Hvad er herlighedsværdi og hvordan beskatt~
Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 30-05-02 17:29

Man hører tit udtrykket: herlighedsværdien af den og den grund, den og den
udsigt, skov, mose o.s.v.

Hvad er den juridisk/økonomiske definition på herlighedsværdi?
Hvordan fastsættes herlighedsværdien?
Hvordan beskattes den?

Kan nogen give nogle eksempler på herlighedsværdi ud fra ovenstående!?
Kan nogen give nogle eksempler på beskatning af herlighedsværdi, f.eks. af
en jagtgrund på 10 ha. med en ny jagthytte på!? (Jeg er ude efter nogle
størrelsesordener, ikke nødvendigvis helt eksakte tal!)

Poul Evald Hansen

pevh@vip.cybercity.dk

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 30-05-02 18:17

Poul Evald Hansen wrote:

> Hvad er den juridisk/økonomiske definition på herlighedsværdi?
> Hvordan fastsættes herlighedsværdien?
> Hvordan beskattes den?

Ikke for at jeg forfølger dig

Men herlighedsværdi er et begreb, der anvendes især ved vurdering
af værdien ved fast ejendom.

Kort skitseret er grundbegreberne i en vurdering, at man tager
"stumpepriserne", fx antal Ha, skovkvalitet, bygningers værdi,
og hvis stumpepriserne ikke svarer til den faktiske handelspris, er
der begreber som herlighedsværdi, eller modsat, nedslag for xx
der bruges til at nå til den "skønnede" handelspris, der iøvrigt
justeres områdevis efter handelsstatistikker.
Og beskatning, ja, evt. ejendomsværdiskat, løbende, eller
ejendomsavance ved salg.

Lidt mere lyrisk, er det den specielle værdi der er ved at have
f.x. et hus beliggende med søbred til Silkeborg Langsø,
der vil den udgøre ca 0,5 mill, udover alt det andet.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Nielsen

Dato : 30-05-02 20:10

Jeg ved ikke, hvordan herlighedsværdi beskattes, og en eksakt definition kan
jeg ikke umiddelbart give.

I U 1976.39 H giver højesteret dog en grundejer erstatning for tab af
herlighedsværdi ved ekspropriation.

Højesteret fandt (ifølge Peter Germer: Statsforfatningsret, 2. udgave, s.
244), at det måtte lægges til grund, at placeringen af en motorvej tværs over
ejendommen, ud over arealtabet og de af taksationskommissionen særskilt
opregnede og erstattede ulemper, medførte et mærkbart tab ved forringelse af
"den tiltrækning, som en godt beliggende, vel afrundet og tiltalende herregård
som Hindemae hidtil kunne have på købere af store landbrug".

I det her nævnte tilfælde beskrives herlighedsværdien som det ovenfor i
citationstegn anførte.

Grundejeren fik yderligere 60.000 kr. i erstatning som dækning for tabet af
herlighedsværdi.

mvh. Kim