Køb af fjernsyn i Electronic World
Fra : news

Dato : 29-05-02 23:16

Hej derude...

Jeg købte d. 2. jan - 2002 et fjernsyn i Electronic World. Det var sådan et
onsdags-tilbud.
Her cirka 5 måneder senere har jeg så opdaget nogle streget henover skærmen
som ødelagde
billedet. Nu er det så indleveret til butikken og de har sendt det til
reperation - og nu kommer mit spørgsmål
som er af ren nysgerrighed.

Kunne jeg have valgt at få pengene tilbage for mit fjernsyn, eller er
reparation den eneste mulighed?

Mvh Peter

Fra : Lars

Dato : 29-05-02 23:31

"news" skrev:

> Kunne jeg have valgt at få pengene tilbage for mit
> fjernsyn, eller er reparation den eneste mulighed?

Du er vist lige den rette modtager af pjecen "Ret og pligt som forbruger"
udgivet af Forbrugerstyrelsen.

Selvom det er nemt nok at besvare dit spørgsmål (forretningen skal have en
chance for at afhjælpe fejlen) så virker det som om du kunne få både glæde
og gavn af den pjece såvel i denne som i andre sammenhænge senere.

Du finder den her: http://www.fs.dk/pj/retogpli.htm

- Lars

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 29-05-02 23:42

Hej,

"Lars" <qwe@rty.uio> wrote in message news:3cf556d9$0$42356$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Du finder den her: http://www.fs.dk/pj/retogpli.htm

Vær dog opmærksom på, at pjecen er fra 2000 og derfor ikke opdateret
vedrørende de seneste ændringer af købeloven (2 års reklamationsret mv.).

Hilsen
Per

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Lars

Dato : 30-05-02 00:10

"Per H. Nielsen" skrev:
> Vær dog opmærksom på, at pjecen er fra 2000
> og derfor ikke opdateret vedrørende de seneste
> ændringer af købeloven (2 års reklamationsret mv.).

Ja. Det ser jeg nu, men jeg hæftede mig i første omgang ved at deres
hjemmeside (www.fs.dk) viste datoen 16-05-02 da jeg søgte den frem.

- Lars

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-05-02 23:46

news skrev:

>Kunne jeg have valgt at få pengene tilbage for mit fjernsyn, eller er
>reparation den eneste mulighed?

Nej, og nej.

§ 78.   Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget
   mellem

1)   afhjælpning af mangelen,

2)   levering af en anden genstand, der stemmer overens
   med aftalen (omlevering),

3)   et passende afslag i købesummen eller

4)   ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Stk. 2.   ...

Stk. 3.   Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan
   køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller
   ophævelse af købet.

Du kunne altså (under visse forudsætninger, stk. 2) kræve
reperation eller ombytning til et andet apparat magen til.

Hvis sælger ikke vil/kan reparere og ikke kan levere en
erstatningsvare, træder de to andre muligheder i kraft.

--
Bertel

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 30-05-02 08:41

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> writes:

> Stk. 3.   Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan
>    køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller
>    ophævelse af købet.

Jeg ville normalt læse ovenstående som at hvis sælgeren tilbyder
afhjælpning, så er det det man får. Ordret forstået betyder det
dog at hvis han tilbyder afhjælpning men ikke omlevering, så kan
man stadig kræve omlevering. Er den ordrette forståelse den
korrekte?

/L
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-05-02 12:55

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

>Ordret forstået betyder det dog at hvis han tilbyder afhjælpning
>men ikke omlevering, så kan man stadig kræve omlevering.
>Er den ordrette forståelse den korrekte?

Sådan læser jeg det, men jeg vil gerne have juristernes
vurdering.

I kommentarerne op til lovens vedtagelse forlød det at den
omfattede at man kunne kræve ubetinget ombytning hvis der var en
mangel. Det er jo forkert hvis sælger - som før - kan forlange at
få lov at reparere.

--
Bertel

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 30-05-02 12:11

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> skrev:

> Det tror jeg ikke, for jeg vil mene at han må have lov til at
> konstatere at der er en fejl før han bytter.

Helt sikkert, hvis vi ser på det mere generelt, men som du selv nævner
er det uhyre simpelt med en cykelslange, så i det aktuelle tilfælde vil
jeg da mene, at cykelsmeden skulle have udleveret en ny slange med det
samme.

--
Morten http://miljokemi.dk
Nye rapporter på http://www.miljokemi.dk/opgaver.htm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-05-02 12:56

Morten Bjergstrøm skrev:

> [...]
>er det uhyre simpelt med en cykelslange, så i det aktuelle tilfælde vil
>jeg da mene, at cykelsmeden skulle have udleveret en ny slange med det

Ja, jeg er nok egentlig enig.

--
Bertel

Fra : Michael Thomsen

Dato : 30-05-02 13:07

Hej Lars

Jeg købte et fjernsyn i A-Z i januar. Det gik så i stykker for ca. 1 måned
siden. Jeg indleverede det til A-Z og de sendte det til reperation. Efter 14
arbejds dage kontaktede jeg A-Z for at hører hvor fjernsynet blev af, og de
svarede at det ikke var kommet tilbage fra reperation. Så jeg fandt
lovgivningen på nettet og tog i A-Z. Først snakkede jeg med en person i
informationen, som ikke ville gøre noget ved det. Så bad jeg om at snakke
med en person som havde lidt mere at sige. Så fik jeg lager cheffen. Han
blev ved med at sige at jeg ikke kunne få et nyt. Det endte med at han råbte
og skreg ad mig at jeg skulle skride ud af hans butik. Jeg fik tilbage til
informationen og bedte om at snakke med en anden, og fik cheffen i
telefonen, og forklarede ham sagen. Han ville heller ikke give mig nogen
penge tilbage, indtil jeg nævnte at jeg ville gå til forbruger klagenævnet
og Reneord for pengene. Derefter ændrede han mening. Jeg fik pengene tilbage
+ 200,- i kørselspenge, og 4 års udvidet garenti + gratis levering af en
anden fjernsyn (Hvis vi købte et)

Hvis et fjernsyn går i stykker inde for 6 måneder vil jeg sige at det er en
fabriksfejl. Det kan ikke passe at det allerede er slidt. Ved en fabriksfejl
kan du faktisk kreve et nyt fjernsyn, såvidt jeg husker.

Mvh Michael

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-05-02 13:19

Michael Thomsen skrev:

>Hvis et fjernsyn går i stykker inde for 6 måneder vil jeg sige at det er en
>fabriksfejl.

Det behøver man ikke sige. Loven sikrer at fejlen skal udbedres
gratis medmindre sælger kan bevise at varen har været mishandlet.

>Det kan ikke passe at det allerede er slidt. Ved en fabriksfejl
>kan du faktisk kreve et nyt fjernsyn, såvidt jeg husker.

Ja, nu kan man. Men der er også andre muligheder.

--
Bertel

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 30-05-02 18:03

Bertel Lund Hansen wrote:

> Ja, nu kan man. Men der er også andre muligheder.

Den mere præcise formulering er, ifølge fs, at hvis det vil være
uforholdsmæssigt omkostningsfuldt for leverandøren, skal afhjælp-
ning være første mulighed,
som eks. er nævnt sidespejl på bil, hjul på barnevogn,

men der er jo ingen retsafgørelser.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Jan Eliasen

Dato : 30-05-02 09:41

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-05-02 09:55

Jan Eliasen skrev:

>cykelslange i forgårs. Da hun kom hjem og ville sætte den på sin cykel var
>der hul i den - ventilen var utæt. Hun gik tilbage til cykelhandleren med
>den, men han insisterede på at skulle undersøge om der nu også var noget i
>vejen med den inden han ville bytte den.

Det må jo være rimeligt. Den lov jeg citerede, går ud fra at
manglen foreligger.

>Og det havde han ikke tid til før dagen efter.

Sådan en cykelsmed har jeg ikke tid til at handle hos. Det tager
7 sekunder at pumpe luft i en slange.

Fra : Peden

Dato : 31-05-02 01:15

Var fjernsynet et med trinitron billedrør?
I så fald er der altid to horisontale streger hen over skærmen, og det er
dermed ikke en fejl.

mvh
Peter

Fra : news

Dato : 31-05-02 22:43

Nej, det var det nemlig ikke.
Der var cirka 10 buede diagonale streger henover billedrøret.