Stort eller lille kørekort til Aprilia RS ~
Fra : John Kramme

Dato : 30-05-02 15:40

Hej Gruppe

Lad os en gang for alle få slået fast at Aprilia RS 125 kan køres på lille
kørekort selv om alle beregninger og faktorer fortæller noget helt andet !

PS : tak til Anders fordi du konfronterede mig med spørgsmålet , så fik
vi hermed nogle facts på bordet, som også kan bruges af andre, som stiller
sig i tvivl om problematiken ....kan ? ....kan ikke ?
Dette gælder naturligvis også for enkelte andre MC'ere.

Læs følgende svar til Anders Majland :

<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in message

> Da du åbenbart har informationen hvad så med at du dokumenterede din
> påstand. Vi andre har kun kunnet finde reglerne for vægt/effekt der
"dumper"
> den som lille MC.

Hej Anders du har fuldstændig ret i at det er forvirende, men nu skal du
høre hvordan det er skruet sammen mht. RS 125, man skal kigge på
registreringsattesten under kolonnen som hedder "godkendelsesnummer" hvis
der i den står "A 9015 - 1" så er det ensbetydende med at køretøjet i DK er
godkendt under reglen "køretøj under 18 KW" .
Se det er jo underligt, fordi når vi tager lommeregneren frem så bliver
effekten på RS'eren 33 HK omregnet til KW = 24,6 og hvis vi kigger på
registreringsattesten så står der "egenvægt 140 kg" iberegnet i den vægt er
der indregnet vædsker så som olie, benzin, vand og bremsevædske, hvis vi nu
igen hiver lommeregneren frem og taster 140 kg x 0,16 KW så giver det 22,4
KW ( 0,16 KW er den faktor der bruges til at udregne forholdet ) se alle
disse beregninger her fortæller jo at det ikke lader sig gøre at køre
Aprilia RS 125 med lille kørekort, som du så rigtigt er inde på, men det er
altså godkendelsesnummeret på registreringsattesten der er afgørende for om
det er lovligt med lille kørekort ....så derfor lader det sig altså gøre
Håber at du og andre er blevet klogere !

PS : Oplysningerne er hentet hos henholdsvis færdselspolitet +
bilinspektionen !

V.H John Kramme - RS 125

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 30-05-02 16:11

> PS : Oplysningerne er hentet hos henholdsvis færdselspolitet +
> bilinspektionen !

Takker - der er ikke noget som facts til at lukke spekulationerne

Anders - med stort kørekort - Ikke kun til stor MC for der står vist noget
med A-B-C-D-BE-CE-DE på kortet

Fra : Jes Vestervang

Dato : 30-05-02 20:04

Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email) wrote:

> Takker - der er ikke noget som facts til at lukke spekulationerne
>
> Anders - med stort kørekort - Ikke kun til stor MC for der står vist
> noget med A-B-C-D-BE-CE-DE på kortet

Det har vist heller ikke været gratis
Oh well, hvis man bare kan få andre til at betale for gildet
--
mvh Jes Vestervang - der gav næsten 20k for A og B
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : John Kramme

Dato : 30-05-02 21:06

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> wrote in message

> Oh well, hvis man bare kan få andre til at betale for gildet
> --
> mvh Jes Vestervang - der gav næsten 20k for A og B

De fleste af bogstaverne på mit kørekort er sponsoreret af forsvaret = C, D,
E, kun et enkelt = B er sponsoreret af tidligere Mazda i Aalborg, da jeg i
sin tid var automekker der ( en af fordelene ved den uddannelse ), alt i alt
har jeg kun selv betalt mit MC kort = A1 som jeg fik billigt 2800.-

John

Fra : Jes Vestervang

Dato : 30-05-02 21:14

John Kramme wrote:

> [...]
> jeg i sin tid var automekker der ( en af fordelene ved den uddannelse ),
> alt i alt har jeg kun selv betalt mit MC kort = A1 som jeg fik billigt

*hrmpf*!
Ok, jeg kunne jo så også have fået lastbilkortet af beredskabsstyrelsen,
hvis jeg havde valgt at tage 6 mdr. værnepligt istedet for de 3 som jeg
snart har overstået
--
mvh Jes Vestervang

Fra : John Kramme

Dato : 30-05-02 21:34

> [...]

hvis jeg havde valgt at tage 6 mdr. værnepligt istedet for de 3 som jeg

Kan du ikke nå at skifte mening? det er godt at have det store kørekort !

John

Fra : Jes Vestervang

Dato : 30-05-02 22:02

John Kramme wrote:

> hvis jeg havde valgt at tage 6 mdr. værnepligt istedet for de 3 som jeg
>
> Kan du ikke nå at skifte mening?

Nix, men det generer mig nu heller ikke

> det er godt at have det store kørekort !

Ja, jeg ved det godt, men jeg vil hellere have 15k kr mere når jeg begynder
på studierne til september end jeg vil have lastbilkortet, som jeg ikke har
helt så meget brug for. Det er jo også kun til lastbil uden hænger, så det
koster jo ikke mere end omkring 10k svjh.
Det er nu ellers alligevel ganske udmærket at aftjene værnepligten i
beredskabskorpset, for det man lærer kan man bruge til noget (mere eller
mindre :) og så er der en ganske god mulighed for at komme til en rigtig
brand ell. lign. Efter 11½ dag indgår man faktisk i vagten ...og her
efter et par måneder indgår vi som selvstændige, dvs. at det er mig der
skal ind i en brændende bygning for at slukke ild og redde folk Det er
selvfølglig ikke lutter lagkage, da man jo godt kan komme ud for nogle
rimeligt trælse situationer a la
hvem-skal-reddes-først-og-hvem-skal-dø-situationer :-/ Risikoen for det er
selfølgelig minimal, men risikoen er der :-/
Det er nu også ganske rart at have fået udvidet førstehjælp - det er rart
at kunne mere end at glo dumt, hvis man skulle blive vidne til en
trafikulykke.
Kom jeg lidt on-topic igen med den sidste bemærkning?
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 30-05-02 22:09

> Kan du ikke nå at skifte mening? det er godt at have det store kørekort !

Host - Jeg tilbragte 10måneder i hæren omkring 95/96 og et mest positive jeg
kan sige om det var at det da var meget sjovt at køre lastbil (der var endda
lidt varme og tørvejr) og så er det sjovt at sprænge ting i luften.

Jeg var i samme "afdeling" i farum der havde et par rullemarie(r) - men dem
lod de ikke værnepligtige lege med. Men nogle af de prof. derude forstod at
lave huller i jorden. På en øvelse i Karup hvor vi skulle bortskaffe nogle
500punds flybomber skulle vi selvfølelig også lige prøve hvad der sker når
man overdoserer sprængladningen til at flække dem med. Så laver de et serøst
hul i jorden. ~4meter dybt og 12meter i diameter - og det endda ved
sprænging på overfladen. De er jo beregnet til at bore sig et godt stykke
ned inden "der sker noget".

På en anden øvelse have vi købte 3 gamle biler som vi skilte ad i
Jægerspris. Øvelser som åbning af bildøre med springsnor, pansermine under
højre forhjul på opel kadet og lignende øvelser satte da lidt koloridt på
dagligdagen...

/Anders - der selv har betalt A+B resten af pladen er fra hæren og jeg har
ikke kørt en lastbil siden.

Fra : Gundersen

Dato : 30-05-02 22:11

Hejsa

> Anders - med stort kørekort - Ikke kun til stor MC for der står vist noget
> med A-B-C-D-BE-CE-DE på kortet

BANKO....... Pladen fuld

Mvh Emil

--
www.Scooterzone.dk
Suzuki GSF 400 Bandit

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 31-05-02 07:44

> BANKO....... Pladen fuld

Nej der mangler da alle "erhversstemplerne" og jeg har heller ikke alle de
"sjove" kursusbeviser for at måtte køre med farligt gods eller passagerer.
Vi var ellers ved at have lejet en minibus for et par år siden til en tur
sydpå indtil jeg fandt ud at jeg reelt ikke måtte køre den selvom jeg har
stempel til bus.

De regler er noget indviklede ....

/A

Fra : Gundersen

Dato : 30-05-02 22:14

Hejsa

Jeg ringede sidste år til Impotøren (TMP) og hørte dem om hvordan den
skulle køres.... Og svaret var til LILLE!

Hvordan og hvorledes den er kravlet ind under lille, kan jeg ikke huske,
men det var en halvtimes forklaring....

Mvh Emil

--
www.Scooterzone.dk
Suzuki GSF 400 Bandit

Fra : John Kramme

Dato : 30-05-02 22:31

"Gundersen" <Gundersen@tdcadsl.dk> wrote in message

> Jeg ringede sidste år til Impotøren (TMP) og hørte dem om hvordan den
> skulle køres.... Og svaret var til LILLE!

Det er alle tiders måde at markedsføre RS 125'eren på = lille kørekort,
samtidig en hurtig begyndermaskine

V.H John - Priller beregnet på lille kort "A 9015 - 1"