Egen server via Quid Pro Quo
Fra : Steen Larsen

Dato : 30-05-02 20:21

Hej

Jeg har forsøgt at lave min egen hjemmeside via programmet Quid Pro Quo 2.1

Og jeg kan da også se hjemmesiden på mine andre maskiner på mit netværk -
jeg er med på et delt ADSL-netværk mellem to andelsboligforeninger - men
kan ikke se hjemmesiden "udefra"...

Jeg har tre maskiner koblet op. En Mac, en PC og en PC med Linux...

Har nogen et bud på hvad der kan være galt?

Steen

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 30-05-02 21:12

Steen Larsen <Steen_Larsen@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg har tre maskiner koblet op. En Mac, en PC og en PC med Linux...
>
> Har nogen et bud på hvad der kan være galt?

Hvordan er jeres netværk sat op?
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 30-05-02 21:21

> [...]

> Jeg har tre maskiner koblet op. En Mac, en PC og en PC med Linux...
>
> Har nogen et bud på hvad der kan være galt?

Du skal komme med langt flere informationer, såfremt vi skal kunne
hjælpe dig.

Hvad skriver du i browseren for at se sitet ?

Hvilken IP adresse har du givet maskinen hvorpå sitet ligger ?

Hvem har du som ISP ?

Jeg tror at du ville have stor glæde af vores http liste på groupcare.
Send mig lige en mail, hvis du er interesseret ?!

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

ftp://80.197.181.14/ - in action from 9 am - 0.30 am

Fra : Steen Larsen

Dato : 30-05-02 22:31

jesper@gylling.net writes:
>Du skal komme med langt flere informationer, såfremt vi skal kunne
>hjælpe dig.

Sikkert! Men det er nok lidt svært at vide hvilke

>Hvad skriver du i browseren for at se sitet ?

Jeg skriver den IP-adresse, som er min egen???

http://192.168.1.197

>Hvilken IP adresse har du givet maskinen hvorpå sitet ligger ?
>
>Hvem har du som ISP ?

Hvad betyder ISP???

Hvis det er udbyderen..

Så er det indienet, som vist nok i virkeligheden er tiscali?????

>Jeg tror at du ville have stor glæde af vores http liste på groupcare.
>Send mig lige en mail, hvis du er interesseret ?!

Min E-mail?

Det er:

steen_larsen@net.dialog.dk

eller

steen@sid.dk

Steen

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 30-05-02 23:06

Steen Larsen <Steen_Larsen@net.dialog.dk> wrote:

> Jeg skriver den IP-adresse, som er min egen???
>
> http://192.168.1.197

Det er en lokal ip-adresse som ikke kan ses ude fra det store internet.
Dvs at i et sted har en router som din mac snakker med for at komme ud
på internettet. Denne router skal sende udefrakommende videre til din
mac for at din webserver kan virke. Det er nok et problem da i er flere
der deler denne router vil jeg tro.

Kan du ikke oplyse os om jeres netværks opsætning.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 30-05-02 23:08

mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) writes:

> [...]
> der deler denne router vil jeg tro.
>
> Kan du ikke oplyse os om jeres netværks opsætning.

Specielt om hans router er sat til at forwarde port og/eller IP
adresser til hans interne netværk. Ellers kan hans maskine slet ikke
ses udefra.

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-06-02 00:51

Thomas Bjorn Andersen wrote:

> Specielt om hans router er sat til at forwarde port og/eller IP
> adresser til hans interne netværk. Ellers kan hans maskine slet ikke
> ses udefra.

Og sådan er de fleste routere på større netværker netop sat op, det er
for at beskytte brugerne mod hackning, for at få den pågældne server ud
på Internettet, så skal der laves en NAT-opsætning i routeren, der
tillader ind- og udgående trafik på port 80 til den pågældne maskines IP-adresse.

Det er kun den ansvarlige, som har password til routeren, der kan udføre
ændringen i NAT-opsætningen, og det er en lidt langhåret affære, der
foregår v.h.a. en terminalopkobling.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 07-06-02 08:25

On 07.06.2002 1:50, in article 3CFFF54B.EB5F36FD@niels-ebbesen.net, "Niels
Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Det er kun den ansvarlige, som har password til routeren, der kan udføre
> ændringen i NAT-opsætningen, og det er en lidt langhåret affære, der
> foregår v.h.a. en terminalopkobling.

Det behøver ikke være langhåret. TDC's routere er sat op til det som
standard - der skal man bare give webserveren et bestemt IP-nr. på
"indersiden". Deres nyere routere har et intuitivt (ikke helt som mac)
web-interface, hvor man kan lave en del NAT-opsætning, også med portmapping
og alt muligt.

/kristian

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-06-02 11:55

Kristian Storgaard wrote:

> Det behøver ikke være langhåret. TDC's routere er sat op til det som
> standard - der skal man bare give webserveren et bestemt IP-nr. på
> "indersiden". ...........cut........

Ja de fleste ISP'er routere er som standard sat op, så den første IP
adresse efter routerens IP adresse er klar til en server, men hvis det
et større netværk i en andelsboligforening, så er det jo langt fra
sikkert, at Steen bare kan kapre den pågældne IP adresse, og der kan
også være valgt en anderledes konfiguration, på det pågældne lokalnet.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 07-06-02 11:59

> [...]

> sikkert, at Steen bare kan kapre den pågældne IP adresse, og der kan
> også være valgt en anderledes konfiguration, på det pågældne lokalnet.

Det er ikke rigtigt. Vores ProAccess er 192.168.1.3 til http og
192.168.1.4 til ftp

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 07-06-02 17:20

On 07.06.2002 12:55, in article 3D00910F.F5B72FF0@niels-ebbesen.net, "Niels
> [...]

> sikkert, at Steen bare kan kapre den pågældne IP adresse, og der kan
> også være valgt en anderledes konfiguration, på det pågældne lokalnet.

Nej - forhåbentlig ikke for administratoren... Men det var også bare for
lige at nævne, at det ikke behøver være megabesværligt for administratoren
at konfigurere det.

/kristian