Hvilke MC'er har de bredeste bagdæk som st~
Fra : Thomas Hjort

Dato : 30-05-02 20:09

Ikke fordi det selvfølgelig er nogen kvalitet i sig selv, men hvilke MC'er
har bredest bagdæk? Den jeg har set med bredest bagsut er Honda Hornet, men
der er sikkert andre der er mere brede. Og hvis det bliver bredere end
Hornets bliver det ikke svært at få fat i et nyt?

I TV ser man i ny og næ klip fra en HA 'komsammen' da stifteren fra USA var
på besøg (ham med kræft i halsen). Der ser man en HD (må det være) bagfra
med det bredeste baghjul jeg nogen sinde har set på en MC. Det er sikkert
ikke standard på HD'en, men er der nogen der kan fjernkende hvilket dæk/MC ?

Mvh Thomas

Fra : Thomas Makro

Dato : 30-05-02 20:16

På alle choppere: bildæk
(sådan ser det ihvertfald ofte ud)

--
M.v.h. Thomas Makro
Honda VFR 750 F

Fra : origo@earthling.net

Dato : 30-05-02 20:22

"Thomas Makro" <makro@cyberjunkieFJERN.dk> wrote in message
> På alle choppere: bildæk
> (sådan ser det ihvertfald ofte ud)
http://www.metzelermoto.de/product_info/catalogo/scheda.asp?ID=122

De burde være brede nok for de fleste...

JS

Fra : Thomas Hjort

Dato : 30-05-02 21:23

<origo@earthling.net> skrev i en meddelelse news:ad5u4n$c8p$1@sunsite.dk...
> "Thomas Makro" <makro@cyberjunkieFJERN.dk> wrote in message
> http://www.metzelermoto.de/product_info/catalogo/scheda.asp?ID=122
>
> De burde være brede nok for de fleste...

Ja det er dælme tykt!
Men hvordan måles et dæk egentligt? Er det fra center og ud og bredden af
selve dækket når det er fyldt af luft eller hvad?

Mvh Thomas

Fra : Freddy Lang

Dato : 01-06-02 09:22

> Men hvordan måles et dæk egentligt? Er det fra center og ud og bredden af
> selve dækket når det er fyldt af luft eller hvad?

Så vidt jeg er orienteret, betyder en dækstørrelse som følger: Bredden er
(selvfølgelig) dækkets bredde (i millimeter), angivet fra skulder til
skulder, eller på det bredeste sted (et helt rundt dæk har vel ingen
skuldre?), i monteret og korrekt luftpåfyldt stand.
Det andet tal, som oftest indgår i en dækstørrelse, er dækkets højde (fra
fælgkant til trædeflade) angivet som en procentdel af bredden.
Det tredie tal er fælgstørrelsen, altså dækkets indvendige diameter, dette
er altid angivet i tommer.

Et 160/60 ZR 17 (for nu at tage mit eget bagdæk som eksempel) skulle således
gerne være 160 millimeter på det bredeste sted, ( 160 * 0.60 = ) 96
millimeter højt, og skal, for at give dækmanden så lidt bøvl som overhovedet
muligt, smides på en 17 tommer fælg.

Det der med bogstaverne er en noget mere tricky affære, men så vidt jeg ved
om mit eget dæk, betyder Z'et at dækket er garanteret til at kunne holde til
en kontinuerlig hastighed på 270 km/t (eller er det "kun" 240?). R'et kunne
jeg forestille mig betyder at der er tale om et radial-dæk. Men det er der
sikkert andre, som kan af- eller bekræfte.

Mvh
Freddy
SV 650 S (som hverken kan køre 240 eller 270 km/t...)

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 03-06-02 09:21

Freddy Lang <freddy.lang@tdcadsl.dk> wrote in article
<3cf883f4$0$78770$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> Et 160/60 ZR 17 <snip>
> og skal, for at give dækmanden så lidt bøvl som overhovedet
> muligt, smides på en 17 tommer fælg.

*LOL*

Ja det er ihvertfald underholdende at kigge på nogen der forsøger at få et
18" dæk på en 19" fælg...

--
Mikkel

Fra : Jakob Brøndsted

Dato : 30-05-02 11:54

> http://www.metzelermoto.de/product_info/catalogo/scheda.asp?ID=122
>
> De burde være brede nok for de fleste...

Minder lidt om den sut der sidder på denneher Hornet:

http://www.hondahornetownersclub.com/galleryimages/faz2.jpg

(snuppet fra http://www.hondahornet.co.uk/, galleri 6)

Der står faktisk at det er en 250'er - ka' det passe?

/Jakob

Fra : Sporty

Dato : 31-05-02 08:57

"Thomas Makro" <makro@cyberjunkieFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> På alle choppere: bildæk
> (sådan ser det ihvertfald ofte ud)

Prøv at tjekke www.cyclelab.dk han har "moslet" et 260 bagdæk på en HD.

Johnny

Fra : Jens Didriksen

Dato : 31-05-02 09:24

> Prøv at tjekke www.cyclelab.dk han har "moslet" et 260 bagdæk på en
HD.

> Johnny

Mjjaaae - det er ikke helt rigtigt...

Freddy har sat et 250mm dæk på en speciel bred fælg, således at den
EFFEKTIVE dækbredde bliver 260mm (og DET er altså bredt!) men selve dækket
er "kun" et 16" 250 AVON dæk.

De andre dækdimensioner som er nævnt (240mm) er ikke et 16" men derimod et
18" - som absolut ikke ser mindre rå ud af den grund...

Når man så oven i købet tilføjer et bredt bæltedrev og en udstødning i den
anden side kan man jo selv gætte sig til den samlede bredde af kræet...

Jens
HD 1200 1960

Fra : Jesper Hvalsøe

Dato : 03-06-02 10:10

"Thomas Makro" <makro@cyberjunkieFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> På alle choppere: bildæk
> (sådan ser det ihvertfald ofte ud)

Jeg har set en GS 750 påmonteret et hjul og dæk fra en renault.
Køreegenskaber, det snakker vi ikke om.

--
Jesper Hvalsøe
GS 750

Fra : Christian Knudsen

Dato : 30-05-02 20:27

> [...]
> ikke standard på HD'en, men er der nogen der kan fjernkende hvilket dæk/MC

Det bredeste bagdæk jeg kender til er det der sidder bagpå en BossHoss -
det er altså virkelig et der vil noget. De første Boss Hoss'er var udstyret
med et bildæk bagpå, fordi de ikke kunne finde nogen leverandør til et så
bredt bagdæk mener jeg...og med min 350 hk er der nogle kræfter der skal
overføres. Den kan så fås med en kompressor eller turbo (kan ikke huske det)
og så har man 450 hk, og endelig kan den også bestilles med den store motor
der så yder 503 hk - så skal der noget gummi til...så er 195 ikke længere
nok

mvmch
christian

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 30-05-02 21:45

> Det bredeste bagdæk jeg kender til er det der sidder bagpå en BossHoss -

En Boss Hoss havde i 98 215mm bredt bagdæk - det største jeg kender som
standard.

Når det så er sagt, har jeg set en custom ting med 250mm bagdæk... Gawd
siger jeg bare...

Fra : Gundersen

Dato : 30-05-02 22:08

Hejsa

Min Kamy's nye ZX-12R har et 200 monteret som std.

Mvh Emil
--
www.Scooterzone.dk
Suzuki GSF 400 Bandit

Fra : Armand

Dato : 06-07-02 14:06

Gundersen <Gundersen@tdcadsl.dk> skrev i en
> Hejsa
>
> Min Kamy's nye ZX-12R har et 200 monteret som std.

Jup!

Men F.eks Suzuki er vendt tilbage til 180'ere efter ligeledes at have
været oppe på de 200!
Bredde er for det meste ren porno og langtfra ensbetydende med bedre
køreegenskaber, snarere tværtimod!

--
Armand.

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 06-07-02 15:25

> Men F.eks Suzuki er vendt tilbage til 180'ere efter ligeledes at have
> været oppe på de 200!
> Bredde er for det meste ren porno og langtfra ensbetydende med bedre
> køreegenskaber, snarere tværtimod!

Det er ikke helt korrekt GSXR750 har været oppe og vende på et 190" bagdæk
og sælges nu med et 180" ditto

Det mand kan læse udaf det fleste test`s af mc`er er at bagdæk med en bredde
over 180", kan give cyklen der en lidt "kippelig" når den lægges ind i et
sving.

Dan
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "FJERNMIG" fra adr. ved svar

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 06-07-02 19:11

"D@n Dethlefsen" wrote:

> Det mand kan læse udaf det fleste test`s af mc`er er at bagdæk med en bredde
> over 180", kan give cyklen der en lidt "kippelig" når den lægges ind i et
> sving.

Ellerr som en svensker sagde sidst til dragracing i Vandel. "En rigtig mc kræver
ikke nogen støtteben". Hvorefter han slap raceren, og den blev stående.

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 07-07-02 00:53

D@n Dethlefsen <FJERNMIGsota@tdcadsl.dk> skrev i en

> Det er ikke helt korrekt GSXR750 har været oppe og vende på et 190"
bagdæk
> og sælges nu med et 180" ditto

Og 1000'eren har ikke mere end 190'er fra fabrikken af!

Faktisk finder jeg ved et hurtigt scan af MC-Revyen fra '01 kun
ZX12'eren med 200'er monteret, og derudover kun BossHoss'ens 230'ere!
Så hvis det var dér spørgeren ville hen, så er det måske svaret :-/

Men igen: Dækbredde er ingen umiddelbar kvalitetsfaktor - Faktisk er det
kun en uhyre udgiftspost på ens ellers dyre hobby :-|

--
Armand.

Fra : Jonas Holt

Dato : 15-07-02 13:01

> Det mand kan læse udaf det fleste test`s af mc`er er at bagdæk med en bredde
> over 180", kan give cyklen der en lidt "kippelig" når den lægges ind i et
> sving.

Normalt betyder 180'' 180 tommer og 180' betyder 180 fod.
Hvis man mener 180 millimeter tror jeg det er bedst at skrive 180 mm

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 06-07-02 18:35

> [...]
> været oppe på de 200!
> Bredde er for det meste ren porno og langtfra ensbetydende med bedre

Det kan også være 190/50 med tiden bliver afløst af den nye 190/55
størrelse, som har en noget mere buet ryg. Jeg kører pt. med et 190/55 dæk,
og for mig er der i hvert fald ikke sket nogen forringelse af
køreegenskaberne.

Kenneth
R1 (..som takket være nyt bagdæk med større omkreds, nu har et mere korrekt
visende speedo)

Fra : Michael Esbjørn

Dato : 31-05-02 14:22

Har smidt et billede af en bosshoss i dk.binaer.motor.
Den har et rimelig bredt bagdæk :)

/Michael