Andet multimedie
bentjuul 3670
Diffusion = Trapping?
Fra : Madsen

Dato : 30-05-02 21:20

Hej,

Er det korrekt hvis jeg påstår at den engelske betegnelse for diffusion
er ordet trapping?

Madsen.

Fra : Kurt Lund

Dato : 30-05-02 21:46

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:

> Er det korrekt hvis jeg påstår at den engelske betegnelse for diffusion
> er ordet trapping?

yep.

--
Kurt Lund

Fra : Madsen

Dato : 30-05-02 21:54

Kurt Lund skrev:

> yep.

Danke. :)

Madsen.

Fra : Peter

Dato : 30-05-02 22:05

> Hej,
>
> Er det korrekt hvis jeg påstår at den engelske betegnelse for diffusion
> er ordet trapping?

Nej, det er vist langtfra korrekt! Begge ord er i øvrigt kerne-engelske!

Diffusion betyder noget i retnig af "sprede" eller "udbrede".

Trapping betyder "pynt", "stads" eller "ydre pragt" - bruges ofte om de
symboler der knytter sig til magt, f.eks. uniformer, store biler,
hornorkestre, etc.

Jeg er helt med på, at ordene kan være brugt til noget mere fagspecifikt
også, men det ville være rent vrøvl at bruge de to ord om det samme fænomen.

--
Peter
For e-mail: fjern 'berry'

Fra : Madsen

Dato : 30-05-02 22:24

Peter skrev:

> Jeg er helt med på, at ordene kan være brugt til noget mere
> fagspecifikt også, men det ville være rent vrøvl at bruge de to
> ord om det samme fænomen.

Ok, men diffusion inden for den grafiske branche betyder at du laver en
"opblødning" imellem to objekter med forskellig farve som overlapper,
for at undgå at de evt. glider fra hinanden under trykprocessen så der
opstår hvide mellemrum eller anden misfarvning imellem dem. Det er
normalt kun nødvendigt at diffusere hvis der er stor kontrast imellem
farverne, så vidt jeg ved, men jeg har ikke den store erfaring på
området. Det var nysgerrigheden der blev for stor igen.

Jeg har i mellemtiden fundet dette link som bekræfter at det engelske
trapping gør det samme: http://www.techcolor.com/help/trapping.html

Om det så er uheldige valg af ord skal jeg ikke kunne udtale mig om.
I det hele taget er det vel uheldigt at vi roder rundt imellem danske
og engelske betegnelser. Det er i hvert tilfælde ikke med til at fremme
forståelsen efter min mening.

Madsen.

Fra : Peter

Dato : 31-05-02 07:14

> [...]
> I det hele taget er det vel uheldigt at vi roder rundt imellem danske
> og engelske betegnelser. Det er i hvert tilfælde ikke med til at fremme

Jeg må j bøje mig for gældende praksis, men efter konsultation af fem
forskellige "sprog-bibler" er jeg kun blevet bestyrket i, at det rent
sprogligt er helt ude i hampen......

Jeg er i øvrigt helt enig i dine betragtninger ang. sammenmudring af sprog.

Lad os begrave den her.....

--
Peter
For e-mail: fjern 'berry'