Afklimatisering af gulvbrædderne på betong~
Fra : Karen Aggerholm

Dato : 30-05-02 08:38

Hejsa her i gruppen,

Vi har fået støbt beton på gulvet for 2 dage siden og har fået at vide at
det tager ca. 14 dage før betonen er hærdet. Gulvbrædderne skal
afklimatisere i ca. 4-5 dage, så kan vi lægge gulvbrædderne i rummet til
afklimatisering 4-5 dage før betonen er hærdet ?

Hilsen

Karen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-05-02 20:33

> [...]
> afklimatisere i ca. 4-5 dage, så kan vi lægge gulvbrædderne i rummet til
> afklimatisering 4-5 dage før betonen er hærdet ?

Jeg fik at vide at der skulle gå mindst 3 måneder og helst 6 inden jeg lagde
trægulv - der går lang tid inden fugten er helt ude, og man akklimatiserer
jo af hensyn til luftfugtighed.

Mvh Maria

Fra : Bachelor

Dato : 03-06-02 19:57

"Karen Aggerholm" <quinde@worldonline.dk> wrote in
news:3cf5d6c4$0$78796$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:noget der ligner dette

> [...]
> afklimatisere i ca. 4-5 dage, så kan vi lægge gulvbrædderne i rummet til
> afklimatisering 4-5 dage før betonen er hærdet ?

Man kan ikke sige generelt, at det tager 14 dage.
Når du siger brædder mener du så lamelgulv eller rigtige
gammeldags brædder ? Lamelgulv lægges normalt direkte
på f.eks. beton med damspærre hvor i mod brædder lægges
på støer. Undtagelsen er Junckers som kan lægges med bøjler
og lægges på betonunderlag, men det er vist også de eneste.
(Moland er måske lige kommet med en)
Der findes godkendte membraner så du kan lægge lamelgulv
oven på et endnu ikke afbundet betongulv.