Kompost for sidste gang
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-05-02 22:59

Kan ikke lade være med at udtrykke min store forundring over hvad jeg har
måttet finde af glas, plastic, potteskår osv. efter at have delt et par læs
kommunal kompost ud over haven. Fandt godt nok enkelte stumper ved
udstrøningen, men havde jeg vidst hvad jeg senere har måttet samle op, var
det aldrig blevet delt ud.

I må undskylde, men min hjerne fatter ikke at haveejere kan være udstyret
med så lidt omtanke og så megen ligegyldighed. Håber at man fremover vil
brænde inde med komposten og den overskudsjord der blandes i, når det bliver
almindeligt kendt hvad for en losseplads det er man får ud af det. Jeg skal
i hvert fald ikke have mere.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 30-05-02 07:42

"Preben Riis Sørensen" wrote:

> [...]
> almindeligt kendt hvad for en losseplads det er man får ud af det. Jeg skal

Man kan også være heldig at finde pengesedler

Fra : Jakob Bock

Dato : 30-05-02 10:45

> Kan ikke lade være med at udtrykke min store forundring over hvad jeg har
> måttet finde af glas, plastic, potteskår osv. efter at have delt et par læs
> kommunal kompost ud over haven.

Jeg har oplevet det samme med den kommunale "kompost". Jeg ved dog, at der
er store forskelle på kvaliteten rundt omkring i landet. Den ene gang jeg
var oppe på miljøstationen så jeg faktisk en mor kaste et fastelavnsris med
pynt og det hele på bunken med haveaffald. Det er jo så nok bl.a. den slags
der nogen steder ikke bliver sorteret fra.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : MM

Dato : 31-05-02 19:06

> [...]
med
> pynt og det hele på bunken med haveaffald.

Jamen det er da virkelig også et godt eksempel for det barn der har stået og
kigget på *tsk* sq

--

Venlig hilsen Mia
fjern xxx i mailadressen

Fra : Erna Andersen

Dato : 30-05-02 21:20

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message
> [...]
> kommunal kompost ud over haven. Fandt godt nok enkelte stumper ved
> udstrøningen, men havde jeg vidst hvad jeg senere har måttet samle op, var

Det er vel nok ærgeligt, at du har været så uheldig. For det er jo ellers en
super ide med komm. kompost. Vi har fået for første gang i foråret, og er
meget glade for at det har dækket for en del ukrudtsfrø og gødet jorden,
fyldt op i bedene m.m.
Jeg har fundet en kanylespids, og det er da slemt, men det ikke taget modet
fra mig. Der er stadig flest plusser.
Vent med at beslutte dig til efteråret, så du har set hvad komposten
tilfører haven bortset fra affald.

Hilsen Erna

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-05-02 23:02

> Vent med at beslutte dig til efteråret, så du har set hvad komposten
> tilfører haven bortset fra affald.
>
> Hilsen Erna

Jeg e r besluttet. Hjernedøden her i området anses for at være af blivende
art. Det eneste der bliver fjernet fra haven fremover er det der stikker,
samt undtagelsesvis enkelte totter med uønskede ukrudtsfrø. Køkkenaffald og
brug af kunstgødning er så med til fremover at gøre haven mere og mere
frugtbar. Årsagen til brug af den kommunale kompost var, at forhaven stort
set består af sand. Nu er der da også lidt glas og plastic, håber at være
det kvit i løbet af nogle år.

Hrrmf!

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erna Andersen

Dato : 31-05-02 16:20

> Jeg e r besluttet. Hjernedøden her i området anses for at være af
blivende
> art.

Inden du selv bliver smittet, vil du så ikke skrive hvilken genbrugsstation
du fik komposten fra?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-06-02 00:06

Erna Andersen <vedhegnet23@mail.tele.dk> skrev i en

> [...]
> blivende
>
> Inden du selv bliver smittet, vil du så ikke skrive hvilken

Tarp genbrug Esbjerg. Hold jer langt væk fra det hakkelse de udleverer der.

Nu jeg h a r set mig vred på systemet, og dette skal forstås som en
alvorligt ment advarsel: Jeg finder det betænkeligt at man ukritisk blander
overskudsjord i. Hvilke stoffer indeholder denne jord? Hvorfor mon den endte
som affald? Det skulle vel ikke være fordi man ville af med noget forurenet
jord? Jeg tænker her på usynlig forurening. (og andre tænker på at jeg ser
spøgelser). Jeg vil mene det er direkte betænkeligt at anvende i køkkenhave,
eller i det hele taget - for hvornår bliver der ændret på haveplanen?
Spøgelser eller ikke, jeg kan ikke lokkes længere.

Og så lige et sidste surt opstød: Somme tider er det 99% jord iblandet lidt
grenstumper og rodtrævler. Hvorfor dog bruge tid og kræfter på at flytte det
hjem?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Helle Skoett

Dato : 31-05-02 16:38

> [...]
> set består af sand. Nu er der da også lidt glas og plastic, håber at være

Hej Preben.
Velkommen i klubben. Jeg er også helt færdig med kommunal kompost efter at
have fyldt på i to år.
Første år synes jeg ikke det var så slemt med diverse rester, men i år var
det helt utroligt, hvad der var i af glas, keramikstumper, gammelt plastik,
opbindingsplat/metal og stumper af diverse potter.
Og det er træls.
Sad en dag med fingrene i højbedet, da noget ramte min finger. Et stort
stykke glas fra en sodavandsflaske... Jeg bliver irriteret og binder
fingeren ind, men hvad med alle de forældre, der skal forklare ungerne,
hvorfor de har fået skåret foden i stykker?
Jeg fatter simpelthen heller ikke de - undskyld mit franske - asociale
narrøve, der mener, at flasker potter, hegn og andet skal i vores fælles
kompostbunke. Men det kan være, de i virkeligheden mener, at fælleskompost
er noget lort, der for en hver pris skal stoppes...

--
jordnær hilsen
helle s

Fra : MM

Dato : 31-05-02 19:12

> [...]
> kompostbunke. Men det kan være, de i virkeligheden mener, at fælleskompost
> er noget lort, der for en hver pris skal stoppes...

Vi bor åbenbart i en meget fornuftig kommune hvad det angår så, for vi har
lige hente ti læs kompost fra vores genbrugsplads, og der har ikke været
noget somhelst i det jord, som ikke burde være der....
Bare lige så alle ikke helt stopper med at bruge deres genbrugspladser,
fordi de tror at det er sådan alle steder... Vi er ihvertfald glade for det
her... (Brædstrup)

Fra : Erna Andersen

Dato : 02-06-02 13:45

"Helle Skoett" <Helle.Skoettvaek@bt.dk> wrote in message
> [...]
> kompostbunke. Men det kan være, de i virkeligheden mener, at fælleskompost
> er noget lort, der for en hver pris skal stoppes...

Ja, mod dumhed kæmper guderne forgæves,
men her i Silkeborg bliver vi overvåget og vist til rette af pladsfolkene
når vi afleverer haveaffald, og det gør nok meget for kvaliteten af
komposten. Men jeg kan godt være lidt nervøs for, hvor længe de kan holde
fanene løftet, for det kræver jo løntimer.
Næste gang vi henter kompost, vil jeg holde ind og kigge på den udgående
transport inden vi får noget på traileren.

Hilsen Erna

Fra : Torben Borre Larsen

Dato : 03-06-02 15:04

preben@esenet.dk writes:
> [...]
>kommunal kompost ud over haven. Fandt godt nok enkelte stumper ved
>udstrøningen, men havde jeg vidst hvad jeg senere har måttet samle op, var

Hvis man har erfaring for, at det ikke er voldsomt med skidt i den
kommunale kompost, så er der den mulighed at si komposten. Lav en si af
hønsenet - så skal den nok tage de største stykker af skidtet - der så kan
køres tilbage til affaldspladsen.

Venlig hilsen
Torben Borre Larsen
[torben@dui.dk] [www.dui.dk]