Autocamper på rasteplads
Fra : Henning Makholm

Dato : 29-05-02 21:40

Goddag.

Jeg forsøger at hjælpe en udenlandsk næsten-bekendt der har spurgt om
oplysninger om autocamper-ferie i Danmark. Rundt omkring på nettet har
jeg fundet flere forskellige steder hvor det påstås at det er forbudt
fx at campere på en rasteplads. Men ingen af stederne nedlader sig til
at komme med noget så prosaisk som en paragrafhenvisning.

Jeg er løbet tør for passende søgeord at kaste efter Retsinformation.
Er der nogen der har et forslag om hvor jeg skal lede?

--
Henning Makholm "Panic. Alarm. Incredulity.
*Thing* has not enough legs. Topple walk.

Fra : Peter G C

Dato : 29-05-02 21:47

Henning Makholm <henning@makholm.net> skrev:

[klip]

> Jeg er løbet tør for passende søgeord at kaste efter Retsinformation.
> Er der nogen der har et forslag om hvor jeg skal lede?

Når du nu har gennemsøgt Retsinfo gik jeg løs på Karnov:

Skr 1996-07-03 (kun hvis det kan karakteriseres som egentligt campering er
det i medfør af vejlovgivningen forbudt at benytte et parkeret køretøj,
herunder en autocamper, til overnatning på rastepladser og vejarealer uden
skiltning om tidsbegrænset parkering).

Lovbekendtgørelse 1999-08-19 nr 670
LBKG 1999 670

om private fællesveje
(Privatvejslov),
som ændret ved L 2000-04-28 nr 292 og
L 2001-03-19 nr 172

§ 49. Uden samtykke fra vejmyndigheden må arealer af private fællesveje
ikke anvendes til:
1) varig eller midlertidig anbringelse af affald, materiel, materialer,
løsøregenstande, skure, skurvogne, boder, automater, skilte, hegn eller
lignende,(97)
2) anbringelse af køretøjer med henblik på salg eller udlejning uden fører
og
3) anbringelse af køretøjer i forbindelse med reparation, påfyldning af
drivmidler, rengøring eller lignende, når dette sker som led i en
erhvervsvirksomhed.(98)
Stk 2. Tilladelse efter stk 1 forudsætter, for så vidt angår anvendelse, der
indvirker på vejens hidtidige karakter eller på færdselsforholdene, samtykke
fra grundejerne og meddeles efter forhandling med politiet.(99)
Stk 3.(100) Såfremt nogen uden tilladelse anbringer genstande mv, der er
nævnt i stk 1, og den pågældende ikke efterkommer et påbud om at fjerne
disse, er vejmyndigheden berettiget til for den pågældendes regning at
fjerne det anbragte. Er det anbragte til ulempe for færdslen, er
vejmyndigheden og i påtrængende tilfælde politiet berettiget til uden
forudgående påbud at fjerne det anbragte for den pågældendes regning.
Stk 4. Ved byggeri, udgravning og opfyldning på og ved private fællesveje
finder reglerne i lov om offentlige veje § 101 tilsvarende anvendelse.

Hjælper det dig videre?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jan

Dato : 29-05-02 21:48

http://www.dacf.dk/

Lidt mere her...

Fra : Peter G C

Dato : 29-05-02 21:50

Jan <jan@ingenmail.dk> skrev:

> http://www.dacf.dk/
>
> Lidt mere her...

Hvor, Jan?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jan

Dato : 29-05-02 21:54

> Hvor, Jan?

Ikke med paragraffer, men info......

Jeg så først bagefter at han ville have noget med paragraffer :|

Tror du han overlever :)

/Jan

Fra : Henning Makholm

Dato : 03-06-02 20:05

Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>

> [...]
> herunder en autocamper, til overnatning på rastepladser og vejarealer uden

Øv, den kender Retsinformation ikke.

> [...]

> 3) anbringelse af køretøjer i forbindelse med reparation, påfyldning af
> drivmidler, rengøring eller lignende, når dette sker som led i en

Er der nogen af de punkter som overnatning i autocamper skulle falde
ind under? Jeg kan ikke lige se sammenhængen.

--
Henning Makholm "Okay, okay, life's a beach."

Fra : JPo

Dato : 03-06-02 21:13

> Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>

Den tekst er taget fra Karnov som en kommentar til vejlovens § 102 el. 103.

I den lov er det endnu mere søgt, at autocampere skulle komme ind under der.
Der står noget med affald, maskiner mv.

Jeg tror mit bud stadig er normalpolitivedtægten.

Jpo.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 03-06-02 22:49

"JPo" <pregeh@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
der.
> Der står noget med affald, maskiner mv.
>
> Jeg tror mit bud stadig er normalpolitivedtægten.

Jeg holdt delvis med dig i mit sidste indlæg, da jeg ikke kunne bevise
andet, men
det trækker jeg tilbage igen indtil videre. Ved at nærlæse politivedtægten
så jeg, at nævnte paragraf står i et afsnit, som kun gælder i forbindelse
med at det foretages erhvervsmæssigt, og det er en overnatning i en
campingvogn vist ikke.
Så indtil videre, er vi vist stadig i spekulationsfasen.
En bekendt skal med til møde hos FDM i weekenden, og pgl. ville prøve at
forespørge nogle af alle de kloge mennesker der, som jo bl.a. vejleder vedr.
camping.

Kurt

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 29-05-02 22:03

Henning Makholm wrote:

> Jeg er løbet tør for passende søgeord at kaste efter Retsinformation.
> Er der nogen der har et forslag om hvor jeg skal lede?

Jeg mener det er den her der bruges :

Bekendtgørelse om offentlighedens adgang til at færdes og opholde sig i naturen

BEK nr 842 af 04/09/2000 (Gældende)

Der skal vist stå noget med telte på / ved veje svjh.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 29-05-02 23:05

Med mindre reglerne er lavet om, så var det tidligere de enkelte kommuner
der kunne lave sådanne forbud, hvis de ville. Jeg mener stadig, at det er
gældende. Det er formentlig jfr. noget af det, som andre har henvist til.
Derfor skal man altså kontakte den enkelte kommunes tekniske forvaltning.
Der hvor jeg har set det praktiseret, er der sat opslag op på
rastepladserne.
Det grænser til vanvid at lave det på denne måde, for hvordan i alverden
skal udlændinge kunne finde ud af det. Det er noget lign. med reglen om at
man max må holde med motoren i gang i 3 minutter. Det er også kommunerne,
der udstikker disse regler, men hvordan i alverden skal jeg vide, hvordan
x-kommune har bestemt sig, hvis jeg vil en tur her fra syden og til det
mørke nord og kommer igennem et utal af kommuner?
Ak ja!

Kurt

Fra : JPo

Dato : 31-05-02 16:19

"Kurt B. Andersen" <kurt@portalen.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> x-kommune har bestemt sig, hvis jeg vil en tur her fra syden og til det
> mørke nord og kommer igennem et utal af kommuner?

Jeg tror du er lidt forkert på den KBA.

Jeg har forespurgt den lokale politistation, der hvor jeg arbejder, og de
foreslår dette:

Normalpolitivedtægten (er i alle landets politivedtægter)

§ 36. Det er forbudt på vej eller parkeringsplads at henstille køretøjer
med henblik på udnyttelse eller behandling af disse, såsom til salg,
udlejning, hel eller delvis erhvervsmæssig reparation eller til benyttelse
som reklame, værksted, beboelse eller ophold, medmindre tilladelse hertil er
givet af kommunalbestyrelsem, som afgør sagen efter forhandling med
politiet.

JPO

Fra : petersen_michael

Dato : 31-05-02 20:52

JPo skrev i meddelelsen
<3cf7945a$0$74253$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> [...]
hertil er
>givet af kommunalbestyrelsem, som afgør sagen efter forhandling med

hmm.. giver det ikke problemer med politiets
foto vogne ?

"beboelse eller ophold"

hvor længe må man opholde sig i en parkeret bil ?

nå de har nok fået tilladelse af kommunalbestyrelsen :-/

--
med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse, ved privat post

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 31-05-02 21:26

petersen_michael wrote:

> [...]
>
> "beboelse eller ophold"
>
> hvor længe må man opholde sig i en parkeret bil ?
>
> nå de har nok fået tilladelse af kommunalbestyrelsen :-/

Du har vist fanget problemstillingen ? eller,
det er en diffus anbefaling fra generel hold, der er "forsøgt"
optaget i de lokale politivedtægter, ned forskelligt held.

Fra : KGB

Dato : 01-06-02 23:48

"petersen_michael" <petersen_michael@den-gyldne-måge.mail.tele.dk> skrev i
en meddelelse news:3cf7d490$0$6432$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> "beboelse eller ophold"
>
> hvor længe må man opholde sig i en parkeret bil ?

Er der regler for det??

> --
> med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg

--
Regards, yours truly madly

(-: KGB
http://goshin-jitsu.dk
CALM UNDER PRESSURE

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 02-06-02 22:37

> [...]
er
> givet af kommunalbestyrelsem, som afgør sagen efter forhandling med

Nu er det jo ikke altid at den enkelte politier har ret
Men jeg kan ikke modbevise det, selv om jeg lige har gennemsøgt retsinfo. Så
indtil videre fører du.
Jeg kan dog anføre lidt om, hvorfor jeg skrev som jeg gjorde.
Sidste år var der i en lokalsprøjte flere artikler om campering/overnatning
på rastepladsen på Farø, hvor campingpladsejerne brokkede sig. Ingen
anførte, at man ved hjælp af pvt kunne jage dem væk.
For efterhånden en del år tilbage var der problemet i København, hvor
autocampere mere eller mindre havde erobret p-pladsen ved havnen ud for
Postterminalen og Falck-huset. Jfr. campingblade m.m. var det dengang ikke
politiets problem, men netop problematikken om, hvem der kunne bestemme, om
man må overnatte eller ej.
For mange år siden, kan jeg også huske, at en campingpladsejer i Maribo
brokkede sig over mange overnattende på rastepladsen ved Lysemose ved
motorvejen ved Maribo.
Der gik diskussionen også på, om kommunen kunne/ville gribe ind.
Men alt dette ligger mange år tilbage, så der kan være kommet andre boller
på suppen.
I Nr. Alslev kommune på Nordfalster har et sådant forbud eksisteret på et
tidspunkt, idet jeg for ca. 15 år siden, talte med en politier om, at han
var blevet kontaktet af en mand, som holdt og overnattede på en rasteplads
nord for Nr. Alslev. En færdselsbetjent havde rettet henvendelse til ham, og
gjort ham bekendt med skiltningen på stedet om, at det ikke var tilladt at
overnatte eller noget lign. Så ringede manden til det lokale politi og
forespurgte, hvad han så skulle gøre, da han var for træt til at køre
videre, og jfr. fl.s
§ 54. Et motordrevet køretøj må ikke føres eller forsøges ført af nogen, som
på grund af sygdom, svækkelse, overanstrengelse, mangel på søvn, påvirkning
af opstemmende eller bedøvende midler eller af lignende årsager befinder sig
i en sådan tilstand, at han er ude af stand til at føre køretøjet på fuldt
betryggende måde.
Anbefalingen var, at han blev holdende og sov, og så blev det vist aftalt
med færdselsbetjenten, at den sag vist ikke skulle prøves i retten.
Men det er jo altsammen bare betragtninger.

Kurt

Fra : Henning Makholm

Dato : 03-06-02 20:07

Scripsit "JPo" <pregeh@adslhome.dk>

> Normalpolitivedtægten (er i alle landets politivedtægter)

Oh, det skulle jeg naturligvis have tænkt på.

> [...]
> som reklame, værksted, beboelse eller ophold, medmindre tilladelse hertil er
> givet af kommunalbestyrelsem, som afgør sagen efter forhandling med

Men det er ikke soleklart at campering falder ind under den
opremsning. På den anden side er "ophold" jo et dejlig bredt ord...

--
Henning Makholm "*Dansk Folkeparti*, nazistisk orienteret dansk parti
1941-1945, grundlagt af Svend E. Johansen og Th.M. Andersen"

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 19-06-02 23:30

> [...]
>
> Men det er ikke soleklart at campering falder ind under den
> opremsning. På den anden side er "ophold" jo et dejlig bredt ord...

Nu har jeg fået forsket videre i problemstillingen ved at tale med
politianklagere, FDM og dansk campingråd.
Politianklagerne havde aldrig haft en sådan sag og kunne heller ikke
umiddelbart finde en i andre kredse.
Politivedtægten, som har været nævnt her, kan ikke bruges, da den nævnte §
er i et afsnit som kun omhandler noget erhvervsmæssigt.
FDM og Campingrådet henviser begge til campingreglementet. Herunder kan
kommuner/amter på rastepladser opsætte skilte med "camping forbudt".
Problemstillingen er så, hvornår der finder campering sted. De kunne ikke
henvise til noget konkret, men oplyste at problemet senest havde givet
anledning til nogle spørgsmål til trafikministeren i 2001 i forbindelse med
den sag på Farø, som jeg nævnte.
Der var i flere perioder talt op til 50 eller flere autocampere på
Farørastepladsen, hovedsaligt tyskere og hollændere, som via nogle
hjemmesider bl.a. var gjort opmærksom på, at dette var den bedste danske
rasteplads til autocampere!
Men problematikken blev så drejet til, at autocamper folket mente, at deres
biler var under kategorien "persontransport" og subsidært indrettet til at
sove i, så derfor mente de aldrig at de camperede.
Jfr. svaret fra trafikministeren blev det slået fast, at autocampere på
dette område skulle have samme status som campingvogne, og derfor var
omfattet af campingreglementet.
Men der er stadig problematikken: Hvornår camperer man og hvornår sover man
bare.
Det kunne jeg ikke få et klart svar på. Der blev delvist henvist til, at
hvis man sov i sengene i autocamperen eller campingvognen, så havde det
karakter af campering, mens man godt måtte sove siddende på sæderne. Det
protesterede jeg kraftigt imod, idet det da ville være åndssvagt at sove
siddende på et sæde, når man kunne ligge i en seng, samt at fordi man var
for træt til at køre og skulle sove, var det ikke ensbetydende med, at man
camperede. Det fik jeg så delvis ret i, idet der ikke kunne udstikkes helt
klare retningslinier. Nu var det nok nærmere noget i retning af, at hvis en
med campingvogn slog fortelt op eller andet som havde karakter af, at pgl.
ville tage et længere ophold på stedet, så var det campering og dermed
forbudt.
For autocampernes vedkommende kunne et meget langvarigt ophold også tolkes
som campering, og hvis pgl. vendte tilbage igen og igen (nat efter nat)
mente man helt klart, at der var tale om campering, og at der burde kunne
føres bevis for dette.
Der havde vist ikke været nogen af denne slags sager, da der kunne være
bevismæssige problemer med at få nogen til at overvåge de pgl. m.m.
Det lå lidt mellem linierne, at det helt klart var autocamperne som man har
mest fokus på, idet det hovedsaligt er dem, som har overnatning/ophold som
ligner noget, der er omfattet af campingreglementet.

Kurt

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-06-02 23:05

Scripsit "Kurt B. Andersen" <kurta@privat.dk>

> Nu har jeg fået forsket videre i problemstillingen ved at tale med
> politianklagere, FDM og dansk campingråd.

Imponerende. Så blev vi alle så klogere (eller i det mindste
mere kvalificeret uvidende). Jeg tror imidlertid min bekendte for
længst har besluttet sig for om han tør tage en autocamper med til
Danmark eller ej - så for mit vedkommende vil jeg lade sagen hvile
her.

--
Henning Makholm "Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit."