Tegl eller betontegl - that's the question~
Fra : Poul Bundgaard

Dato : 30-05-02 19:39

Står for at skulle bygge hus, og på den grund jeg har købt er
der klausul på tagbelægning af tegl eller betontegl.

Hvad ville I vælge, og hvorfor ?

Jeg har hørt man kan købe betontegl med velcro så
det ikke er nødvendigt med undertag.

Kan det passe ?

Kom nu med nogle gode svar, I plejer at være gode herinde

--

Med venlig hilsen / Kind Regards

Poul Bundgaard
Kirkegade 24A, Rødding
DK-8830 Tjele
Phone (+45) 86 65 13 99
Fax (+45) 86 65 16 99
Mobile ( +45) 21 45 54 26

" Information is like manure -
You can pile it into a stinking heap -
or you can spread it and make things grow ! "

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-05-02 23:12

Poul Bundgaard <poul.bundgaard@mail.dk> skrev i en
> [...]
> det ikke er nødvendigt med undertag.
>
> Kan det passe ?
>
> Kom nu med nogle gode svar, I plejer at være gode herinde

Hvis valget står mellem tegl af den ringeste klasse og betonsten, ville jeg
helt klart vælge betonen. Men selvfølgelig - hvis du synes det er synd for
gråspurvene at de skal klappe vingerne ind inden de lander på reden, så....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 31-05-02 00:15

> [...]
> det ikke er nødvendigt med undertag.
>
> Kan det passe ?
>
> Kom nu med nogle gode svar, I plejer at være gode herinde

Hvis prisen er underordnet ville jeg helt sikkert vælge keramiske teglsten.
Disse ved man med sikkerhed kan holde i hundredevis af år (mit tag er fra
1902 og er stadig tæt og OK) Det "bedste" er glaserede tegl, desuden har de
den fordel at snavs ikke sætter sig fast så nemt. Betontegl har man en
formodning om at de kan holde i op til 100 år, men dette er baseret på
teoretiske udregninger og tests der simulerer påvirkningerne fra vejret og
forurening. Alle herinde har vel hørt om det sidste betonprodukt der skulle
holde i mange år: "Asbestfri eternitplader", lavet af beton der skulle holde
i mindst 25 år...

Bare min mening

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 31-05-02 07:08

Min erfaring med betontegl er at de holdt i sølle 35 år, tappene knækkede
af, jeg kunne hvert år "skovle" sand op af tagrenden i kilovis, de var røde
da de blev lagt på, men totalt uden farve da de blev kørt væk.
Herefer valgte jeg røde vingetegl, men inden for disse findes og
"mandagsproduktioner".
Hele tage har man måttet fjerne fordi de smuldrede.
Hvis økonomien er til det, så køb glaserede tegl.
Hilsen Flemming Svendsen, Korsør.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 31-05-02 07:32

On Fri, 31 May 2002 08:07:39 +0200, "Flemming Svendsen"
<flemclar@mail.dk> wrote:

>Herefer valgte jeg røde vingetegl, men inden for disse findes og
>"mandagsproduktioner".
>Hele tage har man måttet fjerne fordi de smuldrede.
>Hvis økonomien er til det, så køb glaserede tegl.

Dem er der også mandagsproduktioner imellem....

Ikke noget jeg selv har erfaring med, men jeg kører nogle gange forbi et
hus som har haft sortglaserede tegl. Nu er det meste af det sorte bare
væk og taget er mere rødt end sort. Det er _ikke_ pænt.

Men som sagt, jeg kender ikke noget til mærket eller om det måske er en
person som har købt et ekstremt billigt parti eller andet i den stil.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mikkel Bierberg-Pett~

Dato : 31-05-02 13:19

Jeg fik for 5-6 år siden lagt tag med BC tegl med "velcro" på.
Det virker perfekt og ser stadig pænt ud.
Men det er jo stadig ungt..
MVH
Mikkel

Fra : Holten

Dato : 01-06-02 21:54

> [...]
> formodning om at de kan holde i op til 100 år, men dette er baseret på
> teoretiske udregninger og tests der simulerer påvirkningerne fra vejret og

Vrøvl !!
Betontagsten (og ikke "betontegl", som der ikke er noget der hedder) har
været prod. i langt over hundrede år, efter samme recept. Der liggert
stadig fine tætte tage, som er over hundrede år gl, så teori ?? nej vel.

Alle herinde har vel hørt om det sidste betonprodukt der skulle
> holde i mange år: "Asbestfri eternitplader", lavet af beton der skulle
holde
> i mindst 25 år...

Eternit er ikke beton.
Der er tilsat cement, men defor har det ikke noget med beton at gøre.

MVH

Holten

Fra : Aksel

Dato : 31-05-02 16:33

"Poul Bundgaard" <poul.bundgaard@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der klausul på tagbelægning af tegl eller betontegl.
>
> Hvad ville I vælge, og hvorfor ?
>
> Jeg har hørt man kan købe betontegl med velcro så

Jeg har meget gode erfaringer med røde tegl fra Lysbro, jeg kan ikke huske
typenummeret men det er tegl med dobbeltfals, de er tætte ved 30 grader uden
undertag, mine er helt i orden efter 28 år, der er algebelægning men det
forringer ikke holdbarheden.
Betonsten er ikke farvestabile, de er ganske vist gennemfarvede men
overfladefarven er sprøjtet på efter hærdningen.

Hilsen Aksel