for deres høje
stabilitet og lave fejlprocent, men de blev 'slagtet' af dumpingfirmaet Sonnet,
hvor der rent faktisk er en langt højere fejlprocent, - og som desuden sælger
'falske' kort i form af overclockede mindre processorkort. Denne sag er overgivet
til de amerikanske myndigheder til videre efterforskning, da det betragtes som
bedrageri + produktforfalskning.

> Med et firma der ikke eksistere mere kan det være svært at få byttet kortene
> (restlageret slipper hurtigt op)

Som sagt, så er firmaet 'genopstået' igen. Og det 'nye' NewerTech har også
overtaget evt. garantiforpligtelser fra de kort, der blev solgt med 3 eller 5 års
garanti.

I øvrigt var der et fuldt lager, da firmaet blev tvunget til at lukke. - De gik
ikke konkurs, som det er blevet hævdet her i gruppen sidste år, men afviklede i
ro og mag hele deres foretagende. Hele lageret af processorkort og zif ditto blev
overtaget af OtherWorldComputing Ltd., som i starten solgte en del af de 'små'
kort (indtil 350mhz) for en slik under NewerTechs navn og kun med 3mdr. garanti.
Det tyder på, at de har 'sorteret' godt og grundigt ud i produktlisten, da der jo
fandtes specielle kort til næsten enhver Mac model, hvor ellers flere modeller
sagtens kunne bruge samme kort.

Resten af lagrene bliver nu solgt under navnet 'Mercury' fra OWC med fuld garanti
og fuld teknisk support - worldwide, men til priser, der ligger på linie med
Sonnets kort.

Alt det kan du læse en hel del mere om på OWCs hjemmeside -
www.otherworldcomputing.com.

> Maskinen er i øvrigt klippestabil og kører særdeles stabilt med OS 9.1
> Har selv en af slagsen med et 300 MHZ kort - der kører dagen lang som en
> grafisk arbejdsstation.

Fuldstændig enig! - især hvis man undlader at 'overloade' kortet, - ...hvad
pokker hedder det på dansk..-) - 'presse til det yderste'? - eller noget i den
retning....

- Og Villy... - ud fra dine erfaringer med din 8600, vil du så mene, at det kan
betale sig at købe fx. en G4/500 kort til en 9600/233? - Den har masser af RAM,
og jeg har mere liggende, som jeg kan smide i den, så jeg kommer op på omkring
600mb RAM i alt. Jeg har fået et rigtig godt tilbud på opgraderinger. - en
20gb/8mb disk cache 10k/Ultra2SCSI/68-50 HD til ca. 1700kr. - samt en G4/500/1mb
L2 cache kort til ca. 2700kr. inkl. alt - porto, told/moms osv.... (ved samlet
køb sparer jeg ca. 400kr. i fragt + forsikringer). Maskinen skal stå som en slags
'main station' i et lydanlæg med 100mbits ethernet netværk og skal primært bruges
til optagelse og transmission af store musikfiler til mit mixer- og
redigeringsanlæg på min G3/333AV, hvorfra jeg samtidig kan styre optagelserne.

Fra : Villy Erichsen

Dato : 01-06-02 11:45

Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> overtaget evt. garantiforpligtelser fra de kort, der blev solgt med 3 eller 5 års

OK! Men det stod der ikke noget om på hjemmesiden da jeg var inde og kigge for ikke
så længe siden.
Jeg prøvede lige nu - og der er åbent for downloads igen.

> [...]
> redigeringsanlæg på min G3/333AV, hvorfra jeg samtidig kan styre optagelserne.

Jeg kender intet til arbejde med lyd på prof. basis.
Men du kender jo selv maskinen - og ud fra de kedelige eksempler vi har set her i
gruppen med G4 og BW G3 maskiner til lyd, ville jeg nok overveje at opgradere, selv
om du kan købe en brugt G4 med nogenlunde samme specifikationer til samme pris som
opgraderingen (ca.)
Har netop selv købt en G4 350 Mhz 320 MB ram + en 19" skærm, Adaptec SCSI UW kort
(der fungerer uden speciel driver) og iMate ADB - til USB converter for 7.500,-
8500 - 9600 og grå G3 maskinerne kører særdeles stabilt med OS 9.1 - stort set det
eneste der får dem til at crashe er "dårlige" internetsider.
Eller man selv laver en "ulovlig" handling.
Men BW G3 og G4 er væsentlig hurtigere til grafisk arbejde - og selv om der er et
chrash i ny og næ, med genstart, går det sammenlagt hurtigere.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-06-02 17:40

Hej Villy

Villy Erichsen wrote:

> [...]
> ville jeg nok overveje at opgradere, selv om du kan købe en brugt
> G4 med nogenlunde samme specifikationer til samme pris som

Ja, det er netop derfor, jeg overvejer at opg. min 9600 istedet - for at undgå de
samme problemer... - Men du kan godt 'sammenligne' grafiske programmer med
'lydprogrammer' - forstået på den måde, at til visse opgaver kræves der enorme mængder
af RAM og høj udnyttelse af processorkraft. Og ofte en hurtig disk transfer. - Jvnf.
en tidligere tråd om, at jeg på min G3/333AV kunne flytte en 800mb fil på ca.
18-20sek. - Jeg vil umiddelbar tro, at min 9600 bliver lige så hurtig som min 333AV -
måske lidt hurtigere - med en opg., som jeg nævnte det, - og ca. 4200kr. er heller
ikke galt, når man også tager i betragtning, at der er en 20gb 10k disk med i prisen.

> Har netop selv købt en G4 350 Mhz 320 MB ram + en 19" skærm, Adaptec SCSI UW kort
> (der fungerer uden speciel driver) og iMate ADB - til USB converter for 7.500,-

Det er faktisk en rimelig billig pris, - men er det så ikke en rev.1 model? - jeg
mener ikke, der kom en rev.2, men at de gik op i en 400mhz fremfor at lave revisioner
på 350'eren.

> 8500 - 9600 og grå G3 maskinerne kører særdeles stabilt med OS 9.1 - stort set det
> eneste der får dem til at crashe er "dårlige" internetsider.

Ja, - eller et dårligt IT program kan skam godt tvinge en maskine i knæ, selvom jeg
endnu ikke har oplevet det på mine G3'er. Jeg prøvede på en 7600/120, - som er lige så
robust som de to andre - med OS 9.2 + MSIE 5.0, - det blev en katastrofe!. OS 9.2*)
kørte ganske hurtigt og stabilt, men da IE kom igang gik alting bare galt. Jeg kunne
simpelthen ikke holde den 'i luften'. Rensede ud for alt MS og prøvede Opera 5 istedet
, - og alt kørte fint.

*) 9.2 blev installeret vha. TomeView og ResEdit. Har dog slettet igen og vendt
tilbage til 9.1, da jeg véd, jeg ikke fik alle resourcer opdaterede.

> Eller man selv laver en "ulovlig" handling.

- tja, et forkert tryk på den forkerte knap på det forkerte tidspunkt...

> Men BW G3 og G4 er væsentlig hurtigere til grafisk arbejde - og selv om der er et
> chrash i ny og næ, med genstart, går det sammenlagt hurtigere.

Som jeg plejer at sige, så er fx. en G3/233, 266, 300, 300AV eller allerhelst 333AV
fuldt ud tilstrækkelige til fx optagelse og lagring af de rå filer. Her kan man sige
at lyd er modsat grafik... du kan jo ikke optage hurtigere end musikken kan spille,
mens en stor og kompliceret grafikfil allerede i startfasen bruger masser af CPU
kraft.

- Med lyd er det først i efterbgehandlingsfasen, at man får brug for de mange kræfter,
og her er en hurtigere G3/G4 helt klart det bedste. Men desværre er de interne lydkort
i div. B&W/Graphite G3/G4 maskiner dårligere end dem, der sidder i de Beige G3 og da
især det kort, der sidder i en 333AV er helt forrygende god, - endda langt bedre end
mange eksterne lydkort/moduler og div. PCI kort.

Fra : Peter Kiil

Dato : 01-06-02 12:19

in article 3CF84AD7.E936C7DB@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 01/06/02 6:17:

> Jeg har fået et rigtig godt tilbud på opgraderinger. - en
> 20gb/8mb disk cache 10k/Ultra2SCSI/68-50 HD til ca. 1700kr.

Bare af nysgerrighed. Hvem laver SCSI diske på 20GB?

--
/peter

"It's clearly a budget. It's got a lot of numbers in it."
George W. Bush.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-06-02 00:46

Hej Peter

Det er en Fujitsu. - typebet. har jeg ikke lige ved hånden. Men i øvrigt
var jeg lige så overrasket over i det hele taget at se en 10.000rpm disk
til Ultra2, indtil jeg læste, at der stod 'modified for Ultra2SCSI' i
beskrivelsen. Det er OWC, der åbenbart har opkøbt og fået ombygget et helt
parti af den model. - og ca. 1700Dkr. er ihvertfald ikke for dyr.!!

Fra : Peter Kiil

Dato : 02-06-02 01:17

in article 3CF95CA2.C508739C@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 02/06/02 1:45:

> [...]
> beskrivelsen. Det er OWC, der åbenbart har opkøbt og fået ombygget et helt
> parti af den model. - og ca. 1700Dkr. er ihvertfald ikke for dyr.!!

Hvad usædvaligt er der ved en 10k Ultra2 disk? Jeg kan iøvrigt ikke finde
den omtalte disk på owc siden? Og de eneste 20GB Fujitsu diske jeg kan finde
nogen steder er ATA diske.

--
/peter

"Diplomacy is the art of saying 'Nice doggy',
while searching for a rock." -- Talleyrand

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-06-02 04:00

Peter Kiil wrote:

> Hvad usædvaligt er der ved en 10k Ultra2 disk?

Det er den første 10.000rpm disk, jeg endnu har set, der kan bruges på en alm.
SCSI narrow connection. Dvs., den kan gå direkte på SCSI kontrolleren i fx. en
PM 7600 eller PM 9600.

Normale 10k diske er med U/W connection.

> Jeg kan iøvrigt ikke finde den omtalte disk på owc siden?
> Og de eneste 20GB Fujitsu diske jeg kan finde nogen
> steder er ATA diske.

18.4GB Fujitsu 10,000RPM 8MB Cache UltraSCSI 50 Pin (80 to 50 converted).
New with 3yr Fujitsu Warranty. (FUJMAN3184MCN)
Price: Internal: $159.95 External: $219.95

1MByte = 1024,576KByte / 18,4GB
1MByte = 1000KByte / 19GB

OK, hvis du vil være fuldstændig 'per-nitten-gryet', - så er den på 19gb hhv.
18,4gb alt afhængig af beregningsmetode.Der er samme steds også en 36,7gb
version til hhv. $239,99USd (int.) og $299,99USd (ext.) med best.nr.
'OWCMAN3367MCN'. Der er også andre mere 'normale' 7200rpm Fujitsu diske helt
ned til $69,99USd for en 18,4gb/4mb buffer cache.

Jeg tror, grunden til, at du ikke har kunnet finde dem, er, at det kun er for
'Granted Memberships only' kunder. Jeg skulle gå via mit medlemsnr. for at
komme ind på de sider.