Frituremad
Fra : Rune Zedeler

Dato : 30-05-02 15:19

For et par måneder siden blev jeg den lykkelige ejer af en frituregryde.
Nu er jeg så ved at være træt af pommes frites, forårsruller,
fiskefrikadeller og diverse dybfrosne indbagte ting.
Er der ikke een, der ligger inde med nogen sjove opskrifter på
friture-retter?

-Rune

Fra : netper

Dato : 30-05-02 16:00

Hej rune

Her er et par opskrifter du kan prøve

Rejetoast
1 forårsløg (kun det hvide)
60 g. vandkastanier eller bambusskud
200 g. råt rejekød
1 æg
2-3 spsk. koldt vand
9 skiver sandwichbrød
2 dl. hvide sesamfrø
Olie til friture

Forårsløg og vandkastanjer hakket i food-processor. Tilsæt rejekød, æg
og vand. Blendes til en glat pasta.

Smør rejepastaen på brødet og skær hver skive i 4 trekanter. Dryppes i
sesamfrø, så rejepastaen dækkes helt.

Frituresteges i olie (190º) med den smurte side nedad, til de er let
gyldne; vende og steges kortvarigt på den anden side.
Tages op og afdryppes.

Serveres varme med sursød sauce eller blommesauce.

Wontons

Dej af :
300 g. mel (5 dl)
1 dl. vand
1 æg

Fyld :
12 kinarejer

Sauce :
1 ½ dl. (fjerkræ)bouillon
4 spsk. rødvinseddike
4 spsk. sukker
1 spsk. koncentreret tomatpure
1 spsk. kinesisk soja
1 spsk. (tør) sherry
1 spsk. maizenamel

pensling :
Æggehvide

stegning :
1 l. vindruekerneolie

Dej :
Sigt melet og læg det i en bunke på køkkenbordet. Pisk vand og æg let
sammen og hæld blandingen ved midt i melet. Ælt dejen glat og smidig,
dæk den med et fugtigt klæde, og lad den hvile i ca. 30 minutter.

Fyld :
Skyl kinarejerne i koldt vand og kom dem i rigeligt kogende letsaltet
vand i 3-5 minutter. Lad dem hvile i yderlig 5 minutter i kogelagen,
inden de hældes over i en si og stilles til afkøling. Bruges frosne,
kogte kinarejer, skal de blot tøs op inden anvendelsen. Pil de afkølede
kinarejer og hak dem groft.

Sur-sød sauce :
Bland bouillon, vineddike, sukker og tomatpure i en kasserolle. Lad det
koge op. Rør maizenamelet glad med soja og hæld det i. Lad saucen koge
et par minutter og smag til med sherry. Tag kasserollen fra varmen.

Wontons :
Ælt dejen godt igennem. Rul den papirtyndt ud på et meldrysset bord og
skær dejen ud i ca. 8 cm. store kvadrater.

Tag to dejplader og læg dem oven på hinanden. Læg 1 tsk. Fyld på den ene
spids. Rul spidsen over fyldet ind mod midten. Pensl resten af dejfladen
med æggehvide. Fold venstre og højre spids ind mod midten og pres den
sammen. Del de to dejlag i den sidste spids og kræng den ene ind gennem
midten, den anden dejspids trækkes den anden vej. Nu vil wontonen være
svøbt.

Skal det være let, kan dejpladen pensles med æggehvide, fyldet lægges på
den ene spids og dejen foldes hen over, så der dannes en trekant. Pres
kanterne lidt sammen.

Hæld olien i en wok eller en frituregryde. Varm den op til 180 grader.
Steg wontonerne 3-5 minutter i den varme olie, nogle stykker ad gangen.
Tag dem op med en hulske og lad dem dryppe af på fedtsugende papir.

Varm den sur-søde sauce op og server den til de varme, sprøde wontoner.

Tips:

Wontonerne kan også serveres kolde.

Sambusa (ret fra somalia)

2 dåser tun i vand
2 store løg
paprika
karry
hvidløg
sort peber
risplader (kinesiske)
1 l. olie (til stegning)

Hæld vandet fra tunen, og svits kødet på en tør pande sammen med hakket
løg indtil løgene er bløde. Smag til med krydderier. Skær rispladerne ud
i strimler. Hver strimmel formes til et kræmmerhus, der ender i en løs
snip. Kræmmerhuset fyldes med en skefuld af tunblandingen og lukeks med
snippen som låg, der holdes fast med lidt melklister. De formede Sambusa
frituresteges ved lav varme og lægges til afdrypning for overskydende
fedtstof.

Mvh

Per Klausen

http://www.kandu.dk/

Fra : Heidi

Dato : 30-05-02 16:16

Rune Zedeler wrote:
> [...]
> forårsruller, fiskefrikadeller og diverse dybfrosne indbagte ting.
> Er der ikke een, der ligger inde med nogen sjove opskrifter på

I "Mad med Nigella" i aftes, lavede hun friturestegte Bounty-bars!
Jeg har ikke prøvet det, men at dømme efter ansigtsudtrykket hos dem
der smagte det, så det meget godt ud. Opskriften på dejen kan sikkert
findes på dr's hjemmeside et sted. Måske en ide til en dessert?
--
Mvh. Heidi
Her plejer der med store bogstaver at stå, at svar udbedes

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 30-05-02 18:59

Heidi skrev:

> I "Mad med Nigella" i aftes, [···]

Øv, hver gang jeg ser det navn, læser jeg det som "Nitella", som er
det latinske slægtsnavn for kransnålalge. :(

   <http://www.google.com/search?q=nitella>
   <http://www.google.com/search?q=kransnålalge>

Det eneste gastronomiske ved kransnålalger er at de ofte lugter af
agurk. :)

// Klaus

Fra : Heidi

Dato : 30-05-02 19:11

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> [...]
> <http://www.google.com/search?q=kransnålalge>
>
> Det eneste gastronomiske ved kransnålalger er at de ofte lugter af

*LOL* jeg tror aldrig Ni_g_ella har brugt en agurk i de programmer
jeg har set - men tak for et godt grin

Fra : Lone

Dato : 30-05-02 21:42

Jeg er fuldstændig enig. Det program med Bounty-barene fik mig til at
overveje at anskaffe mig en frituregryde, det så simpelthen bare for lækkert
ud. Èn af de heldige der fik lov til at smage, sagde med munden fuld af
flydende bounty, at det var ligesom at fejre jul, påske og fødsesldag på én
gang...

Uhmmm...

Lone

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 31-05-02 05:17

Lone skrev:

> Én af de heldige der fik lov til at smage, sagde med munden
> fuld af flydende bounty, at det var ligesom at fejre jul,
> påske og fødsesldag på én gang...

Hvis der er nogen der finder opskriften, kan vi så ikke få den
postet her? Det lyder bare _for_ lækkert!

// Klaus

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 31-05-02 06:27

"Klaus Alexander Seistrup" <jakabov119@magnetic-ink.dk> skrev i en
meddelelse...

> Hvis der er nogen der finder opskriften, kan vi så ikke få den
> postet her? Det lyder bare _for_ lækkert!

Synd du ikke har et fjensyn netop nu, hvor der er VM i fodbold

_0_/
/ |||
_/ \
o |

Indbagt Bounty med ananas:

2 liter solsikkeolie til stegning
1 stk moden ananas
150 g selv hævende mel (el. 150 g mel, 1½ tsk bagepulver og et nip salt)
2 dl danskvand
8 stk små Bounty

Varm olien op, til den er rygende varm.
Kom melet i en skål, tilsæt 1½ dl danskvand og rør det sammen.
Kom mere danskvand i, hvis dejen er for tyk.
Prøv at komme en Bounty i; er konsistensen i orden.
Læg Bounty'erne i den varme olie og steg dem i ca. 3 minutter, indtil
dejen er gylden.
Læg på fedtsugende papir, før de serveres med en frisk ananas skåret i
mundrette stykker.

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Byder vi nogen til gæst, påtager vi os med det samme omsorgen
for hans lykke og vel i al den tid, han dvæler under vort tag.
-Brillat-Savarin

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 31-05-02 13:16

Peter W. Bosse skrev:

> Synd du ikke har et fjensyn netop nu, hvor der er VM i fodbold

Nah, ingen af delene interesserer mig. Så hellere en indbagt bounty
med ananas.

// Klaus

Fra : Heidi

Dato : 31-05-02 07:03

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Hvis der er nogen der finder opskriften, kan vi så ikke få den
> postet her? Det lyder bare _for_ lækkert!

INDBAGT BOUNTY MED ANANAS

2 liter solsikkeolie til stegning
1 moden ananas
150 selvhævende mel (eller 150 g mel, 1½ tsk bagepulver og et nip salt)
2 dl danskvand
8 små Bounty

Varm olien op, til den er rygende varm. Kom melet i en skål, tilsæt
1¾ dl danskvand og rør det sammen. Kom mere danskvand i, hvis
dejen er for tyk. Prøv at komme en Bounty i; hvis dejen lægger sig
pænt om den, er konsistensen i orden. Læg Bounty'erne i den
varme olie og steg dem i ca. 3 minutter, indtil dejen er gylden. Læg
dem på fedtsugende papir, før de serveres med den frisk ananas
skåret i mundrette stykker.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 31-05-02 13:14

Heidi skrev:

> INDBAGT BOUNTY MED ANANAS

Det lyder sørme simpelt! Tak for opskriften.

// Klaus

Fra : kautaq

Dato : 02-06-02 21:43

Rune Zedeler wrote:

> Er der ikke een, der ligger inde med nogen sjove opskrifter på
> friture-retter?

Jeps.
Champignons vendes i æg og mel/rasp/salt/peber og
steges i ikke ret lang tid, kun til de er gyldne.
Det smager rigtig godt og er ret specielt.

Det er dog ikke en ret, men tilbehør.

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq