"Bank"ernes investeringsrådgivning
Fra : N.N.

Dato : 30-05-02 11:02

Til de læsere af nyhedsgruppen det måtte interessere.

Kunne vi ikke få en saglig og faglig diskussion om, hvordan "småinvestorer"
bliver rådgivet i det finansielle system. Eller måske snarer ikke bliver
rådgivet.
Specielt vedrørende investeringer i værdipapirer.

· Hvad kan og bør den enkelte selv gøre for at få en bedre og neutral
rådgivning?
Udover at skrive til denne gruppe
· Hvem kan man have tillid til i forbindelse med rådgivning?
· Hvor meget koster det egentligt at blive "holdet i hånden/håndjern" af
banken.
· Hvordan undgår man at blive "tørret" af bankerne som småinvestor.
(Tænk fx på Hafnia, I-Data, IT & BioTech Investeringsforeninger osv. osv.)

Min personlige vurdering er, at "investeringsskolegården" i DK reelt er
blevet opdelt mellem 3 - 4 "skolegårdsbøller". Bøllerne har hver især nogle
håndlangere, der hjælper med at holde "undersåtterne" i skak, så "
mælkepengene" kun bliver brugt på det område, hvor den lokale bølle hersker.

Al tilløb til brokkeri og oprør over tingenes tilstand, bekæmpes omgående.
Med trusler om "bank", hvis ikke mælkepengene bliver brugt der, hvor den
lokale bølle har sine interesser. Det tager som regel modet fra de fleste.
Der ikke siden, lufter yderligere utilfredshed.

Det hænder dog at en "undersåt" forsøger sig i et andet område af
investeringsskolegården, men kun for at konstatere, at her er betingelserne
for anvendelsen af "mælkepengene" også dikteret. Blot af en anden lokal
bølle.

I andre tilfælde søger en desperat "undersåt" endda uden for
investeringsskolegården.
Der er nemlig ofte nogle tidligere elever - typisk tidligere håndlangere der
bortvist fra skolen pga. fiflerier og snyd -, der hænger omkring uden for
investeringsskolegården, og tilbyder at løbe ærinder til kiosken, så
undersåtten kan få lige hvad han ønsker for sine mælkepenge.

Undersåtten konstaterer desværre ofte, at mælkepengene er tabt, da den
tjenstvillige ikke dukker op, som aftalt, i det følgende frikvarter.

Det resulterer ofte i klynk på investeringsskoleinspektørens kontor. Men
ingen ynk. For man ved jo udmærket, at man ikke må forlade skolegården i
frikvarteret.

Og så bliver undersåtten sendt ud til bøllerne i investeringsskolegården
igen, til endnu en omgang "bank".

Hvad kan en "undersåt" så gøre?

***

Pengehandel er formentlig verdens næstældste erhverv. Derfor findes der
næppe nogen fliser på Pengetorvet, der ikke er afprøvet for deres
tiltrækningskraft på kunder. Og de bedste fliser er for længst taget, og
vogtes selvfølgelig nidkært.

Bevæger man sig ned i sidegaderne til Pengetorvet, risikere man alverdens
ulykker. Blå mærker og en lang næse. Selv ved højlys dag.

Så hvad gør man?

En mulig konklusion kunne være, at resignere og acceptere at "bøllevældet"
hersker.

Den konklusion bryder jeg mig personligt meget lidt om.

Men hvad kan en "undersåt" så gøre?

Hvad er dine synspunkter?

Med venlig hilsen

N.N.
______________________

PS. Er du en af dem der tør trodse din bank og er villig tage sagen i egen
hånd, har et forslag til dig.

Læs nedenstående og send evt. en e-mail til mig. Adressen finder du
nedenfor.
_______________

Er du irriteret over du har et beløb stående på en bankkonto, men ikke
kommer nogen vegne med afkastet på din kapital og opsparing? Afkastet er
simpelthen håbløst lavt! Men er der noget at gøre? Måske!

Jeg er også irriteret. Det der irriterer mig er, at jeg sidder inde med en
viden der kan forbedre afkast på din kapital, men ikke tjener nogen penge på
den viden. Det synes jeg er ærgerligt. For dig og for mig.

Du lever formentlig i lykkelig uvidenhed om hvilke kvalificerede muligheder
der findes mht. et bedre afkast. For din bank vil ikke, og andre kan ikke,
give dig den type råd jeg kan give dig, via et partnerskab med dig.

Personligt undre det mig, at de fleste gør sig store anstrengelser for at
tjene lidt ekstra til dagen og vejen. Men når de møjsommeligt har opsparet
en kapital - stor eller lille - så ignorerer de at kapitalen skal arbejde
lige så hårdt som de selv har gjort. Hvorfor? Er det uvidenhed?
Ligegyldighed eller hvad?

Måske er det den stygge bank-m/k de skylder penge - netto - der er årsagen?
Det tror jeg. Bankerne lever højt på du er bekymret for at få opsagt din
kredit, hvis du begynder at stille krav af forskellig art. Men det gør
banken ikke. For tænk nøjere over det. Bankerne lever jo væsentligt bedre
af, at du låner penge frem for at du indsætter penge i banken. Derfor
opsiger banken ikke din kredit. - Når du ellers betaler renter og afdrag på
gælden til tiden.

Hvorfor gør du dig ikke de samme anstrengelser med afkastet af din kapital,
som hvis du skal ud at købe en bil? - Altså undersøger markedet grundigt.
Det undrer mig! Du går sikkert til din bank og får en sludder for en
sladder. Det er jo rart, for en gangs skyld, at tale om investeringer frem
for lån. Ikke sandt?

Hvis du er utilfreds med tingenes tilstand og ønsker at gøre noget for din
kapital og opsparing, så skriv til mig her: quidproquo@sol.dk

Lad os få en dialog om hvad vi kan gøre for hinanden - til fælles økonomisk
gavn for dig og mig - og uden vi fylder mere end højest nødvendigt i
lommerne på andre.

PS. Er din opsparing mindre end kr. 50.000, er der desværre ikke meget at
gøre mht. forbedring af dit afkast, uden at risikoen stiger uacceptabelt
meget. Men der er dog et par nemme fif - eller tommelfingerregler - du bør
kende.

Fra : Jørgen Rasmussen - R~

Dato : 31-05-02 22:52

Der er kun en vej, og det er det hårde slid. Hvis du ikke har tid,
interesse eller evner for at sætte dig ind i området, bør du nøjes med
en stak 4 pct. obligationer.

De såkaldte investeringsrådgivere ved kun det, som de får besked om
fra hovedsædet. Og deres fornemste opgave er at skaffe banken
indtjening og helst også tilfredse kunder, men i nævnte rækkefølge.

Med andre ord, skal du være din egen rådgiver. Start med at læse
regnskaber, få fat på nogle analyser, og gå så ellers forsigtigt til
værks.

Følg med i debatten på euroinvestor, og pas på den menneskelige
grådighed. Den har gjort mange fattige.

Jeg har kendskab til rådgiverne fra en af mine venner, der simpelthen
fik de dårligst mulige aktieråd fra banken. Men han fulgte dem, og har
bl.a. derfor tabt mange penge. Andre mere erfarne investorer ville
have bremset tabet med et stopp-loss ordre, men som mange private kan
han ikke lide at realisere et tab, og håber på, aktierne stiger igen.

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 05-06-02 16:36

"Jørgen Rasmussen - Roskilde"
skrev
SNIP
> Der er kun en vej, og det er det hårde slid. Hvis du ikke har tid,
> interesse eller evner for at sætte dig ind i området, bør du nøjes med
> en stak 4 pct. obligationer.
Hmmm. Du svarer helt fint, men læser du indlægget til ende, så tror jeg
faktisk alene at det er en reklame du svarer på ?

--
Jens S., Esbjerg