Spiring af gulerod
Fra : Peter Norris

Dato : 30-05-02 22:02

Kære Gruppe,
Jeg såede en pose guleødder i et bed engang i april - intet spirede. I
begyndelsen af maj såede jeg om og forsøgte med 4 forskellige sorter - intet
spirede. Alle andre steder hvor jeg har sået de samme gulerødder på de samme
tidspunkter er de kommet fint. Bedet var hverken behandlet eller gødet
specielt anderledes, men har været dækket med fiberdug (hvilket jo ikke
skulle gøre det dårligere). Det ligger godt nok lidt mere i skygge, men det
kan vel ikke betyder SÅ voldsom en forskel? Har nogen et bud på hvad der kan
være problemet - for idag har jeg sået om for 3. gang!!
venlig hilsen
Peter

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 31-05-02 07:02

Mit gæt er at du sår for dybt.
Hilsen Flemming Svendsen, Korsør.

Fra : Jakob Bock

Dato : 31-05-02 12:49

> Mit gæt er at du sår for dybt.

Et andet gæt er, at jorden er gødet for stærkt. Nogle frø -- herunder
gulerødder -- spirer ikke hvis ledetallet i jorden er for højt.

Du kan evt. prøve at forspire frøene -- så finder du også ud af, om det evt.
er frøene der er noget galt med. Når jeg forspirer bruger jeg gerne to låg
fra de der små 200 ml bægre med creme fraiche/hytteost osv. I det ene låg
lægger jeg et stykke kaffefilter, som jeg har skåret til. Herpå strøs frøene
ud, og det hele gøres godt fugtigt med en forstøver. Nu lægges det andet låg
oven på, og det hele stilles et lunt sted, hvor der ikke er direkte sollys.
Du bør jævnligt kontrollere, at frøene er fugtige, og evt. vande efter. Jeg
mener, at gulerødder spirer i løbet af en uges tid på den måde.

Venlig hilsen
Jakob