Fik taget min mødom idag!
Fra : TN

Dato : 30-05-02 15:36

Hej Mac-folk!

Så skete det! Jeg har købt mig en mac. Jeg er hvad man kalder en "afhopper"
tror jeg. Har ellers brug wintel maskine til dato. Her mit første spørgsmål
som sikkert bliver efterfulgt af mange andre mere eller mindre svære.

Hvordan får jeg Mac'en og Pc'en (windows) til at kunne se hinanden på et
Ethernet netværk. Ville jo gerne kunne dele filer.

Med venlig hilsen

Thomas - Afhopperen

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 30-05-02 15:46

TN <nospam@neumann.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvordan får jeg Mac'en og Pc'en (windows) til at kunne se hinanden på et
> Ethernet netværk. Ville jo gerne kunne dele filer.

Tillykke - hvad har du så købt ?

Så skal du installere DAVE eller PCMaclan eller hvad det hedder.

Du kan også bare bruge nettet til at flytte filerne, såfremt du har en
ADSL.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

ftp://80.197.181.14/ - in action from 9 am - 0.30 am

Fra : TN

Dato : 30-05-02 15:57

HAK
> Tillykke - hvad har du så købt ?
>
> Så skal du installere DAVE eller PCMaclan eller hvad det hedder.
>
> Du kan også bare bruge nettet til at flytte filerne, såfremt du har en
> ADSL.
HAK

Starter lige med en lille maskine. En G3-300. Kan tilsyneladende overclockes
til 500. Men det komemr senere.

Dave og Pc Maclan koster jo penge! Det er vi da ikke vant til i
Windows-verdenen - hehe. Er der intet gratis?

Har desværre ikke ADSL.. endnu. Hpber da at få et kollegie med en
kæmpe-linie. Men ind til nu, må det foregå på LAN.

Thomas

Fra : Morten Reippuert

Dato : 30-05-02 16:04

In article <ad5eip$bmf$1@sunsite.dk>, "TN" <nospam@neumann.dk> wrote:

> Starter lige med en lille maskine. En G3-300. Kan tilsyneladende overclockes
> til 500. Men det komemr senere.

formegenlig ikke...

> Dave og Pc Maclan koster jo penge! Det er vi da ikke vant til i
> Windows-verdenen - hehe. Er der intet gratis?

jo, til Mac OS X...

Lejlighed s¯ges i KBH Besides, if you can't get a decent

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 04-06-02 10:45

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> formegenlig ikke...

> jo, til Mac OS X...

Man kan faktisk hente en PC-Mac-Fileshare demo, der giver adgang til at
flytte enkelt-filer under 1 mb.
Derudover ingen begrænsinger. Den virker faktisk OK, men er mest
relevant under OS9!

http://www.lavasoftware.com/fileshare.html

Stig

www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk

Fra : Jimmy Selgen

Dato : 30-05-02 21:25

In article <ad5eip$bmf$1@sunsite.dk>, "TN" <nospam@neumann.dk> wrote:

> Starter lige med en lille maskine. En G3-300. Kan tilsyneladende overclockes
> til 500. Men det komemr senere.
Hmm... sikkert ikke ... Jeg har lige købt en G3 400 B/W (er også
afhopper... eller nærmere påhopper... min Athlon skal sgu ingen
steder..) og så vidt vides kan en 400 mhz G3 overklokkes til omkring
470mhz... så en 300 stopper nok omkring 350-360mhz..

Jeg savner indtil videre kun to taster... END og pipe... pipe er der jo
nok et sted... det er sgu værre med end :(

> Dave og Pc Maclan koster jo penge! Det er vi da ikke vant til i
> Windows-verdenen - hehe. Er der intet gratis?
Du kan da prøve at lede her :

http://www.versiontracker.com/
http://www.macosxapps.com/

Jimmy

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-05-02 21:45

On Thu, 30 May 2002 22:24:41 +0200,
Jimmy Selgen <jsn@NOSPAM.chantry.devlix.dk> wrote:
> Jeg savner indtil videre kun to taster... END og pipe... pipe er der jo
> nok et sted... det er sgu værre med end :(

I gamle dage var det højre-badekar i - det er det vel stadig.

End er ctrl-E med vi key-bindings, eller æble-højre i Mac programmer.

--
Povl H. Pedersen -
Use 2 letters from first+last name to form username@home.terminal.dk

Fra : Jimmy Selgen

Dato : 30-05-02 22:01

In article <slrnafd3qf.iuv.nospam@home.terminal.dk>,
"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote:

> I gamle dage var det højre-badekar i - det er det vel stadig.
Heh... der tabte du mig godt nok lige ;) ... Højre Badekar ?? .. jeg
antager at det er alt du mener ;)

> End er ctrl-E med vi key-bindings, eller æble-højre i Mac programmer.
har du nogen anelse om hvor man kan finde backslash ?

Jimmy

Fra : Michael Holm

Dato : 30-05-02 22:14

> har du nogen anelse om hvor man kan finde backslash ?
>
> Jimmy

det lille program som hedder Key Caps (tastatur på dansk) der kan man
finde alle specieltegn (også for forskellige skrifttyper) når du f.eks.
holder "badekaret" ("alt :) nede kan du se hvilke skrifter der dukker
op !
(programet ligger som regl i æblemenuen (hvis du er i os 9 - i os X
ligger det i mappen Utilities)
--
Michael Holm
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Jonas Voss

Dato : 30-05-02 22:28

In article <jsn-F50AD9.23005230052002@news.tele.dk>, Jimmy Selgen
<jsn@NOSPAM.chantry.devlix.dk> wrote:

> har du nogen anelse om hvor man kan finde backslash ?

Skiftespor + ævle + 7

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Morten Reippuert

Dato : 30-05-02 22:43

In article <jsn-F50AD9.23005230052002@news.tele.dk>,
Jimmy Selgen <jsn@NOSPAM.chantry.devlix.dk> wrote:

> har du nogen anelse om hvor man kan finde backslash ?

prøv hjælpeprogrammet tastatur (keyboard) fra ævle-menu'en

Lejlighed s¯ges i KBH Besides, if you can't get a decent

Fra : Jonas Voss

Dato : 30-05-02 22:27

In article <slrnafd3qf.iuv.nospam@home.terminal.dk>, Povl H. Pedersen
<nospam@home.terminal.dk> wrote:

> I gamle dage var det højre-badekar i - det er det vel stadig.

Jeg troede der var konsensus om at det hed skiftespor? (;

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-05-02 22:45

On Thu, 30 May 2002 23:26:52 +0200,
Jonas Voss <spamthis@verture.net> wrote:

> Jeg troede der var konsensus om at det hed skiftespor? (;

Hvad kalder du så Moesgaard tasten ? Museums/seværdighedssymbolet ? :)

Og hvad med # ? Er det Horsens ? (pga fængslet), havelåge ?, klaf ?,
nummer ?

@ har også flere navne: at, snabel-a, aberøv, C-Internet (som i TD@).

Og hvad med {} ? Dem går jeg ud fra vi er enige om er Tuborg'er.
Men er det tuborg start / tuborg slut ? Eller er det venstre tuborg
og højre tuborg ? Det er ihverfald ikke krøllede paranteser.

En dag da ~ var ude at gå, så kom hun først til Moesgård, hvor hun
tog skiftesporet mod syd, fortsatte = ud og endte op i #. Der fandt
hun en ^ på gaden, og da hun tog den på følte hun sig som en * fordi
hun inde fra mørket kunne se en række " se på hende. De var alle < end hende.

Det er sengetid. Godnat ;^)

Fra : Morten Reippuert

Dato : 30-05-02 22:55

In article <slrnafd7b0.pmm.nospam@home.terminal.dk>,

> Hvad kalder du så Moesgaard tasten ? Museums/seværdighedssymbolet ? :)

"ævle-tasten", eller "æble-tasten" (det korrekte navn er "comand")

Lejlighed s¯ges i KBH Besides, if you can't get a decent

Fra : Jonas Voss

Dato : 30-05-02 23:13

In article <slrnafd7b0.pmm.nospam@home.terminal.dk>, Povl H. Pedersen
<nospam@home.terminal.dk> wrote:

> Hvad kalder du så Moesgaard tasten ? Museums/seværdighedssymbolet ? :)

Jeg plejer at kalde den ævle, men Moesgaard har en herlig klang.

> Og hvad med # ? Er det Horsens ? (pga fængslet), havelåge ?, klaf ?,
> nummer ?

Jeg plejer at kalde den hash, som i ftp:

voss% ftp
ftp> hash
Hash mark printing on (1024 bytes/hash mark).
ftp>

Når man henter en fil så vælter det ud med hash marks, så kan man se
der sker noget, og at linien ikke bare er gået død [selv om den er på
hash].

Horsens har jeg ikke hørt før, men igen, et herligt alternativ ;)

> @ har også flere navne: at, snabel-a, aberøv, C-Internet (som i TD@).

Den plejer bare at hedde snavel-a her. Bemærk at jeg konsekvent
erstatter hårde p'er og b'er med v'er, det giver ordene et mere
menneskeligt og blødt præg synes jeg.

> Og hvad med {} ? Dem går jeg ud fra vi er enige om er Tuborg'er.
> Men er det tuborg start / tuborg slut ? Eller er det venstre tuborg
> og højre tuborg ? Det er ihverfald ikke krøllede paranteser.

No siree bob, synes engang jeg lærte de hed væltede turborghatte, men
det er dæleme for langt. Det er kortet ned til start- og sluttuborg
her.

*LMAO* (;

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 30-05-02 16:26

> Så skal du installere DAVE eller PCMaclan eller hvad det hedder.

Samba skulle også kunne bruges, men det gør det kun muligt for Windåsen
at se Mac'en [forudsat at Mac'en bruge UNIX: MacOS X].
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Morten Reippuert

Dato : 30-05-02 15:54

In article <ad5dcv$7v4$1@sunsite.dk>, "TN" <nospam@neumann.dk> wrote:

velkommen til det onde...

> Hvordan får jeg Mac'en og Pc'en (windows) til at kunne se hinanden på et
> Ethernet netværk. Ville jo gerne kunne dele filer.

Jeg går ud fra at du har købt en ny nmac og dermed bruger Mac OS X. Mac
OS X har en smb klient (windows fildeling) indbygget så du skal blot i
finder vælge: "Go" -> "Connect to server..." og indtaste stien til dit
smb share. (du kan desværre ikke browse efter smb shares uden
tredieparts programmer som eks. "sharity", find det på
<http://versiontracker.com>)

En smb server har Apple desværre ikke valgt at inkludere men den er nem
at installere, hent den fra nedenstpående link og sæt et eller flere
shares op:

<http://www.versiontracker.com/redir.fcgi/kind=1&db=mac&id=10596/ssp_1.5.
sit>

Alternativt kan du forbinde til din Mac OS X box med ftp (slås til i
ævle-menu -> "System Preferences", fanebladet "Sharing".

Hvis du bruger Mac Os 9 skal du od og anskaffe dig et komercielt
tredieparts produkt som eks Doubletalk (mac), Dave (mac) eller PCmacLAN
(PC).

Lejlighed s¯ges i KBH Besides, if you can't get a decent

Fra : TN

Dato : 30-05-02 16:00

Mange tak!

Får OS-X senere idag. Så vil jeg prøve det. Er der noget med at det kan være
en fordel at køre både X og 9 ?

Thomas

Fra : Morten Reippuert

Dato : 30-05-02 16:05

In article <ad5eoe$c3s$1@sunsite.dk>, "TN" <nospam@neumann.dk> wrote:

> Mange tak!
>
> Får OS-X senere idag. Så vil jeg prøve det. Er der noget med at det kan være
> en fordel at køre både X og 9 ?

hvis du vil kunne afvikle Mac OS 9 programmer: ja (kan afvikles i en
transperant virtual machine kaldeet "classic" under Mac OS X)

Lejlighed s¯ges i KBH Besides, if you can't get a decent

Fra : TN

Dato : 30-05-02 23:35

HAK
> Alternativt kan du forbinde til din Mac OS X box med ftp (slås til i
> ævle-menu -> "System Preferences", fanebladet "Sharing".
HAK

Sådan! Så kører det! Takker mange gange!

Thomas

Fra : Martin Bech

Dato : 30-05-02 16:16

In article <ad5dcv$7v4$1@sunsite.dk>, "TN" <nospam@neumann.dk> wrote:

> Hvordan får jeg Mac'en og Pc'en (windows) til at kunne se hinanden på et
> Ethernet netværk. Ville jo gerne kunne dele filer.

Jeg ville bare starte en ftp-server på en af maskinerne og så flytte
filerne via den.

--
Venlig hilsen

Martin Bech
Home Page: http://bech.i.am email: Remove XYZ from adress.

Fra : Rasmus Horn

Dato : 31-05-02 15:02

> [...]
> tror jeg. Har ellers brug wintel maskine til dato. Her mit første spørgsmål
> som sikkert bliver efterfulgt af mange andre mere eller mindre svære.

Tillykke

> Hvordan får jeg Mac'en og Pc'en (windows) til at kunne se hinanden på et
> Ethernet netværk. Ville jo gerne kunne dele filer.

Start en ftp-server på din mac under deling i System Preferences - det er
nok den nemmeste måde indtil næste OS X kommer. (I Jaguar bliver det som at
klø sig i ....n)

Held og lykke og velkommen!

-Rasmus Horn