/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Køb af fjernsyn i Electronic World
Fra : news


Dato : 29-05-02 23:16

Hej derude...

Jeg købte d. 2. jan - 2002 et fjernsyn i Electronic World. Det var sådan et
onsdags-tilbud.
Her cirka 5 måneder senere har jeg så opdaget nogle streget henover skærmen
som ødelagde
billedet. Nu er det så indleveret til butikken og de har sendt det til
reperation - og nu kommer mit spørgsmål
som er af ren nysgerrighed.

Kunne jeg have valgt at få pengene tilbage for mit fjernsyn, eller er
reparation den eneste mulighed?

Mvh Peter



 
 
Lars (29-05-2002)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 29-05-02 23:31

"news" skrev:

> Kunne jeg have valgt at få pengene tilbage for mit
> fjernsyn, eller er reparation den eneste mulighed?

Du er vist lige den rette modtager af pjecen "Ret og pligt som forbruger"
udgivet af Forbrugerstyrelsen.

Selvom det er nemt nok at besvare dit spørgsmål (forretningen skal have en
chance for at afhjælpe fejlen) så virker det som om du kunne få både glæde
og gavn af den pjece såvel i denne som i andre sammenhænge senere.

Du finder den her: http://www.fs.dk/pj/retogpli.htm

- Lars






Per H. Nielsen (29-05-2002)
Kommentar
Fra : Per H. Nielsen


Dato : 29-05-02 23:42

Hej,

"Lars" <qwe@rty.uio> wrote in message news:3cf556d9$0$42356$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Du finder den her: http://www.fs.dk/pj/retogpli.htm

Vær dog opmærksom på, at pjecen er fra 2000 og derfor ikke opdateret
vedrørende de seneste ændringer af købeloven (2 års reklamationsret mv.).

Hilsen
Per

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>
My Danish Scanner Pages: http://www.dkscan.dk
To reply to this change .dkx to .dk in my address.


Lars (30-05-2002)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 30-05-02 00:10

"Per H. Nielsen" skrev:
> Vær dog opmærksom på, at pjecen er fra 2000
> og derfor ikke opdateret vedrørende de seneste
> ændringer af købeloven (2 års reklamationsret mv.).

Ja. Det ser jeg nu, men jeg hæftede mig i første omgang ved at deres
hjemmeside (www.fs.dk) viste datoen 16-05-02 da jeg søgte den frem.

- Lars



Bertel Lund Hansen (29-05-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 29-05-02 23:46

news skrev:

>Kunne jeg have valgt at få pengene tilbage for mit fjernsyn, eller er
>reparation den eneste mulighed?

Nej, og nej.

§ 78.   Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget
   mellem

1)   afhjælpning af mangelen,

2)   levering af en anden genstand, der stemmer overens
   med aftalen (omlevering),

3)   et passende afslag i købesummen eller

4)   ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Stk. 2.   ...

Stk. 3.   Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan
   køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller
   ophævelse af købet.

Du kunne altså (under visse forudsætninger, stk. 2) kræve
reperation eller ombytning til et andet apparat magen til.

Hvis sælger ikke vil/kan reparere og ikke kan levere en
erstatningsvare, træder de to andre muligheder i kraft.

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Lasse Reichstein Nie~ (30-05-2002)
Kommentar
Fra : Lasse Reichstein Nie~


Dato : 30-05-02 08:41

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> writes:

> Stk. 3.   Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan
>    køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller
>    ophævelse af købet.

Jeg ville normalt læse ovenstående som at hvis sælgeren tilbyder
afhjælpning, så er det det man får. Ordret forstået betyder det
dog at hvis han tilbyder afhjælpning men ikke omlevering, så kan
man stadig kræve omlevering. Er den ordrette forståelse den
korrekte?

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'

Bertel Lund Hansen (30-05-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 30-05-02 12:55

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

>> Stk. 3.   Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan
>>    køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller
>>    ophævelse af købet.

>...
>Ordret forstået betyder det dog at hvis han tilbyder afhjælpning
>men ikke omlevering, så kan man stadig kræve omlevering.
>Er den ordrette forståelse den korrekte?

Sådan læser jeg det, men jeg vil gerne have juristernes
vurdering.

I kommentarerne op til lovens vedtagelse forlød det at den
omfattede at man kunne kræve ubetinget ombytning hvis der var en
mangel. Det er jo forkert hvis sælger - som før - kan forlange at
få lov at reparere.

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

"Morten Bjergstrøm" (30-05-2002)
Kommentar
Fra : "Morten Bjergstrøm"


Dato : 30-05-02 12:11

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> skrev:

>>Kunne hun have krævet en ny med det samme?
>
> Det tror jeg ikke, for jeg vil mene at han må have lov til at
> konstatere at der er en fejl før han bytter.

Helt sikkert, hvis vi ser på det mere generelt, men som du selv nævner
er det uhyre simpelt med en cykelslange, så i det aktuelle tilfælde vil
jeg da mene, at cykelsmeden skulle have udleveret en ny slange med det
samme.

--
Morten http://miljokemi.dk
Nye rapporter på http://www.miljokemi.dk/opgaver.htm
Redegørelse Over Pesticidproblematikken
Effektundersøgelse af Genmodificerede Organismer Gennem To Case Studies

Bertel Lund Hansen (30-05-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 30-05-02 12:56

Morten Bjergstrøm skrev:

>Helt sikkert, hvis vi ser på det mere generelt, men som du selv nævner
>er det uhyre simpelt med en cykelslange, så i det aktuelle tilfælde vil
>jeg da mene, at cykelsmeden skulle have udleveret en ny slange med det
>samme.

Ja, jeg er nok egentlig enig.

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Michael Thomsen (30-05-2002)
Kommentar
Fra : Michael Thomsen


Dato : 30-05-02 13:07

Hej Lars

Jeg købte et fjernsyn i A-Z i januar. Det gik så i stykker for ca. 1 måned
siden. Jeg indleverede det til A-Z og de sendte det til reperation. Efter 14
arbejds dage kontaktede jeg A-Z for at hører hvor fjernsynet blev af, og de
svarede at det ikke var kommet tilbage fra reperation. Så jeg fandt
lovgivningen på nettet og tog i A-Z. Først snakkede jeg med en person i
informationen, som ikke ville gøre noget ved det. Så bad jeg om at snakke
med en person som havde lidt mere at sige. Så fik jeg lager cheffen. Han
blev ved med at sige at jeg ikke kunne få et nyt. Det endte med at han råbte
og skreg ad mig at jeg skulle skride ud af hans butik. Jeg fik tilbage til
informationen og bedte om at snakke med en anden, og fik cheffen i
telefonen, og forklarede ham sagen. Han ville heller ikke give mig nogen
penge tilbage, indtil jeg nævnte at jeg ville gå til forbruger klagenævnet
og Reneord for pengene. Derefter ændrede han mening. Jeg fik pengene tilbage
+ 200,- i kørselspenge, og 4 års udvidet garenti + gratis levering af en
anden fjernsyn (Hvis vi købte et)

Hvis et fjernsyn går i stykker inde for 6 måneder vil jeg sige at det er en
fabriksfejl. Det kan ikke passe at det allerede er slidt. Ved en fabriksfejl
kan du faktisk kreve et nyt fjernsyn, såvidt jeg husker.

Mvh Michael



Bertel Lund Hansen (30-05-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 30-05-02 13:19

Michael Thomsen skrev:

>Hvis et fjernsyn går i stykker inde for 6 måneder vil jeg sige at det er en
>fabriksfejl.

Det behøver man ikke sige. Loven sikrer at fejlen skal udbedres
gratis medmindre sælger kan bevise at varen har været mishandlet.

>Det kan ikke passe at det allerede er slidt. Ved en fabriksfejl
>kan du faktisk kreve et nyt fjernsyn, såvidt jeg husker.

Ja, nu kan man. Men der er også andre muligheder.

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Erik G. Christensen (30-05-2002)
Kommentar
Fra : Erik G. Christensen


Dato : 30-05-02 18:03

Bertel Lund Hansen wrote:
>
> Michael Thomsen skrev:

> >Det kan ikke passe at det allerede er slidt. Ved en fabriksfejl
> >kan du faktisk kreve et nyt fjernsyn, såvidt jeg husker.
>
> Ja, nu kan man. Men der er også andre muligheder.

Den mere præcise formulering er, ifølge fs, at hvis det vil være
uforholdsmæssigt omkostningsfuldt for leverandøren, skal afhjælp-
ning være første mulighed,
som eks. er nævnt sidespejl på bil, hjul på barnevogn,

men der er jo ingen retsafgørelser.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Jan Eliasen (30-05-2002)
Kommentar
Fra : Jan Eliasen


Dato : 30-05-02 09:41



Bertel Lund Hansen (30-05-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 30-05-02 09:55

Jan Eliasen skrev:

>cykelslange i forgårs. Da hun kom hjem og ville sætte den på sin cykel var
>der hul i den - ventilen var utæt. Hun gik tilbage til cykelhandleren med
>den, men han insisterede på at skulle undersøge om der nu også var noget i
>vejen med den inden han ville bytte den.

Det må jo være rimeligt. Den lov jeg citerede, går ud fra at
manglen foreligger.

>Og det havde han ikke tid til før dagen efter.

Sådan en cykelsmed har jeg ikke tid til at handle hos. Det tager
7 sekunder at pumpe luft i en slange.

>Kunne hun have krævet en ny med det samme?

Det tror jeg ikke, for jeg vil mene at han må have lov til at
konstatere at der er en fejl før han bytter.

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Peden (31-05-2002)
Kommentar
Fra : Peden


Dato : 31-05-02 01:15

Var fjernsynet et med trinitron billedrør?
I så fald er der altid to horisontale streger hen over skærmen, og det er
dermed ikke en fejl.

mvh
Peter



news (31-05-2002)
Kommentar
Fra : news


Dato : 31-05-02 22:43

Nej, det var det nemlig ikke.
Der var cirka 10 buede diagonale streger henover billedrøret.

"Peden" <peden@anarki.dk> wrote in message news:ad6f7m$1i5$1@sunsite.dk...
> Var fjernsynet et med trinitron billedrør?
> I så fald er der altid to horisontale streger hen over skærmen, og det er
> dermed ikke en fejl.
>
> mvh
> Peter
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408909
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste