Præsidentfilm
Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 09-02-01 01:32

Efterhånden er det jo blevet til en hel genre i sig selv - film med eller om den
amerikanske præsident. Komedier, dramaer, action - som oftest med et skær
af amerikansk stolthed. F.eks.:

Præsident på frierfødder m. Michael Douglas
(Bedre titel, The American President, på amerikansk. Jeg så den forleden igen
og var vild med den - især de seje øjeblikke som talen ved pressekonferencen
og de mange skarpe jokes og de mange seje skuespillere...)

Air Force One m. Harrison Ford

Dave m. Kevin Kline
(Rigtig sjov, og han kommer faktisk til at virke ret præsidentiel, især i scenen
med kabinettet og budgettet)

Og så er der selvfølgelig de mere historiske film som Nixon m. A. Hopkins og
film om præsidenter, der kun bruger arkivklip, som Alle præsidentens mænd
og JFK.

Man kunne tilføje Martin Sheen i The West Wing (tv-serien). Sheen var i øvrigt
med som rådgiver + ven i Præsident på frierfødder. Desuden var Bill Clinton jo
med som Bill Clinton i Contact.

Men der må absolut være flere at tilføje til listen.

--
Peter Brandt Nielsen brandt@etklikherfra.dk
http://w1.1537.telia.com/~u153700010

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 09-02-01 01:40

Hej!

Peter Brandt Nielsen wrote:

> Men der må absolut være flere at tilføje til listen.

Yep, min personlige favorit, Primary Colors med John Travolta
(http://us.imdb.com/Title?0119942). Travolta er simpelthen perfekt som
Clinton! Filmen "virker", alle er troværdige og har deres egne planer
med kampagnen. Efter at have set denne film har jeg totalt mistet
respekten (eller den respekt jeg havde tilbage) for det amerikanske
præsidentvalg.

--
Regards/Mvh, Kim Voss Schrader

Købe / sælge varer?   Så brug "dk.marked" grupperne.
Snak / spørgsmål?   Så brug nogle af de andre grupper.

PS: Send mig ikke e-mails uden subjekt, de bliver skrottet som værende
virus!

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 09-02-01 12:20

"Kim Voss Schrader"
> [...]
> med kampagnen. Efter at have set denne film har jeg totalt mistet
> respekten (eller den respekt jeg havde tilbage) for det amerikanske

Den vil jeg se, når jeg får tid. Er den også sjov/skarp og kvik i replikken?

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 09-02-01 13:58

Hej!

Peter Brandt Nielsen wrote:

> Den vil jeg se, når jeg får tid. Er den også sjov/skarp og kvik i replikken?

Absolut, den har faktisk det hele imho.

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 15-02-01 14:36

"Kim Voss Schrader"
>>> præsidentvalg.

> Absolut, den har faktisk det hele imho.

Nu har jeg faktisk set Præsidentkandidaten (Primary Colors), men finder den
nu ikke så fremragende endda. Travolta er god, ja, og jeg kan mægtig godt
lide Emma Thompson som skuespiller, og den er da også en meget effektiv
og skarp beskrivelse af systemet og kampagnepolitik, men ikke vildt under-
holdende, synes jeg. 3, højst 4 stjerner ud af fem.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 15-02-01 19:54

Hej!

Peter Brandt Nielsen wrote:

> [...]
> og skarp beskrivelse af systemet og kampagnepolitik, men ikke vildt under-
> holdende, synes jeg. 3, højst 4 stjerner ud af fem.

Det er da ikke så slemt endda :) Jeg synes nu den var rigtig god, men
smag og behag er jo forskellig. Folk kan f.eks. ikke fatte at jeg kan
lide Demolition Man, mens jeg synes at MI:2 var tåbelig...

--
Læs om korrekt anvendelse af news på http://www.usenet.dk

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 09-02-01 14:44

"Kim Voss Schrader" <schrader@kampsax.dtu.dk> skrev:
> [...]
> med kampagnen. Efter at have set denne film har jeg totalt mistet
> respekten (eller den respekt jeg havde tilbage) for det amerikanske

Ditto. Det gør faktisk filmen ret uhyggelig, men stadig fremragende.

--
Mark
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Nils

Dato : 09-02-01 07:45

Den kommende "Thirteen Days", som handler om den cubanske missilkrise i
1962, har en fremragende præstation af Bruce Greenwood som JFK. Kevin
Costner er heller ikke værst.

Fra : Morten Rønnelund / R~

Dato : 09-02-01 08:58

* "Independence Day" - Bill Pullman som den store amerikanske redningsmand i
Det Hvide Hus.

* "Mars Attacks" - Jack Nicholson som en knapt så helteagtig præsident.

Gode film begge to!

--

/Morten Rønnelund
/morten@radio3.dk

Fra : Anders Ebbesen

Dato : 09-02-01 11:00

Peter Brandt Nielsen <brandt@etklikherfra.dk> wrote in message

> Air Force One m. Harrison Ford

Jeg var ved at brække mig da jeg så den, mage til "USA og præsidenten er
bare så gode"-attituden hele vejen igennem blev alt for meget.

> Dave m. Kevin Kline

God film.

> Men der må absolut være flere at tilføje til listen.

Wag the Dog?

--
Anders Ebbesen
Until the 20th century, reality was everything humans could touch, smell,

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 09-02-01 12:20

"Anders Ebbesen"

> Jeg var ved at brække mig da jeg så den, mage til "USA og præsidenten er
> bare så gode"-attituden hele vejen igennem blev alt for meget.

Tja, jeg var ikke ved at brække mig, men du har da ret i, at den er nok ikke
så nuanceret eller afvekslende. Men jeg fandt den nu meget spændende.

> Wag the Dog?

Den har jeg ikke set, er den god?

Fra : Morten Rønnelund / R~

Dato : 09-02-01 14:31

Den er et sted godt oppe i skyerne!

Dustin Hoffman og Robert de Niro, når de begge er mest underspillede!

Og så ser man vist slet ikke præsidenten i filmen?!

/Morten

Fra : Anders Ebbesen

Dato : 09-02-01 15:08

> Den har jeg ikke set, er den god?

Det synes jeg, helt bestemt.

Ret fed film, om alt hvad der sker bag ved scenen (godt hollywood'seret
selvfølgeligt).

Meget morsomt i øvrigt at dens biografpremiere faldt sammen med et lavpunkt
for Clintons popularitet, og at USA kort tid efter gik i krig i et fremmed
land.

--
Anders Ebbesen
Coach Willis: You're not much into sports.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 09-02-01 19:41

"Anders Ebbesen" <anders@ebbesen.org> skrev:

> [...]
>
>Jeg var ved at brække mig da jeg så den, mage til "USA og præsidenten er
>bare så gode"-attituden hele vejen igennem blev alt for meget.

Så vidt jeg husker ser man ikke præsidenten i WTD ...?
Det gør man til gengæld i The Enemy within" og "Shadow Conspiracy",
hvor han begge gange spilles af Sam Waterston.

Jeg husker også med fornøjelse nyindspilningen af "Fail Safe", hvor
præsidenten spilles fremragende af Richard Dreyfuss.

Og så er der jo den oversete perle, "Præsidenter på flugt" ("My Fellow
Americans"), hvor vi møder hele tre af slagsen: James Garner, Jack
Lemmon og Dan Aykroyd (og John Heard som Dan Quayle/Gerry Ford-agtig
vicepræsident). Hvis I ikke har set den, har I noget til gode!
Niels Søndergaard

Fra : Henrik Sahlholt

Dato : 17-02-01 16:27

"Anders Ebbesen" <anders@ebbesen.org> wrote:

>Peter Brandt Nielsen <brandt@etklikherfra.dk> wrote in message

>Jeg var ved at brække mig da jeg så den, mage til "USA og præsidenten er
>bare så gode"-attituden hele vejen igennem blev alt for meget.

Ja, total gennemført hæslig film.

Så fungerede "Clear & Present Danger" (dk: Dødens karteller?) jo straks
langt bedre! Endnu en præsidentfilm m. Harrison F, dog sidder han på den
anden side af skrivebordet!

Andre præsidentfilm? Høj pistolføring 2½ kanske. "Recession bad"

Henrik S

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 09-02-01 14:44

"Peter Brandt Nielsen" <brandt@etklikherfra.dk> skrev:

> Men der må absolut være flere at tilføje til listen.

Der mangler den bedste - som godt nok ikke har præsidenten med
in person - men som er fremragende: Alle præsidentens mænd af
Alan J. Pacula m. Redford og Hoffman.

--
Mark
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 10-02-01 11:56

"Mark Thomas Gazel"
> Der mangler den bedste - som godt nok ikke har præsidenten med
> in person - men som er fremragende: Alle præsidentens mænd af
> Alan J. Pacula m. Redford og Hoffman.

Jeg nævnte den faktisk, men har faktisk ikke set den. Men med mange
gode anbefalinger i denne tråd er der lagt op til gode timer foran videoen.

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 11-02-01 17:36

> Jeg nævnte den faktisk, men har faktisk ikke set den. Men med mange
> gode anbefalinger i denne tråd er der lagt op til gode timer foran videoen.

Det gjorde minsandten også.

--
Mark