Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon T-50 der "hænger"
Fra : Erling Matthiesen

Dato : 29-05-02 23:57

Hej hej
Jeg har fået et gammelt T-50 af min moster, kameraet var på vej ud fodi
det er defekt. Det har dog kørt upåklageligt i et års tid, men for nylig
bippede det et par gange mens jeg var ved at tage et billede og spejlet
vipper ikke ned igen. Kan man på nogen måde få det ordnet (eller ordne
det selv)? kunne godt tænke mig at få det til at køre igen......

-Erling

Fra : Peter Schrøder

Dato : 30-05-02 08:00

"Erling Matthiesen" skrev
> [...]
> vipper ikke ned igen. Kan man på nogen måde få det ordnet (eller ordne
> det selv)? kunne godt tænke mig at få det til at køre igen......

Har du prøvet at rense batteriernes kontaktpunkter?
Måske er det bare en dårlig forbindelse.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Erling Matthiesen

Dato : 30-05-02 09:11

Peter Schrøder wrote:
> "Erling Matthiesen" skrev

> Har du prøvet at rense batteriernes kontaktpunkter?
> Måske er det bare en dårlig forbindelse.
> --
[snip]
Jeps, nu har jeg i hvert fald.... Det virkede ikke, når man trykker på
aftrækkeren bipper camet bare og der sker intet. Spejlet sidder
urokkeligt fast ;(

MVH En nedtrykt Erling

Fra : Henrik Reinholdt

Dato : 30-05-02 10:37

Jeg ved godt det iike er nogen hjælp, men jeg har det samme kamera med samme
problem...
Jeg har haft det indleveret, men de kunne ikke finde fejle da den kun er
periodisk.
Desuden kender jeg ogeså en der har samme problem med samme kamera.

/Henrik

Fra : Erling Vestergaard M~

Dato : 30-05-02 11:04

Juhuuu, flere med samme problem.... well, det hjalp ikke på humøret, men så er
der msåke flere som arbejder på en løsning, så lidt hjælper det vel......

-Erling

Fra : Niels H. S. Nielsen

Dato : 30-05-02 16:55

Nu skal jeg ikke gøre mig klog på et kamera som jeg ikke kender noget til,
men jeg har kendskab til andre lignende problemer som måske kan kaste lidt
lys over jeres problem.
Nikon's FE model er her ca. 25 år efter dets introduktion begyndt at vise
sammenlignelige problemer. Det kommer typisk til udtryk som i beskriver:
spejlet låser sig fast i øverste position men andre funktioner ser ud til at
virke (T-50 kan feks bippe). På FE'en virker batteritesten og lysmåleren
stadig.
På en FE kan man frigøre spejlet ved at indstille kameraet på den mekanisk
styrrede lukkertid M90 eller B (som på en FE heller ikke er afhængig af
batteri). Jeg ved ikke om et T-50 har muligheden for at skifte til en
mekanisk styret lukkertid -ellers vil dette være en oplagt mulighed at
afprøve.
Jeg har hørt om eksempler med FE hvor problemet opstår uregelmæssigt, og
andre hvor det er permanent.
Nikon forklare årsagen til dette problem som en oxydering af det
elektroniske kredsløb. Den del som fører strøm til den elektroniske lukker
er berørt, hvilket forklare hvorfor andre batteriafhængige funktioner
virker. En oxyderings process kan også forklare hvorfor at nogle har
problemet uregelmæssigt, da forskellige forhold i miljøet (feks.
luftfugtighed/varme) kan forudsage maginale forskydninger i det fleksible
kredsløb, nok til at genetablere forbindelsen.
De dårlige nyheder er at sådan et problem ikke kan løses. Disse kredsløb er
indstøbt i en fleksibel printplade og kan ikke 'lappes'.
Da Nikon FE er så gammel som den er, er der heller ikke længere reservedele
længere.

Det er kun et skud i tågen, men måske er det et tilsvarende problem i har
med jeres T-50.
mvh
Niels
Niels H. S. Nielsen